اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روزی که بغض نهاوندیان ترکید



دولت تدبیر و امید , بغض‌های محمد نهاوندیان‌

روزی که بغض نهاوندیان ترکید

روایت یک جلسه که بهاری بود اما رسمی نبود و نمی‌شد بیان کرد، امروز دیگر مشمول مروز زمان شده و بیان آن جنبه خصوصی ندارد؛ روزی که انگار محمد نهاوندیان ( رئیس اتاق بازرگانی و رئیس دفتر حسن روحانی) دیگری متولد شده بود و بعضا درد و دل او با بغض گلویش همراه می‌شد و سخنانش را از ته دل می‌گفت.

در یکی از روزهای بهاری امسال میهمان محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی بودیم. سردبیران اقتصادی اکثر رسانه‌ها هم بودند. موضوع همفکری درباره رابطه بین اقتصاد و انتخابات بود. جلسه با قدری تاخیر برگزار شد اما با حضور نهاوندیان شکل رسمی به خود گرفت. البته این جلسه رسمی نبود اما چون مشمول مرور زمان شده، دیگر بیان آن جنبه خصوصی ندارد.

نهاوندیان آن روز، نهاوندیان دیگری بود. برخلاف سابق که چهره دیپلماتی‌اش بر او غلبه می‌کرد، این بار خودش بود و خیلی شفاف سخن می‌گفت و بی‌پرده مسایل را بیان می‌کرد. او هرجا می‌خواست نگاه‌ها را به سمت خود معطوف کند، کمی مکث می‌کرد و با تاکید بیشتر سخنانش را ادامه می‌داد.

سخنان نهاوندیان، زمانی به اوج رسید که گفت باید سایه پوپولیسم را از اقتصاد ایران از بین ببریم. او در آن جلسه گلایه‌ها و انتقادات صریحی از عملکرد اقتصاد دولت وقت داشت، اما گفت نمی‌خواهد اتاق بازرگانی از کاندیدای خاصی حمایت کند؛ اگرچه در نهایت او با پرچم و تابلوی اتاق در فیلم انتخاباتی حسن روحانی حضور یافت و امروز هم به دست راست اقتصادی او تبدیل شده است.

نهاوندیان در اواسط جلسه و در حالی که داشت درباره عملکرد اقتصادی دولت و نحوه برخورد با بخش خصوصی سخن می‌گفت، بغض گلویش را گرفت؛ مثل وضعیتی که داوود دانش جعفری نخستین وزیر دولت نهم در مراسم تودیع خود داشت. واقعا آن روز، انگار نهاوندیان دیگری متولد شده بود و بعضا درد و دل او با بغض گلویش همراه می‌شد و سخنانش را از ته دل می‌گفت.

او حالا با برگزاری یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، اگرچه رئیس دفتر حسن روحانی نام گرفته است اما حضورش در برنامه‌های مختلف و نحوه بیان مطالب گویای این هست که یکی از چهره‌های تاثیرگذار دولت تدبیر و امید و مورد اعتماد کامل شخص رئیس جمهور است؛ رئیس جمهوری که مهمترین وعده خود را ( طرح 100 روزه اقتصادی) از او مشاوره گرفته است.

امیدواریم دولت تدبیر و امید که با شعار محوری اقتصادی روی کار آمده است، طوری برنامه‌ریزی و عمل کند که دیگر بعض‌های محمد نهاوندیان‌های دیگر در جلسات رسمی و غیر رسمی نترکد و همه از پیشرفت‌های اقتصادی بگویند؛ پس به امید آن روز./خبرگزاری مهر


ویدیو مرتبط :
بغض نیما زئوس ترکید

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وقتی بیل گیتس به یاد استیو جابز، بغض اش ترکید



 'ما با هم بزرگ شدیم، ما رقیب شدیم، اما محصولات بزرگی ساختیم، قبل از فوت اش به ملاقات او رفتم، دلداری اش دادم.ما دو دوست خوب بودیم.'
این جملات بغض آلود را بیل گیتس، در مصاحبه دو روز قبلش با برنامه  60 minutes  شبکه سی بی اس درباره رفیق شفیق مرحوم اش، استیو جابز بر زبان راند، تا جایی که اشک خود و چارلی رز مجری برنامه را درآورد.
مصاحبه احساسی و عاطفی بیل گیتس، درباره روابط اش با استیو جابز از زمان کودکی تا زمان مرگ بود.
بیل چند روز قبل از مرگ استیو جابز در اکتبر 2011 به سراغ اش رفته بود، شاید برای حلالیت و شاید هم ...
موضوع مصاحبه نیز با همین حادثه شروع شد و بیل در مورد آخرین کانورسیشن خود با استیو حرف زد.
بیل گیتس 58 ساله به یاد چارلی رز انداخت که چگونه آنها "سیلیکون ولی" را طی دوستی و رقابت کاری 35 ساله با هم شکل دادند.

 بیل گیتس,استیو جابز,مصاحبه با بیل گیتس

  بیل گیتس در مصاحبه با سی بی اس هنگام صحبت درباره استیو جابز بغض اش ترکید
 
 بیل: "استیو قایق تفریحی که روی طراحی آن کار می کرد را به من نشان داد و شور و اشتیاق خود برای سوار شدن بر آنرا نشان داد و ما هر دو، می دانستیم که این آرزو شاید عملی نشود و نشد" "ما در مورد آنچه در دنیا یاد گرفتیم، گفتیم درباره خانواده ای که درست کردیم و تشکیل دادیم و درباره همه چیز حرف زدیم! "
او سودازده نبود که بگوید من jipped شده ام (من باخته ام)، بلکه نگاه او به جلو و آینده بود حتی لحظه مرگ و به این می اندیشید که چرا ما آموزش را با تکنولوژی آن طور که باید و شاید، توسعه نداده ایم! و دنبال این بود که به جلو ببرد.

 بیل گیتس,استیو جابز,مصاحبه با بیل گیتس

  حضور استیو جابز و بیل گیتس کنار هم در کنفرانس All Things Digital در سال 2007
 
 بیل از این گفت که چگونه آنها به عنوان مالک دو کمپانی بزرگ و ثروتمند با تکنولوژی، روابط عمومی را تغییر دادند.
بیل گیتس توضیح داد که ما هر دو با هم بزرگ شدیم، ما در یک سال به دنیا آمدیم (استیو 24 فوریه 1955 و من 28 اکتبر 1955) و هر دو خوش بین بودیم و کمپانی های بزرگی ساختیم.
و به هر چیزی که فکر می کردیم، آنرا می ساختیم و چیزهای جدید یاد می گرفتیم. ما به همه چیزهایی که می خواستیم دست یافتیم البته در حالتی رقابتی! اما همیشه احترام همدیگر را نگه داشتیم و ارتباطات خود را از دست ندادیم، حتی زماین که او در بستر بیماری بود.

 بیل گیتس,استیو جابز,مصاحبه با بیل گیتس

  هر دو پیش تر در برنامه 60 دقیقه CBS حاضر شده بودند. استیو در 1996 و بیل گیتس در 1995
 
دوستی پیچیده آنها در طول مصاحبه معلوم شد و احترام بیل گیتس به استیو!
بیل در این مصاحبه از استعداد جابز برای طراحی تبلت آی پد و شکست مایکروسافت در این زمینه پرده برداشت. بیل یادآور شد که مایکروسافت قبل از اپل سراغ تبلت رفت اما استیو قطعات را طوری کنار هم قرار داد که موفقیت را از آن خود کرد.
بیل گیتس و استیو جابز هر دو همیشه به عنوان رقیب هم شناخته می شدند و همین رقابت عامل تجربیات مشترک و دوستی عمیق و قابل احترام بین آنها شده بود.

 بیل گیتس,استیو جابز,مصاحبه با بیل گیتس

  قایق تفریحی که استیو از آن برای بیل گیتس گفت اما مرگ اجازه نداد که سوارش شود.
 
 از نامه ای هم که جابز از بیل گیتس در بستر مرگ خود نگه داشته بود و بعد از مرگ او پیدا شد، می توان عمق احساسات این دو را به یکدیگر فهمید. در نامه آمده است که از مرگ گریزی نیست و استیو باید بداند که کارهای بزرگی در دنیا انجام داده و به تکنولوژی خدمت فراوان کرده و این افتخار بزرگی است.
بعد از مرگ استیو جابز و انتشار برخی سخنان بیل گیتس علیه استیو و اینکه بیل استاده دور ریختن و پاره پاره کردن ایده ها است، بیل گیتس ضمن تکذیب این گونه اظهارات دست به ستایش استیو جابز زد.
تلگراف به نقل از بیل گیتس نوشت: استیو مقدارزیادی از عمرش را در رقابت و جنگیدن با من گذراند!
اما بیل گیتس صادقانه گفت استیو جابز نابغه بی بدیلی است که در حوزه ام، به من کمک کرد و ما از یکدیگر لذت می بردیم.

 بیل گیتس,استیو جابز,مصاحبه با بیل گیتس

  معرفی محصول جدید اپل توسط استیو جابز با پس زمینه ویدئویی از بیل گیتس در سال 1997
 
شاید رقابت سرسختانه آن دو تا یک دهه پیش، زیاد بود اما بعد از سال 2007 و رفتن بیل گیتس از مایکروسافت و تاسیس خیریه بیل اند ملیندا، و موفقیتهای اپل، آن دو دوباره به هم بیشتر نزدیک شدند. آن دو با هم کاری را در امور خیریه انجام دادند و بعد قبل از مرگ استیو، بیل به ملاقات استیو آمد و ساعتها با هم از گذشته و آینده حرف زدند.
بیل گیتس بعد از این دیدار، نامه ای به استیو نوشت و گفت که او مرد بزرگی است و کارهای بزرگی انجام داده است. درباره بچه هایش نوشت و ...
تلگراف بعدا نوشت این نامه آشتی جویانه نبوده است! خود بیل گیتس هم در نامه آورده که ما با هم دشمن نبودیم که حالا آشتی کنیم و تاکید کرد که رقابت ما دو نفر، رقابتی مثبت بوده است. و البته در نامه کلمه ای که نشان از معذرت خواهی یا ... باشد، دیده نشد.
و بعد از مرگش، بیل گیتس گفت: جهان به ندرت کسی مانند استیو را که تاثیر عمیقی بر تکنولوژی گذاشته، دیده است و اثرات وی برای چند نسل بعدی قابل لمس خواهد بود که واقعا وی چه مرد بزرگی بوده است و من دلم برای استیو فوق العاده تنگ خواهد شد...

 بیل گیتس,استیو جابز,مصاحبه با بیل گیتس

  گل ها و سیب های گاز زده به یاد مرد بزرگ آی تی - استیو جابز - جلوی خانه اش، در 6 اکتبر 2011 در پالو آلتوی کالیفرنیا
 
منبع: دیلی میل، لس آنجلس تایمز، یو اس ای تودی

khabaronline.ir