اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رویکردهای رسانه ای نامنصفانه؛ از ریش ظریف تا توقیف آسمان!



اخبار,توقیف آسمان,روزنامه آسمان

 

اخبار سیاسی -  وقتی رسانه به مثابه گیوتین می شود
رویکردهای رسانه ای نامنصفانه؛ از ریش ظریف تا توقیف آسمان!

رسانه هایی چون فارس و تسنیم و برخی دیگر از رسانه های اصولگرا با ذوق زدگی مفرط خبری را که در آن این واژگان به کار رفته و گزارشی از همایش دانشگاهیان دهه شصت بوده را انعکاسی بی سابقه و غیر منتظره دادند.

رسانه های حرفه ای رسالتی دارند و وظیفه ای. رسالت شان بسط و تعمیق آگاهی و اندیشه ورزی در سطوح مختلف جامعه و بالطبع آن ایجاد جامعه ای بهتر و برخوردارتر است و وظیفه شان عمل در چارچوب قواعد و ضوابط حرفه ای است. آنانی که وفق وظایف ذاتی به مثابه چشمان بیدار جامعه اضلاع  و اجزاء قدرت را رصد کرده و با نورافشانی بر سطوح مختلف سدی سترگ در برابر کژروی ها هستند  و از سوی دیگر حلقه وصل میان حاکمیت و ملت بوده و در راستای هم افزایی ملی و عمومی گام بر می دارند.

رسانه ها اما در کشور ما گاه فارغ از این وظایف ذاتی و عملکردهای حرفه ای به مثابه پیش قراولان منازعات طیفی و جناحی بوده و یک پای مجادلات بی حاصل، مچ گیری های ناموزون و دعواهای خاله زنکی هستند!

دو حادثه در چند روز گذشته نمودی از این رفتار ورزی های رسانه ای را به عینه نمایان کرد. رویکردهای رسانه ای که هیچ توجیه منطقی جز تسویه حساب های سیاسی نمی توان برای آن متصور بود.

ماجرای ریش وزیر امور خارجه دکتر محمد جواد ظریف یکی از این موارد بود. رسانه ای که از بودجه بیت المال تغذیه می کند در حالیکه ظریف در آوردگاهی خطیر به میدان رزم با قدرت های جهانی رفته تا یکی از غامض ترین پرونده های مورد مناقشه در عرصه راهبردی سیاست خارجی را که بر همه شقوق مختلف زندگی مردم تاثیر گذار است را سر و شکلی مطلوب و به سامان دهد، با یک حاشیه بچه گانه و مضحک روبرو ساخت.
 
این رسانه با اشاره به تغییر ظاهر وزیر خارجه به ریش آقای ظریف متوسل شد تا برای وی حاشیه ساخته و چنین مدعی شد که ریش پرفسوری ظریف نشانه ای بر عدم قاطعیت و دفاع از اصول و آرمان هاست. نکته ای که هر خواننده فهیمی را متعجب و متحیر کرده و عمق ساده اندیشی و بلاهت منتقدین را نشان داد، تا بدانجا که خود باشگاه خبرنگاران این خبر را از خروجی خود حذف کرد اما براستی این نکته چیزی از رویکرد غیر حرفه ای مغرضانه و نابخردانه برخی پیرامون موضوعاتی چنین حساس کم می کند؟! آیا جای این ایراد گیرهای بنی اسرائیلی و ساده لوحانه در رسانه هایی است که با بودجه بیت المال اداره می شوند و ادعای حرفه ای گری دارند؟.

دومین وجه از ماجرای رویکردهای خاص رسانه ای به انتشار یک تیتر در روزنامه تازآمده " آسمان" باز می گشت. این روزنامه در اشتباهی سهوی به گفته دست اندرکارانش در خصوص واژه قصاص تعبیر نادرستی را به کار برده بود.

این اشتباه و مغایرت واژه بکار رفته در روزنامه با مبانی واصول اسلامی چیزی نیست که بر کسی پوشیده باشد و دست اندرکاران روزنامه نیز با پذیرش اشتباه رخ داده نسبت به آن عذرخواهی کردند اما...

رسانه هایی چون فارس و تسنیم و برخی دیگر از رسانه های اصولگرا با ذوق زدگی مفرط خبری را که در آن این واژگان به کار رفته و گزارشی از همایش دانشگاهیان دهه شصت بوده را انعکاسی بی سابقه و غیر منتظره دادند. در واقع چند کلمه درباره قصاص که شاید هیچ کس توجه ای به آن مبذول نداشته و در گوشه یکی از صفحات میانی یک روزنامه تازآمده به عرصه مطبوعات بود با این پروپاگاندای پر دامنه به موضوع داغ روز تبدیل شد و فارغ از آنکه این برون نمایی شتابان و هیجانی و متواتر مصداق بارز اشاعه منکر در جامعه است. نکته جالب هدف و نیت و غرض دست اندرکاران این رسانه هاست.

آنان بی محابا این خبر را انعکاس داده و ده ها تحلیل و گفت و گو و گزارش پیرامون آن نگاشتند که چنین شد و چنان رفت، تنها و تنها به این علت که رسانه تازه آمده از جناح مقابل را زمین گیر کرده و به محاق توقیف ببرند و بدین واسطه هجمه ای بر دولت وارد آورده و در این میدان جنگ ترسیمی غنیمتی دندان گیر صید کنند.

این موج سازی رسانه ای بواقع با کدام یک از وظایف ذاتی رسانه ای و اخلاق حرفه ای همخوان است؟ آیا این عمل با آموزه های اسلامی و سیره ائمه ما همخوان است؟ آنانی که مصادق بارزرافت و رحمت و معرفت بودند و با جاذبه خود دشمنان قسم خورده را مجذوب رحمت و مهربانی خود می کردند و نه آنکه یک اشتباه از سوییک مسلمان را پیراهن عثمان کرده و برای حذف رقیب سیاسی از هیچ تلاشی فرو گذاری نکنند.

آسمان توقیف شد و مراحل رسیدگی به پرونده خود را طی خواهد کرد اما این دوستان که با ذوق زدگی این گاف را منعکس کرده و حریم ها را درنوردیده و موضوعی خرد را به معضلی درسطح ملی تبدیل کرده و بال و پر بسیاری به آن بخشیدند آیا لحظه ای در خصوص رفتار ورزی خود تامل می کنند؟ آیا این خوب است که جمعی از همکاران آنان در آستانه شب عید از کار بی کار شده در حالیکه می شد با مسامحه و رافت اسلامی بر این خطای سهوی چشم پوشید و اگر هم تعمدی در کار بود با تذکر و اخطار مانع گسترش آن شده و یا اصلا مقصر اصلی را شناخته وبه محاکمه سپرده می شد؟
 
ما نیاز داریم برای اصلاح جامعه و حفظ اصول کمی با مدارا و سعه صدر برخورد کرده و این آیه شریفه را همواره سرلوحه خود قرار دهیم: محمد رسول الله و الذین معه اشدا علی الکفار رحما بینهم.   

اخبار سیاسی - سایت خردادنیوز

 


ویدیو مرتبط :
حکایت عجیب توقیف، رفع توقیف، دوباره توقیف برخی فیلم‌های سینمایی !!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ریش ظریف سوژه رسانه‌های داخلی و خارجی!



اخبار ,اخبار سیاسی ,محمد جواد ظریف

 

اخبار سیاسی - آیا ریش او نشان دهنده تغییر در مواضع ایران است؟
ریش ظریف سوژه رسانه‌های داخلی و خارجی!

تغییر مدل ریش وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران که هم اکنون در وین اتریش به سر می​برد، در برخی رسانه‌های داخلی و خارجی به یك سوژه تبدیل شده است.

محمدجواد ظریف كه از ابتدای مسوولیتش در دولت روحانی، با محاسن معروف به «ریش پرفسوری» در مجامع عمومی و مذاكرات حاضر می‌شد از چند روز پیش تاكنون با ریش كامل در مقابل دوربین‌ها ظاهر شده است. به گزارش بهارنیوز، یك سایت عربی منطقه، در این باره نوشت كه وزیرخارجه ایران كه دیروز برای دور جدید مذاكرات بر سر مسئله هسته‌ای ایران وارد وین شده است با چهره‌ای متفاوت‌ از گذشته ظاهر شده است كه همانا داشتن ریش كامل است!

این رسانه عربی با كنایه گفته است ظاهرا تغییر چهره ظاهری ظریف ضمن اینكه می‌تواند نشانگر فشار تندروهای داخلی بر او برای گذاشتن ریش كامل بوده از سوی دیگر، پیام‌آور این موضوع است كه او و تیم مذاكره‌كننده ایران از نظر میزان توانایی و استقلال رای در مذاكرات در حال انجام، قدرت كمتری پیدا كرده‌اند! این رسانه سپس اضافه شدن یكی – دو نفر دیگر به تیم مذاكره‌كننده را عامل دیگری در كاهش اختیارات ظریف ارزیابی كرد و با كنایه گفته است او كه حتی در اصلاح ریش خود چندان استقلال رای ندارد چگونه می‌تواند مذاكره‌كننده خوبی باشد!

در همین حال، یک سایت اصولگرای داخلی با استقبال از هیبت جدید ظریف در توجیه اقدام وزیر خارجه نوشته است که تیپ جدید ظریف ظاهرا در رفتار دیپلماسی وی نیز تاثیرات خود را گذارده بود به نحوی که طی بیش از 6 ماه گذشته، نوعی انفعال در دستگاه دیپلماسی کشور حاکم شده بود و همین مساله، با سوءاستفاده دشمنان ملت ایران، گستاخی روزافزون آنها را به همراه داشت(!!)

به نوشته این سایت، همراه با چهره جدید، نوع نشست و برخاست وزیر خارجه و لبخندهای به دور از قهقهه که طی مدت اخیر به یکی از عادات غیرمتعارف او مبدل شده بود، پیام های مثبتی بود که در ضیافت شام او و اشتون دیده شد! ...که می توان آن را به فال نیک گرفت چراکه این تغییر و بازگشت به تیپ ساده سابق، پس از راهپیمایی بی نظیر 22 بهمن صورت گرفته است.

 

شاید این تغییر در ظاهر، پاسخی از جانب ظریف به مردم باشد و خواسته با این اقدام به ملت بگوید که: پیام شما را دریافت کردم(!!) این سایت در ادامه مطلب خود اظهار امیدواری کرده که مسئول ارشد مذاکرات هسته ای کشورمان، ... در دور جدید مذاکره با حریف عهدشکن و غیرقابل اعتماد غربی، تنها به عزت و استقلال کشورمان بیندیشد و توافق و مذاکره ضعیف ژنو را جبران کند(!)

اخبار سیاسی - بهار