اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روحانی: قصد دعوا با هیچ نهاد و کسی را نداریم


رئیس جمهور در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: ما قصد دعوا با هیچ نهادی نداریم اما همانطور که قبلا گفتم در انتخابات به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی به وظیفه ام عمل خواهم کرد. حالا ممکن است برخی خوشحال شوند و برخی نشوند.


ویدیو مرتبط :
روحانی:با تخریب کنندگان شوخی نداریم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روحانی: قصد جنگ نداریم و نمی خواهیم سرزمینی را بگیریم



اخبار,اخبار سیاسی ,حسن روحانی

رئیس جمهور گفت: اهل جنگ نیستیم و نمی خواهیم بجنگیم ، قصد جنگ نداریم و نمی خواهیم سرزمینی را بگیریم ولی از کشور، از استقلالمان ، از عزت و آبرویمان دفاع می کنیم.

به گزارش انتخاب، روحانی در دومین کنگره ملی بزرگداشت روز شهید گفت: آن وقتی شهادت معنا پیدا می کند و آن وقتی جنگ و ایثار ارزش‌گذاری می شود که دارای اهداف مقدسی باشد.

روحانی با بیان اینکه امام حسین (ع) تنها امام شیعیان نیست بلکه امام همه آزادگان عالم است، افزود: در روز عاشورا ارمنی‌ها و مسیحیها و زرتشتی‌ها هم برای امام حسین (ع) عزداری می‌کنند و یهودی‌ها هم متاثر می‌شوند همچنین در شبه قاره هند روز عاشورا تعطیل عمومی است و هندوها هم برای امام حسین عزاداری می‌کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه در روز عاشورا یک میلیارد و 500 میلیون نفر در دنیا برای امام حسین (ع) عزادار می‌شوند، تصریح کرد:‌ امام حسین (ع) رهبر آزادگان تاریخ و عالم است و در ادامه کربلا نیز حضرت زینب (س) الگویی برای مادران شهید است.

روحانی با بیان اینکه در دفاع مقدس سه عنصر ایمان، هجرت و جهاد را شاهد بودیم، خاطر نشان کرد: فردی را می‌شناسم که از تحصیلات در دانشگاههای آمریکا به کشورش برگشت، به جبهه رفت و شهید شد.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان این که مظلومیت و حق بودن ما در دفاع مقدس برای همه روشن بود، خاطر نشان کرد:‌ همه ملت در دفاع مقدس به صحنه آمدند و در جبهه‌ها هیچ وقت صحبت از جناح راست و چپ ، مسلمان و شیعه و سنی و مسیحی و یهودی و زرتشتی نمی‌شد. چون همه آمده بودند از وطن، خاک و استقلال‌شان دفاع کنند.

روحانی اظهار داشت: ما در جنگ تحمیلی به اسرای جنگ طبق مقررات اسلام احترام گذاشتیم و در واقع اخلاقی جنگیدیم.

روحانی با بیان این که در زندگی امروز ما نیز باید توجه داشته باشیم که بعضی از موضوعات ملی است و نباید آنها را جناحی ببینیم، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری دیروز به درستی به موضوع محیط زیست اشاره کردند باید بدانیم محیط زیست از معروف‌های بزرگ امروز ماست و باید آن را سالم نگه داریم. یعنی اگر ماشین شخصی دود می کند آن دود منکر است و اگر نسبت به تعمیر آن اقدام کند کار معروفی انجام داده است. بنابراین هر کار خوب که به نفع جامعه باشد معروف است و هر کار زشت که به ضرر مردم باشد منکر است.

وی تاکید کرد‌: محیط زیست معروفی است که جناح نمی‌شناسد چرا که ریزگرد و آلودگی هوا قبل از این که وارد کشور شود،سوال نمی‌کند که از کدام جناح هستیم.

روحانی با بیان اینکه موضوعاتی در کشور هستند که ملی به حساب می‌آیند،گفت: مذاکرات ما در برابر قدرت‌های جهان یک اتفاق ملی است و همان طور که سرداران ما در میدان جنگ از کشور دفاع کردند امروز سرداران دیپلماسی در میدان مذاکرات از منافع کشور دفاع می‌کنند و این هم نوعی جهاد است چرا که جهاد فقط با شمشیر نیست بلکه با زبان و قلم هم می‌توان جهاد کرد و حتی اگر کسی برای نان حلال کار می‌کند نیز جهاد می‌کند.

رئیس دولت تدبیر و امید خاطر نشان کرد:‌هر جا که صحبت از موضوعات ملی که مربوط به کشور و استقلالمان می‌شود دیگر این جناح و آن جناح مطرح نخواهد بود و بحث‌های جناحی تنها در انتخابات مطرح است.

روحانی با اشاره به این که در دفاع مقدس مردم ما از دل به امام (ره) ایمان داشتند و معتقد بودند و بسیاری از رزمندگان می‌گفتند آمده‌ایم تا امام تنها نماند، اظهارکرد:‌ امروز هم مردم ما این چنین هستند و دارای رهبری مجتهد و فقیه و هستند که خود در دفاع مقدس حضور داشت و جزو اولین کسانی بود که پا به میدان جنگ گذاشت.

روحانی تاکید کرد: رهبر صالح به عنوان بهترین مشوق برای نسل ما و حضور در دفاع بسیار تاثیرگذار است.

رئیس دولت یازدهم با بیان این که امروز دولت وظیفه خود می‌داند که نام شهید را زنده نگه دارد اظهار کرد: شهید نمی‌میرد و در خلوتگاه خداوند در کنار انبیاء و اولیاء خواهد بود. پس شهدای ما مهمان حق هستند و ما باید فرهنگ شهید و شهادت را زنده نگه داریم.

روحانی خاطر نشان کرد:‌ اگر امروز دیپلمات‌های ما در مذاکرات برابر قدرت‌ها می‌ایستند به اتکای ملت بزرگ، شهیدان و خانواده‌ی شهداست و ما خانواده شهدا ، جانبازان و آزادگان را برکت زندگی خود می‌دانیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دولت یازدهم از هر کاری که بتواند برای خدمت رسانی به خانواده ایثارگران دریغ نخواهد کرد و این خدمت رسانی را افتخار خود می‌داند گفت: البته هیچ کس قادر نیست اجر و پاداش یک شهید را به خانواده‌اش بدهد و فقط خداوند پاداش دنیوی و اخروی به خانواده شهدا عطا خواهد کرد.

رئیس جمهور اظهار کرد:‌ هر جا که استقلال و مقاومت و ایستادگی و کارخیر باشد شهید شاهد است و شهادت می‌دهد پس شهید بر همه‌ی خوبیها شاهد است.

روحانی با بیان اینکه اجر شهید روح‌بخش و نجات‌بخش است و ما را به صراط مستقیم هدایت می‌کند، تصریح کرد: پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و ایستادگی امروز ملت بزرگ ما در برابر قدرت‌های جهانی بدون ایثار و گذشت، فداکاری و آمادگی برای شهادت امکان پذیر نبوده است.

وی با اشاره به این که در انقلاب اسلامی در برابر رژیمی ایستادیم که تا بن دندان مسلح بود و ملت با دست خالی و اراده محکم در مسیر رشد و با امام و راهنمایی همچون پیامبران توانستند در برابر قدرت استبدادی پیروز شوند.

رئیس دولت یازدهم اظهار داشت: زمانی روز پیروزی انقلاب بود که طلاب فیضیه از مرگ نهراسیدند و صحن فیضیه مالامال از خون شهیدان شد و همه جا نشان از ایثار و ایستادگی آنها بود. همچنین طلاب جوان میانسال و مراجع بزرگان در برابر رژیم از شهید دادن نترسیدند. چون اگر روحانیت مردم را به مسیر شهادت دعوت می‌کرد اما خودش شهید نمی‌داد این ندا، کارگر نمی‌افتاد.

وی همچنین به حوادث عاشورای سال 42 اشاره کرد که امام (ره) با وجود خطرات پا به میدان گذاشتند و گفت: امام خود به میدان آمدند و در مسیر انقلاب زندانی شدند و تبعید شدند و حتی فرزندشان حاج آقا مصطفی نیز زندانی و تبعید شدند و امام هرگز در این مسیر نهراسیدند و این یعنی ایثار.

روحانی افزود: ایثار یعنی فرد و خانواده‌ای منافع کشور و آرمانهای بزرگ کشورش را به منافع شخصی خانوادگی طایفه‌ای ،حزبی و جناحی خود ترجیح دهد.

رئیس جمهور با بیان اینکه چهره‌ی ایثار و شهادت در دفاع مقدس بیشتر از دوران انقلاب بروز یافت، خاطر نشان کرد: در دنیا و تاریخ جنگ زیاد بوده است و همچنان خواهد بود.چون هیچ کس نیست که میان جوامع صلح و برادری برای همیشه مستقر کند و دیگر در دنیا ظالم و متجاوزی نباشد. البته ممکن است در دوره‌ای کم یا زیاد شود و همیشه شرایطی داریم که باید خود را برای ایثار و فداکاری آماده کنیم.

روحانی با بیان اینکه برخی جنگ‌ها در دنیا هیچ ارزشی ندارد اظهار کرد:‌ برخی جنگها منفور هستند و کشته شدگان آن هم از دید جهانیان قابل ارزش گذاری نیستند مثل حمله به ویتنام، عراق و افغانستان و اتفاقات اخیر در منطقه که آنها نیز کشته می‌دهند اما کارشان تجاوز بوده است. پس وقتی شهادت معنا پیدا می‌کند و جنگ و ایثار ارزش‌گذاری می‌شود که اهداف آن مشخص باشد.

روحانی ادامه داد: ما به دفاع مقدسمان به خانواده شهدا،ایثارگران و جانبازان و آزادگان می‌بالیم همچنین به امام (ره) به عنوان فرمانده کل قوا در زمان جنگ افتخار می‌کنیم و امروز به فرمانده امروزمان مقام معظم رهبری می‌بالیم. چرا که دفاع مقدس ما ایستادگی در برابر تجاوز و متجاوز بود. و امروز هم گرچه دهها برابر قدرتمند‌تر شده‌ایم و شرایط ما در شرایط جنگی نیست اما به هیچ وجه اهل تجاوز نیستیم و گرچه قدرتمان روز به روز بیشتر می‌شود قصد تجاوز به کسی را نداریم و نمی‌خواهیم سرزمینی را بگیریم. بلکه از خاک و وطن و ملت، استقلال و عزت خود با همه وجودمان دفاع می‌کنیم.

روحانی با بیان اینکه در دفاع، زن و مرد و پیر و جوان نداریم و همه باید در برابر تجاوز بایستیم و دفاع کنیم، خاطر نشان کرد:‌ در 8 سال دفاع مقدس ما مظلوم بودیم و مظلومانه جنگیدیم. در حالی که در تمام طول جنگ از شرق و غرب به صدامیان کمک می‌رسید هیچ کس به ما کمک نکرد و ما تنها بودیم. اما همواره اخلاقی جنگیدیم.

روحانی با بیان اینکه رزمندگان ما در دفاع مقدس مظهر اخلاق بودند گفت: اخلاق اسلامی و انسانی را در میدان جنگ از سوی رزمندگانمان شاهد بودیم به شکلی که حتی رزمنده‌ی ما در حالی که خودش تشنه بود قمقمه‌ی آبش را به اسیرش می‌داد و ما همواره طبق مقررات اسلام به اسیران احترام کردیم. 

اخبار سیاسی - انتخاب