اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ریزگردها عامل افزایش سرطان ریه در ایران/فست‌فودها اولین عامل مرگ انسان تا 2025



اخبار,اخبار اجتماعی,سرطان

عضو هیأت مدیره انجمن علمی رادیوتراپی انکولوژی با اشاره به این که 30 درصد موارد ابتلا به سرطان ناشی از مصرف انواع دخانیات است، گفت: در حالی که سرطان معده ششمین سرطان شایع در دنیا محسوب می‌شود، در ایران شایع‌ترین و کشنده‌ترین نوع سرطان‌ است.

دکتر حسین فودازی با اشاره به جدیدترین آمارهای ابتلا به سرطان در کشور افزود: بر اساس آمارهای اعلام شده در سال 1393 تعداد 90 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان و 37 هزار مورد مرگ و میر ناشی از سرطان گزارش شده و این در حالی است که مرگ و میر ناشی از حوادث جاده‌ای 26 هزار نفر بوده است.

وی با تاکید بر این که با فرهنگ‌سازی و اقدامات کنترلی و نظارتی پلیس، مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده‌ای کاهش یافته است، اظهار داشت: برای کاهش ابتلا به سرطان هم، نیاز به فرهنگ سازی و آگاه سازی در جامعه داریم.

فودازی، همچنین خاطرنشان کرد: سالانه بین 40 تا 45 هزار نفر در کشور به دلیل ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و 35 تا 37 هزار نفر به دلیل ابتلا به انواع سرطان‌ها فوت می‌کنند و اگر این روند ادامه یابد تا چند سال آینده با موج گسترده‌ بروز انواع سرطان‌های صعب العلاج در قشر وسیعی از جامعه و در هر گروه سنی مواجه خواهیم بود.

به گفته وی مهمترین عوامل مرگ و میر در کشور به ترتیب بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و تصادفات جاده‌ای است.

تشخیص به موقع رمز درمان بیماری سرطان
فودازی، تشخیص بموقع را شرط درمان بیماری سرطان نام برد و افزود: سرطان در هر کشوری اگر در مراحل یک و دو شناسایی شود، با دو تا سه هزار دلار درمان خواهد شد ولی اگر تشخیص این بیماری در مرحله چهار باشد، هزینه درمان از زمان تشخیص تا فوت بیمار بالغ بر 40 تا 50 هزار دلار می‌شود.

عضو هیأت مدیره انجمن علمی رادیوتراپی انکولوژی تشخیص بموقع سرطان را موجب افزایش طول عمر بیمار و کاهش هزینه‌های درمان دانست و اضافه کرد: در مواردی روش‌های درمانی برای بیمارانی که تشخیص بیماری آنها در مراحل پیشرفته سرطان باشد، قطعی نیست؛ از این رو در بسیاری از کشورها بر روی سرطان‌های شایع چون پستان، ریه، پروستات و روده بزرگ متمرکز شده‌اند تا با اجرای برنامه‌های غربالگری افراد جامعه به طور دوره‌ای مورد معاینه قرار گیرند.

وی با تاکید بر این که 70 درصد از موارد سرطان در مراحل اولیه قابل شناسایی هستند، اظهار داشت: از آنجایی که هزینه‌های درمانی سرطان بار سنگینی بر دوش نظام سلامت کشورها است از این رو پیشگیری از ابتلا به سرطان می‌تواند از میزان شیوع سرطان در کشور بکاهد.

فست فودها و دخانیات زمینه ساز بروز سرطان
فودازی با تاکید بر این که 30 درصد موارد ابتلا به سرطان ناشی از مصرف انواع دخانیات چون سیگار، قلیان و تریاک است، گفت: بر خلاف تصور عامه مردم، اثرات سرطان‌زایی قلیان 50 تا 60 برابر سیگار است.

به گفته وی مصرف‌کنندگان دخانیات در معرض ابتلا به سرطان‌های محوطه دهان چون دهان، لب، و بینی، حنجره، مری، ریه، لوزالمعده و مثانه قرار دارند؛ بعلاوه افرادی که در محیط منزل دخانیات مصرف می‌کنند، اطرافیانشان شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان نسبت به فرد مصرف کننده دارند.

عضو هیأت مدیره انجمن علمی رادیوتراپی انکولوژی، با تاکید بر این که 35 درصد مردان و 39 درصد زنان در کشور با چاقی مفرط مواجه هستند، اظهار داشت: چاقی بیش از حد، بروز سرطان‎های پروستات، روده بزرگ، رحم و پستان را 2 تا 3 برابر افزایش خواهد داد.

این متخصص کلینیکال انکولوژی، مصرف مواد فرآوری شده را از دیگر عوامل زمینه ساز سرطان نام برد و گفت: مطالعات نشان داده است که این مواد غذایی اثرات زیادی در ابتلا افراد به سرطان‌های معده و مری دارند و بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی در سال 2014، فست فودها تا سال 2025 کشنده‌ترین عامل در بین عوامل مرگ انسان خواهند بود.

وی با تاکید بر اثرات ورزش بر کاهش ابتلا به سرطان، خاطرنشان کرد: روزانه 30 تا 40 دقیقه ورزش به میزانی که تعداد ضربان قلب دو برابر حالت عادی شود ، به همراه رعایت رژیم غذایی عاری از چربی و مواد غذایی فرآوری شده می‌تواند تا 70 درصد از بروز سرطان جلوگیری کند.

شایع‎ترین سرطان‎ها در کشور
عضو هیات مدیره انجمن علمی رادیوتراپی انکولوژی بالاترین میزان شیوع انواع سرطان‌ها در کشور را سرطان معده دانست و گفت: در حالی که سرطان معده ششمین سرطان شایع در دنیا محسوب می‌شود، در ایران شایع‌ترین و کشنده‌ترین نوع سرطان‌هاست که این امر به دلیل مصرف غذاها و لبنیات فرآوری شده است و می‌طلبد نهادهای مرتبط بر تولید مواد غذایی نظارت بیشتری داشته باشند.

وی میزان مصرف کودهای شیمیایی در ایران را 10 برابر دنیا و میزان مصرف سموم دفع آفات را 4 برابر نرم جهانی عنوان کرد و یادآور شد: سموم و کودهای شیمیایی وارد آب، خاک و هوا می‌شوند که خطراتی را برای سلامت انسان در پی دارد.

ریزگردها و خطرات ابتلا به سرطان
فودازی، با تاکید بر این که آلودگی هوا صرفا ناشی از سوخت‌های هیدروکربنی نیست، خاطر نشان کرد: در سال‌های اخیر شاهد هستیم افرادی مبتلا به سرطان ریه می‌شوند که نه مصرف کننده دخانیات هستند و نه سابقه بیماری سرطان در خانواده‌های آنها گزارش شده است.

وی با بیان این که در کشور میزان افراد مبتلا به سرطان ریه بدون آن که از دخانیات استفاده کرده باشند، افزایش نشان می‌دهد، اظهار داشت: حدس ما این است که آلودگی هوا و ورود ریزگردها منجر به ابتلا این افراد به سرطان ریه شده است؛ چراکه این ریزگردها به تدریج تغییراتی در کیسه‌های هوایی ایجاد می‌کند که با تکرار این تغییرات، تشکیل توده‌های بدخیم در ریه‌ها را در پی دارد.

توزیع سرطان در استان‌های کشور
عضو هیات مدیره انجمن علمی رادیوتراپی انکولوژی با اشاره به مطالعات انجام شده در وزارت بهداشت در خصوص توزیع شیوع بیماری سرطان در کشور، افزود: بر اساس این مطالعات در مناطق شمالی کشور به ویژه در شهرهای نزدیک به قفقاز چون آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، گلستان ، گیلان، مازندران و خراسان شمالی و رضوی میزان شیوع سرطان‌های معده و مری بسیار زیاد است.

وی بروز سرطان پستان در کلانشهرها و بویژه تهران را به دلیل نداشتن فعالیتهای فیزکی مناسب و رژیم غذایی شایع‌تر دانست و گفت: در مناطق جنوب کشور نیز به دلیل نوع رژیم غذایی و عوامل محیطی، سرطان‌های سر و گردن از شیوع بالایی برخوردار است.

 

اخبار اجتماعی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
صنایع دخانی و مافیای تولید و پخش دخانیات عامل مرگ انسان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آلودگی هوا عامل اصلی سرطان ریه در افراد غیرسیگاری



 

 

یك بررسی آماری نشان داد افرادی كه هرگز در طول عمر خود سیگار نكشیده‌اند، اما در مناطقی با آلودگی شدید هوا زندگی می‌كنند، 20 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان ریه هستند.

به گزارش ایسنا، فرانسیس لادن، پروفسور دانشكده بهداشت عمومی هاروارد در این باره گفت: هرچند سیگار كشیدن عامل درجه یك ابتلا به سرطان ریه است اما تقریبا از هر 10 بیمار مبتلا به سرطان ریه، یك نفر هرگز در طول عمر خود سیگار نكشیده است.

به گزارش رویترز، دكتر میشل ترنر از دانشگاه اوتاوا كه سرپرستی این مطالعه را برعهده داشته می‌گوید: سرطان ریه در افرادی كه هرگز سیگار نكشیده‌اند یك سرطان مهم و جدی است كه در آمریكا ششمین سرطان شایع محسوب می‌شود.

به گفته كارشناسان، ذرات آلاینده در هوا می‌توانند موجب تحریك ریه‌ها و بروز التهاب در این عضو حیاتی شوند. این آلاینده‌ها از عوامل مهم خطرزا در بروز سرطان ریه هستند.

این یافته حاصل مطالعه روی بیش از 180 هزار فرد غیرسیگاری برای یك دوره 26 ساله است.... / تحلیل : عصر ایران