اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روحانی: سواد، تنها خواندن و نوشتن نیست



اخبار,اخبار سیاسی , حسن روحانی

رییس جمهوری در پیامی به نشست تخصصی سوادآموزی مشارکت محور در تحقق اراده ملی و حمایت دولتی، گفت: دولت تدبیر و امید با نگاه به تحول تدریجی در مفهوم سواد، به توسعه فرصت هایی می اندیشد که همه آحاد جامعه بتوانند به سطحی توانمندساز از مهارت های پایه برای تعامل قوی و مؤثر در زندگی دست یابند و در برابر دگرگونی های پرشتاب نقش آفرین شده و آرمان های انقلابی و اهداف والای ملی را محقق سازند.

 متن پیام حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی که روز سه شنبه منتشر شد، به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
«ن و القلَمِ و ما یَسطُرُون»
حمد و ثنا پروردگار یکتا و نخستین معلم را سزاست که به انسان ها آنچه را نمی دانستند، آموخت؛ که «عَلّمَ الإنسانَ مَا لَم یَعلَم». قادر متعالی که معرفت را مقدمه عبودیت قرار داد و از سر لطف، پیامبران و هادیان را مأمور «وَ علّم آدم الأسَماء کلّها» و نیوشاندن زلال معنویت و عقلانیت به بشریت نمود تا هرآنچه را برای پیشرفت معنوی و مادی نیاز دارد، بیاموزد.

«هُوَ الّذی بَعَثَ فِی الأمیین رَسولاً مِنهُم یتلو عَلَیهِم آیاتِهِ وَ یُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَة وَ إن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ». چه درخشنده که در فرهنگ دینی ما، رسولان وحی از میان مردم پر کشیده اند تا نشانه های الهی و کتابت و حکمت را توأمان بیاموزند و «پرورش» و سپس «آموزش» را قرین هم سازند.

مفهوم آموزش و یا «سواد»، البته در گذر زمان ابعاد گسترده تری یافته و به تدریج با تحولات پرشتاب زندگی، فناوری های نوین و سیر فزاینده دگرگونی ها، از یک مقوله بیشتر فردی به یک ضرورت جمعی و همگانی تبدیل شده است. سواد در دنیای امروز علاوه بر معانی روح بخش و حیاتی و متعالی، فرصتی برای پیوستن مؤثر به زندگی جمعی، بهره گیری گسترده تر از ظرفیت های انسانی و خروج از استیصال و هرگونه ناامیدی است. سواد، تنها مهارت خواندن و نوشتن نیست، بلکه ضرورتی جدی در کسب مهارت برای زیستن در مدار معنویت، عزت و استقلال، با اخلاق و مشارکت جویانه است.

معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) با درک داهیانه از ضرورت های زندگی کمال گرا و سعادتمند، همزمان با توجه به نهادسازی در مقوله تربیت، نهاد رفیعی را نیز برای پاسخگویی به نیاز اساسی جامعه، یعنی سوادآموزی پایه گذاردند که حاصل آن ارتقای نرخ باسوادی افراد زیر ۵۰ سال از ۸/۴۸ درصد در سال ۱۳۵۵ به میزان ۵/۹۲ درصد در سال ۱۳۹۰ است. نتیجه ای که نشان می دهد تا رسیدن به نقطه مطلوب همچنان نیازمند حرکت هستیم.

تحقق این ضرورت مهم که همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز قرار داشته است، به مدد عزم ملی و مشارکت گسترده اجتماعی و نیز نقش آفرینی همه دستگاه ها و نهادهایی که در پیشرفت کشور سهیم اند، میسر است. وزارت آموزش و پرورش و سازمان نهضت سوادآموزی می بایست با نگهداشت و پرورش انگیزه های مشارکت جویانه، همچنان بذر یادگیری را در جای جای این سرزمین بیفشانند.

دولت تدبیر و امید با نگاه به تحول تدریجی در مفهوم سواد، به توسعه فرصت هایی می اندیشد که همه آحاد جامعه بتوانند به سطحی توانمندساز از مهارت های پایه برای تعامل قوی و مؤثر در زندگی دست یابند و در برابردگرگونی های پرشتاب نقش آفرین شده و آرمان های انقلابی و اهداف والای ملی را محقق سازند. موفقیت این مسیر عزت آفرین مستلزم مشارکت گسترده مردم فرهیخته ایران است که حمایت جدی و مستمر دولت را به همراه خواهد داشت.

توفیق همه دست اندرکاران عرصه سوادآموزی را در سراسر ایران زمین از خدای بزرگ مسئلت دارم.
حسن روحانی
رییس جمهوری اسلامی ایران

اخبار سیاسی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
کم سواد خواندن منتقدان توسط روحانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دستگیری دعانویسی که سواد خواندن دعا نداشت!



اخبار,اخبار داغ,اخبار جدید

دستگیری دعانویسی که سواد خواندن دعا نداشت!

فرمانده انتظامی شهرستان اصفهان فرد بی‌سوادی که از طریق رمالی و دعانویسی اقدام به کلاهبرداری از شهروندان می‌کرد، دستگیر شد.

به گزارش ایسنا، سرهنگ حسن یاردوستی با بیان اینکه در پی کسب خبری مبنی براین که فردی 67 ساله به بهانه رمالی و دعانویسی و ادعای برآورده کردن حاجات از مردم کلاهبرداری می‌کند، رسیدگی به موضوع در دستور کار ماموران این فرماندهی قرار گرفت، افزود: ماموران با انجام هماهنگی قضایی به محل مورد نظر وارد شده و این فرد را در یک عملیات غافلگیرانه دستگیر کردند.

وی افزود: در بازرسی از منزل این متهم مقداری آلات و ادوات رمالی و دعانویسی، یک عدد کاسه چینی که تعداد زیادی برگ‌های دعانویسی داخل آن بود کشف و ضبط شد و در بازجویی وی به بی‌سواد بودن خود و عدم‌توانایی در خواندن دعاها اعتراف و عنوان داشت قصدش از این کار فقط کسب درآمد از طریق فریب افراد ساده و خرافاتی بوده و دعاها را از روی جزواتی دعانویسی که تهیه کرده بوده کپی برداری کرده است.

وی گفت: متاسفانه بیشترین مشتریان این کلاهبردار، زنان ساده‌اندیشی بودند که به وی مراجعه کرده و انتظار رفع مشکلاتشان را از این طریق داشتند. یاردوستی خاطر نشان کرد: متاسفانه مشاهده می‌شود کلاهبرداران از سادگی مردم سوءاستفاده کرده و با اظهاراتی مثل خبر از آینده، دعا برای خوشبختی، بازشدن بخت و ... مخاطبان خود را فریب داده و برای دعانویسی و رمالی مبالغی را از افراد دریافت می‌کنند که لازم است مردم در این رابطه هوشیارانه‌تر عمل کرده و با توکل به خدا در مصائب و مشکلات، فریب ادعاهای این‌گونه شیادان را نخورند. وی با بیان اینکه متهم پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی تحویل داده شد از شهروندانی که به این رمال مراجعه کرده‌اند خواست برای تکمیل پرونده و تنظیم شکایت خود با پلیس 110 تماس گرفته یا به نزدیک‌ترین کلانتری محل سکونت خود مراجعه کنند./ایسنا