اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روسیه: نمی گذاریم ایران برای نیروگاه بوشهر سوخت تولید کند



 

 

 

روسیه: نمی گذاریم ایران برای نیروگاه بوشهر سوخت تولید کند

 

مقامات آمریکایی معتقدند ایران در حال حاضر "توانایی فنی " تولید اورانیوم با سطح غنی سازی بالا را در اختیار دارد.

براساس یکی از گزارش های وزارت خارجه آمریکا ، مقامات این کشور معتقدند ایران در حال حاضر "توانایی فنی " تولید اورانیوم با سطح غنی سازی بالا را در اختیار دارد.

به نقل از روزنامه انگلیسی گاردین، براساس اسناد فاش شده توسط سایت ویکی لیکس، یکی از نمایندگان آمریکا در نشست بین المللی کارشناسان هسته ای در وین گفته بود: توانایی های فنی غنی سازی اورانیوم ایران این امکان را به دولت ایران می دهد که اگر تصمیم بگیرد غنی سازی را در سطح بالا انجام دهد.

این نشست در آوریل 2009 و به میزبانی سایمون اسمیث سفیر بریتانیا در وین برگزار شد.

ایران هم اکنون در دو سطح 5 و 20 درصد در تاسیسات نطنز اصفهان فعالیت های غنی سازی اورانیوم را ادامه می دهد.

معمولا غنی سازی اورانیوم در سطح 90 درصد منتهی به تولید بمب اتمی می شود.

روزنامه گاردین اضافه می کند: انتظارات برای دست یابی ایران و جامعه بین الملل به راه حلی میانه بسیار کم است.

این سند ادامه می دهد: روسیه متعهد شده است که اجازه ندهد ایران سوخت اتمی مورد نیاز خود را تولید و برای نیروگاه اتمی بوشهر استفاه کند.

تهران و مسکو توافق کرده اند تا سوخت مورد نیاز نیروگاه اتمی بوشهر برای دو سال از سوی روسیه تامین شود. مقامات ایرانی بارها گفته اند که برای تامین سوخت نیروگاه اتمی بوشهر و دیگر نیروگاه های هسته ای ایران که در آینده ساخته می شوند؛ می بایست تاسیسات غنی سازی بیشتری را راه اندازی کنند.

غرب به شدت با فعالیت های غنی سازی اورانیوم توسط ایران در هر سطحی مخالفت کرده است.

مقامات بریتانیایی نیز پیش بینی کرده اند ایران در تولید 20 تن اورانیوم کم غنی شده تا سال 2014  موفقیت کسب کند که این میزبان پس از غنی سازی در سطح بالا برای تولید 19 کلاهک هسته ای کفایت می کند.

همچنین آمریکا در سال 2008 فعالیت جهانی را برای توقف صادرات و انتقال فولاد با استحکام بالا و فیبر کربن به ایران آغاز کرد. آمریکایی ها معتقدند با منع انتقال چنین موادی به ایران می توانند برنامه های غنی سازی اورانیوم تهران را در تنگنا قرار دهند...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
1392/11/17:نخستین مرحله تعویض سوخت نیروگاه بوشهر...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تفاهم ایران و روسیه برای سوخت نیروگاه بوشهر



اخبار,اخبار سیاست خارجی , برنامه هسته ای ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: نخستین مجتمع سوخت نیروگاه اتمی بوشهر۲۰ فروردین آینده به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 18 سوال مطرح کرده بود که به همه آنها پاسخ داده‌ایم، افزود: آنها می‌گویند این پاسخ‌ها کافی نیست در حالیکه این برداشتی یک طرفه است، زیرا ما هر پاسخی بدهیم، طرف مقابل ممکن است بگوید کافی نیست.

وی اضافه کرد: آنان 18 سوال مطرح کردند که ما پاسخ دادیم و به دو سوال آخر هم پاسخ داده شده است، اما آنان می‌گویند کافی نیست؛ خوشبختانه قدم‌هایی برداشته شده است که درباره آن دو سوال هم به جمع بندی مورد نظر برسیم.

یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته در نشست فصلی شورای حکام این نهاد بار دیگر در گزارشی دو پهلو ضمن تاکید بر پایبندی ایران به توافق ژنو مدعی شد که تهران هنوز به برخی سوالات پاسخ نداده است.

معاون رئیس جمهور گفت: بنده از ابتدای دولت یازدهم که دوباره مسئولیت سازمان انرژی اتمی را برعهده گرفتم، همه تلاشم این بوده که بهترین رابطه را با آژانس برقرار کنم و آمادگی خود را برای همکاری‌های وسیع‌تر از آنچه به آن مقیدیم، اعلام کردم تا با شفاف سازی بیشتر، راه را هموارتر کنیم و بهانه‌ها را از آنان بگیریم.

نمایش نخستین مجتمع سوخت هسته‌ای داخلی
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: نخستین مجتمع سوخت نیروگاه اتمی بوشهر20 فروردین آینده به نمایش گذاشته می‌شود.

صالحی افزود: این مجتمع نخستین مجتمع سوخت است که در کشورمان تولید شده و بسیار افتخارآفرین است.

وی همچنین با اشاره به توافقنامه ایران و روسیه برای ساخت دو نیروگاه اتمی هزار مگاواتی در بوشهر گفت: ساخت این دو نیروگاه حدود 10 سال طول می‌کشد به نحوی که ساخت نخستین نیروگاه 8 سال زمان می‌برد و ساخت دیگری 2 سال پس از آن آغاز خواهد شد.

انتقال فناوری ساخت نیروگاه هسته ای با ساخت نیروگاههای جدید
صالحی افزود: علت این فاصله دو سال بین آغاز ساخت دو نیروگاه هسته‌ای این است که می‌خواهیم در انتقال فناوری، زمان لازم را برای ایجاد ظرفیت در صنعت داخلی در نظر بگیریم، به نحوی که در این فاصله ظرفیت سازی کنیم و مشارکت خود را در نیروگاه بعدی افزایش دهیم.


وی گفت: اقدامات اولیه برای ساخت این نیروگاه در سال 94 در قالب طراحی‌های مفهومی انجام شده و دوباره طراحی نیروگاه را مرور می‌کنیم.

ساخت شهرک نیروگاهی در بوشهر
صالحی افزود: چند ماه پیش عملیات اجرایی ساخت کمپ ویژه ساخت این نیروگاه‌ها در بوشهر با حضور اینجانب آغاز شد و شهرک بزرگی در سایت نیروگاه اتمی بوشهر درحال ساخت است. شهرکی که در اوج ساخت این نیروگاه 10 تا 13 هزار نیروی کار در آن مستقر خواهند شد.


رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: معاون این سازمان در یکی دو روز آینده به مسکو سفر می‌کند تا پیرو موافقتنامه ساخت این نیروگاه‌ها مقدمات امضای قرارداد ساخت آن بین شرکت تولید و توسعه از طرف جمهوری اسلامی ایران و شرکت همتای آن در روسیه فراهم شود.

موافقت روس‌ها با تولید سوخت نیروگاه بوشهر
صالحی افزود: غیر از این موافقتنامه، تفاهم نامه‌ای با روس‌ها برای تامین سوخت نیروگاه مبادله کرده‌ایم که براساس آن روس‌ها موافقت اولیه خود را برای تولید سوخت نیروگاه بوشهر اعلام کرده‌اند.

وی اضافه کرد: ما موافقتنامه‌ای را در سال 1995 با روس‌ها مبادله کرده‌ایم که در آن آمادگی‌شان را اعلام کرده‌اند اگر ایران سالانه چهار مجتمع سوخت و در 10 سال حداکثر 26 مجتمع سوخت چه خودش و چه با کمک دیگران بسازد آن را ارزیابی کنند و در صورتی که از نظر فنی مشکلی از نظر جاگذاری در قلب راکتور نداشت، جاگذاری کنند.

صالحی ابراز امیدواری کرد: پیرو آن موافقتنامه و نیز تفاهم نامه‌ای که اخیراً امضا کرده‌ایم روس‌ها با ما در این عرصه جدی‌تر وارد همکاری شوند.
اخبار سیاست خارجی - واحد مرکزی خبر