اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روایت وزیر بهداشت از وضعیت ایدز در کشور



اخبار,اخباراجتماعی,درمان ایدز


 اخبار اجتماعی - روایت وزیر بهداشت از وضعیت ایدز در کشور

اعتیاد از جمله عوامل موثر در شیوع ایدز است. درباره پیشگیری از وقوع ایدز در نقاط مختلف کشور در پی اعتیاد نیز تصمیماتی گرفته شده است

وزیر بهداشت از افزایش آمار ایدز خبر داد و گفت: اعتیاد به موادمخدر یکی از عوامل موثر در شیوع ایدز است.

به گزارش مهر، دکتر سیدحسن هاشمی در حاشیه نشست مشترک ستاد مبارزه با مواد مخدر با وزارت بهداشت، با بیان اینکه در این جلسه مجموعه تصمیمات اتخاذ شد، افزود: قرار است راهکارهای اجرایی مربوط به پیشنهادهای ارائه شده در راستای پیشگیری و درمان اعتیاد، طی دو هفته آینده مشخص شوند و بتوانیم با عمق و محتوای بیشتری در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد و همچنین مشکل کمپ‌های ترک اعتیاد حرکت کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر با آسیب‌های روحی، روانی و اجتماعی و ناشی از اعتیاد مواجه هستیم و در کنار آن بیماریهای ناشی از اعتیاد بسیار مخرب هستند که این موضوع با توجه به سوءمصرف موادمخدر جدید، پیچیده‌تر شده است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه این موضوع معلول بدرفتاری افراد و گاهی اوقات غفلت خانواده‌هاست گفت: البته نقش دولت و مجلس را در این خصوص نفی نمی‌کنیم و گاهی اوقات تصمیمات آنها زمینه‌ساز رفتار غلط می‌شود.

هاشمی با اشاره به اینکه در این جلسه تمرکز ما بر روی بیماری ایدز بود، گفت: اعتیاد از جمله عوامل موثر در شیوع ایدز است. درباره پیشگیری از وقوع ایدز در نقاط مختلف کشور در پی اعتیاد نیز تصمیماتی گرفته شده که مراحل اجرایی آن طی دو هفته آینده مشخص می‌شود. باید گفت تجمع معتادان در قالب کمپ‌ها می‌تواند شیوع ایدز را به دنبال داشته باشد.

وی درباره علت ارائه نشدن آمارهای دقیق از ایدز و اعتیاد در کشور، افزود: آمارهایی که اعلام می شود، دقیق هستند. در حال حاضر آمار ایدز 27 هزار نفر در کشور است که معمولا آن را به علت پنهان‌کاری مردم، ضرب‌ در 4 می‌کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: آمار ایدز نسبت به چند سال گذشته افزایش یافته اما باید گفت مخفی‌کاری در این خصوص در میان نبوده و باید راهکارهایی پیدا شود که این بیماری بیش از این گسترش نیابد.
اخباراجتماعی - مهر


ویدیو مرتبط :
گلایه وزیر بهداشت از وضعیت صنعت کشور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاسف وزیر بهداشت از فوت پاشایی و تاکید بر داشتن دورنمایی از وضعیت سرطان در کشور



اخبار,اخباراجتماعی, سرطان


 اخبار اجتماعی  - وزیر بهداشت با اظهار تاسف از فوت پاشایی: مردم توصیه های سرطانی را جدی بگیرند

هاشمی با تاکید بر اینکه سرطان بیماری نیست که فی‌البداهه ایجاد شود و گاهی سال‌ها طول می‌کشد که خودش را نشان دهد، افزود: تلاش فعلی ما برای پیشگیری از ابتلا به سرطان و جلوگیری از افزایش شیوع آن در سال‌های آینده است.

وزیر بهداشت گفت: دلیل حساسیت وزارت بهداشت در طی یک سال گذشته در حوزه غذا، هوا و سایر ریسک فاکتورها، داشتن دورنمایی از وضعیت سرطان در کشور است.

به گزارش ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی در نشست کمیته ملی سرطان در کشور با اشاره به تصویب کلیات تشکیل این کمیته، گفت: سرطان یک واقعیت تلخ است و علیرغم اینکه میزان ابتلا به این بیماری در ایران در مقایسه با اروپا و سایر کشورهای دیگرپنج برابر کمتر است، اما روندی رو به رشد دارد و وضعیت فعلی ما در این خصوص مشابه چند دهه قبل آنهاست.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: اگر وزارت بهداشت در طی یک سال گذشته در حوزه امنیت غذا، هوا و کم تحرکی تاکید داشته و گاهی نیز مورد بی‌مهری‌هایی در این خصوص قرار گرفته است، دلیل عمده‌اش آینده نگری و داشتن دورنمایی از وضعیت سرطان در کشور است.

هاشمی با تاکید بر اینکه سرطان بیماری نیست که فی‌البداهه ایجاد شود و گاهی سال‌ها طول می‌کشد که خودش را نشان دهد، افزود: تلاش فعلی ما برای پیشگیری از ابتلا به سرطان و جلوگیری از افزایش شیوع آن در سال‌های آینده است.

وی در خصوص حمایت وزارت بهداشت از مبتلایان به سرطان گفت: تصمیمات خوبی در این حوزه گرفته شده که بطور مثال می‌توان به توزیع دارو صرفا در مراکز خاص اشاره کرد. این روند نظارت، مصرف و هزینه‌های دارویی گران قیمت و خاص را بخصوص برای اقشار آسیب پذیر کنترل می‌کند.

وزیر بهداشت با اظهار تاسف از فوت مرتضی پاشایی، به دلیل ابتلا به سرطان معده، گفت: سرطان واقعیتی تلخ در زندگی صنعتی و مدرن امروزی است و باید تدابیری اتخاذ کنیم که سرعت روند رو به رشد آن را کنترل کنیم.

وی افزود: انجام چکاب سالیانه می‌تواند تضمینی برای تشخیص به موقع و کنترل این بیماری کشنده باشد.

دکتر هاشمی با اشاره به اینکه، در حال حاضر سرطان معده کشنده‌ترین سرطان در ایران و بخصوص در مردان است، گفت: مشکل فعلی ما عدم توجه به توصیه‌های وزارت بهداشت است. مردم باید توانمند شوند و یاد بگیرند که چگونه مراقب خود باشند که به سرطان مبتلا نشوند و از همه مهم‌تر اینکه مردم این توصیه‌ها را جدی بگیرند.

دکتر هاشمی در پایان افزود: مهم‌ترین علت تزاید سرطان تغییر اجتناب ناپذیر هرم سنی جمعیت در کشور است. بنابراین باید تدابیری اتخاذ کنیم که بتوانیم سرعت ابتلا به این بیماری را کاهش دهیم و با تعامل و هم افزایی بین بخشی حوزه‌های صنعت، کشاورزی، آب و هوا و شورای عالی سلامت و امنیت غذا از بروز سرطان پیشگیری کنیم تا جمعیت سالم بیشتری در آینده داشته باشیم.

 

 اخبار اجتماعی  - ایسنا