اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رونماییِ اصلاح‌طلبانه



اخبار,اخبار سیاسی,اصلاح‌طلبان


سخنرانی آیت‌الله موسوی‌تبریزی و حجت‌الاسلام مجید انصاری مدام رفت و برگشتی بود به گذشته و آینده، حرکتی در بین تاریخ. بین دهه ٦٠ و دهه ٩٠؛ بین حزب جمهوری اسلامی و تحزب امروزه. بین هشت سال ریاست دولت «مهرورز» و دولت حسن روحانی. حرکت بین آنچه گذشته و آنچه پیش‌رو باید مدنظر قرار بگیرد. نشست فصلی حزب «ندای ایرانیان» با میزبانی شعبه تهران، روز گذشته در حالی برگزار شد که میزبانان و سخنرانان، هم به نقد گذشته و حال پرداختند و هم از الزامات انتخابات پیش‌رو و اصلاح‌طلبی گفتند.


علیه انحصارطلبی
آیت‌الله موسوی‌تبریزی، دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه، در سخنانش درحالی‌که شرایط امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را تبیین می‌کرد، نقبی به گذشته زد و با اشاره به موضوع پرداخت یارانه نقدی و یا مسکن مهر گفت اینها منکراتی بودند در ظاهر معروف. او ادامه داد: اگر احزابی وجود داشتند که می‌توانستند برنامه بدهند و به مردم بگویند پول آنها نباید این گونه سرمایه‌گذاری شود، این اتفاق نمی‌افتاد.

 

موسوی‌تبریزی گفت اول انقلاب در تهران گفتند براساس قانون اراضی شهری که در شورای انقلاب تصویب شده بود، سه‌ماهه همه را زمین‌دار می‌کنیم. این گونه شد که همه از اطراف به تهران سرازیر شدند و نتیجه آن پرشدن تهران از جمعیت بود و زمینی که نرسید. از طرفی کشاورزان زمین خود را از دست داده و کشاورزی هم زمین خورد. او خطاب به جمعیت از آنها خواست درباره این موضوعات کمیته‌ای تشکیل بدهند و برنامه بدهند.

 

سپس تأکید کرد در احزاب نباید انحصارطلبی حاکم باشد، بلکه باید همه‌چیز براساس مشورت پیش برود. او سپس به انحلال حزب جمهوری اسلامی اشاره کرد و با طرح این سؤال که چرا باید امام دستور به انحلال این حزب بدهد، گفت که دلیل آن اختلاف‌انگیزی بود. او ادامه داد: من یک بار به دبیرکل حزب گفتم چرا به دو قسم تبدیل شده‌اید، ایشان گفتند دو قسم نیست، سه قسم است. راستی و چپی و تکنوکرات. بعد هم کار به جایی رسید که امام خواستار انحلال حزب شد و اینها گفتند بگذارید خودمان تعطیل کنیم ولی عملا منحل شد. او تنها آفت این موضوع را انحصارطلبی عنوان کرد و به تبیین اصلاح‌طلبی پرداخت. موسوی‌تبریزی در بیان این تفکر اصلاح‌طلبی گفت: اصولگرایی مال ماست.

 

این اصول عدل علی، عدالت الهی، برابری قانون برای همه و مساوات در بیت‌المال و حمایت‌نکردن از کسی است که بیت‌المال را ضایع کرده است. او سپس با انتقاد از اصولگرایی حاکم بر ادبیات رایج سیاسی کشور که تنه‌ای به گذشته و انتخاب احمدی‌نژاد برای ریاست‌جمهوری می‌زد، گفت که این چه اصولگرایی است که هر خلافی را انجام دهیم و هیچ نگوییم و بگوییم که اصولگراییم. هر روز پرونده تخلف میلیاردی رو می‌شود. او سپس با مخاطب‌قراردادن مجلس سؤال کرد: می‌گوییم مجلس متخلفان را احضار نکرد، می‌گویند خیلی‌ها را خواستیم و نیامدند.

 

به آنها می‌گوییم که حداقل از پشت تریبون‌های خود فریاد می‌کردید. این دلیل را نه می‌توان باور کرد و نه می‌توان قبول کرد که احضار کردیم و نیامدند. او نتیجه چنین برخوردی را دلسردی مردم دانست. او سپس از احزاب اصلاح‌طلب خواست تا گلایه‌هایشان را علنی نکنند. او این‌گونه، این سخنان را بیان کرد: خیلی‌ها دلشان می‌خواهد گلایه ایجاد کنند. چه اشکالی دارد، اگر بد حرف می‌زنیم، دست‌کم آن را با بلندگو اصلاح کنیم و عذرخواهی کنیم.


جذابیت جرم نیست
بعد از موسوی‌تبریزی، مجید انصاری پشت تریبون آمد. البته تأکید کرد که در این جمع به‌واسطه شخصیت حقیقی خود که دبیر اجرائی مجمع روحانیون مبارز است حاضر شده و نه از جایگاه معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور. همین هم باعث شد تا انصاری در بیان نقدها به دولت گذشته و برخی رفتارهای رقبای اصلاح‌طلبان صراحت بیشتری داشته باشد. انصاری قبل از آنکه سخنان خود را آغاز کند، در کنار موسوی‌تبریزی، مجید فراهانی، دبیرکل و صادق خرازی، رئیس شورای مرکزی از پروانه حزب ندای ایرانیان رونمایی کرد.


انصاری در سخنان خود با بیان مقدماتی درباره اینکه تحزب را مقدمه‌ای بر دموکراسی و مردم‌سالاری دانست، انتقاداتش به وضعیت کشور در دولت گذشته را مطرح کرد. او در این سخنان از انواع بداخلاقی‌های جریان رقیب برای حذف اصلاح‌طلبان انتقادات شدیدی را مطرح کرد. او در این سخنان گفت: نمی‌توان جاذبه‌داشتن یک جریان سیاسی را برای جامعه، جرم تلقی کرد. مگر محبوبیت‌داشتن اصلاح‌طلبان جرم است که باید از آن جلوگیری کرد.

 

انصاری خطاب به منتقدان اصلاح‌طلبان گفت: شما هم سعی کنید به‌جای ایجاد محدودیت، برای خودتان محبوبیت ایجاد کنید.او گفت: «این نهایت بداخلاقی سیاسی است که یک جریان خاص همه چشم امید خود را به رد صلاحیت رقیبش دوخته و تمام امیدواری‌اش این است که رقیب از زمین اخراج شود تا آنها راحت گل بزنند درحالی‌که معنای رقابت این نیست».او ادامه داد: یک عده بی‌جهت از زبان شورای نگهبان حرف می‌زنند و هر روز می‌گویند شورای نگهبان اصلاح‌طلبان را رد صلاحیت می‌کند درحالی‌که شورای نگهبان یک نهاد قانونی است که سخنگو دارد و این افراد که هیچ ارتباطی هم با این شورا ندارند، ادعاهای این‌چنینی را مطرح می‌کنند.

 

انصاری با بیان اینکه نسبت‌دادن چنین ادعاهایی به شورای نگهبان توهین به این نهاد قانونی است، گفت: توصیه ما هم به مجریان انتخابات و هم ناظران آن این است که به رعایت دقیق قانون در امر انتخابات بپردازند و در این زمینه هیچ‌گونه ملاحظه و تبعیضی قائل نشوند.او با انتقاد از واکنش‌های خاص یک جریان سیاسی علیه اصلاح‌طلبان ادامه داد: عده‌ای به جای ارائه برنامه به جامعه درصدد این هستند رقیب را از صحنه حذف کنند؛ چراکه رقیبشان را قدرتمند احساس می‌کنند و می‌کوشند با ایجاد محرومیت برای آنها راه خود را بازتر کنند.


مسببان، طلب‌كار شده‌اند
او در بخش دیگر سخنانش اشاره‌ای هم به وضعیت کشور در هشت سال گذشته داشت. او در این سخنان گفت: جالب است امروز بعضی از مسببان سیاست‌هایی که به تشدید تحریم‌ها و تصویب قطع‌نامه‌های شش‌گانه منجر شد، طلبکار شده‌اند و می‌خواهند درباره مباحث هسته‌ای و توافق انجام‌شده به مناظره بنشینند.

 

انصاری سپس وعده‌ای را مطرح کرد و گفت: گمان می‌کنم آسیب‌هایی که در عرصه اقتصادی و سیاسی به دولت فعلی وارد شده و از سال‌های پیش به این دولت انتقال یافته است، به مراتب بیشتر از دشواری‌های باقی‌مانده برای دولت بعد از جنگ تحمیلی بوده است و من حاضرم این مسئله را در هر مناظره رودررویی اثبات کنم.دبیر اجرائی مجمع روحانیون مبارز افزود: بدهی‌های بسیار سنگین، هزینه‌های فوق‌تحمل و تخریب منابع درآمدی، بخشی از مشکلاتی است که از گذشته به دولت فعلی منتقل شده است و از دید من اگر بسیاری از این پول‌ها آتش زده می‌شد، آثارش کمتر از هزینه‌ای بود که امروز مدام بر این مردم و نظام اداری کشور وارد می‌شود.

 

انصاری گفت:‌ یک روش برای توضیح وضعیت فعلی این است که بودجه کل کشور را از سال مبدأ ٨٤ که ٢٣ هزار میلیارد تومان بوده است و امروز به ١٥٠ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است، در نظر بگیریم و در کنار آن به درآمد کشور نیز توجه کنیم که نه‌تنها چنین رشدی نداشته است، بلکه به یک‌چهارم یا یک‌پنجم دوره قبلی تقلیل پیدا کرده است و به این اوضاع باید بحث تحریم‌ها و مشکلات آن را هم افزود.انصاری با بیان اینکه هر دستور و هر آیین‌نامه‌ای را نمی‌توان خط قرمز دانست، افزود: نمی‌شود به نام ارزش‌ها و دین و منافع ملی آن‌قدر خطوط قرمز ترسیم کرد که اصلا مسیری برای حرکت احزاب و گروه‌ها باقی نماند. او ادامه داد: اصلاح‌طلبان نمی‌خواهند و نمی‌توانند هیچ‌گاه از خط روشن حضرت امام(ره) فاصله بگیرند. عبور از خط امام و آرمان‌های انقلاب اسلامی است که خط قرمز اصلاح‌طلبان به شمار می‌آید.

 

هرگونه بی‌توجهی به خط امام(ره) از سوی جامعه اصلاح‌طلبان به رسمیت شناخته نخواهد شد و اصلاح‌طلبان خودشان هرکجا انحرافی از خط امام(ره) را ببینند در مقابلش خواهند ایستاد و مقابله خواهند کرد.انصاری تأکید کرد‌: آزادی احزاب بدون آزادی مطبوعات بی‌معنا است و احزاب باید لزوما از آزادی مطبوعات بهره‌گیری کنند. البته آزادی موردنظر ما هم در جامعه و هم در مطبوعات محدود به شرایط قانونی و حدود شرعی است که در قانون معین شده است.او با بیان اینکه کارکرد احزاب در معرفی افراد برجسته و صاحب صلاحیت بسیار مهم است، گفت:‌ احزاب واقعی باید در برابر اشخاصی که برای انتخابات به جامعه معرفی می‌کنند پاسخ‌گو باشند نه اینکه بعد از هشت سال همه حمایت‌ها از نامزد خود را پس بگیرند و از قبول مسئولیت شانه خالی کنند.


اتهام‌زنی به‌جای عذرخواهی
دبیر اجرائی مجمع روحانیون مبارز ادامه داد: در هشت سال گذشته اتفاقی که افتاد این بود که جریانی آمد و شخصی را به جامعه معرفی کرد و نیروهایی را تحت عنوان دین و ارزش‌ها بسیج کرد و با اظهار اینکه با روزه و نذر برای پیروزی او تلاش می‌کنیم، وی را کاندیدای انتخابات کرد ولی بعد از گذشت هشت سال تمام حمایت‌های قبلی را پس گرفت و از قبول مسئولیت شانه خالی کرد.او گفت: این جریان به‌جای توضیح‌دادن در مورد عملکرد خود و آنچه که از دستاورد هشت‌ساله مورد حمایت بود خود را از پاسخ‌گویی کنار کشید و جالب است که امروز اصلاح‌طلبان را به آسیب‌زدن به کشور متهم می‌کند.انصاری ادامه داد: حداقل کاری که می‌توانند انجام دهند این است که بیایند و از جامعه به خاطر فردی که به آنها معرفی کردند از آنها عذرخواهی کنند نه اینکه دیگران را دراین‌باره متهم کنند.


دولت موظف به احقاق حقوق شهروندی است
صادق خرازی آخرین سخنران برنامه روز گذشته بود و از اینکه نتوانست ایستاده سخنانش را مطرح کند از حضار عذرخواهی کرد. او در ابتدا با اشاره به سالروز آغاز جنگ تحمیلی گفت: «رژیم منحوس بعثی نه‌تنها نتوانست ایران و انقلاب اسلامی ایران را از پا در آورد، بلکه مشیت الهی بر این قرار داشت تا مردم ایران از زن و مرد و پیر و جوان یکپارچه و در ظل رهبری امام امت حماسه دفاع مقدس را رقم بزنند». او با بیان اینکه تاریخ معاصر ایران هم سراسر رشادت مردم ایران برای تعیین حق حاکمیتشان است،

 

ادامه داد: «گام بلندی که با رهبری امام‌خمینی(ره) به ثمر نشست، داستان استبداد و سلطنت را برای همیشه به تاریخ سپرد».
 او در ادامه سخنان خود مطالبه حقوق شهروندی را به‌عنوان مطالبه اصلی مردم و احزاب به‌مثابه مسئله‌ای مطرح کرد که از زمان انقلاب مشروطه مطرح بوده و نیازمند بازنگری و توجه جدی است.

 

او زیربنای آزادی، حکومت قانون و توسعه و رعایت عدالت را پذیرفتن نقش شهروندی و نقش آنها در حکوت و حاکمیت مردم دانست و گفت که مطالبه امروز احقاق حقوق ازدست‌رفته مردم است. او سپس از اعضای حزب متبوع خود خواست تا اتاق فکری را دراین‌باره تشکیل داده و حقوق ازدست‌رفته مردم را مورد رسیدگی قرار دهند. او در ادامه در توصیه‌ای به دولت روحانی گفت که یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و پرسش‌ها این است که برای این مشکلات، بی‌تفاوتی‌ها و حقوق تضییع‌شده به‌عنوان حقوق شهروندی وظیفه دارد که رسیدگی کند.

 

او سپس ادامه داد حق مردم است که بدانند که در این ١٠ سال به‌دلیل عدم توجه به حقوق مردم با حقوق و اموال و زندگی آنها چه رفتارهایی شده است. او افزود: کسانی که باعث آوردن دولت مهرورز بودند باید پاسخ‌گو باشند. نمی‌توانند فرار روبه‌جلو بکنند. او سپس تأکید کرد: مطمئن باشید ذهن مردم ایران در قالب مقاله و فیلم شما را به پاسخ وا خواهند داشت. او سپس اضافه کرد که حکومت و حاکمیت باید از حضور احزاب استقبال کند. احزاب می‌توانند به‌عنوان سوپاپ ایفای نقش کنند. او در ادامه همین سخنان، به حضور و توجه به جایگاه جوانان سخن گفت و با اشاره تلویحی به دولت روحانی تأکید کرد که باید به جوانان فرصت داد نه اینکه دولت پیر و فرطوط را به مردم تحمیل کرد.

 

او در بخش دیگر سخنان به تبیین مواضع اصلاح‌طلبی پرداخت و با تأکید بر اینکه اصلاح‌طلبی نیازمند آسیب‌شناسی است، اگر از خومان انتقاد نکنیم، از ما طوری انتقاد می‌کنند که سزاوار اصلاح‌طلبی نباشد، ادامه داد: بااین‌حال درون این اصلاح‌طلبی بسیاری افراد پاک‌تر و منزه‌تر از کسانی که مدعیان اخلاق بوده‌اند، وجود دارد. در اندیشه و جریان اصلاح‌طلبی اجحاف و بداخلاقی جایی ندارد.  خزاری در بخش دیگر سخنانش با بیان اینکه می‌خواهیم اولین حزبی باشیم که اولین تلویزیون خصوصی کشور را داشته و یا اولین حزبی باشیم که رادیو دارد، گفت: آن‌وقت به مسئولین رسمی صداوسیما می‌گوییم که داشتن رسانه ملی چگونه است. او ادامه داد تنها راه حیات ما گذر از فرهنگ ناموزون سانسور است. برای اینکه سانسور از بین برود ندا حاضر است هر تلاشی بکند. به قوه‌قضائیه می‌گوییم که شما با عملکرد خوبتان می‌توانید اعتماد ملت ایران را به خود به‌گونه‌ای جلب کنید که بهشتی در این کشور به ایران و قوه‌قضائیه داد.


او همچنین با اشاره به انتخابات پیش‌رو تأکید کرد: به شورای نگهبان گفته‌ایم و خواهیم گفت چه خصوصی و چه علنی، به‌عنوان پاسداران و نگهبانان قانون اساسی پای حقوق مردم بایستید. بیاییم انتخابات را به‌گونه‌ای برگزار کنیم که باعث نشاط در جامعه شود. او سپس با سلام به قانون و غربت آزادی و شهدا سخنان خود را پایان داد و البته نشست فصلی حزب هم به این ترتیب پایان گرفت.

 

 اخبار  سیاسی  -  شرق 


ویدیو مرتبط :
اصولگرایی اصلاح طلبانه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیپلماسی اصلاح‌ طلبانه حسن روحانی


از روزی که اصولگرایان موفق به کسب سکان ریاست‌جمهوری ایران نشدند و حسن روحانی با حمایت‌های سید محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی و کناره‌گیری فداکارانه محمدرضا عارف رییس‌جمهور ایران شد،اصولگرایان برای کاهش دادن ناراحتی خود از شکست، سعی کردند وابستگی روحانی به جامعه روحانیت مبارز را که تشکلی اصولگراست، به مثابه اصولگرا بودن او یاد کنند.

حمیدرضا شکوهی در سرمقاله مردم سالاری نوشت: از روزی که اصولگرایان موفق به کسب سکان ریاست‌جمهوری ایران نشدند و حسن روحانی با حمایت‌های سید محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی و کناره‌گیری فداکارانه محمدرضا عارف و البته با مشی میانه‌رو و سخنان منطقی و مستدل خود در تبلیغات انتخاباتی و مناظره‌های تلویزیونی رییس‌جمهور ایران شد، اصولگرایان برای کاهش دادن ناراحتی خود از شکست، سعی کردند وابستگی روحانی به جامعه روحانیت مبارز را که تشکلی اصولگراست، به مثابه اصولگرا بودن او یاد کنند.

ارگان‌های وابسته به جریان راست از روزنامه‌ها تا صداوسیما نیز طی یک سال و سه ماهی که از انتخاب روحانی به ریاست‌جمهوری سپری شده تلاش کرده‌اند او را یک اصولگرا یا حداقل، یک میانه رو معرفی کنند.

اما آنچه مشی یک فرد را مشخص می‌کند، نام‌ها و وابستگی‌ها نیست؛ بلکه مشی و عملکرد اوست. روحانی در 14 ماهی که ریاست جمهوری را بر عهده داشته، نشان داده فراتر از هر قضاوتی که در مورد او صورت گیرد، لااقل در عرصه دیپلماسی یا سیاست خارجی، یک اصلاح‌طلب است.

نشانه این اصلاح‌طلبی در سخنان روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد آشکار شد؛ جایی که به صراحت گفت «ایران روزی همه را به گفتگو دعوت کرد که هنوز جنایت 11 سپتامبر رخ نداده بود» و کیست که در جهان نداند ندای گفت و گو را در عرصه جهانی برای نخستین بار سید محمد خاتمی در سازمان ملل سر داده بود تا در مقابل جنگ تمدنهای فوکویاما، منادی صلح و آرامش، آن هم از سوی کشوری باشد که مدافع تروریسم توصیف می‌شد.

این سخن روحانی، نشانه‌ای روشن از حمایت او از مشی خاتمی در عرصه سیاست خارجی است اما باز هم این نشانه را برای اصلاح طلب بودن روحانی در عرصه دیپلماسی کافی نمی‌دانیم. آنچه روحانی طی 14 ماه اخیر انجام داده و در سفر اخیر او به نیویورک نیز در قالب دیدارهایش آشکار شد، به روشنی نشانه تمایل او به تعامل مثبت با همه کشورهای جهان است.

 گفت‌وگوی تلفنی با رییس جمهور آمریکا در سال گذشته و دیدار با جیمز کامرون نخست وزیر انگلیس در سال جاری به موازات تحرکات دیپلماتیک او و دیپلماتهای وزارت امور خارجه با هدایت محمد جواد ظریف که دیدارهایی در سطحی به مراتب بالاتر از دوره‌های گذشته را در نیویورک و همچنین در مقاطع زمانی دیگر درپی داشته نشانه‌ای مثبت است که می‌توان آن را به فال نیک گرفت.

البته طبیعی است که بی‌اعتمادی‌هایی که در مدت زمانی هشت ساله بین ایران و غرب ایجاد شده در کوتاه مدت قابل رفع نیست و نیازمند صبر همراه با آرامش دارد، اما نکته مدنظر من در این نوشتار، آینده روابط ایران و غرب یا پیامدهای این مشی نیست، بلکه هدف این است که دریابیم روحانی را در عرصه دیپلماسی باید رییس‌جمهوری اصلاح‌طلب بدانیم که عملکرد او گشایش‌های دیپلماتیکی ایجاد کرده که قطعا تداوم خواهد داشت چرا که این تازه آغاز این مسیر است.