اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روسیه: پیشنهاد غنی سازی مشترک با ایران همچنان پابرجاست



 

روسیه: پیشنهاد غنی سازی مشترک با ایران همچنان پابرجاست

ارمنستان و اوکراین اقدامات مقدماتی را برای عضویت دراین مرکز انجام داده اند و کشورهای کره جنوبی، بلاروس، بلغارستان و آفریقای جنوبی قصد دارند عضو مرکز غنی سازی انگارسک روسیه شوند.

روسیه اعلام کرد: پیشنهاد ارائه شده به ایران درباره غنی سازی مشترک در خاک روسیه همچنان پابرجاست.

"سرگی پریخودکو" دستیار رئیس جمهور روسیه در گفت و گو با خبرگزاری روسی ایتارتاس اظهار داشت: پیشنهاد ارائه شده به ایران برای غنی سازی مشترک اورانیوم در شهر انگارسک روسیه همچنان به قوت خود پابرجاست.

روسیه چند سال پیش از این به ایران پیشنهاد کرده بود تا در مرکز غنی سازی اورانیوم انگارسک، مشارکت داشته باشد.

دستیار رئیس جمهور روسیه افزود: ما این موضوع را پیش از این نیز به ایران پیشنهاد کرده بودیم اما ایران این پیشنهاد را رد کرد.

وی تاکید کرد: این پیشنهاد همچنان جزء مجموعه ای از ایده های روسیه برای حل مسئله هسته ای ایران است لذا پیشنهاد روسیه همچنان پابرجاست. به هیچ وجه از پیشنهاد یا ایده های خود دست نمی کشیم لذا می توان این پیشنهاد را پابرجا دانست.

پریخودکو اضافه کرد: مرکز بین المللی غنی سازی اورانیوم برپایه مجتمع شیمیایی انگارسک ایجاد شده است و روسیه و قزاقستان نیز در فعالیت آن مشارکت دارند.  کشورهای ارمنستان و اوکراین اقدامات مقدماتی را برای عضویت دراین مرکز انجام داده اند و کشورهای کره جنوبی، بلاروس، بلغارستان  و آفریقای جنوبی قصد دارند عضو مرکز غنی سازی انگارسک شوند.

مرکز بین المللی غنی سازی انگارسک این توانایی را دارد تا خدمات ویژه غنی سازی اورانیوم را به کشورهای عضو این مرکز ارائه کند . فعالیت های این مرکز، تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی هسته ای قرار دارد.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پیش از این از ارائه پیشنهاد تهران به مسکو برای تشکیل کنسرسیوم تولید سوخت هسته ای برای استفاده در نیروگاه اتمی بوشهر خبر داده بود. براساس این پیشنهاد، سوخت هسته ای توسط کنسرسیوم مشترک در خاک روسیه تولید می شود.

قبل از این "سرگی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به اظهارات صالحی گفته بود: مشکل اصلی در تشکیل کنسرسیوم هسته ای با ایران، مسئله غنی سازی اورانیوم است که ممکن است در زمینه های نظامی کاربرد داشته باشد.

ریابکوف اضافه کرده بود: اطلاعاتی نداریم که ثابت کند ایران تصمیم گرفته برای اهداف نظامی، غنی سازی کند ولی اعتماد کاملی هم نداریم که کل برنامه هسته ای ایران، صلح آمیز باشد به همین دلیل اظهارات صالحی برای تشکیل کنسرسیوم هسته ای با روسیه، نیازمند تحلیل بیشتری است.

ایده تشکیل کنسرسیوم بین المللی برای تولید سوخت هسته ای در خارج از ایران، حدود دو سال پیش از سوی کشورهای 1+5 (کشورهای عضو دائم شورای امنیت و آلمان) مطرح شد ولی ایران آن را رد کرده بود...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
پیشنهاد روسیه به ایران برای تحویل S-300جدید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پیشنهاد روسیه برای مذاکرات بغداد: پذیرش غنی سازی 20 درصدی ایران و لغو تحریم ها



پیشنهاد روسیه برای مذاکرات بغداد: پذیرش غنی سازی 20 درصدی ایران و لغو تحریم ها

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما به طور دوره ای سیگنال هایی را چه به طور عمومی و چه به طور خصوصی دریافت می کنیم که حاکی از این است که برخی پایتخت ها بیش از پیش به استفاده از گزینه نظامی علیه ایران تمایل دارند.

 

معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که کشورش همچنان نگران این مساله است که گزینه جنگ با ایران هنوز از روی میز برداشته نشده است.

 

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه،"سرگئی ریابوکف" معاون وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته به هنگام بازگشت از اجلاس رهبران هشت کشور صنعتی جهان در کمپ دیوید آمریکا ضمن اعلام این مطلب گفت : " برخی کشورها بیش از پیش مایل اند تا برای حل مساله هسته ای ایران از گزینه حمله نظامی استفاده کنند."

 

وی ابراز امیدواری کرد که برای جلوگیری از جنگ نتایج مذاکرات بغداد پیشرفت محسوسی در حل و فصل مناقشه هسته ای ایران داشته باشد تا رضایت جامعه جهانی تامین شود.

ریابوکف افزود : "روسیه از این مساله که هنوز احتمال استفاده از گزینه نظامی علیه ایران مرتفع نشده نگران است."

 

این مقام روس خاطر نشان کرد :"ما به طور دوره ای سیگنال هایی را چه به طور عمومی و چه به طور خصوصی دریافت می کنیم که حاکی از این است که برخی پایتخت ها بیش از پیش به استفاده از گزینه نظامی علیه ایران تمایل دارند.

 

ریابوکف به جزییات بیشتری از این سیگنال ها و نیز پایتخت های مورد نظرش اشاره ای نکرد اما در ادامه با ابراز مخالفت از تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران گفت : " وقتی ما در اروپا مواجه با بحران اقتصادی هستیم و وقتی نسبت به نتیجه بخش بودن سیاست های ریاضتی در بسیاری از کشورهای اروپایی تردید داریم ، اعمال سیاست های نمایشی همچون تحریم نفتی ایران غیرمسئولانه است.

پیشنهاد جدید روسیه در مذاکرات بغداد

 

معاون وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت که کشورش قصد دارد در مذاکرات هسته ای بغداد پیشنهاد جدیدی را مطرح کند.

براساس این پیشنهاد، غنی سازی اورانیوم در سقف 20 درصد برای ایران پذیرفته می شود و در مقابل تحریم ها علیه تهران برداشته شود.

 

ریابکوف افزود: می خواهیم گزینه نخست این باشد که ایران اقدامات لازم را برای توقف غنی سازی اورانیوم در سطح 20 درصد انجام دهد. این مسئله دارای ابعاد متعددی است و باید در نشست بغداد مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. در صورتی که گامی در این راستا برداشته شود کشورهای عضو گروه 1+5 باید اقدامی عملی را به ایران نشان دهند که وضعیت بهتر خواهد شد.

مذاکرات جدید هسته ای میان ایران و گروه 1+5 روز چهارشنبه آینده در شهر بغداد برگزار می شود.

گروه 1+5 متشکل از پنج کشور عضو دائم شورای امنیت یعنی روسیه، چین، آمریکا، بریتانیا و فرانسه به علاوه آلمان است.

غرب ایران را به تلاش برای کسب سلاح هسته ای متهم می کند اما تهران بارها با رد این موضوع گفته است که هدف از برنامه هسته ای اش، صرفا تولید انرژی و مصارف غیرنظامی است./عصرایران