اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روایت زیباکلام از سازوکار انتخاب کابینه



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

سه مرحله روحانی برای انتخاب وزیران/ انتخاب روحانی "نه" به سیاست های اجرایی جاری بود 

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به ساز و کار در نظر گرفته شده از سوی رئیس جمهور منتخب برای انتخاب کابینه دولت یازدهم گفت: آقای روحانی از کارگروه هایی که در حوزه‌های مختلف تشکیل داده، خواسته است که برای هر وزارتخانه چند نفر معرفی شوند تا در نهایت با مشورت با حلقه نزدیک مشاورینش و سپس هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و چهره های شاخص درباره انتخاب وزیران به نتیجه برسند.

صادق زیباکلام در گفتگو با مهر، در پاسخ به سوالی مبنی بر مطرح شدن نام های مختلف برای تصدی معاون اولی و برخی وزارتخانه ها درباره ساز و کار در نظر گرفته شده برای انتخاب کابینه اظهار کرد: در حال حاضر نمی توان روی هیچ نامی انگشت گذاشت و گفت این افراد وزیر و یا معاون و معاون اول خواهند شد.

 

وی افزود: آقای روحانی از فردای بعد از انتخابات کارگروه ها و کمیته هایی در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی و... تشکیل داده است و اعضای تشکیل دهنده این کارگروه ها متشکل از کسانی که در ستادهای انتخاباتی رئیس جمهور منتخب فعال بوده اند، وزیران دولت سازندگی، برخی وزرای دولت اصلاحات و چهره های شاخص میانه‌رو از اصولگرایان و اصلاح طلبان است.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به خواسته های رئیس جمهور منتخب ملت از کارگروه های تشکیل شده برای انتخاب کابینه تصریح کرد: آقای روحانی از این کارگروه ها خواسته است که برای هر وزارتخانه چندین نفر را معرفی کنند تا با مشورت با حلقه دوم مشاورین و نزدیکانش افراد مناسب برای وزارتخانه ها و پست های اجرایی انتخاب شوند و پس از آن با رایزنی با هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و چهره های شاخص درباره افراد برگزیده به توافق برسند.

 

وی ادامه داد: از همین الان یک تفاوت آشکار در عملکرد آقای روحانی نسبت به اصولگرایان دیده می شود؛ چراکه آنها در سال 84 افراد توانمند و شاخص را تنها به واسطه ارتباط با آقایان هاشمی و خاتمی کنار گذاشتند و احمدی نژاد تنها محور انتخاب افراد برای کابینه بود، اما آقای روحانی اصلا چنین رویکردی ندارد و کارش را بر مبنای مشورت پیش می برد.

 

زیباکلام در پاسخ به این سوال که در خبرها آمده است آقای روحانی در چیدمان کابینه از آقایان هاشمی، ناطق و خاتمی مشورت می گیرد، گفت: آنچه مسلم است این است که آقایان هاشمی، ناطق و خاتمی جزو مشاورین بسیار نزدیک و مهم رئیس جمهور منتخب هستند، اما قطعا هیچکدام از این سه نفر حاضر نیستند نظر خودشان را به آقای روحانی تحمیل کنند.

 

وی اضافه کرد: دولت یازدهم در حال طراحی و شکل گیری است؛ لذا قطعا نظرات آقایان هاشمی، خاتمی و ناطق، بیت امام(ره) بویژه سیدحسن خمینی و بسیاری از چهره ها و شخصیت های معتدل نظام که می‌خواهند اعتدال در کشور حاکم شود و افراطی گری که در هشت سال گذشته بر کشور سایه انداخته، از بین برود، می تواند در این عرصه راه‌گشای دولت یازدهم باشد.

 

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره جایگاه گروه های سیاسی مختلف در دولت آینده عنوان کرد: آنچه روحانی می خواهد، میانه‌روی، اعتدال، پرهیز از افراطی‌گری و رادیکالیزم است، قطعا با روی کار آمدن دولت یازدهم برخلاف آنچه در سال 84 شاهد بودیم، نیروهای فعال به صورت بولدزری کنار گذاشته نخواهند شد. رویکرد آقای روحانی این است که اگر فردی که هم اکنون مشغول به کار است و توانمندی بالایی دارد، به صرف همکاری با احمدی نژاد و اصولگرا بودن کنار گذاشته نشود.

 

وی افزود: رئیس جمهور منتخب خود درباره تغییرات احتمالی در دولت آینده نیز تعبیر جالبی داشت و تاکید کرد که اگر فردی توانمند باشد و در دولت فعلی مشغول به کار، قطعا با روی کار آمدن دولت آینده کنار گذاشته نخواهد شد، بلکه افرادی کنار گذاشته می شوند که ناتوان هستند و یا بدون بلیت وارد اتوبوس دولت شده اند.

 

زیباکلام در خصوص حضور اصلاح طلبان و جایگاه آنان در دولت آینده گفت: هیچ اصلاح طلبی هیچ حق و سهمی برای خودش در دولت روحانی قائل نیست. اگر رئیس جمهور منتخب سـِمت، وزارتخانه و یا پستی را به یک فرد اصلاح طلب در دولت آینده پیشنهاد کند، صرف نظر از پذیرفتن و یا نپذیرفتن آن فرد به هیچ عنوان اصلاح طلبان حضور در دولت را سهم آبا و اجدادی خود نمی دانند و قائل به این نیستند که بخشی از وزراء، سفرا و استانداران باید از آنها انتخاب شوند.

 

وی تاکید کرد که این رویکرد مبنی بر عدم سهم خواهی از دولت آینده به طریق اولی از طرف آیت الله هاشمی رفسنجانی دنبال می شود و این طور نیست که مثلا ایشان بگویند که سه نفر از کارگزاران باید وزیر شوند یا فلانی باید در فلان پست مشغول به فعالیت شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به جایگاه اصولگرایان در دولت یازدهم اظهار کرد: آقای روحانی اگر می خواهد کسی را به عنوان وزیر برگزیند و یا در پست دیگری بکار گیرد، باید بر اساس توانمندی افراد دست به چنین اقدامی بزند، حال می خواهد آن فرد اصولگرا باشد یا اصلاح طلب، در حال حاضر اگر کوچکترین عقب‌نشینی از سوی آقای روحانی در برابر خواسته های برخی اصولگرایان بویژه در مجلس شاهد باشیم این عقب‌نشینی مقدمه عقب نشینی های دیگر خواهد بود.

 

زیباکلام با انتقاد از رویکرد در پیش گرفته شده از سوی برخی اصولگرایان در برابر رئیس جمهور منتخب یادآور شد: به نظر می رسد اصولگرایان حسن روحانی را بعد از انتخابات تازه کشف کردند، چون آنها تازه متوجه شدند که او عضو جامعه روحانیت مبارز بوده و صبغه پررنگی در جریان اصولگرایی داشته است و به طور کلی رئیس جمهور منتخب با آنها است. متاسفانه اصولگرایان به این موضوع بسنده نکرده و بعضا سهم خواهی از دولت آینده را مطرح می کنند و اهرمشان هم برای این موضوع مجلس شورای اسلامی است.

 

استاد دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: برخی اصولگرایان می‌گویند مبادا از فتنه گران یا همان اصلاح طلبان در کابینه و دولت آینده استفاده شود، این موضوع هم به صورت تهدید، هم به صورت نصیحت و هم به صورت توصیه برادرانه گفته می شود، مقصود آنها هم این است که روحانی را اصلاح طلب نمی دانند و امیدوارند که از هیچ فرد اصلاح طلبی که آنها را معادل با فتنه گری می دانند، استفاده نکند.

 

وی اضافه کرد: اگر کسی به تحولات و عرصه سیاست در ایران اشراف نداشته باشد و یا از کره ماه به ایران آمده باشد، از مجموع توصیه های اصولگرایان به روحانی تصور می کند پیروز نهایی انتخابات، اصولگرایان بوده و اصلاح‌طلبان گروه شکست خورده این عرصه هستند، انگار نه انگار که موضوع این انتخابات یک مساله بیشتر نبود و اینکه مردم آیا از سیاست های هشت ساله اجرا شده توسط اصولگرایان رضایت داشتند یا خیر؟ اگر رضایتی در کار بود باید به دکتر جلیلی رأی می دادند و اگر مخالف سیاست های اجرایی بودند هم باید به آقای روحانی گرایش می یافتند که مردم گزینه دوم را انتخاب کردند.

 

زیباکلام با بیان اینکه تقریبا یک سوم واجدان شرایط شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در این عرصه حضور نیافتند، گفت: از دو سوم باقی مانده که حدود 37 میلیون نفر بودند، حدود 19 میلیون نفر به سیاست های اجرایی جاری نه گفتند و فقط چهار میلیون نفر سیاست های جاری را تایید کردند./مهر

 

 


ویدیو مرتبط :
گفتگوی شبکه سی ان ان با دکتر صادق زیباکلام درباره کابینه دکتر روحانی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زیباکلام: روحانی برای رای به کل کابینه با مجلس توافق کرده /انتخاب رحمانی فضلی(چهره نزدیک به لاریجانی) نوعی مصالحه بود



صادق زیباکلام,کابینه حسن روحانی

زیباکلام:
روحانی برای رای به کل کابینه با مجلس توافق کرده /فقط رادیکال ها مخالفند

« صادق زیباکلام تحلیل گر سیاسی به دویچه وله می گوید که حسن روحانی برای گرفتن رای اعتماد همه وزرای پیشنهادی خود از مجلس "معامله، مصالحه و توافق" کرده است. »

در حالی که هنوز بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی حسن روحانی در مجلس شورای اسلامی آغاز نشده است برخی رسانه های اصول گرا از عدم رای اعتماد مجلس به برخی وزرای اصلاح طلب حسن روحانی خبر می دهند.

صادق زیباکلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت وگو با دویچه وله به توان اجرایی کابینه پیشنهادی حسن روحانی برای عملی کردن وعده های انتخابی او پرداخته است.

به گفته صادق زیباکلام، حسن روحانی برای کسب رای اعتماد همه وزرای پیشنهادی خود از مجلس، "معامله و مصالحه و توافق" کرده است.

 

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران مهم ترین تغییرات کابینه در دولت حسن روحانی را در وزراتخانه های ارشاد، علوم و وزارت خارجه می داند و می گوید: «وزارت ارشاد و وزارت علوم زیر و رو خواهند شد. در وزارت خارجه تغییرات و تحولات عمده خواهد بود.»
 چکیده ای از مهم ترین سخنان صادق زیباکلام به انتخاب دویچه وله در این گفت وگو را می خوانید:

• من نام کابینه آقای روحانی را «۵۰ – ۵۰» گذاشته ام. برای این که این کابینه هم نیمه خالی دارد و هم نیمه پر. بسیاری از اصلاح طلبان و بسیاری از کسانی که به آقای روحانی رای داده اند، دل شان می خواست که کابینه دست کم از این جوان تر باشد و چهره هایی که انتخاب می شوند، نزدیک تر به اصلاح طلبان باشند.

 

اما اصولگرایان تندرو و رادیکال هنوز این اسامی به صحن علنی مجلس ارسال نشده، شروع کرده اند به جبهه گیری که به این ها نباید رای اعتماد داده شود. البته به برخی شان، ازجمله آقای دکتر محمدعلی نجفی که قرار است به وزارت آموزش و پرورش بروند یا آقای دکتر میلی منفرد که قرار است به وزارت علوم بروند. همین طور آقای آخوندی و آقای ربیعی که به اصلاح طلبان نزدیک بودند. اصولگرایان تندرو به این افراد ایرادات زیادی وارد کرده اند.

 

اصل ایرادات این است که آن ها به اصلاح طلبان نزدیک هستند و آن چه اصولگرایان می گویند «جریان فتنه»، یعنی حوادثی که بعد از اعلام نتایج انتخابات ۲۲ خرداد اتفاق افتاد، آن ها بعدا جزو آن جریانات بودند و بعضا هم آن جریان را محکوم نکرده اند. لذا باید به این ها رای اعتماد داده نشود.
 
• من اما تصور می کنم که فقط یک جریان تندرو و رادیکال است که درون و بیرون مجلس با این کابینه مخالف است و رای اعتماد به آن نخواهد داد. دوتا از چهره هایی که باز روی آن ها هم حرف و سخن بوده، یکی آقای دکتر علوی برای وزارت اطلاعات است که روی او خیلی حرف و سخن بوده و دیگری آقای دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی برای وزارت کشور است.

 

روی آقای رحمانی فضلی خیلی حرف و سخن و اما و اگر در مطبوعات اصلاح طلب، در سایت های نزدیک به اصلاح طلبان و فضای اجتماعی بوده که زیاد از آقای روحانی انتقاد کرده اند که چرا آقای رحمانی فضلی را شما برای وزارت کشور در نظر گرفته اید. با توجه به اینکه وزارت کشور عملا مهم ترین وزارتخانه ی آقای روحانی یا هر رئیس جمهور دیگری است.
 
وزارت کشور از وزارت اطلاعات هم مهم تر است
• من معتقدم وزارت کشور از وزارت اطلاعات هم مهم تر است. برای اینکه شما فقط در نظر بگیرید که سی و خرده ای استان داریم، صدها فرماندار و صدها بخش دار داریم و یک شبکه گسترده ای است که به وزارت کشور منتهی می شوند. بنابراین خیلی ها ایراد گرفته اند که چرا آقای رحمانی فضلی؟ من می خواهم از انتخاب آقای رحمانی فضلی دفاع بکنم و سه چهار دلیل دارم. دلیل اول این است که اولا در وزارت کشور دست و بال آقای روحانی خیلی باز نیست. به این شکل نیست که هر کسی را که آقای روحانی اراده کند، بتواند به مجلس برای وزارت کشور معرفی کند.

• ما می دانیم نامزدی که در ابتدا آقای روحانی برای وزارت کشور در نظر گرفته بودند، حجت الاسلام علی یونسی بود که با ایشان مخالفت شد. کسان دیگری معرفی شدند و آن کسان دیگر هم مورد تایید آقای روحانی نبودند. بنابراین آقای رحمانی فضلی در حقیقت نوعی مصالحه بود. شخصیتی بود که می توان گفت نه آقای روحانی مخالف او بود و نه آن مراکز دیگر قدرت با او مخالف بودند.

• نکته دوم این که ما می دانیم آقای رحمانی فضلی خیلی نزدیک به آقای علی لاریجانی ا ست. شاید آقای روحانی با انتخاب آقای رحمانی فضلی خواسته به شکلی آن وزرایی را که لب مرزی هستند، مثل آقای ربیعی و نجفی و غیره، برای این ها به نوعی از آقای لاریجانی تضمین بگیرد. چون به هرحال فراکسیون "پیروان امام و رهبری"، که می توان گفت در حقیقت بزرگترین فراکسیون اصولگرا است، از آقای لاریجانی حرف شنوی دارند و دست کم سه چهارم شان حداقل در مجلس نگاه شان به آقای لاریجانی است‎.

منبع:puyesh.net