اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ریزگردها به بندرانزلی رسید


شهرستان ساحلی انزلی در کرانه جنوبی دریای خزر و استان سرسبز گیلان از صبح روز پنج شنبه با پدیده ریزگردها مواجه بود.

خبرگزاری ایرنا: شهرستان ساحلی انزلی در کرانه جنوبی دریای خزر و استان سرسبز گیلان از صبح روز پنج شنبه با پدیده ریزگردها مواجه بود.

ریزگردهای معلق در هوا، دید افقی را در این شهر کاهش و تنفس را برای شهروندان مشکل کرده است.

رییس مرکز پژوهش های زمین شناسی گیلان با تائید وجود این پدیده گفت: ریزگردها از صبح امروز در هوای شهرستان انزلی قابل حس و مشاهده است.

پانته آ گیاهچی اظهار کرد: این پدیده هم اکنون در شمال غربی کشور به صورت حادتر وجود دارد و طبق پیش بینی راضیه لک عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین، نوار شمالی کشور را فرا خواهد گرفت.

وی با بیان این که منبع این ریزگردها اردن و عراق اعلام شده است، افزود: ذرات درشت دانه مثل سیلت و ماسه ابتدا روی زمین می ماند اما ذرات در حد اندازه رس در اتمسفر معلق می ماند.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون شهر تبریز به صورت حاد با این پدیده دست به گریبان است.

به گفته وی، حضور در فضای باز در موقع بروز این پدیده و تنفس ریزگردها به ویژه برای افراد دارای مشکلات تنفسی، سالخوردگان و کودکان خطرناک است و باید به مردم در این زمنیه اطلاع رسانی شود.

گیاهچی یادآوری کرد: جنگلکاری، جلوگیری از خشک شدن تالاب ها و افزایش فضای سبز به پیشگیری از بروز این بحران کمک می کند.

رییس مرکز پژوهش های زمین شناسی گیلان اضافه کرد: بسته پیشنهادی مهار ریزگردها و نقشه های اولویت مهار ریزگرد با نمونه برداری رسوب در شبکه فشرده کانون های تولید ریزگرد توسط سازمان زمین شناسی کشور تهیه شده است.

با وجود تماس های مکرر موفق به تماس با مسوولان اداره هواشناسی برای کسب اطلاعات در این مورد نشدیم و اداره کل هواشناسی گیلان نیز اعلام کرد گزارشی در این خصوص به آنها نرسیده است.

اما با این حال این اداره کل با صدور اطلاعیه شماره پنج خود در خصوص وضعیت جوی استان گیلان اعلام کرد: نقشه های پیش یابی نشان دهنده ادامه فعالیت سامانه کم فشار در سواحل جنوبی دریایی خزر است که منجر به تداوم استقرار توده هوای گرم طی امروز (پنجشنبه) در این استان می شود.

بر اساس این گزارش، این شرایط وجود هوای گرم (وزش بادگرم در ارتفاعات و دامنه ها) ، افزایش دما چهار تا هشت درجه (در نواحی جلگه ای با بیشنه دمای 28تا 32درجه سلسیوس - در نواحی مرتفع و دامنه های جنوبی استان 29تا 35درجه سلسیوس) و کاهش رطوبت نسبی را سبب خواهد شد.

در گزارش هواشناسی گیلان آمده است؛ باتوجه به الگوی نقشه های امروز، وضعیت دما از فردا (جمعه) تغییر خواهد کرد بطوریکه برای روزهای آغازین هفته پیش رو کاهش دما و هوای بهاری و احتمال رگبار و رعد و برق پیش بینی می شود.


ویدیو مرتبط :
ملوان بندرانزلی 0-0 چوکای بندرانزلی (1372)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هجوم ریزگردها در بام ایران به مرز هشدار رسید



 اخباراجتماعی  ,خبرهای   اجتماعی, ریزگردها

مدیركل حفاطت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: با افزایش دامنه نفوذ ریزگردها كه از كشورهای عراق و عربستان وارد مناطق جنوب و غرب كشور شده است، روز پنجشنبه میزان ذرات معلق در هوای این استان به مرز هشدار رسید.

شهرام احمدی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: میزان ذرات معلق 10 میكرون استان به 195میكروگرم در مترمكعب و ذرات معلق 2.5 میكرون نیز در هوای استان به 150 میكروگرم در مترمكعب رسیده است.


وی اظهار كرد: به دلیل ارتفاع بالا از سطح دریا و وجود رودخانه ها و جنگلهای بلوط ، ورود ریزگردها به این استان شایع نیست، اما بدلیل خشكسالی های اخیر، ریزگردها چند سالی است كه مهمان چهارمحال و بختیاری شده است.


احمدی افزود: بروز پدیده گرد و غبار، به دلایل مختلفی از جمله وزش باد و خشكسالی بستگی دارد و ریزگردهای موجود در استان منشا خارجی دارد.


وی با اعلام هشدار به خانواده ها گفت: در این شرایط افراد مسن و دانش آموزان، بیماران قلبی، عروقی و ریوی به جزء موارد ضروری از منزل خارج نشوند و همچنین حركات ورزشی و پیاده روی انجام ندهند.


مدیركل هواشناسی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به ورود ریزگردها به استان گفت: دید افقی در استان به كمتر از پنج كیلومتر رسیده است.


مهرداد قطره سامانی افزود: از ابتدای امسال تاكنون در استان هفت روز رسیدن هوا به مرز هشدار تجربه شده است.


وی گفت: بررسی نقشه های هواشناسی بیانگر ادامه فعالیت سامانه بارشی در سطح استان می باشد كه به تناوب تا روز جمعه ابرناكی و در بعضی ساعات رگبار و رعد وبرق ، وزش بادهای شدید و در برخی مناطق احتمال تگرگ پیش بینی می شود.


وی اظهارداشت: بارش ها از بعد ازظهر روز پنجشنبه تا بعد از ظهر جمعه و برای شهرستانهای كوهرنگ، لردگان ، اردل و فارسان از شدت بیشتری برخوردار می باشد.


قطره سامانی افزود: در این مدت در برخی مناطق پدیده مه و كاهش دید رخ خواهد داد.


به گزارش ایرنا، پیش از این به دلیل ارتفاع زیاد استان چهارمحال و بختیاری و وجود جنگلهای زاگرس میانی و رودخانه های متعدد ریزگردها كمتر به بام ایران می رسید، اما خشكسالی های هشت ساله اخیر میزان روزهای آلوده به ذرات معلق و ریزگرد را افزایش داده است.

 

  اخبار  اجتماعی  -  ایرنا