اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رونق خرید و فروش مسکن مهر بدون سند!



خرید و فروش مسکن مهر بدون سند,خرید و فروش مسکن مهر,فروش اقساطی مسکن مهر

رونق خرید و فروش مسکن مهر بدون سند!

یکی از مشکلات عمده ای که خرید و فروش مسکن مهر بوجود می آورد، فروش واحدهای نیمه تمامی است که هنوز سرنوشت آنها مشخص نیست اما بنگاه های املاک برای ترغیب مشتریان، تاریخ های غیرواقعی را برای تحویل اعلام می کنند.

در حالی دولت در مصوبه اخیر خود با دستور صدور سند برای واحدها به نوعی خرید و فروش مسکن مهر را آزاد کرده است که تاکنون برای اکثریت این واحدها سند ملکی به ثبت نرسیده و در خرید و فروش، واجد شرایط بودن خریداران این واحدها مشخص نمی شود.

به گزارش مهر، دولت در مصوبه اخیر هیات وزیران، خرید و فروش مسکن مهر را با دستور صدور سند برای واحدها آزاد کرده است که در نهایت این اقدام مهر تاییدی بر فروش غیرقانونی مسکن مهر است. واحدهایی که دولت با گذشت چند سال هنوز نتوانسته بیش از ۱۰ درصد را سند دار کند.

در این مصوبه آمده است: صدور سند اعیانی به نام متقاضی واجد شرایط که مستاجر عرصه و مالک اعیان است، توسط اداره ثبت و اسناد و املاک محل وقوع ملک منوط به انعقاد قرارداد فروش اقساطی بین بانک عامل با مالک اعیان و متعاقباً ترهین اعیان واحد مسکونی و صدور دفترچه اقساطی بر اساس اعلام بانک عامل است.

براین اساس دولت بر صدور سند وابسته به صدور دفترچه اقساطی بانک تاکید کرده است در حالیکه تاکنون اکثریت این واحدها سنددار نشده اند ضمن آنکه با آزادسازی خرید و فروش مسکن مهر مشکلاتی برای خریداران بوجود می آید که به راحتی قابل حل نیست.

در واقع این مصوبه در حالی از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد که سال گذشته وزیر راه و شهرسازی خرید و فروش مسکن مهر را غیرقانونی اعلام کرده بود. وی در واکنش به گزارش خبرگزاری مهر مبنی بر فروش مسکن مهر گفته بود که خرید و فروش این واحد ها غیرقانونی است و با افرادی که اقدام به خرید و فروش کنند برخورد خواهد شد.

نکته مهم اینست که در خرید و فروش مسکن مهر، زمین رایگان و وام قرض الحسنه از مهمترین ویژگی ها است که باید به افراد واجد شرایط واگذار شود اما با این روش مشخص نیست که چه کسانی از این واحدها سود می برند و خریداران واقعی چه کسانی هستند بنابراین تنها راه برای دلالی و سودجویی در سایت های مسکن مهر باز می شود.

براین اساس باوجودیکه در ابتدای طرح مسکن مهر، دولت بر این امر تاکید می کرد که فقط کسانی امکان ثبت نام دارند که مسکن و زمین دولتی نگرفته باشند و از سال ۸۴ به بعد زمین و یا مسکن به نام آنها و یا خانواده شان نباشد با این مصوبه امکان اینکه هرشخصی با هر شرایط مالی، واحد مسکن مهر را خریداری کند بوجود آمده است.

فروش واحدها نیمه تمام و بدون سند
یکی از مشکلات عمده ای که خرید و فروش مسکن مهر بوجود می آورد، فروش واحدهای نیمه تمامی است که هنوز سرنوشت آنها مشخص نیست اما بنگاه های املاک برای ترغیب مشتریان، تاریخ های غیرواقعی را برای تحویل اعلام می کنند.

در واقع هنوز بخش عمده ای از این واحدها با مشکلات تامین آب، برق، گاز و خدمات روبنایی روبرو هستند و مسئولان وزارت راه و شهرسازی هم از تاریخ دقیق افتتاح واحدها خبر ندارند و آن را وابسته به تکمیل شبکه تامین خدمات می دانند بنابراین فروش زودتر از موعد این واحدها می تواند در آینده مشکلات زیادی را برای خریداران بدون سند ایجاد کند.

هرچند که دولت تصور می کند این اقدام می تواند مالکان مسکن مهر را خوشحال کند و آنها حاشیه سود بیشتری را به دست بیاورند اما واقعیت این است که با فروش واحدهای مسکن مهر، مالکان نمی توانند در شهری مانند تهران خانه مناسبی خریداری کنند و افزایش قیمت مسکن در شهر تهران بسیار بیش از نرخ آپارتمان در شهرهای جدید است بنابراین مصوبه دولت تنها به نفع دلالان و سوجویانی است که می خواهند از کاهش قدرت خرید مردم، سوء استفاده کنند.

در حال حاضر رشد قارچی بنگاه های املاک در شهرهای جدید پرند و پردیس گواه این موضوع است که بازار دلالی و سوجویی بسیار در این شهرها داغ شده است و متقاضیان خرید مسکن که از آشفتگی بازار مسکن تهران و نرخ های صعودی ناامید شده اند به ناچار به این بازارها پناه می برند. در حالیکه سرنوشت واحدهای خریداری شده و قولنامه ای در این سایت ها مشخص نیست.

براساس این گزارش حتی در این شهرها، بنگاه های املاک با همدستی عده زیادی از واسطه گران امتیاز مسکن مهر را با قیمت بیش از ۱۰ میلیون تومان به فروش می رسانند در حالی که مشخص نیست خریداران در آینده بتوانند واحدهای خود را تحویل بگیرند زیرا فروش امتیاز قولنامه ای انجام می شود و دولت هم بارها اعلام کرده که این فروش امتیاز غیرقانونی است.

البته بعید به نظر می رسد که در فرصت کوتاه باقیمانده از دولت دهم، تمامی این مشکلات برطرف شود بنابراین باید به انتظار دولت بعدی بود تا بتواند در مدت کوتاه بیش از ۲ میلیون واحد مسکن مهر را سنددار کند./مهر

 

 


ویدیو مرتبط :
فروش اقساطی واحدهای مسکن مهر

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تعیین قیمت هر متر واحد مسکن ویژه/ ممنوعیت خرید و فروش همچون مسکن مهر



تعیین قیمت هر متر واحد مسکن ویژه

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

تعیین قیمت هر متر واحد مسکن ویژه/ ممنوعیت خرید و فروش همچون مسکن مهر

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در استان تهران قیمت زمین هر واحد مسکونی ویژه استان تهران را بین 2.5 تا سه میلیون تومان و قیمت نهایی هر واحد 105 متری را حدود 250 میلیون تومان اعلام کرد.

فریبرز واحدی در حاشیه بازدید خبرنگاران از وضعیت ساخت و ساز واحدهای مسکن ویژه سایت تهرانسر در پاسخ به ایسنا درباره خرید و فروش این واحدها گفت: این واحدها نیز همانند مسکن مهر ممنوعیت خرید و فروش دارند.

وی همچنین درباره افزایش قیمت‌های احتمالی در بازار مسکن و تاثیرگذاری افزایش قیمت بر این واحدها بیان کرد: در این باره با پیمانکاران صحبت شده تا مواد و مصالح لازم تا زمان تحویل را تهیه کرده تا دچار افزایش قیمتی نشوند.

واحدی افزود: هیچ گونه افزایش قیمتی در این واحدها لحاظ نمی‌شود و قیمت نهایی زمین در اسفند ماه سال گذشته با پیمانکاران مطرح و توافق شد.

بیشترین تحویل واحدها،‌ نیمه دوم سال

واحدی تحویل اولین واحدهای ساخته شده مسکن ویژه تهران در سایت تهرانسر را نیمه دوم سال بیان کرد و افزود: وزن تحویل‌ها در نیمه دوم سال است، اما ممکن است تحویل برخی واحدها و پروژه‌ها از تیرماه آغاز شود.

وی با اشاره به پروژه 35 هکتاری مسکن ویژه تهرانسر گفت: در حالی که برنامه‌ریزی اولیه برای 5000 واحد بود اکنون 40 درصد از این پروژه معادل 15 هکتار آن به زیر ساخت رفته و 2600 واحد نیز با بلوک‌های پنج طبقه روی پیلوت و 147 متر ناخالص و با خدمات کاربری، تجاری‌،‌ آموزشی و فرهنگی در حال ساخت است.

حل مشکل آب منطقه تا زمان تحویل

وی تامین خدمات زیربنایی این واحدها را این‌گونه عنوان کرد که با وزارت نیرو تفاهم‌ شده، اما به دلیل مشکل آب منطقه تهرانسر در فصل تابستان اقدام دیگری می‌شود.

به گفته واحدی برای تامین آب شرب منطقه غرب تهران مقرر شده از منطقه خرگوش دره واقع در حد فاصل تهران کرج تهیه شود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در استان تهران همچنین از طراحی شبکه فاضلاب این منطقه پس از تعیین تکلیف وضعیت آب منطقه خبرداد.

واحدی با اعلام تایید ثبت‌نام 1868 متقاضی در سایت گفت: سایت مسکن ویژه تهران تا دو هفته آینده برای ثبت‌نام و تکمیل مدارک باز است و پس از آن به تعیین تکلیف انتخاب پروژه‌ها و واحدها بر اساس اولویت‌های در نظر گرفته شده می‌پردازیم.

ساخت با کیفیت بالاتر از مسکن مهر

وی درباره کیفیت ساخت و ساز مسکن مهر ویژه نسبت به مسکن مهر گفت: مکانیزم ساخت همچون مسکن مهر است، با این تفاوت که این پروژه ویژه است و بر اساس آورده متقاضی ساخته می‌شود.

به گفته واحدی در ساخت مسکن ویژه تهران در مرحله نازک کاری از مصالح با کیفیت بهتر استفاده شده و سعی شده از لحاظ معماری کمی با مسکن مهر متفاوت باشد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در استان تهران از ساخت این واحدها در دیگر مناطق شهر تهران همچون مناطق 20، 2،‌2 و پنج خبر داد و گفت: در صورت نیاز متقاضیان و وجود زمین مناسب کار آغاز می‌شود./ایسنا