اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روایت یک مقام آمریکایی از دستگیری ملوانان‌شان



اخبار,اخبارسیاست  خارجی  ,دستگیری 10 ملوان آمریکایی

رویترز نوشت: دستگیری 10 ملوان آمریکایی در روز سه‌شنبه توسط ایران جلسات متعدد پرخروشی را در تهران و واشنگتن به راه انداخت. مقامات نگران در هر دو پایتخت یک هدف داشتند؛ تضمین این‌که این اتفاق توافق هسته‌ای بین دو کشور با تاریخچه‌ای طولانی در خصومت را خراب نکند.

به گزارش ( ایسنا)، به نقل از رویترز، این حادثه به چندین تماس تلفنی بین جان کری وزیرخارجه ایالات متحده وهمتای ایرانی‌اش محمد جواد ظریف محدود شد. این دو در خلال ماه‌ها مذاکرات شدید بر سر برنامه‌های هسته‌ای ایران روابط نزدیکی را شکل داده‌اند. در حالی‌که دولت‌های ایالات متحده و ایران برای کسب جزئیات بیشتر این حادثه در تلاش بودند، این دو وزیر خارجه دست کم 5 بار با یکدیگر تماس تلفنی داشتند.

مقامات ایرانی درباره این حادثه گفتند:‌ تحقیقات فوری درباره این‌که آیا ملوانان آمریکایی به عمد وارد آب های ایران شده اند یا نه را شروع کردند و در نهایت آن‌ها آزاد شدند.

جلسات مقامات رده بالا در واشنگتن مانند تهران برگزار شد و مقامات دولتی و ارشد امنیتی دست کم سه بار تشکیل جلسه دادند.

این حادثه دراماتیک در خلیج فارس که دولت ایالات متحده در ابتدا امید داشت آن را پنهان نگه دارد، درست چند ساعت پیش از سخنرانی سالانه باراک اوباما در کنگره آمریکا علنی شد.

جان کری هنگامی که داشت به همراه‌ کارتر وزیر دفاع آمریکا با همتایان فیلیپینی‌اش در طبقه هشتم وزارت خارجه دیدار می‌کرد از دستگیری ملوانان در قایق کوچک در ساعت 12:30 به وقت آمریکا اطلاع یافت. کری بلافاصله عذرخواهی کرد و به دفترش در طبقه هفتم رفت. بر حسب تصادف او در ساعت 12:45 به وقت آمریکا برنامه تماس تلفنی با ظریف را داشت.

طبق گفته یک مقام ارشد وزارتخارجه آمریکا ، کری در حالی‌که خواستار آزادی سریع ملوانان آمریکایی بود،‌به ظریف گفت:‌ ما می‌توانیم این حادثه را به ماجرای خوبی که برای هر دوی ما خوب است تبدیل کنیم.

این مقام رسمی افزود: جان کری این پیام را در تماس های بعدی نیز تکرار کرد. چیزی که اهمیت داشت توافق هسته‌ای بود که هر دو وزیر خارجه بر روی آن وقت زیادی گذشته بودند و تلاش زیادی برای حفاظت از آن انجام داده بودند.

در واشنگتن توافق هسته‌ای از طرف اکثریت جمهوری‌خواهان کنگره در معرض حملات شدیدی قرار گرفت و آن‌ها اوباما را به ضعف متهم کردند و مدعی هستند که ایرانیان قابل اعتماد نیستند.

در تهران هم اهمیت این موضوع کم نبود. انتظار می‌رود روز اجرای رسمی توافق هسته‌ای در چند روز آینده آغاز شود که پس از رفع تحریم‌های اقتصادی در ازای کاهش فعالیت‌های هسته‌ای ایران میلیاردها دلار برای ایران به همراه دارد.

یک مقام رسمی ایرانی درباره برخورد با تفنگداران نیروی دریایی آمریکا گفت: مقامات بر ضرورت نشان دادن رفعت اسلامی و رفتاری مناسب با سربازان اسیر به ویژه با ملوان خانم تاکیدکردند. پس از این‌که مشخص شد نیت پلیدی از سوی این ملوانان وجود ندارد دستور آزادی آن‌ها صادر شد.

یک ملوان آمریکایی در گفت‌وگو تلویزیونی با عذرخواهی نسبت به این حادثه گفت قایق‌ها به اشتباه وارد آب‌های ایران شدند.


 اخبارسیاست  خارجی  -  ایسنا


ویدیو مرتبط :
نجات ملوانان ایرانی به دست ناو آمریکایی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

جزئیات مهم مذاکرات اخیر ایران و ۵+۱ به روایت مقام نا‌شناس آمریکایی



اخبار, مذاکرات اخیر ایران و ۵+1


اخبار سیاست خارجی - جزئیات مهم مذاکرات اخیر ایران و ۵+۱ به روایت مقام نا‌شناس آمریکایی

بخشی از آماده شدن مقامات غربی برای تاثیرگذاری بر روند مذاکرات هسته‌ای و افکار عمومی، اطلاعات هدفمندی است که آنها با انتخاب خود به رسانه‌ها می‌دهند. ال‌مانیتور به زوایایی از مذاکرات اخیر ایران و 5+1 به ادعای مقام ناشناس آمریکایی و در باره موضوعاتی از جمله غنی‌سازی، برنامه موشکی ایران و برداشته شدن تحریم‌ها پرداخته است.

به گزارش «تابناک»، لورا روزن تحلیل‌گر آمریکایی در این باره نوشته است که یک مقام ارشد دولت اوباما روز جمعه اذعان کرد که دیپلمات‌ها و کارشناسان شش کشور عضور گروه 5+1 و نیز طرف ایرانی به طور پیوسته به تلاش خود برای رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای ادامه می‌دهند. این در حالی است که دور بعد مذاکرات، هفته آینده در وین پیگیری خواهد شد. این مقام غربی مدعی شده است که تاکنون طرفین به این توافق رسیده‌اند که برداشتن تحریم‌ها در توافق نهایی باید به صورت تدریجی و به ازای انجام اقدامات مشخصی از جانب ایران باشد.

این مقام آمریکایی اظهار داشته است که این طور نیست که مقامات سیاسی برای سه روز در ماه مذاکره کنند بلکه کارشناسان دو طرف به طور پیوسته در فاصله دورهای مختلف مذاکرات در تماس با یکدیگر هستند.

وی اظهار داشته است که برای مثال در تمام طول هفته گذشته کارشناسان دو طرف برای بحث در باره جزئیات راه‌حل‌ها و مشخص نمودن گزینه‌های مختلف برای توافق نهایی در حال مذاکره بوده‌اند. وقتی هم که این کارشناسان به پایتخت‌های خود بر می‌گردند با یکدیگر در ارتباط هستند و بر روی مسائل فنی مختلفی که بخشی از مذاکرات است، کار می‌کنند.

وندی شرمن مسئول مذاکره‌کننده آمریکایی در هفته گذشته با همه مدیران سیاسی وزرات خارجه‌های 5+1 به طور جداگانه و مفصل گفتگو کرده است. به گفته این مقام آمریکایی، تنش بر سر موضوع اوکراین و اختلافات روسیه و آمریکا بر سر آن تاکنون بر مذاکرات هسته‌ای تاثیر نگذاشته است. به گفته وی امید و اولویت ایالات متحده نیز همین است.

بروک اندرسون قائم مقام نماینده سابق ایالات متحده در سازمان ملل نیز اخیرا به مذاکره کنندگان آمریکایی اضافه شده است تا به شرمن و کری یاری برساند. وی به طور کامل در بروکسل مستقر خواهد شد تا به هماهنگی بین اروپا و آمریکا در مذاکرات کارشناسی و سیاسی کمک کند. ایالات متحده چندین کارشناس دیگر و از جمله کارشناسانی از وزارت انرژی را به تیم مذاکره کننده خود اضافه کرده است.جزئیات مهم مذاکرات اخیر ایران و ۵+۱ به روایت مقام نا‌شناس آمریکایی

 

به گفته این مقام آمریکایی، از دور گذشته مذاکرات در وین تاکنون، آمریکایی با طرف ایرانی گفت و گوی دوجانبه‌ای نداشته‌اند. اما مقام آمریکایی گفته است که ایران و 5+1 تاکنون به تعهدات خود بر مبنای برنامه مشترک اقدام عمل کرده‌اند و گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز تعهد ایران را تصدیق کرده است.

این مسئول آمریکایی که زنی است که به نام وی اشاره نشده، ادامه داده است که رسیدن به توافق موقت به طرفین اعتماد به نفس برای رسیدن به توافق نهایی را داده است. اما همان گونه که در متن توافق موقت هم گفته شده است، رسیدن به توافق نهایی شبیه به حل معمای مکعب روبیک است که تا همه جای آن درست نشده باشد، حل نشده است.

این مقام آمریکایی به وضعیت بعضی از بغرنج‌ترین مسائل مورد مذاکره نیز پرداخته است که موضوع ابعاد احتمالی نظامی و موشک‌های بالستیک ایران از آن جمله است. طبق توافق موقت، قبل از رسیدن به توافق نهایی باید به قطعنامه‌های سازمان ملل در مورد ایران پرداخته شود و موشک‌های بالستیکی که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای هستند از جمله مسائلی است که در قطعنامه‌ها به آن اشاره شده است. مقام آمریکایی اگر چه در این باره توضیح دقیقی نداده است ولی مدعی شده است که هر چه شفاف‌سازی ایران با آژانس از جمله در موضوع ابعاد احتمالی نظامی بهتر پیش برود، شانس رسیدن به توافق نهایی بیشتر خواهد بود.

این مقام آمریکایی در مورد موضوع غنی‌سازی مدعی شده است که آمریکا ترجیح می‌دهد برنامه هسته‌ای ایران بدون وجود غنی‌سازی در داخل کشور به وسیله منابع خارجی تامین نیاز شود ولی می‌پذیرد که ایران به طور جدی بر ضرورت حفظ برنامه غنی‌سازی خود تاکید می‌کند. این مقام آمریکایی ضمن اشاره به موضوع امکان پذیرش برنامه بومی غنی‌سازی در ایران در توافق نهایی، مدعی شده است که در صورت توافق همه طرف‌ها، غنی‌سازی در ایران می‌تواند به شکل کاملا محدود، تحت نظارت شدید و برای مصارف کاملا مشخص ادامه یابد.

مقام آمریکایی که از وی نامی برده نشده است، در مورد برداشته شدن تحریم‌های ایران نیز گفته است که شیوه برداشته شدن تحریم‌های ایران باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد، تا معلوم شود چه اقداماتی را قوه مجریه آمریکا باید انجام دهد، چه تحریم‌هایی با توسل به معافیت‌ها بی‌اثر شود و چه اقداماتی را باید کنگره آمریکا انجام دهد. وی البته مدعی شده است که طرف‌های مذاکره‌کننده توافق کرده‌اند که برداشته شدن تحریم‌ها باید گام به گام و در مقابل انجام اقدامات مشخصی از جانب ایران باشد.

اخبار سیاست خارجی - تابناک