اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رییس حراست وزارت علوم:افرادمشکوک تشکلها شناسایی شوند/مجوزتشکل جدیددرفصل انتخابات داده نشود



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

سیاست‌های انتخاباتی وزارت علوم در دانشگاه‌ها

رییس حراست وزارت علوم:افرادمشکوک تشکلها شناسایی شوند/مجوزتشکل جدیددرفصل انتخابات داده نشود

 

 

رییس مرکز حراست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به فضای انتخاباتی کرسی‌های آزاداندیشی در ماه‌های آتی، گفت: خط قرمز ما گروه‌های معاند و برانداز نظام هستند که نباید به آنها اجازه فعالیت دهیم.

دکتر حجازی در نشست معاونین فرهنگی دانشگاه‌ها و نمایندگان وزیر علوم در هیات‌های نظارت بر تشکل‌های اسلامی با بیان اینکه دانشگاه در فضای انتخاباتی نباید در زمین احزاب بازی کند، اظهار کرد: دانشگاه‌ها باید توجه داشته باشند که در مقطع انتخابات به زمین احزاب مختلف تبدیل نشوند.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت آیین‌نامه‌ها و مقررات کرسی‌های آزاد اندیشی، گفت: تا به حال ما هیچ دانشگاهی را ندیدیم که آیین‌نامه کرسی‌ها را به طور صد در صد و طبق ایین‌نامه اجرا کند، اما اگر کرسی‌ها بر اساس قانون برگزار شوند هیچ دغدغه‌ای نخواهیم داشت.

حجازی افزود: باید توجه داشت که کرسی‌های آزاد اندیشی محل تضارب آرا و اندیشه‌هاست و باید بحث‌ها در چارچوب علمی صورت گیرد.

شور و نشاط سیاسی با لاابالی‌گری سیاسی فرق دارد

وی با بیان اینکه در حوزه انتخابات و کرسی‌های آزاد اندیشی نگاه و اولویت ما حضور حداکثری و شور و نشاط سیاسی در دانشگاه‌هاست، اظهار کرد: شور و نشاط سیاسی با لاابالی‌گری سیاسی و کف و سوت زدن تفاوت دارد و باید برنامه‌ها به طور منظم و مستمر در فضای سالم انتخاباتی در عین رعایت قوانین صورت گیرد.

نباید اجازه دهیم که در دانشگاه‌ها فضای امنیتی شکل بگیرد

وی افزود: تلاش‌ها باید در جهت شناسایی افراد مشکوک در تشکل‌ها و دیگر حوزه‌های دانشگاهی باشد.

وی با تاکید بر نظارت مناسب بر تشکل‌های دانشجویی، تصریح کرد: هرچقدر نظارت در حوزه تشکل‌های دانشجویی ضعیف یا ناقص باشد باعث امنیتی شدن فضای دانشگاه می‌شود. بنابراین با نظارت صحیح نباید اجازه دهیم که در دانشگاه‌ها فضای امنیتی شکل بگیرد.

هیات‌های نظارت بر تشکل‌ها جزیره‌ای عمل نکنند

وی با بیان اینکه در هیات‌های نظارت و تشکل‌های اسلامی وزیر علوم در واقع دارای دو رای نماینده خود و رییس دانشگاه است، گفت: باید به گونه‌ای تعامل صورت گیرد که این دو رای نقش بی بدیل و تاثیرگذار داشته باشد. همچنین مسئولان هیات‌های نظارت باید با مسئولان نهاد مقام معظم رهبری و معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها تعامل ویژه‌ای داشته باشند و از جزیره‌ای عمل کردن جلوگیری شود.

حجازی افزود: همچنین اعضای هیات‌های نظارت باید در تعامل پیوسته با وزارت علوم و نمایندگان وزیر باشند و همچنین ارتباط خود را با مراجع محلی مثل شوراهای تامین استان و کمیسیون‌های دانشجویی در عین استقلال، حفظ کنند.

در شرایط ویژه انتخابات مجوز تاسیس تشکل‌ جدید داده نشود

وی با بیان اینکه این هیات‌ها همدلی و توصیه‌های دلسوزانه مسئولان حراست دانشگاه را بپذیرند، تصریح کرد: در شرایط ویژه انتخابات از ارائه مجوز برای تاسیس تشکل‌های جدید و بعضا مشکوک خودداری شود چرا که برخی از افراد با هدف‌های خاص به دنبال ایجاد تشکل‌های دانشجویی می‌روند اما در عین حال باید با برخورد مهربانانه و کارشناسانه با تشکل‌های موجود در جهت اغنا سازی آنها پیش رویم.

وی همچنین با اشاره به لزوم برآوردهای منظم در تشکل‌های دانشجویی گفت: در این زمینه می‌توانیم هر جا که لازم باشد اسناد و بررسی‌ها را در اختیار این هیات‌ها قرار دهیم.

رییس مرکز حراست وزارت علوم همچنین درباره مباحث مربوط به امور فرهنگی دانشگاه‌ها گفت: با توجه به اهمیت رشد تولید علمی ایران در حال حاضر تمامی نگاه‌ها به دانشگاه معطوف است و در دانشگاه نیز اگر بخواهیم نگاهی اولویتی داشته باشیم، حوزه فرهنگی، حوزه‌ای است که دشمن در نفوذ به دانشگاه مورد توجه قرار می‌دهد.

تاکید بر لزوم اهتمام به شئون اسلامی و پرهیز از اجرای برنامه‌های سطحی

وی همچنین با تاکید بر لزوم اهتمام به شئون اسلامی و پرهیز از اجرای برنامه‌های سطحی و بدون محتوا، هماهنگی معاونت‌های فرهنگی با نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، بهره گیری از خلاقیت و نوآوری دانشجویان و ساماندهی فعالیت‌های فرهنگی با رویکرد اقتصاد مقاومتی، گفت: اگر این فعالیت‌ها را ساماندهی کنیم با توجه به شرایط ویژه کشور نتایج خوبی خواهد داشت.

حجازی در پایان افزود: همچنین باید به اساتید و کارکنان همزمان با دانشجویان توجه ویژه‌ای شود چرا که غفلت از توانمندسازی فرهنگی همه این اعضا به طور همزمان تبعات بدی را در پی خواهد داشت./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
گلایه رییس دانشگاه آزاد از بی قانونی های آقازاده یکی از مسیولان مرتبط با وزارت علوم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درخواست عجیب رییس یک دانشگاه از وزارت علوم "دانشجوی لر نمی‌خواهیم"!



درخواست عجیب رییس یک دانشگاه از وزارت علوم

"دانشجوی لر نمی‌خواهیم"!

 انتخاب : روز گذشته نماینده خرم‌آباد در مجلس شورای اسلامی از تذکر تعدادی از نمایندگان به وزیر علوم به علت سخنان نامرسوم رییس یک دانشگاه به دانشجویان سه استان خبر داد.

ابراهیم آقامحمدی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به سخنان‌نامرسوم رییس دانشگاه کشاورزی رامین خوزستان به مردم استان‌های همجوار اظهار داشت: «عبدالعظیم آجیلی» که در حال حاضر ریاست دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان را بر عهده دارد در نامه‌ای خطاب به ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش خواستار عدم پذیرش دانشجویان از سه استان دیگر شده است. 

اعتراض این نماینده مجلس شورای اسلامی از آنجایی نشأت می‌گیرد که براساس اطلاعات مندرج در سایت دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان مسوولان آن دانشگاه به دنبال جذب دانشجویان بومی در آزمون کارشناسی ارشد هستند و به نقل از معاون آموزشی و پژوهشی دانشگاه رامین در سایت دانشگاه عنوان شده است: «زمان برگزاری آزمون ورودی کارشناسی ارشد ویژه متقاضیان بومی استان خوزستان در حال بررسی و متعاقبا از طریق همین سایت اعلام می‌گردد.»

این نماینده مجلس در اعتراض خود به این اقدام اظهار کرده است: آجیلی رییس این دانشگاه در این نامه مدعی ایجاد مشکلات فرهنگی از جانب دانشجویان این سه استان شده است، حالا نمایندگان می‌خواهند بدانند یک فرد چگونه می‌تواند تا این اندازه نادان باشد که یک نامه رسمی با این مضمون را به رییس سازمان سنجش بنویسد و بخواهد دانشجویان را از علم‌آموزی محروم کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی خاطرنشان کرد: مگر فرهنگ این فرد چیست که با فرهنگ یکی‌ از اصیل‌ترین اقوام ایرانی سازگاری ندارد. دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین با حدود 55 سال قدمت در سال 1384 از دانشگاه شهید چمران اهواز مستقل شد و با سه دانشکده کشاورزی، دانشکده علوم دامی و صنایع غذایی و دانشکده مهندسی زراعی و عمران روستایی یکی از مراکز دانشگاهی مهم و تاثیر‌گذار در حوزه مهندسی کشاورزی محسوب می‌شود.

دامنه اعتراض‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اقدام رییس دانشگاه رامین خوزستان به حدی است که نماینده خرم‌آباد در مجلس با بیان اینکه نمایندگان ذره‌ای توهین به هیچ‌یک از اقوام ایرانی را نمی‌پذیرند، تصریح کرد: علاوه بر اطلاع‌رسانی گسترده، چنانچه پیگیری و پاسخ قانع‌کننده‌ای در این ارتباط صورت نگیرد، قطعا وزیر علوم را استیضاح خواهیم کرد./انتخاب