اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رژیم اسرائیل: ایران در همه درگیری ها دخالت دارد!



واردات نفت خام هند از ایران,مطبوعات جهان

رژیم اسرائیل: ایران در همه درگیری ها دخالت دارد!

ادعاهای جدید وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره ایران، تأکید ایران بر همکاری با گروه 1+5 در موضوع هسته ای، کاهش واردات نفت خام هند از ایران، ابراز تمایل هند برای پیوستن به خط لوله گازی ایران به پاکستان و افزایش تولیدات داخلی ایران به منظور مقابله با کاهش واردات، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

ادعاهای جدید وزیر جنگ رژیم صهیونیستی درباره ایران، تأکید ایران بر همکاری با گروه 1+5 در موضوع هسته ای، کاهش واردات نفت خام هند از ایران، ابراز تمایل هند برای پیوستن به خط لوله گازی ایران به پاکستان و افزایش تولیدات داخلی ایران به منظور مقابله با کاهش واردات، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، یکی از اخباری که از روز گذشته در میان برخی مطبوعات، به ویژه مطبوعات رژیم صهیونیستی انتشار یافته، ادعاهای جدید وزیر جنگ این رژیم درباره ایران است. به نوشته «آروتز شوا»، موشه یعالون در دیدار با رئیس ستاد کل ارتش کانادا مدعی شده «ایران در همه منازعات دخالت دارد» و همچنین بر نیاز به متوقف کردن برنامه هسته ای ایران تأکید کرده است.

یعالون در ادامه ادعاهای خود در این زمینه گفته ایران نیروهای خود به مناطق مختلف جهان گسیل می دارد و بر آن است که انقلاب اسلامی را به کشورهای منطقه و فراتر از منطقه صادر کند. به گفته وی، کانال دیپلماتیک و تحریم های اقتصادی تاکنون نتوانسته در مسیر برنامه هسته ای ایران توقف ایجاد کند و باید یک گزینه معتبر نظامی هم مطرح شود تا به عنوان آخرین دستاویز در صورت لزوم مورد استفاده قرار گیرد.

در همین حال، خبرگزاری «ترند» از آمادگی ایران برای همکاری با گروه 1+5 و در عین حال، تأکید کشور بر حقوق هسته ای خود خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد معاون شورای عالی امنیت ملی ایران گفته تهران آماده است جهت یافتن راه حلی برای همه مسائل موجود میان طرفین، به همکاری با گروه 1+5 بپردازد. علی باقری ضمن اشاره به این موضوع، تأکید کرده اکنون توپ در زمین 1+5 است.

به نوشته ترند، باقری که در دیدار با نمایندگان جنبش عدم تعهد سخن می گفته، بار دیگر بر همکاری ایران با بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی تأکید کرده است. وی همچنین از عدم اتخاذ موضعی روشن از سوی غرب در مقابل پیشنهاد ایران در مذاکرات اخیر آلماتی انتقاد کرده و درباره ضرورت به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته ای ایران نیز سخن گفته است.

در میان دیگر اخبار امروز، دو خبر مربوط به هند نیز به چشم می خورد. در اولین خبر، «عرب نیوز» از کاهش 27 درصدی واردات نفت هند از ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، مجموع واردات نفت خام هند از ایران در سال مالی گذشته، نسبت به سال قبل از آن 27 درصد کاهش داشته است.

بر این اساس، هند در سال مالی اخیر که 31 مارس به پایان رسید، 13.3 میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرده، در حالی که این رقم برای سال قبل از آن، 18.1 میلیون تن بوده است. به این ترتیب، کاهش واردات هند از ایران، نسبت به دو خریدار بزرگ دیگر نفت ایران، یعنی چین و کره جنوبی بیشتر بوده است؛ به ویژه با توجه به اینکه هند به واسطه تحریم های غرب، با مشکل بیمه نفتکش های حامل نفت ایران نیز روبرو بوده است.

اما خبر دوم، به تمایل هند برای پیوستن به خط لوله گاز ایران به پاکستان مربوط می شود. روزنامه «نیوز اینترنشنال» پاکستان می نویسد سخنگوی وزارت نفت ایران گفته دهلی نو در حال مذاکره با ایران برای پیوستن به خط لوله ای چند میلیارد دلاری است که ایران به منظور صادرات نفت به پاکستان می سازد.

در بیانیه سخنگوی وزارت نفت ایران آمده از آنجا که هند به واسطه جدیت پاکستان در ساخت این خط لوله تشویق شده، دهلی نو در حال مذاکره برای پیوستن به پروژه است. وی همچنین از پیشرفت قابل توجه در پروژه خبر داده و گفته پس از پایان کار بر روی بخش 900 کیلومتری خط لوله در ایران، کار بر روی بخش پاکستانی آن آغاز شده است.

در نهایت، «دیلی استار» لبنان از افزایش تولیدات داخلی ایران به منظور مقابله با افت واردات خبر داده است. این روزنامه می نویسد اقتصاد ایران با افزایش تولید داخلی، در مسیر جبران افت 14 درصدی واردات این کشور در سال 2012 افتاده است.

این روزنامه با اشاره به سخنان شمس الدین حسینی، وزیر اقتصاد ایران می نویسد صادرات غیرنفتی ایران در سال گذشته شمسی، 20 درصد افزایش داشته، در حالی که تورم با افزایش 9 درصدی به 30 درصد رسیده و نرخ بیکاری نیز به 12.2 درصد رسیده است. دیلی استار آمارهای حسینی از تورم و بیکاری را مشابه آمارهای اخیر منتشر شده از سوی صندوق بین المللی پول دانسته است./تابناک

 

 

 


ویدیو مرتبط :
دخالت ایران در مبارزه با اسرائیل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیام غیرمستقیم رژیم اسرائیل به ایران و حزب‌الله/ تشدید درگیری نیروهای کرد سوریه با داعش



اخبار,اخبارسیاست  خارجی, روابط ایران و حزب‌الله

ادعای توافق داخلی اعضای گروه 1+5 بر سر ساز و کار بازگشت پذیری تحریم ها، ادعاهای وزیر خارجه عربستان علیه ایران، پیام غیرمستقیم تل آویو به ایران و حزب الله، پیروزی نیروهای کرد بر داعش در سوریه و اعلام نامزدی یک سناتور تندرو جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

به گزارش «تابناک»، ادعای توافق داخلی اعضای گروه 1+5 بر سر ساز و کار برگشت پذیری تحریم های ایران در صورت عدم پایبندی ایران به تعهدات خود در قبال توافق نهایی، از جمله موضوعاتی است که از روز گذشته تاکنون مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. روزنامه «دیلی استار» می نویسد شش قدرت جهانی بر سر راهی برای بازگشت تحریم های سازمان ملل در صورت نقض تعهدات از سوی ایران در توافق هسته ای به اتفاق نظر دست یافته اند و به این ترتیب، یک مانع جدی بر سر راه دستیابی به توافق در بازه زمانی تعیین شده از سر راه برداشته شده است. با این حال، این روزنامه به نقل از خبرگزاری های غربی مدعی شده که موانع دیگری هنوز بر سر راه توافق وجود دارد که دسترسی به مراکز نظامی یکی از این موانع است.

اظهارات وزیر خارجه عربستان سعودی علیه ایران، از جمله دیگر موضوعاتی است که همچنان در برخی مطبوعات و رسانه ها بازتاب دارد. به نوشته سایت شبکه خبری «العربیه»، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی مدعی شده ایران تنها کشوری است که در امور کشورهای خاورمیانه دخالت می کند. وی که در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای مصری خود سخن می گفت، همچنین ادها کرده ایران از تروریسم حمایت می کند. وی افزوده کشورش در مواجهه با مداخله ایران در امور خاورمیانه بی تفاوت نخواهد ماند. به جز ایران، وی به برخی دیگر از مسائل جاری در منطقه نیز اشاره کرده و گفته عربستان سعودی و مصر در مورد موضوعات مربوط به یمن و همچنین سوریه از اشتراک نظر با یکدیگر برخوردارند.

این در حالی است که همزمان با دیدار وزرای خارجه مصر و عربستان، برخی منابع از بالا گرفتن اختلافات میان دو کشور بر سر پاره ای از موضوعات سخن می گویند. به نوشته «الشروق» مصر، برخی منابع رسمی مصری می گویند قاهره نگرانی خود را به ریاض ابلاغ کرده؛ زیرا آنچه مصر مبالغه و زیاده روی عربستان در دنبال کردن سیاست درهای باز در قبال شاخه‌های گروه اخوان المسلمین در کشورهای عربی و تلاش برای تکیه بر این گروه به منظور پایان دادن به بحران در یمن یا جمع کردن اوضاع در سوریه توصیف می‌کند، قطعاً عواقب وخیمی برای ثبات منطقه‌ای به همراه خواهد داشت، زیرا گروه اخوان، اگر در برخی کشورهای عربی با حمایت عربستان به قدرت برسد، فکر و ذهن آنها آرام نخواهد گرفت و برای سیطره بر همه پایتخت‌های عرب تلاش خواهند کرد.

در خبری از سوریه، خبرگزاری فرانسه از پیروزی های نیروهای نظامی کرد در مقابل داعش خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، شبه نظامیان کرد در استان الرقه در شمال سوریه، کنترل 12 روستا را از دست گروه تروریستی داعش خارج کردند. گروه ناظر حقوق بشر سوریه اعلام کرده یگان های دفاع از مردم کرد روز یکشنبه با پشتیبانی حملات هوایی نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش، کنترل هشت روستا را از عناصر تکفیری در غرب استان الرقه پس گرفته اند. این گروه همچنین اعلام کرده نیروهای کرد همچنین کنترل چهار روستا در نزدیکی شهر مرزی راس العین در استان حسکه را از داعش پس گرفتند. در این گزارش آمده که درگیری بین یگان های دفاع از مردم کرد و عناصر داعش در جنوب غرب راس العین همچنان ادامه دارد.

پیام غیرمستقیم رژیم اسرائیل به ایران و حزب الله درباره رزمایش خود در منطقه، موضوعی است که روزنامه «یدیعوت آحارانوت» مدعی آن شده است. این روزنامه، در گزارشی به هراس تل‌آویو از احتمال واکنش ایران و حزب‌الله به رزمایش تاز این رژیم پرداخته و مدعی شده است که اسرائیل به صورت غیرمستقیم به تهران و بیروت پیام داده که این رزمایش اقدامی تهاجمی نیست. هدف از ارسال پیام، «جلوگیری از سوءتعبیر نیات» اسرائیل از برگزاری این رزمایش که از روز دوشنبه برگزار می‌شود، بوده است. این روزنامه می نویسد سرویس‌های اطلاعاتی سوریه، ایران و حزب‌الله بدون شک شاهد این آماده‌سازی‌ها برای رزمایش هستند و اسرائیل نگران است که آن‌ها این را مقدمه‌چینی اسرائیل برای یک حمله غافلگیرکننده تفسیر کنند.

در نهایت، در میان دیگر مطالب، خبر اعلام نامزدی یکی از سناتورهای تندرو جمهوری خواه آمریکا برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور، مورد توجه برخی از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. به نوشته پایگاه اینترنتی The Hill، لیندسی گراهام سیاستمدار برجسته حزب جمهوریخواه آمریکا روز دوشنبه نامزدی خود را اعلام می کند. حضور وی در رقابت انتخاباتی ممکن است به مارکو روبیو کمک کند و به رند پال ضربه بزند. وی درحالی وارد رقابت انتخاباتی می شود که هیچ نامزدی به اندازه وی در رزومه خود سابقه فعالیت در بخش سیاست خارجی نداشته است. گراهام با این هدف اعلام نامزدی کرده است که بتواند رویکرد و روش سیاست خارجی که وی و سناتور جان مک کین سالهاست حمایت کرده اند را اجرا کند.


  اخبار سیاست  خارجی  -  تابناک