اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روحانی شباهت زیادی به خاتمی داشت اما ملموس تر سخن می گفت



سخنرانی روحانی,شباهت روحانی و خاتمی

عباس عبدی:

روحانی شباهت زیادی به خاتمی داشت اما ملموس تر سخن می گفت

نقد روحانی درباره "مونولوگ" هم خیلی ظریف و محترمانه بود. متاسفانه صدا و سیما هنوز نتوانسته به عرصه "دیالوگ" واقعی وارد شود.

سخنرانی رییس جمهور منتحب در اجلاس افق رسانه، تحلیل های زیادی را موجب شد. عباس عبدی تحلیلگر مسایل سیاسی در همین رابطه به سؤالات عصر ایران، پاسخ‌های کوتاهی داده است:

 

* برخی سخنان دیروز روحانی را شبیه سخنرانی های خاتمی می دانند.

هم از حیث ادبیات و هم از حیث آرام بخشی و نیز محتوایی سخنان سنجیده ای بود. طبعاً شباهت‌های زیادی با سخنان آقای خاتمی داشت، اما سخنان آقای خاتمی معمولا کلی‌تر و فلسفی‌تر بودند در حالی که سخنان روحانی به لحاظ فعالیت در مرکز تحقیقات استراتژیک ملموس‌تر و جزیی‌تر بدوند.

 

*به عنوان یک فعال رسانه ای، نقد رییس جمهور منتخب به مونولوگ گویی در صدا و سیما، این رسانه را تا چه جد به سمت دیالوگ سوق می‌دهد؟

نقد "مونولوگ" هم خیلی ظریف و محترمانه بود. متاسفانه صدا و سیما هنوز نتوانسته به عرصه "دیالوگ" واقعی وارد شود.

 

* نکته شاخص سخنرانی چه چیزی بود؟

تاکید بر عناصر مهم اعتدال از جمله عقلانیت، خردورزی، خرد جمعی، مشورت، کارشناسی، صلح، آشتی، وحدت و انسجام ملی،واقع‌بینی،تعامل مؤثر و سازنده با جهان، دوری از خشونت، قانون‌گرایی و شفافیت، پرهیز از تحقیر دیگران (اعم از فرد یا کشور).

 

* تاکید بر جناحی نبودن دولت را چطور تحلیل می‌کنید؟

جناحی بودن و نبودن مساله اصلی نیست؛ هر کس آمده، باید قول‌های خودش را به سرانجام برساند با جناح یا بی جناح.

 

* می‌توان گفت به دلیل حمایت هاشمی و خاتمی، روحانی وامدار آن‌ها است؟

روحانی وامدار شعارها و قول‌هایش است. هر کس که از او حمایت کرده برای این موارد بوده، پس اگر آن‌ها را انجام دهد دیگر وامدار کسی نیست. هاشمی و خاتمی هم به همین دلائل از او حمایت کرده‌اند./عصرایران

 

 


ویدیو مرتبط :
شباهت های زیادی بین من و خواهرم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شباهت ادبیات روحانی با سید محمد خاتمی


رسول منتجب‌نیا، معتقد است، ادبیات روحانی همچون ادبیات خاتمی از جاذبه و منطق بالایی برخوردار است.

خبرگزاری ایلنا: رسول منتجب‌نیا، معتقد است، ادبیات روحانی همچون ادبیات خاتمی از جاذبه و منطق بالایی برخوردار است.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی، گفت: با توجه به اینكه در 8 سال گذشته ما شاهد نوعی ادبیات غیرمتعارف در سفرهای خارجی اكثر مقامات دولتی بودیم و همین مسئله موجب مخدوش شدن حیثیت جمهوری اسلامی در جهان شده بود به نظر می‌رسد ادبیات آقای روحانی كاملا قابل قبول و جهان پسند بود چرا كه با عرف دیپلماسی و پروتكل‌های مورد توجه دولت‌ها انطباق داشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تشبیه ادبیات روحانی به ادبیات سید محمد خاتمی عنوان كرد: آقای خاتمی نیز ادبیات به روز و جذابی داشت كه نه سیاستمداران می‌توانستند آن را نقد كنند و نه اینكه در افكار عمومی جهان حالت دافعه داشت. آقای روحانی نیز مشابه سید محمد خاتمی همین ادبیات را به كار برد.