اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رویای درآمد شهرداری ازجریمه‌ رانندگی چقدر است؟



اخبار,اخبار اجتماعی,درآمد شهرداری ازجریمه‌ رانندگی


اخباراجتماعی - رویای درآمد ۲۵۰میلیاردی شهرداری ازجریمه‌ رانندگی

دولت احمدی‌نژاد 6 هزارو 478 میلیارد تومان به شهرداری تهران بدهكار است كه از این میزان مبلغ 227 میلیارد تومان سهم جرایم راهنمایی و رانندگی است.

بالا بودن رقم بدهی دولت به شهرداری گواه این موضوع است كه قدرت مدیریت شهری برای احقاق حق شهروندان و پیگیری مطالبات شهر ضعیف است. موضوع بدهی‌ها از شش سال قبل به‌طور جدی مطرح است به‌گونه‌ای كه اسناد موجود گواه آن است كه در دولت پیشین در پرداخت حقوق قانونی شهرداری تهران برای اداره شهر و ارائه خدمات به شهروندان كوتاهی می‌شد. در شورای سوم موضوع مطرح شد اما بنا بر اظهارات اعضای شورای شهر تهران طرح این موضوع منجر به تشكیل جلسات با وزارت كشور نشد و از سویی خط مشی دولت یازدهم هم پرداخت بدهی‌ها نبود.

به گزارش اعتماد، دولت احمدی‌نژاد 6 هزارو 478 میلیارد تومان به شهرداری تهران بدهكار است كه از این میزان مبلغ 227 میلیارد تومان سهم جرایم راهنمایی و رانندگی است.

براساس قانون جدید راهنمایی و رانندگی كه در سال 89 تصویب شد، مقرر شد 60 درصد از جرایم راهنمایی و رانندگی در محدوده شهری به شهرداری‌ها و 20 درصد به بیمه پرداخت شود.

براساس قانون، درآمدهای حاصل از این بخش به شهرداری‌ها داده می شود تا آن را صرف بهبود ترافیك شهرها كنند. قانونگذار به مصادیقی از نحوه هزینه كرد این بودجه مانند استانداردسازی تجهیزات و وسایل ایمنی، خط كشی و نگهداری علایم رانندگی، احداث پل‌های عابر پیاده و... اشاره كرده است و باید هر شهر براساس ضرورت‌ها و اولویت‌هایش نسبت به استفاده از این اعتبارات اقدام كند.

شهرداری ناكام در دریافت سهم جریمه‌ها
مسعود رنجبریان، مدیركل برنامه‌ریزی و توسعه شهری معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران با بیان اینكه سهم شهرداری تهران در سال 92 از جرایم راهنمایی و رانندگی 110 میلیارد تومان است، گفت: در سال 90 چیزی از درآمد حاصل از وصول جرایم رانندگی دریافت نكردیم. وی همچنین گفت: تحقق كامل سهم شهرداری‌ها از محل درآمدهای ناشی از وصول جرایم، حق مردم است. این در حالی است كه براساس مصوبه دولت در سال 90 سهم شهرداری تهران از كل جرایم رانندگی 34 میلیارد تومان بود كه از این میزان تخصیص 7 میلیارد و 700 میلیون تومان ابلاغ شد ولی متاسفانه ریالی از این پول را دریافت نكردیم.

رنجبریان گفت: آمارها نشان می‌دهد كه در سال 90 در تهران 170 میلیارد تومان وصولی جرایم رانندگی داشته‌ایم و باید براساس قانون 60 درصد این مبلغ یعنی 102 میلیارد تومان به شهرداری تهران پرداخت می‌شد.

وی با بیان اینكه در سال 91 نیز از سهم 23 میلیاردی شهرداری تهران تنها یك میلیارد تومان به شهرداری پرداخت شد، افزود: در سال 91 نیز وصولی جرایم رانندگی در 6 ماهه اول 91 میلیارد تومان بوده كه براین اساس برآورد می‌شود در كل سال مبلغ وصولی جرایم حدود 200 میلیارد تومان بوده و باید 60 درصد این مبلغ یعنی120 ملیارد تومان به شهرداری تخصیص می‌یافت. در صورتی كه مصوبه دولت در این خصوص برای شهرداری تهران تنها 23 میلیارد تومان بود و از این میزان نیز اواخر 91 تنهایك میلیارد تومان به شهرداری تهران پرداخت شد.

 

مدیركل برنامه‌ریزی و توسعه شهری معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران تصریح كرد: تحقق كامل سهم شهرداری‌ها از محل درآمدهای ناشی از وصول جرایم، حق مردم است چرا كه این اعتبارات می‌تواند كمكی برای توسعه حمل و نقل عمومی و كاهش ترافیك در شهرها باشد. وی ابراز امیدواری كرد تا آخرین مهلت قانونی استفاده از اعتبارات جرایم رانندگی سال گذشته (31 خرداد 94) مابقی سهم شهرداری از جرایم راهنمایی و رانندگی پرداخت شود.

در حالی شهرداری تهران تاكنون دستش از این درآمدها كوتاه بوده است كه سیدحسین هاشمی استاندار تهران در نخستین جلسه علنی شورای شهر تهران در سال 93 تاكید داشت دولت برای همكاری با شورای شهر و شهرداری برای پرداخت بدهی‌ها همكاری می‌كنند كه نمونه آن پرداخت 40 میلیارد تومان از جرایم راهنمایی و رانندگی بوده است. هرچند كه اعضای شورا ابراز بی‌اطلاعی كردند و حتی یكی از اعضا به خبرنگاران گفت: بررسی ما نشان می‌دهد هیچ مبلغی واریز نشده است اما در نهایت محمود صلاحی معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران در گفت‌وگو با «اعتماد» از پرداخت مبلغ 37 میلیارد تومان در دو نوبت به حساب شهرداری تهران خبر داد.

صلاحی اظهار كرد: در روزهای 11 و 17 فروردین، بخشی از مطالبات شهرداری را پرداخت كردیم كه این مبالغ بی‌وقفه به حساب معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران واریز شد.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا با پیش‌بینی اینكه برای سهم 60 درصدی شهرداری باید حدود 250میلیارد تومان از محل جرایم راهنمایی و رانندگی به شهرداری تهران داده شود، گفت: مذاكرات خوبی با مسوولان استانداری تهران و به ویژه استاندار محترم جناب مهندس هاشمی داشته‌ایم. بر اساس این مذاكرات مقرر شد الباقی مطالبات مربوط به جرایم راهنمایی و رانندگی در آینده نزدیك پرداخت شود.

وی با اشاره به تشكیل كمیسیون امور تهران و سایر كلانشهرها به عنوان اقدام ارزنده‌یی كه به تدبیر دولت شكل یافته، ابراز امیدواری كرد كه این كمیسیون محل بركات و شكل‌گیری اقدامات شایسته‌یی برای شهروندان در مسیر رفع مشكلات و معضلات كلانشهرها با دولت باشد.

به این ‌ترتیب بررسی‌ها حاكی از آن است كه رقم تقریبی درآمد راهنمایی و رانندگی از محل جریمه‌های شهر تهران حدود 410 میلیارد تومان است كه پیش‌بینی شهرداری از این محل درآمدی سالانه 250 میلیارد تومان است كه البته تاكنون محقق نشده است.
اخبار اجتماعی - اعتماد

 


ویدیو مرتبط :
درآمد مانکن های ایرانی چقدر است؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درآمد شهرداری از زباله های تهران چقدر است؟



اخبار,اخبار اقتصادی,درآمدهای شهرداری از زباله ها

 

اخبار اقتصادی - هم از جیب مردم هم از جیب بازیافتی‌ها
درآمد شهرداری از زباله های تهران چقدر است؟

شهر تهران روزانه 7500 تن زباله تولید می کند. پیمانکاران شهرداری با دریافت مبالغی این زباله ها را جمع آوری می کنند و بازیافتی ها برای خرید این زباله ها مبالغی را پرداخت می کنند. ما به التفاوت هزینه ها و درآمدهای شهرداری از این طلای کثیف را اما کسی نمی داند.

شهر تهران روزانه ۷۵۰۰ تن زباله تولید می کند، عددی که در سطح جهانی رقمی بالا به شمار می رود و در سراسر جهان برای آن تمهیداتی اندیشیده شده است. هم اکنون بیش از ۶۰۰ نیروگاه زباله سوز در ۳۵ کشور جهان ساخته شده و در حال بهره برداری است که مجموع ظرفیت زباله سوزی آنها بالغ بر ۱۳۰ میلیون تن زباله جامد شهری در سال است. به این ترتیب زباله به معنی یک منبع تولید انرژی قابل استفاده مجدد است و این تنها راه درآمدزایی و استفاده بهینه از زباله نیست.

به گزارش پیام نو، بر اساس نظر کارشناسان در صورت بازیافت زباله ها، روزانه حدود شش میلیارد تومان درآمد حاصل می شود و صنعت بازیافت را می‌توان یک صنعت اقتصادی-زیست‌محیطی دانست که در کنار کاهش بار آلودگی‌های محیط‌ زیست می‌تواند سود اقتصادی فراوانی وارد چرخه تولید کشور کند. با این حال شهرداری تهران علیرغم آنکه استفاده از زباله و درآمدزایی از آن را آغاز کرده است اما تاکنون هیچ گزارش شفاف مالی و اقتصادی در این باره ارائه نکرده است. بر سر زباله های تهران چه می آید؟


زباله ها چگونه جمع آوری می شود؟
یکی از تغییراتی که در زمان مسئولیت آقای قالیباف به عنوان شهردار تهران رخ داد مکانیزه شدن جمع آوری زباله ها بود، روشی که به حذف عامل انسانی می انجامید، کار جمع آوری زباله را تسریع می کرد و با تعدد نوبت های جمع آوری قرار بود شهر تمیزتری را پیش روی شهروندان بگذارد.

 

اما نحوه محاسبه پرداختی ها به پیمانکاران در این روش تازه بر اساس حجم ثابت جمع آوری زباله در روز است؛ یعنی اگر یک پیمانکار روزانه موظف به جمع آوری مثلا ۵۰۰ تن زباله باشد در پایان روز سطل هایی که حاوی زباله بیش از حجم معمول باشد تخلیه نمی شود. مشاهدات خبرنگار پیام نو حاکی از آن است که برای نمونه نیمی از حجم یکی از سطل های محله گیشا به مدت سه هفته تخلیه نشده بود.


از سوی دیگر با توجه به آنکه مکانیزاسیون جمع آوری زباله شهر تهران به طور کامل انجام نشده است هنوز نگهداری ابزارهای جمع آوری به شکل مناسبی انجام نمی شود.

 

برای مثال شهروندان برای شستشوی سطل های محل خود باید با شماره ۱۳۷ تماس بگیرند که همین موضوع باعث شده بیشترین حجم تماس مردم با ۱۳۷ (که قبلا مربوط به حوزه آسفالت خیابان ها بود) حالا به مضوع جمع آوری زباله مربوط شود یعنی سطل هایی که قرار بوده بهداشت محله ها را تامین کنند حالا با توجه به شیرابه زباله های موجود در آنها که شسته نیز نمی شود خود به منبعی از آلودگی های مختلف زیست محیطی و بهداشتی تبدیل شده اند.


زباله جمع آوری شده کجا می رود؟
اما نکته اصلی در فرایند گردش زباله ها به بخش بازیافت مربوط می شود. در دوره های قبل که نگرش درستی به بهره برداری از زباله که طلای کثیف نامیده شده وجود نداشت شهرداری به دفن زباله ها و حتی گاهی زباله سوزی اقدام می کرد، تا اینکه شهرداری به مرور زمان با معضل شیرابه ها رو به رو شد و تصمیم گرفت از طلای کثیف ثروت سازی کند. بخشی از این اقدامات توسط نیروگاه زباله سوزی که از سال ۱۳۹۱ آغاز به کار کرد انجام شده و بخش دیگر در قالب بازیافت و تولید کودهای کمپوست است.

با این حال مشخص نیست زباله ای که به ایستگاه های تجمع زباله می رود طبق چه ملاک و معیار و قیمتی به پیمانکاران حوزه بازیافت تحویل داده می شود. بازیافت فرایند اقتصادی بزرگی است که متاسفانه شهرداری تهران تاکنون برای آن هیچ گزارش شفاف و مشخصی ارائه نکرده تا مشخص شود که ارزش افزوده زباله ها در شهرداری چه اندازه است، هزینه جمع آوری چه میزان است و مبلغی که از طریق قبض پسماند شهرداری تهران از مردم دریافت می شود به چه میزانی است؟

نکته دیگر آن است که طبق قانون وظیفه اصلی شهرداری تهران بر اساس تعریف ذاتی آن جمع آوری زباله است و این کار باید به طور رایگان انجام شود و شهرداری درآمدش را از طریق فعالیت های دیگری همچون برگزاری تورهای تهران گردی، ساخت و گرداندن فرهنگسراها و برگزاری جشنواره مختلف شمسه و … تامین کند.


مابه التفاوت هزینه ها و درآمد شهرداری از زباله چقدر است؟
به این ترتیب شهرداری تهران که مکلف است شهر را به نحو احسن مدیریت کرده و از زباله ها نیز استفاده بهینه کند از یکسو با دریافت هزینه هایی از تولیدکنندگان محصولات بازیافتی زباله را عملا به فروش می رساند و از سوی دیگر با دریافت مبلغی به عنوان قبض پسماند از جمع آوری زبال ها درآمدزایی می کند و با این همه فرایند جمع آوری و بازیافت زباله دچار فساد اداری و اقتصادی نیز می شود!

از بحث شفاف نبودن نحوه جمع آوری زباله های بیمارستانی و رویت نشدن خودروهای مخصوص جمع آوری و روشن نبودن نحوه دفع آنها نیز که بگذریم از این که شهرداری هیچ گزارش شفافی درباره گردش مالی طلای کثیف تهران ارائه نکرده است نمی توان گذشت.

 

شهرداری تهران حتما باید به مردمی که تحت عناوین گوناگون از آنان مبالغی را دریافت می کند توضیح دهد که ملاک انتخاب پیمانکاران جمع آوری و بازیافت زباله چیست و طی چه فرایندی انتخاب می شوند؟ نحوه خدمت رسانی آنان به چگونه است و چه تمهیداتی برای نظارت بر انجام این فرایند به شکل درست اندیشیده شده است؟ شهرداری تهران حتما باید پاسخی در قبال تفاوت رویکرد این نهاد نسبت به پیمانکاران مختلف چه در نحوه تنظیم قرارداد و چه در ارقام مورد توافق قرارداد و چه در عدد تعیین شده به عنوان تورم سالانه این قراردادها داشته باشد.


بورس ۴۰۰۰ میلیاردتومانی برای بازیافت زباله
نایب رییس هیأت مدیره صنایع بازیافت ایران در سال ۱۳۸۸ میزان درآمدزایی بازیافت زباله تهران را روزانه ۶ میلیارد تومان برآورد کرده بود و رئیس ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در همین شهریورماه گذشته از درآمد بیش از ۱۰ میلیارد تومان در روز بخش خصوصی خبر داده بود.عددی که با در نظر داشتن حجم بالای زباله در تعطیلات مختلف و از جمله روزهای پایانی سال مبلغی نزدیک به ۴۰۰۰ میلیارد تومان در سال را شکل خواهد داد.

 

با این حال متاسفانه صنعت بازیافت در کشور ما صنعت توسعه یافته‌ای نیست و برای توسعه آن پیش از همه شهرداری باید گردش مالی زباله های تهران را شفاف سازی کند و سپس بخش خصوصی وارد و سازماندهی شود. درحال حاضر بخش خصوصی در صنعت بازیافت کشور بویژه شهر تهران حضور دارد اما این حضور کاملا غیراستاندارد است.

مواد بازیافتی توان بالایی برای خرید و فروش دارند و این توان بالای مواد بازیافتی برای تولید درآمد می‌تواند افراد زیادی را به سوی خود بکشاند تا جایی که به شرط شفاف سازی اطلاعات مالی این صنعت و ضابطه مند کردن اقدامات شهرداری شاید حتی بتوان از بورس ۴۰۰۰ میلیاردتومانی بازیافت سخن راند.

 

این توان بالای اقتصادی و درآمدزایی می‌تواند انگیزه سرمایه‌گذاران برای حضور در بورس بازیافتی را افزایش دهد. تشکیل بورس بازیافت می‌تواند از لحاظ اقتصادی و حضور سرمایه‌گذاران در این بخش به توسعه آن در کشور کمک کند و نقش مهمی در ساماندهی قیمت پایه داشته باشد. اما آن چه پیش شرط حضور طلای کثیف در بورس است شفافیت کامل گردش مالی وابسته به طلای کثیف است که باید دید شهرداری تن به این شفافیت خواهد داد، یا نه.

اخبار اقتصادی - پیام نو