اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رییس جمهور یمن: ایران باید منطقی رفتار کند



اخبار,اخبارسیاست خارجی,حمایت ایران از شیعیان حوثی


اخبار سیاست خارجی - رییس جمهور یمن: ایران باید منطقی رفتار کند

منصور هادی گفت: ایران باید با مردم یمن به صورت یک کلیت برخورد کند و آنها را به گروه و دسته تقسیم نکند. اشاره رییس جمهور یمن به ادعای حمایت ایران از شیعیان حوثی است که بارها از سوی ایران رد شده است.

عبد ربه منصور هادی رییس جمهور یمن از ایران خواست تا نسبت به تحولات یمن منطقی و معقول رفتار کند.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، منصور هادی در سخنانی که در خبرگزاری رسمی یمن (سبا) منتشر شده با متهم کردن ایران به حمایت از شیعیان حوثی که در هفته های گذشته با برگزاری تظاهرات گسترده خواستار برکناری دولت شده اند، گفت:" ایران باید در نحوه رفتار با مردم یمن منطقی و معقول باشد.

منصور هادی گفت: ایران باید با مردم یمن به صورت یک کلیت برخورد کند و آنها را به گروه و دسته تقسیم نکند.

اشاره رییس جمهور یمن به ادعای حمایت ایران از شیعیان حوثی است که بارها از سوی ایران رد شده است.

شیعیان یمن در هفته های گذشته در مخالفت با دولت یمن دست به برگزاری تظاهرات و تحصن زده اند. رهبر حوثی های یمن اخیرا به دولت منصور هادی هشدار داد در صورت عدم اعتنا به خواست معترضان، مخالفان از روز یکشنبه (امروز) دست به نافرمانی مدنی خواهند زد.

دولت عربستان سعودی از حکومت منصور هادی حمایت و پشتیبانی می کند و روز جمعه هیاتی از شورای همکاری خلیج فارس به منظور اعلام حمایت کشورهای عربی این اتحادیه به صنعا سفر کرد و مراتب اعلام حمایت کشورهای عربی منطقه خلیج فارس را از دولت یمن به اطلاع منصور هادی رساند.

شیعیان حدود 40 درصد از جمعیت یمن را تشکیل می دهند. شیعیان یمن زیدیه اند.

یمن نیز از سال 2011 و همزمان با آغاز حرکت های موج وار انقلاب های عربی دستخوش نا آرامی شد و علی عبدالله صالح رییس جمهور سابق یمن محبور به برکناری شد.

از آن زمان تا کنون عبد ربه منصور هادی رییس جمهور یمن زمام امور در این کشور را به دست گرفته است، اما او با چالش بزرگی در شمال و جنوب این کشور دست و پنجه نرم می کند.

هم اکنون یمن جنوبی علم استقلال برداشته و شیعیان حوثی در شمال یمن نیز بر پیگیری مطالبات خود از دولت صنعا اصرار و پافشاری می کنند. دولت منصور هادی هفته گذشته در برابر خواست معترضان تسلیم شد اما مخالفان حوثی می گویند اعتماد به قول و قرار های منصور هادی، ندارند.
 
 اخبار سیاست خارجی - عصر ایران


ویدیو مرتبط :
جواب منطقی رییس جمهور به شعارها درباره "انرژی هسته ای"

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ادعای وقیحانه رییس‌ جمهور یمن درباره ایران


رییس جمهور یمن با تکرار ادعاهای ضد ایرانی‌اش مدعی شد که ایران در حمایت از گروه حوثی دست دارد.

خبرگزاری ایسنا: رییس جمهور یمن با تکرار ادعاهای ضد ایرانی‌اش مدعی شد که ایران در حمایت از گروه حوثی دست دارد.

عکاظ نوشت: عبدربه منصور هادی در جریان دیدار با نمایندگان ساکنان منطقه حزیز در صنعاء که هفته گذشته شاهد درگیری با گروه‌های حوثی بوده است، ادعا کرد که مستنداتی در اختیار دارد که بیانگر دخالت ایران در امور یمن است.

پیش از این مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهور یمن تاکید کرده بود که ایران همواره خیرخواه یمن بوده است. سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر پایه عقلانیت و اعتدال، تعامل با کشورها ، عدم دخالت در امور داخلی آنان، مبارزه با خشونت ، افراطی گری ، تروریسم ، طائفه گرایی و حمایت از مطالبات مشروع و مسالمت‌آمیز استوار می‌باشد.

افخم با تاکید بر این‌که «جمهوری اسلامی ایران همواره خیرخواه یمن بوده و از وحدت، ثبات واستقرار در این کشور حمایت کرده است» خاطرنشان کرد: استمرار همفکری و مشارکت همه احزاب، گروه ها و جریان سیاسی و اجتماعی در روند سیاسی و هوشمندی مردم فهیم یمن امنیت و ثبات را به این کشور باز خواهد گرداند.