اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رونمایی از تورم 33.5 درصدی!



با آمارهای امیدوار کننده مشکل تورم حل خواهد شد؟

رونمایی از تورم 33.5 درصدی

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

جالب اینجاست که اظهارات اکثر کارشناسان اقتصادی مطابق با آمار دولتی ها نیست.در آخرین سخنان در باره نرخ تورم اما، سختگوی کمیسیون برنامه و بوجه مجلس نهم نرخ تورم را بیش از 33.5 درصد دانسته است.یعنی نزدیک به 12 درصد بیشتر از آمار اعلام شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار. غلام رضا کاتب با رد آمار معاونت راهبردی ، مرکز آمارو سازمان مدیریت که نرخ تورم را 22.5 درصد اعلام کردند، گفت در حال حاضر نرخ تورم بیش از 33.5 درصد است ولی این امار به صورت رسمی اعلام نشده و فقط به صورت جزیره ای مطرح است.

آمار های اقتصادی  دولت تنها روی کاغذ قابل دفاع هستند و این روزها برای فهمیدن عدد صحیح  آمارهای اقتصادی مانند نرخ بیکاری، میزان ایجاد اشتغال  و نرخ تورم  باید از هفت خوان رستم گذشت و آمارهای غیر رسمی را بررسی کرد تا شاید به یک عدد  منطقی رسید.

بنا بر آمارهای منتشر شده، نرخ تورم دراولین ماه سال گذشته ۱۳.۲ درصد بوده ودرآذرماه، هم‌زمان بایک ‌سالگی اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ‌ها به ۲۰.۶ درصد رسید.

با رسیدن نرخ تورم دردیماه به ۲۱ درصد، مسئولان بانک مرکزی اعلام كردند كه روند نرخ تورم ازدیماه نزولی خواهد شد. اما این اتفاق نیفتاد و در نهایت تورم در بهمن ماه ۹۰، به (بیست و یك و نیم درصد) رسید.

بانك مركزی اما  نرخ تورم فروردین ماه را 8/21درصد اعلام كرد که به این ترتیب معنای  آن این بود  که تورم با سال گذشته تغییر چندانی ندارد و معلوم نیست چگونه  جامعه با وجود عدم تغییر نرخ تورم ، شاهد گرانی های انواع کالاهای اساسی است؟

اما از آنجایی که منبع معتبری برای بررسی نرخ تورم  در دست نیست اظهار نظر کارشناسان و سیاسیون نیز در این خصوص می تواند  بیانگر نکات جالبی باشد.

جالب اینجاست که اظهارات اکثر کارشناسان اقتصادی مطابق با آمار دولتی ها نیست.در آخرین سخنان در باره نرخ تورم اما، سختگوی کمیسیون برنامه و بوجه مجلس نهم نرخ تورم را بیش از 33.5 درصد دانسته است.یعنی  نزدیک به 12 درصد  بیشتر از آمار اعلام شده توسط بانک مرکزی و مرکز آمار.

غلام رضا کاتب با رد آمار معاونت راهبردی ، مرکز آمارو سازمان مدیریت که نرخ تورم را 22.5 درصد اعلام کردند، گفت : در حال حاضر نرخ تورم بیش از 33.5 درصد است ولی این امار به صورت رسمی اعلام نشده و فقط به صورت جزیره ای مطرح است.

وی  با اشاره به افزایش قیمت کالاهای اساسی گفت: مردم و مخصوصا قشر آسیب پذیر جامعه از گرانی بسیار رنج می برند و مجلس مصمم هست تا به مطالبات مردم جواب بدهد .

کاتب همچنین  گفت مجلس حاضر است در صورت لزوم با اصلاح قوانین و تصویب قوانین جدید، حتی در حوزه هدفمندی یارانه ها در کنار دولت باشد تا بتواند مشکلات را حل کرد و شرایط را بهبود داد.

این سخنان در حالی است که علاوه بر آمار بانک مرکزی از نرخ تورم،دولتی ها نیز نظرات جالبی درباره این عدد دارند که باهم همخوانی ندارند و در آخر معلوم نیست نرخ تورم چقدر است؟

همین چند ماه پیش بود که  میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی سابق  دولت در جلسه بررسی بودجه مجلس از تورم 10 درصدی فاز اول هدفمندی سخن گفته بود.

محمود احمدی‌نژاد اما در جمع مردم مشهد تورم موجود در كشور را كمتر از نرخ تورم اعلامی معاون پارلمانی خود هم اعلام كرده و گفته بود : «قبلا می‌گفتند اگر طرح یارانه‌ها كلید بخورد، تولید می‌خوابد، تورم سر به فلك می‌كشد و 500‌درصدی می‌شود، اما الان الحمدلله اتفاقی نیفتاده، تورم شش‌درصد است، دو‌درصد آن هم تازه برای اقتصاد جهانی است. برخی می‌گفتند تولید كشور صفر می‌شود، الحمدلله صفر نشده است! دایم می‌گویند كه دولت می‌خواهد اجناس را گران كند، ما می‌خواهیم ‌گران كنیم؟ ما كه دایم در پی ریشه‌كنی گرانی هستیم.»

به این ترتیب عدد نرخ تورم همچنان میان ضد و نقیض های دولتی  سرگردان است و این درحالی است که سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه ازنرخ 33.5 درصدی خبر داده که به صورت رسمی اعلام نشده است.

در  میان این ضد و نقیض ها اما گرانی های کالاهای اساسی از مسکن گرفته تا مرغ و گوشت و میوه فشار اقتصادی زیادی بر دوش قشر مستضعف جامعه ایجاد کرده است.قشری که با روی کار آمدن دولت دهم امیدوار بودند بهبودی در وضعیت معیشتی آنها حاصل شود اما عملا این اتفاق نیافتاده و ضد و نقیض های آماری نیز نمکی است بر زخم این قشر مظلوم جامعه.

در هر حال تجربه نشان داده که آمارهای امیدوار کننده  روی کاغذ چاره کار کنترل نرخ تورم و حل مشکلات مردم نبوده و نیست.

تا به این ترتیب رئیس جمهور آمار معاون پارلمانی خود را هم نقض کند و معلوم نشود با تورمی که  تنها 6 درصد است افزایش قیمت لبنیات و شیر، سبزیجات، برنج ،روغن ،گوشت،  مسکن و ...  بر چه اساسی رخ داده است./شفاف


ویدیو مرتبط :
کاهش تورم 35 درصدی به حدود 14 درصد طی دو سال

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تورم 33.9 درصدی به استقبال دولت یازدهم رفت



اعلام تورم تیرماه,تورم تیرماه,نرخ تورم

تورم تیرماه اعلام شد؛
تورم 33.9 درصدی به استقبال دولت یازدهم رفت

در آستانه تابستان بازار گرانی‌ها نیز داغ‌تر شد به طوری که نرخ تورم تیر ماه با افزایش 1.3 درصدی به 33.9 درصد افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام مرکز آمار ایران شاخص کل در تیر ماه سال جاری با رشد 3.8 درصدی نسبت به ماه قبل به 165.2 رسید. این درحالی است که شاخص کل در ماه گذشته 161.4 بوده است، اما مرکز آمار افزایش 2.3 درصدی در گزارش خود قید کرده است.

بنا بر این گزارش تورم نقطه به نقطه با کاهش 2.1 درصدی نسبت به ماه قبل به 39.1 درصد است.
همچنین تغییرات شاخص کل یعنی نرخ تورم شهری به 33.9 درصد افزایش یافت که نسبت به تورم 12 ماهه منتهی به خرداد ماه سال جاری افزایش 1.3 درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نیز با افزایش 2.2 درصدی به 206 افزایش یافت. اما شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها با رشد 2.2 درصدی به 203.8 افزایش یافته که تورم 51.2 درصدی را برای خوراکی‌ها رقم زده است.

بر این اساس شاخص گروه عمده کالاهای غیر خوراکی و خدمات در تیر ماه 92 با رشد 2.4 درصدی نسبت به ماه قبل به 151.2 افزایش یافته است. این درحالی است که میزان افزایش شاخص گروه عمده کالاهای غیر خوراکی وخدمات نیز در تیرماه 92 با رشد 2.4 درصدی به 151.2 رسید.
در حالی نرخ تورم این گروه در تیرماه به 27.1 افزایش بافته که در ماه گذشته 25.8 بوده است.
بنابراین گزارش بهار با تورم شهری 32.6 و نقطه به نقطه 41.2 به پایان رسیده بود./ایسنا