اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روحانی: با توطئه‌ها، حرکت دولت در سیاست خارجی کُند نمی‌شود



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


روحانی: با توطئه‌ها، حرکت دولت در سیاست خارجی کُند نمی‌شود / اعتدال را از امام آموخته ایم / نخواهیم گذاشت اخلاق زیر پا گذاشته شود

رئیس جمهور گفت: اگر چه امروز امام در میان ما نیست اما راه ، خط و مسیر امام راحل هست و ادامه خواهد یافت .

حجت الاسلام و المسملین روحانی در مراسم بیست و ششمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران که در مرقد مطهر امام خمینی برگزاری شد با تبریک میلادمنجی عالم بشریت افزود : قبل از هر چیز باید از شما عزیزان و زائران حرم و آنهایی که از راه دور و با پای پیاده آمده اند تشکر و قدردانی کنم.


وی گفت : شما به همه جهانیان با این حضورتان اعلام می کنید که اگر امروز امام در میان ما نیست، راه امام ،خط امام و مسیر امام هست و ادامه خواهد یافت.

رئیس جمهور افزود :ما فقدان رهبری را بعد از رحلت امام حس نکردیم گرچه حادثه رحلت امام بس سنگین و غمناک برای همه عاشقان امام ، ملت ایران ، مسلمانان و آزادی خواهان جهان بود اما خداوند عنایتی به این نظام و انقلاب و مردم کرد و در فاصله کمتر از 24 ساعت خلف صالح آن امام، رهبر معظم انقلاب پرچم مسئولیت این نظام را بر دوش گرفتند .

رئیس جمهور گفت : امروز بحمدالله بعد از 26 سال می بینیم مسیر ، راه و خط امام ادامه دارد .

روحانی افزود : مردم همچنان عاشق خط امام و قدردان عزت و آزادی هستند که انقلاب عظیم اسلامی برای آنها به ارمغان آورد .

وی گفت : امسال 14 و 15 خرداد حال هوای دیگری دارد ؛ نیمه خرداد مقارن شده است با نیمه شعبان همان که امام راحل فرمود انتظار فرج از نیمه خرداد کشم .

روحانی افزود : یکی از برکات انقلاب اسلامی و راه و خط امام تفسیر صحیح و درست از انتظار بود .

وی گفت : موضوع مهدویت و انتظار، روزی که عدالت در سراسر جهان مستقر و حکومت ایده آل اسلامی تشکیل خواهد شد و مردم از ظلم وفساد و تباهی رهایی پیدا می کنند ؛ اساس این انتظار باید انتظار مسئولان باشد .

رئیس جمهور افزود: متاسفانه قبل از نهضت اسلامی برخی انتظار را به گونه دیگری تفسیر می کردند ؛ به این معنا که حکومت در دوران غیبت ، حکومت اسلامی یا حتی حکومت مشروع معنایی ندارد .

وی گفت : به ادعای برخی در ان زمان انتظار به این معناست که ما می نشینیم و برای ظهورش دعا می کنیم و فساد باید سراسر جهان را فرا بگیرد تا در ظهور او تسریع شود .

روحانی افزود: این انتظار به معنای رخوت و سستی در جامعه و شیوع منکر در جامعه است.
وی گفت: اما امام در نهضت و انقلاب ، تفسیر واقعی از انتظار کرد و این هم در بیان و هم در عمل امام راحل دیده می شد.

رئیس جمهور گفت: راست و درست است که یک حکومت بی نقص و یک حکومت عادلانه و عدالت گستر و حکومتی که سایه ی عدل را بر سر جهانیان بگستراند امروز در اختیار ما نیست و باید منتظر آن منجی باشیم.

روحانی افزود: اگر 100 در اختیار ما نیست ایا باید در صفر بمانیم اگر بنا است که یک حکومت ایده ال و بی نقص را جهان در زمان ظهور موعود تجربه کند ایا معنایش این است که امروز دست روی دست بگذاریم و حتی حکومتی که 50 درصد یا 60 درصد و یا 70 درصد آن اهداف را تحقق ببخشد در فکر آن نباشیم.

روحانی گفت: امام تفسیر واقعی انتظار را از نیمه خرداد 42 اعلام می کند و می گوید انتظار فرج از نیمه خرداد باید کشید، یعنی ما باید با حضور و ایستادگی مان در برابر فساد و منکرات قدم به قدم شرایط را برای ظهور آن منجی آماده کنیم.

وی افزود: اگر امروز ولی عصر امام زمان (عج) در جمع ما پرچم حکومت را در دست ندارد به خاطر چیست؟ هنوز جهان و جامعه امروز ما آمادگی برای ظهور ندارد ما باید شرایط کشور، منطقه و انشاالله شرایط جهان را برای ظهور عدالت گستر آماده کنیم.

رئیس جمهور گفت: امام با نهضت و انقلابش نخستین قدم برای آمادگی جامعه و برای آن حکومت جهانی آماده نمود.

وی افزود: امام دارای ویژگی هایی بود که برخی از آن ویژگی ها منحصر به آن بزرگوار و امام راحل است و امام بزرگترین احیا گر اسلام ناب بود و توانست اسلام را از کنج حجره ها، مدرسه ها و مسجد ها به متن جامعه و جهان بیاورد.

رئیس جمهور گفت : امام راحل فقه را به عرصه جامعه آورد و با همین فقه پاسخ مقتضیات زمان وسوال های زمان را داد .

روحانی افزود : امام فقه را به عرصه مسائل اجتماعی و سیاسی که کمتر مورد توجه بود وارد کرد و به صحنه آورد و امام تلفیق بین دین وسیاست را برای ما تفسیر و بیان کرد .

وی افزود : آیا در یکصد سال اخیر و در یک قرن گذشته احیاگری بالاتر از امام راحل سراغ داریم ؟

رئیس جمهور گفت : این ویژگی امام است که نظام اسلامی را بنیانگذاری کرد و این نظام و جمهوری اسلامی را بنیان نهادو انشاء الله روز به روز کامل ترمی شود و تا روز ظهور حضرت ولی عصر (عج) به مسیر و راه خود ادامه خواهد داد .

روحانی گفت : امام راحل رهبری بزرگترین انقلاب مردمی را برعهد گرفت آن هم انقلابی که مسیر اعتدال را از آغاز تا پیروزی طی کرد .

وی افزود : اینها از ویژگیهای امام راحل است و امام برای همه ما معنی و مفهوم واقعی انتظار را تفسیر کرد ، کسی که منتظر آن حکومت عادلانه و ایده آل است باید در مسیر ایجاد آن حکومت قدم بردارد .

روحانی گفت: کسی که می خواهد به معنای واقعی جزو منتظران باشد باید در برابر استبداد و استعمار بایستد و ایستادگی و مبارزه کند .

وی افزود : امام برای ما ویژگیهای منتظر واقعی را تبیین کرد و اینها از ویژگیهای امام راحل است .

رئیس جمهور گفت: امام در نهضت ، انقلاب و پس از پیروزی انقلاب مسیر حکومت اسلامی را هموار و مفهوم حکومت اسلامی را برای ما تبیین کرد .

روحانی افزود : امام آن انقلابی ای نبود که پس از آنکه انقلابش پیروز شد به رای و نظر مردم بی اعتنا باشد .

وی گفت : امام آن انقلابی ای بود که وقتی انقلاب ونهضت به پیروزی رسید در کمتر از 50 روز مردم را به پای صندوق های رای دعوت کرد .

رئیس جمهور افزود: کدام انقلاب را در منطقه وجهان سراغ دارید که در کمتر از 50 روز مردم را پای صندوق رای دعوت و به مردم اعلام کند که میزان، رای مردم است .

وی با اشاره به اینکه امام حتی نوع حکومت را به رای مردم گذاشت افزود : جمهوری اسلامی ایران اگر چه با ندا و با بیان امام و با نهضت مردم ساخته شد اما آخرین آجرش با رای و نظر مردم بود و این مردم بودند که با آرای خود پای صندوقهای رای ، نوع حکومت را تعیین کردند .

رئیس جمهور گفت : امام آن انقلابی ای بود که در ضمن یکسال یعنی در سال 58 چندین انتخابات از جمله انتخابات مربوط به نظام جمهوری اسلامی در فروردین 58 ، انتخابات اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی ، انتخابات رای مردم به رفراندوم قانون اساسی، انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند 58 را برگزار کرد .

وی افزود : امام مسیر و راه انقلاب و ادامه انقلاب را به ما نشان داد و اگر آن فتوای امام نبود که میزان رای مردم است ، دشمنان می توانستند انقلاب را از ما بگیرند .

رئیس جمهور گفت : اگر امروز مردم ما در مسیر ایستادگی و استقامت قرار دارند و در برابر انواع توطئه ها ایستادگی می کنند و استوار ایستاده اند به خاطر این است که امام در همه مشکلات با باور به حق و خداوند بر حضور مردم و ایستادگی و جهاد مردم ایمان و باور داشت .

رئیس جمهور گفت:‌ امام همان بود که با حضور و ایستادگی مردم توانست جنگی تحمیلی را که انواع قدرتهای جهانی شرق و غرب در برابر این ملت به پا کرده بودند، به پیروزی برساند.

روحانی افزود: ما به حول و قوه الهی و با تمسک به ائمه هدی و توجهات حضرت ولی عصر (عج) می توانیم از همه این مشکلات عبور کنیم.

وی گفت: امروز شما می بینید که در منطقه توطئه های فراوانی علیه اسلام و مسلمانان به پا شده است.

روحانی افزود: بنابراین ما می بینیم که در آن شرایط حساس امام توانست جامعه ما را از مشکلات و توطئه ها نجات دهد.

وی گفت: اگر شما امروز می بینید در برابر توطئه های قدرت های بزرگ جهانی در منطقه همچنان ملت با ایستادگی، حضور و مقاومتش، امنیت را در این کشور حفاظت کرده به خاطر این است که صدای امام همچنان در گوش مردم هست.

رئیس جمهور افزود: قلوب جامعه ما مسخر آن نفس گرم امام است؛ جامعه، مردم و جوانان ما نه امام و نه خط امام را رها نخواهند کرد.

روحانی با بیان اینکه مسیر و خط امام امروز توسط مقام معظم رهبری ادامه می یابد گفت: این پرچم ولایت و اسلامیت تا زمانی که در کنار پرچم جمهوریت وجود دارد در اهتزاز می ماند.

وی افزود: امام بین جمهوریت و اسلامیت پیوند ناگسستنی بوجود آورد و به این دلیل است که امروز می بینیم توطئه قدرت های بزرگ و ایجاد گروهکهای تروریستی مانند داعش نمی تواند در مسیر این مردم خللی ایجاد کند.

رئیس جمهور گفت: امروز نه تنها در کشور امنیت بر قرار است حتی در مقابل توطئه ی تروریست ها در کشورهای منطقه ما به مردم این منطقه ها کمک کرده و خواهیم کرد.

رئیس جمهور گفت : این ملت ایران است که به ملتهای عراق ، سوریه ، لبنان ، یمن و سایر ملت های منطقه در برابر تروریست ها و خشونت و افراطی گری کمک کرده و کمک می کند و به حول وقوه الهی ما می توانیم انواع این توطئه ها را به شکست نهایی برسانیم .

روحانی افزود: برخی از حکومت های تازه به دوران رسیده از منابع سرشار زیرزمینی خدادادی متاسفانه سوء استفاده و پول نفت را تبدیل به سلاح های مخرب می کنند و این سلاح های مخرب را علیه ملت مظلومی چون ملت یمن به کار می گیرند .

وی افزود : ما باید در این شرایط بیش از هر زمان دیگر بیدار و هوشیار باشیم .

روحانی گفت : شرایط امروز منطقه شرایط خاصی است اگر امروز ما به وحدت ، اتحاد و انسجام متکی باشیم این همان توصیه امام راحل است که همواره بر وحدت کلمه تاکید کردند.

رئیس جمهور گفت : دشمنان می خواهند بین قومیت ها و مذاهب تفرقه ایجاد کنند که اولین قدم اتحاد و وحدت در داخل کشور است اگر اختلاف سلیقه ، جناح ها و احزاب متعدد داریم ، اما در منافع ملی و برای حفظ نظام و برای وحدت جهان اسلام صدای و سخن ما واحد است و نخواهیم گذاشت منافع ملی ما و اخلاق محمدی مورد تاخت و تاز قرار بگیرد .در شرایطی که دشمن توطئه کرد قیمت نفت را از نصف هم پایین تر آورد و قیمت نفت 110 و 120 دلاری را به 40 دلار ، 50 دلار کشاند برای اینکه ملت ایران در برابر قدرت های بزرگ خم شوند این ملت در برابر همه مشکلات درطول این 36 سال ایستاده است باز هم به حول و قوه الهی خواهد ایستاد .

رئیس جمهور تاکید کرد : دولت با حمایت ملت بزرگ ایران و با هدایت های مقام معظم رهبری از مشکلات عبور خواهد کرد و شما دیدید در شش ماه اخیر که توطئه علیه ما با قیمت نفت اجرا کردند، ملت ما هم ایستادگی کرد.

روحانی افزود : آرامش در جامعه برقرار است و توطئه های امنیتی علیه ملت ما در منطقه موثر نیست و اگر برخی از کشورهای مرتجع و توطئه گران و رژیم منفور صهیونیستی فکر می کنند با فشار و برنامه ریزی و توطئه ها در سطح جهانی می توانند حرکت این ملت و دولت را در زمینه سیاست خارجی کند کنند، در اشتباهند.

وی افزود: ملت و دولت متکی به آرای مردم به تمام وعده هایی که داده شده است به حول و قوه الهی و تحت توجهات حضرت ولی عصر (عج) ان خط و مسیر را برای حفظ منافع ملی ادامه خواهد داد.

روحانی گفت : اگر امروز از اعتدال می گوییم ، اعتدال را از امام آموخته ایم و اگر از امید حرف می زنیم امید را از امام آموخته ایم و از انتظار فرج ، امید آموخته ایم و اگر از وحدت ، اتحاد و صدای واحد حرف می زنیم از اسلام ، قرآن و امام و رهبر معظم انقلاب اموخته ایم.

رئیس جمهور افزود : ما متحد خواهیم ماند و دشمن نخواهد توانست در میان ملت بزرگ ایران تفرقه ایجاد کند و ما مسیر را ادامه خواهیم داد و تحریم ها را در هم خواهیم شکست.

رئیس جمهور گفت: ما حمایت از فقرا و قشرهای مستضعف جامعه را از امام آموخته ایم.

روحانی افزود: ما در شرایط تحریم و مشکلات، طرح تحول سلامت را اجرا کردیم و امروز مردم در بیمارستان ها شاهد عزت هستند.

وی گفت: ما در شرایط سخت تحریم توانستیم حمایت غذایی از قشرهای مستضعف را انجام و 9 میلیون نفر را پارسال و اوایل امسال تحت پوشش بیمه درمانی قرار دهیم و همه اینها پاسخ به ندای امام بود.

رئیس جمهور گفت: امام به ما یاد داد که چگونه بتوانیم حکومت اسلامی را در این کشور مستقر کنیم امام به ما یاد داد که چگونه از حقوق ملت دفاع و چگونه در برابر انواع توطئه های ابر قدرت ها بتوانیم ایستادگی و مقاومت کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه به حول و قوه الهی و با کمک ملت بزرگ ایران، راه و وحدت و اتحاد و انسجام ملی را ادامه خواهیم داد سخنان خود را با بیان عباراتی از دعای عهد به پایان رسانید.

 

اخبار سیاسی - انتخاب

 


ویدیو مرتبط :
صحبت های حسن روحانی درباره سیاست های داخلی و خارجی دولت وی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روحانی: در سیاست‌ خارجی بر اساس منافع ملی و رهنمودهای رهبری حرکت می‌کنیم



سیاست‌ خارجی,تقدیر روحانی از رهبر

با تقدیر از اعتماد رهبری به دولت
رییس‌جمهور: در سیاست‌ خارجی بر اساس منافع ملی و رهنمودهای رهبری حرکت می‌کنیم

رییس‌جمهور اضافه کرد: دولت با دیپلماسی فعال و کارآمد و بر اساس منافع ملی و آ‌رمان‌های والای نظام اسلامی همواره از عزت و منافع ملی دفاع خواهد کرد و با هوشیاری کامل تحولات و مناسبات بین‌المللی را رصد می‌کند.

رییس‌جمهور از حمایت‌های مقام معظم رهبری از ابتدای کار دولت یازدهم تاکنون بویژه حمایت‌های اخیر از تحرک دیپلماسی دولت و ابراز اعتماد نسبت به دولت تشکر و قدردانی کرد و گفت: سیاست‌ خارجی دولت تدبیر و امید همواره بر اساس حکمت، عزت و مصلحت و تأمین‌کننده منافع ملی کشور خواهد بود و در این مسیر با گام‌های استوار به پیش خواهد رفت.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه امروز (یکشنبه) هیأت دولت تاکید کرد: دولت در حرکت رو به جلوی خود بر اساس منافع ملی و رهنمودهای مقام معظم رهبری گام برخواهد داشت و با تمام توان از حقوق هسته‌ای ملت ایران دفاع خواهد کرد و برای رفع تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران از هیچ اقدامی فروگذار نخواهد کرد.

رییس‌جمهور اضافه کرد: دولت با دیپلماسی فعال و کارآمد و بر اساس منافع ملی و آ‌رمان‌های والای نظام اسلامی همواره از عزت و منافع ملی دفاع خواهد کرد و با هوشیاری کامل تحولات و مناسبات بین‌المللی را رصد می‌کند.

روحانی افزود: دولت با تمام توان خود تلاش می‌کند تا نسبت به ارتقاء سطح معیشت مردم، مشکلات تولید را رفع کند و به شعار پیشرفت همراه با عدالت جامه عمل بپوشاند.

این دولت صدای صاحبنظران را می‌شنود
وی با استقبال از نقد دلسوزان و علاقه‌مندانی که برخی سیاست‌های دولت را نقد می‌کنند، تصریح کرد: این دولت صدای صاحبنظران را می‌شنود و آنجا که نیاز باشد، روند امور را اصلاح خواهد کرد.

روحانی تاکید کرد: دولت تدبیر و امید بر اساس شعار «اعتدال» شکل گرفته است و در مسائل داخلی و خارجی به این شعار پایبند خواهد ماند.

بر اساس این گزارش، در ابتدای این جلسه رییس‌جمهور سالروز شهادت حضرت امام محمد تقی(ع) - "جوادالائمه" - را به ملت ایران تسلیت گفت. /ایسنا