اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روش جدید افزایش درمان سکته مغزی


تحقیقات اخیر نشان می‌دهند یادگیری زبان دوم مزایای ادراکی زیادی را نیز در بطن خود دارد، چنین مزایایی می‌توانند مغز را از خطر ابتلا به زوال عقل و سکته‌ی مغزی مصون نگه دارند.

zoomit.ir - مهرداد عیسی لو: به نظر می‌رسد که تنها مزیت یادگیری زبان‌های خارجی امکان برقراری ارتباط با مردم ملل دیگر نباشد، چرا که تحقیقات اخیر نشان می‌دهند، یادگیری زبان دوم مزایای ادراکی زیادی را نیز در بطن خود دارد، چنین مزایایی می‌توانند مغز را از خطر ابتلا به زوال عقل و سکته‌ی مغزی مصون نگه دارند.

صحبت کردن به چند زبان، شانس درمان سکته مغزی را افزایش می‌دهد

پژوهشگرانی از انگلستان و هند با جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات ۶۰۸ تن از بیماران سکته‌ی مغزی حیدرآباد هند، به این نتیجه دست یافته‌اند که از بین این بیماران، افرادی که قادر به صحبت به بیش از یک زبان هستند، از شانس بالاتری برای بازیابی سلامت خود بهره می‌برند. به نظر می‌رسد که حتی با در نظر گرفتن عوامل دیگری مانند استعمال دخانیات، فشار خون بالا، دیابت و کهولت سن، افرادی که قادر به صحبت به دو زبان یا بیشتر هستند نسبت به افراد دیگر از شانس بالاتری برای بازگشت عملکردهای ادراکی به حالت طبیعی خود پس از سکته‌ی مغزی، بهره می‌برند.

بر اساس یافته‌های این پژوهشگران، چالش‌های ذهنی مداوم در افرادی که به بیش از یک زبان صحبت می‌کنند در طولانی مدت می‌تواند باعث افزایش "ذخیره‌ی ادراکی" آن‌ها شود، این عامل در نهایت منجر به تقویت قابلیت مقابله با صدمات مغزی ناشی از بیماری‌هایی مانند سکته مغزی می‌شود.

توماس باک، یکی از پژوهشگران دانشگاه ادینبرگ انگلستان می‌گوید:

افرادی که قادر به صحبت به دو زبان هستند باید به صورت مداوم بین دو زبان سوییچ کنند، بنابراین در حین متوقف ساختن صحبت به یک زبان، برای برقراری ارتباط، زبان دیگر را فعال می‌کنند. این فرآیند تغییر مداوم زبان نقش یک تمرین ذهنی را ایفا می‌کند که می‌تواند عاملی مفید در فرآیند بهبود بیماران سکته‌ی مغزی باشد.
پژوهشگران در جریان تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که از بین بیماران سکته‌ی مغزی، افرادی که قادر به صحبت به دو یا چند زبان هستند، علاوه بر اینکه از شانس بالاتری نسبت به افراد دیگر برای بهبود بهره می‌برند، در تست‌هایی نیز که با هدف سنجش دقت و توانایی بازیابی و سازمان‌دهی اطلاعات این بیماران در دوره‌ی پس از سکته‌ی مغزی صورت گرفت، عملکرد بهتری را از خود نشان دادند.

لازم به ذکر است که بخشی از نتایج درخشان بدست آمده از دوره‌ی بهبود بیماران این تحقیق در گرو ویژگی‌های زبانی منطقه‌ای است که تحقیق یاد شده در آن به انجام رسیده است. همان طور که این پژوهشگران در مقاله‌ی خود نیز آورده‌اند، حیدرآباد شهری است که جمعیت ساکن در آن به زبان‌های مختلفی مانند تلوگو، اردو، هندی و انگلیسی صحبت می‌کنند. بنابراین با در نظر گرفتن "تمرینات ذهنی" مردم ساکن حیدرآباد که به صورت ناخوداگاه با آن مواجه بوده‌اند و مزایایی که به صورت تئوریک از این تمرینات ناشی می‌شود، احتمالا نمی‌توان در مناطق دیگر نیز شاهد چنین نتایج درخشانی بود.

سووارنا علادی، متخصص مغز و اعصاب در مرکز علوم پزشکی نظام (NIMS)، در حیدرآباد می‌گوید:

تغییر مداوم زبان به یک امر روزمره در بین ساکنین حیدرآباد بدل شده است. بنابراین در مناطقی که نیاز به صحبت به دو یا چند زبان به این شدت نیست، نمی توان شاهد بروز مزایای ادراکی حاصل از این عامل بود.
با این حال برای افزایش "ذخیره‌ی ادراکی" خود الزامی به سکونت در مناطقی مانند حیدرآباد وجود ندارد. پژوهش‌های صورت گرفته در گذشته نشان می‌دهد که امکان صحبت به چند زبان، زمان ابتلا به آلزایمر را به تاخیر می‌اندازد. اما محققان می‌گویند یادگیری زبان‌های دیگر لزوما منجر به بالا رفتن شانس بهبود در بیماران سکته‌ی مغزی نمی‌شود، با این حال با فعال نگه داشتن مغز در طول زندگی خود می‌توانید به این مهم دست یابید.

سوبهاش کائول، یکی دیگر از اعضای تیم NIMS می‌گوید:

تحقیقات ما نشان می‌دهد که انجام فعالیت‌های محرک فکری که از سن کم و یا حتی از میان‌سالی آغاز شده است، می تواند افراد را از آسیب‌های ناشی از سکته‌ی مغزی مصون نگه دارد.


ویدیو مرتبط :
درمان سکته مغزی - کلینیک تبسم - به روش تزریق دیسپورت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

درمان سکته مغزی با روش جدید



نتایج پژوهش جدید محققان دانشگاه راش حاکی از آن است که حذف لخته عامل سکته شدید در ترکیب با درمان استاندارد، بازیابی جریان خون به مغز را ارتقا بخشیده و ممکن است منجر به نتایج طولانی‌مدت بهتری شود.

  اخبار,اخبار علمی,درمان سکته مغزی با روش جدید

درمان استاندارد برای سکته مغزی ایسکمیک در سه تا چهار و نیم ساعت اول پس از بروز علائم، فعال‌کننده پلاسمینوژن بافت داخل وریدی (IV tPA) است که لخته خون را حل می‌کند.

در طول ترومبکتومی، جراح یک کاتتر را از میان شکافی در کشاله ران بیمار وارد کرده و آن را از میان جریان خون، به مغز می‌فرستد؛ سپس از دستگاه متصل به کاتتر برای گرفتن و حل لخته خون استفاده کرده و آن را با خود از میان شکاف بیرون می‌کشد.

درمان IV tPA تنها گزینه تائید شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای سکته مغزی ایسکمیک است، اما استفاده از ترومبکتومی تنها در کارآزمایی‌های بالینی مجاز است.

پژوهش Swift Prime بطور تصادفی بیماران مبتلا به سکته ایسکمیک شدید را به دو گروه تقسیم کرد که گروه اول، تنها درمان IV tPA و گروه دوم، شش ساعت پس از آغاز علائم حمله، ترکیبی از درمان IV tPA و ترومبکتومی را دریافت کردند.

در کل تعداد 196 بیمار که شامل 98 بیمار در هر گروه بود، در 39 مرکز آمریکا و کانادا بین دسامبر 2012 تا نوامبر 2014 در این پژوهش شرکت کردند. محققان پس از 90 روز با استفاده از سنجش استاندارد، به ارزیابی سطح ناتوانی هر بیمار پرداختند.

این پژوهش نشان داد که بیمارانی که هر دو درمان IV tPA و ترومبکتومی را دریافت کرده بودند، ناتوانی کمتری را در کل دوره سنجش نشان دادند و استقلال عملکرد آن‌ها 60 درصد در مقایسه با 35.5 درصد بیمارانی بود که فقط IV tPA دریافت کرده بودند.

محققان همچنین دریافتند که بیمارانی که ترومبکتومی شده بودند، نرخ جریان خونی مغزی بهتری داشتند: 82.8 درصد از این بیماران پس از 27 ساعت از دریافت درمان، 90 درصد جریان خوب بهتری داشتند و در مقابل، جریان خون بیمارانی که تنها IV tPA دریافت کرده بودند، 40.4 درصد ارتقا یافت.

به گفته محققان، این یافته‌ها در چگونگی درمان انواع خاص سکته می‌توانند بسیار موثر باشند.

نتایج این تحقیق در مجله Medicine منتشر شده است.

 

اخبار علمی - ایسنا