اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روزگار رقت بار قذافی؛ از انتشار فیلمهای خصوصی تا بازداشت نزدیکان در نیجر



 

 روزگار رقت بار قذافی؛ از انتشار فیلمهای خصوصی تا بازداشت نزدیکان در نیجر

 

تحولات این روزهای لیبی نشان می دهد نفرت از دیکتاتور لیبی به حدی است که هیچ کشوری به خود اجازه پذیرفتن وی را نمی دهد، امری که ممکن است سبب تکرار سرنوشت صدام پس از گذشت ۸ سال برای قذافی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز اخیرا از طریق منبعی در طرابلس به فیلمهایی دسترسی پیدا کرده است که در آن قذافی در حال بازی با نوه هایش در چادر معروفش است.

بر اساس این گزارش، وی در این تصاویر که در سال ۲۰۰۵ ضبط شده است در حال بازی با نوه هایش است، اما در این تصاویر نکته قابل تامل جنون قدرت قذافی است که حتی آن را در بازی با نوه هایش کنار نمی گذارد.

این فیلمها در جریان یورش مردم و انقلابیون به باب العزیزیه، مقر ۴ دهه حضور قذافی و خاندانش پیدا شده است.

در تحولی دیگر، روزنامه دیلی تلگراف روز گذشته از تحرکات محرمانه دیپلماتیک در راستای فراری دادن قذافی از لیبی پرده برداشت. بر این اساس، این تحرکات دیپلماتیک هم اکنون بر یافتن کشوری که قذافی را به طور موقت به پناهندگی بپذیرد تمرکز پیدا کرده است.

بنابر اعلام این روزنامه، آفریقای جنوبی در این تحرکات دیپلماتیک نقشی ایفا نمی کند. از سوی دیگر، کشور بورکینافاسو نیز که اخیرا احتمال پناهندگی قذافی به آن مطرح شده بود به علت امضای توافقنامه دادگاه بین المللی جنایی نمی تواند دیکتاتور لیبی را به حضور بپذیرد.

در تحولی دیگر، "مشعان الجبوری" مالک شبکه تلویزیونی "الرای" که از دمشق برنامه های خود را پخش می کند از حضور قذافی و سیف الاسلام در لیبی و وضعیت خوب روحی و روانی آنان خبر داد.

الجبوری که پیش از این نماینده پارلمان عراق بوده و سپس به کار رسانه ای روی آورده، تنها شبکه خبری است که در این روزها با قذافی در ارتباط نزدیک و مستقیم قرار دارد. وی در این باره اظهار داشت : می توانم بگویم که اخیرا با قذافی صحبت کردم، وی همچنان با روحیه بالایی در لیبی حضور دارد.

مالک شبکه ماهواره ای الرای مدعی شد: قذافی احساس ترس و هراس نمی کند و همچنان قدرتمند است. وی حتی در صورت مرگ نیز در برابر اشغالگران لیبی خرسند می شود.

الجبوری ۵۴ ساله همچنین از روحیه خوب سیف الاسلام خبر داد و درباره چگونگی ارتباط با قذافی اظهار داشت : من اگر بخواهم با وی صحبت کنم پیامی برایش می فرستم و وی نیز در هر زمانی بخواهد می تواند برایم پیام بگذارد.

از سوی دیگر، منابع آمریکایی اخیرا در گزارشهایی با اشاره به فرار برخی از نزدیکان قذافی به کشور نیجر، از بازداشت آنان پرده برداشته بودند. براین اساس، این افراد که درصدد گرفتن پناهندگی از نیجر بوده اند هم اکنون در بازداشتگاه به سر می برند و کشورهای دیگر اعم از همسایه و غیر همسایه لیبی از پذیرفتن آنها سر باز زده اند.

در تحولی دیگر، انقلابیون لیبی توانستند ۱۲ نفر از نیروهای تک تیرانداز وابسته به قذافی را که اصلیت مالی و نیجر داشته اند در شهر غریان بازداشت کنند. خاطر نشان می شود با وجود سقوط طرابلس همچنان درگیری انقلابیون با وابستگان و بقایای رژیم قذافی در برخی از شهرهای لیبی ادامه دارد.... / گزارش : خبرگزارى مهر


ویدیو مرتبط :
حکم بین المللی بازداشت قذافی صادر شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تسخیر آخرین پایگاه نظامی قذافی/بازداشت سخنگوی قذافی



 

 

تسخیر آخرین پایگاه نظامی قذافی/بازداشت سخنگوی قذافی

 

آغاز دفن جمعی قربانیان درگیری ها در طرابلس

تسخیر آخرین پایگاه نظامی قذافی/بازداشت سخنگوی قذافی/شورای انتقالی: نیازی به حضور نیروهای کشورهای عربی در لیبی نداریم

انقلابیون لیبیایی روز شنبه از تسخیر آخرین پایگاه نظامی متعلق به نیروهای وفادار به معمر قذافی دیكتاتور لیبی در منطقه طرابلس خبر دادند

نورالدین یوسف مصراته 36 ساله یكی از رزمندگان انقلابیون شركت كننده درحمله به این پایگاه نظامی گفت : پس از حمله ناتو به پایگاه تیپ 32 ارتش لیبی كه فرماندهی آن را خمیس قذ افی (یكی از پسران معمر قذافی) برعهده داشت،نیروهای ویژه ما به پایگاه یاد شده حمله كرده و آن را تسخیر كردند.

وی افزود: درگیری بین طرفین در صلاح الدین ، حومه 5 كیلومتری جنوب طرابلس ، به مدت 7 ساعت ادامه داشت.

در حمله به این پایگاه نظامی ، كه از استحكامات قوی برخوردار بود ، دیوارهای ساختمانهای آن با استفاده از بمب سوراخ شد و سقف و پنجره های آن نیز تخریب شدند.

یك خبرنگار خبرگزاری فرانسه كه در محل درگیری حضور داشت ، گفت: طی چند ساعت درگیری دراین پایگاه نظامی و پایان آن ، رزمندگان انقلابی انبارهای تسلیحاتی آن را كه انباشته از سلاحهای ساخت آلمان ، آمریكا ، روسیه و ایتالیا بود،تخلیه كردند.

سخنگوی قذافی دستگیر شد

یک منبع نظامی در شورای انتقالی دولت لیبی، لحظاتی پیش از دستگیری "موسی ابراهیم" سخنگوی حکومت قذافی دیكتاتور لیبی خبر داد.

یک منبع نظامی در شورای انتقالی دولت لیبی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس در طرابلس از دستگیری "موسی ابراهیم" سخنگوی حکومت سابق قذافی خبر داد.

وی اعلام کرد: موسی ابراهیم سخنگوی دیکتاتور لیبی ، دقایقی پیش در منطقه‌ "بوسلیم" طرابلس توسط نیروهای انقلابی دستگیر شد.

این منبع بدون اشاره‌ به‌ جزئیات بیشتر اعلام کرد: قذافی و هیچکدام از پسرانش در این منطقه‌ حضور نداشتند.

دفن جمعی قربانیان در گیری ها در طرابلس اغاز شد

با بازگشت ارامش نسبی به طرابلس پایتخت لیبی نخستین اقدامی که در مد نظر مقامات پایتخت لیبی قراردارد دفن اجساد کشته شدگان است زیرا اجساد به دلیل گرما بو گرفته اند و طرابلس را اکنون شیوع بیماریهای مسری تهدید می کند. به گزارش مونیتورینگ اخبار خارجی واحد مرکزی خبر براساس گزارشها روزگذشته دهها جسد در منطقه ای نزدیک طرابلس به خاک سپرد شد جایی که نخستین بار از انجا قیام مردمی بر ضد معمر قذافی دیکتاتور سابق لیبی اغاز شد اما هنوز اجساد زیادی در سطح شهر پراکنده است که ماموران بهداشت به سرعت در حال جمع اوری انها از سطح شهر طرابلس هستند.

در بیمارستان ابوسلیم نزدیک باب العزیزیه یک صد جسد به حال خود رها شده اند زیرا پزشکان وپرستاران وکارکنان این بیمارستان به علت درگیر ی زیاد درمنطقه ابو سلیم از بیمارستان گریخته اند و بسیاری از مجروحان به علت نبود جراح وپرستار در روی تخت ها ی این بیمارستان جان داده اند و سردخانه و حیاط این بیمارستان مملو از اجساد است .اجساد اکنون در این بیمارستان متعفن شده اند به طوری که کسی نمی تواند نزدیک این بیمارستان برود .

ازسوی دیگر اسکلت پنجاه وسه نفر که سوخته شده اند در یک زندان موقت نزدیک یک پایگاه نظامی در منطقه صلاح الدین در جنوب طرابلس پیدا شده است.

این پایگاه پیش از سقوط طرابلس در اختیار نیروهای وفادار به معمر قذافی بوده است . بقایای این اجساد را ساکنان محلی پس از انکه نیروهای انقلابی کنترل تیپ 32 را دردست گرفتند کشف کردند.

فرماندهی تیپ 32را خمیس فرزند قذافی به عهده داشته است. یکی از ساکنان منطقه گفت گمان می رود این افراد روز سه شنبه به طور دسته جمعی قتل عام شده باشند. وی گفت پنج روز پیش صدای تیراندازی را شنیده است که متعاقب ان عده ای خواستارکمک بودند اما به علت حضور تک تیراندازان درمنطقه هیج کس نمی توانست از خانه خارج شود.

وی اضافه کرد این افراد با گلوله کلاشنیکف ونارنجک کشته شده اند وسپس اجساد انها سوزانده شده است .

سخنگوی شورای انتقالی لیبی:نیازی به حضور نیروهای امنیتی کشورهای عربی و اسلامی در لیبی نداریم

سخنگوی شورای ملی انتقالی لیبی تاکید کرد: نیازی به حضور نیروهای حافظ امنیت کشورهای عربی و یا اسلامی برای تامین امنیت لیبی نداریم.

عبدالحفیظ غوقه در گفتگو با شبکه تلویزیونی العربیه گفت: ما خواهان ان نیستیم که نیروهای امنیتی کشورهای عربی یا اسلامی به ما در برقراری امنیت در لیبی کمک کنند ما پس از ازادسازی طرابلس خود امادگی ان را داریم که در لیبی امنیت برقرار کرده و بازسازی ان را شروع کنیم.

با توجه به اینکه باقی مانده های رژیم قذافی همچنان به شهروندان لیبیایی حمله می کنند انتظار می رود نیروهای ناتو به حملات خود علیه مزدوران قذافی ادامه دهند در شهرهای سرت و سبها هواداران قذافی با خمپاره به غیرنظامیان حمله می کنند و با توجه به این تهدیدات همچنان لیبی نیازمند کمک های نیروهای بین المللی برای حمایت از شهروندان لیبیایی است.

ما برای اینکه از ریختن خون شهروندان لیبیایی جلوگیری شود برای تصرف بدون درگیری شهر سرت و سبها به مذاکره پرداخته ایم ما نمی خواهیم در این دو شهر درگیری خونین به راه بیافتد و امیدوار این دو شهر نیز به انقلابیون بپیوندند تا انقلابیون مجبور نشوند با هواداران قذافی درگیر شوند.

به علت انکه هنوز بقایای نظام قذافی در این دو شهر حضور دارند جریان مذاکرات به کندی پیش رفته و با مشکلاتی مواجه است اما امیدواریم که تلاش ها ثمربخش بوده و افراد مسلح هوادار قذافی اسلحه های خود را زمین گذاشته و به انقلابیون ملحق شوند و یا حداقل بی طرف باقی بمانند.../تحلیل:انتخاب