اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روحانی : دوستان صمیمی دوران تحریم را از یاد نمی‌بریم/ آفریقای جنوبی می تواند یكی از مهمترین شركای تجاری ایران شود



 اخبارسیاست  خار جی ,خبرهای  سیاست  خارجی , روحانی

رئیس جمهوری، رقابت كشورهای مختلف برای انعقاد قرارداد همكاری با ایران را شدید توصیف كرد و در عین حال گفت: ما هیچ‌گاه دوستان صمیمی خود در دوران تحریم را از یاد نمی‌بریم.

به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یكشنبه و در نشست مشترك هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و آفریقای جنوبی، سفر رئیس‌جمهوری این كشور به تهران را آغازی برای سرعت بخشیدن در روابط دوجانبه در زمینه‌های گوناگون از جمله اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، علمی و بین‌المللی دانست و گفت: آفریقای جنوبی به خاطر مقاومت و مبارزه مردم این منطقه در برابر آپارتاید و نظام استكباری، جایگاه خاصی نزد ملت ایران دارد.


رئیس‌ جمهوری، روابط خوب دو ملت و همكاری‌های دیرینه ایران و كنگره ملی آفریقا در دوران مبارزه با آپارتاید را پایه و اساسی مناسب برای گسترش روابط دو كشور دانست و خاطرنشان كرد: جمهوری اسلامی ایران در دوران مبارزات مردم آفریقا علیه آپارتاید به لحاظ اهمیت فوق‌العاده‌ای كه برای این مبارزه حق طلبانه قایل بود، حتی از منافع مادی خود گذشت و در كنار آنها قرار گرفت.


روحانی ضمن تقدیر از حمایت‌ آفریقای جنوبی از حقوق هسته ای ایران در مجامع بین‌المللی و بویژه در دورانی كه ریاست كشورهای عضو جنبش عدم تعهد در آژانس بین المللی انرژی اتمی را عهده دار بود، گفت: توسعه مناسبات میان ایران به عنوان كشوری مهم در منطقه حساس خاورمیانه و آفریقای جنوبی به عنوان كشوری حائز اهمیت در قاره آفریقا می‌تواند آثار مثبت منطقه ای و بین المللی داشته باشد.


وی با اشاره به فضا و شرایط مناسب برای ایجاد تحرك در روابط تجاری و اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی اظهار داشت: اگر چه امروز و بعد از توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها علیه ایران، رقابت شدیدی بین كشورهای آسیایی و اروپایی برای انعقاد قرارداد همكاری با ایران وجود دارد، اما ما هیچ‌گاه دوستان صمیمی خود در دوران تحریم را از یاد نمی‌بریم.


روحانی، سوابق و تجربه خوب از همكاری با شركت‌های آفریقای جنوبی در بخش‌های گوناگون از جمله ارتباطات و انرژی را زمینه‌ای مناسب برای توسعه مناسبات برشمرد و اظهار داشت:امروز حجم مبادلات تجاری ایران و آفریقای جنوبی رضایت بخش نیست، اما این امكان وجود دارد كه با استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود، آفریقای جنوبی به یكی از مهمترین شركای تجاری ایران تبدیل شود.


رئیس‌ جمهوری فعالتر شدن روابط بانك های دو كشور را گامی مهم در جهت سرعت بخشیدن به توسعه مناسبات تهران – پرتوریا دانست و افزود: همچنین بستری مناسب برای ارتقاء روابط دو كشور در بخش انرژی فراهم شده و ما آمادگی داریم علاوه بر كمك به تأمین انرژی آفریقای جنوبی، پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترك میان دو كشور را در این بخش توسعه دهیم كه این امر می‌تواند در ارتقاء سطح مناسبات ایران و آفریقای جنوبی تأثیر گذار باشد.


روحانی همچنین با اشاره به تلاش مسئولان برای گسترش همكاری‌ها در حوزه‌های صنعت، معدن، كشاورزی، برق، بیمه، خدمات مالی و بورس و ارائه خدمات فنی – مهندسی، بر ضرورت گسترش و حمایت از همكاری‌ها میان بخش خصوصی دو كشور تأكید كرد.


رئیس‌ جمهوری افزود: ایران و آفریقای جنوبی در بخش های علمی، دانشگاهی، تحقیقاتی، آی تی، بیوتكنولوژی و نانوتكنولوژی می‌توانند روابط و همكاری‌های خوبی با هم داشته باشند كه باعث ارتقای جایگاه و سطح علمی و فناوری دو كشور خواهد شد.


روحانی خاطرنشان كرد: توسعه همكاری‌های مشترك در زمینه حمل و نقل با توجه به جایگاه بنادر آفریقای جنوبی و ایران و قابلیت اتصال به آسیای مركزی، قفقاز، روسیه، چین و اروپای شرقی، می تواند به نفع بخش وسیعی از كشورهای جهان باشد.


رئیس‌ جمهوری جاذبه‌های گسترده طبیعی و تاریخی در ایران و آفریقای جنوبی را پایه‌ای مناسب برای توسعه روابط مردم با مردم و توریسم دانست و گفت: ایران و آفریقای جنوبی در زمینه همكاری‌های اجتماعی می‌توانند روابط خود را ارتقا دهند همچنان كه امروز بخش‌های كشاورزی، درمانی و امدادی ایران در بسیاری از كشورهای آفریقایی مشغول همكاری هستند.
روحانی با تأكید بر ضرورت همكاری ایران و آفریقای جنوبی در زمینه مبارزه با تروریسم به عنوان معضلی بزرگ در آفریقا و خاورمیانه اظهار داشت: برای ایجاد صلح و پایداری ثبات در منطقه نیاز به همكاری و همدلی همه كشورها داریم.


رئیس‌ جمهوری ضمن استقبال از ایجاد تحرك در روابط تهران – پرتوریا، اظهار داشت: دو دولت باید در مسیر توسعه همكاریهای مشترك، بخش خصوصی خود را فعال و از آنها حمایت كرده و مشكلات را حل و فصل كنند.

** آفریقای جنوبی مصمم به ارتقای روابط راهبردی با ایران است
رئیس جمهوری آفریقای جنوبی نیز در این نشست ضمن تشكر از میهمان‌نوازی و استقبال گرم از هیأت آفریقای جنوبی در تهران، گفت: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ موقعیت و روابط دیرینه‌ای كه با آفریقای جنوبی داشته، برای ما حائز اهمیت است.


'جاكوب زوما' با تقدیر از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران در دوران مبارزات مردم این كشور علیه آپارتاید، خواستار تحكیم روابط و مناسبات همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران شد.


وی امضای توافق‌نامه‌ها و اسناد همكاری را موجب تقویت دوستی‌ها و روابط میان دو كشور و دو ملت دانست و افزود: آفریقای جنوبی به طور كامل به نقش راهبردی جمهوری اسلامی ایران در منطقه واقف است و موفقیت این كشور در مذاكرات هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها، موفقیتی برای همه كشورهای مستقل است و این پیروزی منعكس كننده سیاست‌های خردمندانه دولت ایران است.


رئیس‌ جمهوری آفریقای جنوبی افزود: این توافق تاریخی ضرورت رسیدن به راه حل پایدار از طریق مذاكره و دیپلماسی را به اثبات رساند و نشان داد كه مسایل از طریق جنگ و درگیری راه به جایی نخواهد برد.


'زوما' با بیان این كه ایران موقعیت محوری و راهبردی در منطقه داشته و گذرگاهی مطمئن برای رسیدن به اروپا و آسیا است، گفت: با تقویت روابط اقتصادی و تجاری ایران و آفریقای جنوبی، پتانسیل‌های بزرگ اقتصادی و شگرفی میان آسیا و آفریقا ایجاد خواهد شد كه در این راستا باید بخش خصوصی و فعالان اقتصادی دو كشور را بیش از گذشته فعال كنیم.


رئیس‌ جمهوری آفریقای جنوبی با اشاره به ضرورت توسعه همكاری‌ها و مناسبات همه جانبه با جمهوری اسلامی ایران تأكید كرد: آفریقای جنوبی مصمم است تا روابط با جمهوری اسلامی ایران را به سطحی راهبردی ارتقاء دهد.


وی همچنین بر ضرورت تقویت همكاری و همفكری دو كشور در سازمان‌های بین‌المللی از جمله عدم تعهد، در راستای تقویت صلح و امنیت بین‌المللی تأكید كرد و افزود: تبادل نظر پیرامون مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی می‌تواند راهگشای روابط دو كشور باشد.

 

 اخبار سیاست  خارجی  -  ایرنا 


ویدیو مرتبط :
نشست همکاری های اقتصادی و تجاری ایران و آفریقای جنوبی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آفریقای جنوبی: تحریم ایران بر همه ما تأثیر منفی دارد



اخبار,اخبار سیاسی ,تحریم های ایران

وی با اشاره به اینکه باید ظرفیت های همکاریهای دو کشور را باید عملیاتی کنیم از افزایش 50 درصدی مبادلات تجاری میان ایران و آفریقای جنوبی در سال گذشته خبر داد.

وزیر همکاریها و روابط بین الملل‌آفریقای جنوبی گفت: بارها گفته ایم تحریمها علیه ایران غیرمنطقی، غیرمنصفانه ، یکجانبه و غیرقانونی است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، خانم مائته ماشابانه که به همراه هیئت عالیرتبه تجاری به اتاق بازرگانی ایران آمده بود ، افزود: تحریمها تأثیر منفی بر همه ما بعنوان شرکای تجاری ایران دارد و منتظر نمی مانیم تا تحریمها رفع شود و بعد با ایران تجارت کنیم ، بلکه همواره تلاش کرده ایم روابط خود را با ایران در همه زمینه ها گسترش دهیم زیرا ایران در دوران مبارزه با رژیم آپارتاید در کنار ما بود.

وی اضافه کرد: آفریقای جنوبی و جمهوری اسلامی ایران شرکای طبیعی اقتصادی و دروازه های ایده آلی برای ورود به مناطق پیرامونی یکدیگر هستند.

خانم ماشابانه افزود: سرمایه گذاری های خوبی را آفریقای جنوبی در ایران کرده است و متعهد به تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران هستیم و فعالان صنعتی ، تجاری و اقتصادی دو کشور از این فرصت برای ایجاد هر چه بیشتر همکاریهای عینی و ملموس استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه باید ظرفیت های همکاریهای دو کشور را باید عملیاتی کنیم از افزایش 50 درصدی مبادلات تجاری میان ایران و آفریقای جنوبی در سال گذشته خبر داد.

وزیر همکاریها و روابط بین الملل‌آفریقای جنوبی با اشاره به اینکه سال گذشته تبادل هیئتهای تجاری میان دو کشور سرعت بیشتری یافت ، گفت: هیئتی که هم اکنون در ایران حضور دارد بزرگترین هیئت تجاری ، اقتصادی و صنعتی آفریقای جنوبی است که تاکنون در ایران حضور پیدا کرده است و 45 مقام عالیرتبه دولتی و 60 نفر از فعالان اقتصادی آفریقای جنوبی حضور دارند ، همچنین جمعی از نمایندگان مجلس از احزاب مختلف آفریقای جنوبی این هیئت را همراهی می کنند.

خانم ماشابانه گفت: کمیسیون مشترک اقتصادی آفریقای جنوبی و ایران بزرگترین کمیسیون مشترک آفریقای جنوبی در خاورمیانه است و اراده مشترک سیاسی میان دولت های دو کشور برای توسعه روابط در همه زمینه ها به ویژه اقتصادی ، جدی است.

همچنین آقای ماسینا معاون وزیر صنعت و تجارت آفریقای جنوبی در این نشست گفت: خواست ما افزایش تبادل هیئتهای تجاری و تقویت شبکه های ارتباطی میان فعالان اقتصادی دو کشور است.

وی افزود: آفریقای جنوبی می تواند دروازه ورود ایران به بازار بزرگ آفریقا در مناطق تجارت آزاد سادک و کومسا باشد.

 

اخبار سیاست خارجی - خبرگزاری صدا و سیما