اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روایت رهبر انقلاب از جلال و آیت‌ الله طالقانی


صفحه اینستاگرام Khamenei_history دو روایت از مقام معظم رهبری درباره جلال آل احمد و آیت الله طالقانی را منتشر کرده است.

تابناک: صفحه اینستاگرام Khamenei_history دو روایت از مقام معظم رهبری درباره جلال آل احمد و آیت الله طالقانی را منتشر کرده است.

در متنی که با عنوان «وفات آیت الله سیدمحمود طالقانی، نخستین امام جمعه تهران پس از انقلاب اسلامی» منتشر شده، آمده است:

‌‌‌‌‌مرحوم آیةاللَّه طالقانی که هم روحانی و دارای معرفت و مقامات علمی و هم آدم سیاسی و مبارز و زندان رفته بود و از مبارزه هم اصلاً نمی‌ترسید، به من گفت «آن روز که امام مطرح کرد که شاه و حکومت_سلطنتی باید برود، من تخطئه کردم و گفتم چه حرفها می‌زند! مگر می‌شود؟!»

 آن وقت که امام صریحاً این کلام را گفتند، مگر چندسال پیش از پیروزی_انقلاب بود؟ یعنی تا همین اواخر، حتّی مردی مثل مرحوم طالقانیِ بزرگوارِ مؤمنِ مبارزِ زندان رفته‌ی شلاق خورده‌ی شکنجه کشیده، می‌گفت «امکان_ندارد!» بعد ایشان به من گفت - مضمون حرف ایشان این بود - که «این مرد، به جای دیگری متّصل است و از جای دیگری حرف می‌زند!»

روایت رهبری از جلال آل‌ احمد و آیت‌ الله طالقانی

بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از فرماندهان سپاه، ۱۳۷۳/۰۶/۲۹


در متنی که برای جلال آل احمد منتشر شده نیز آمده است:


« در روزگاری که من او را شناختم به هیچ‌وجه ضد مذهب نبود، بماند که گرایش هم به مذهب داشت. بلکه از اسلام و بعضی از نمودارهای برجسته‌ی آن به‌عنوان سنت‌های عمیق و اصیل جامعه‌اش، دفاع هم می‌کرد. اگرچه به اسلام به چشم ایدئولوژی که باید در راه تحقق آن مبارزه کرد، نمی‌نگریست.

اما هیچ ایدئولوژی و مکتب فلسفی شناخته‌شده‌‌ای را هم به این صورت جایگزین آن نمی‌کرد. تربیت مذهبی عمیق خانوادگی‌اش موجب شده بود که اسلام را ــ اگرچه به‌صورت یک باور کلی و مجرد ــ همیشه حفظ کند و نیز تحت تأثیر #اخلاق_مذهبی باقی بماند. حوادث شگفت‌انگیز سال‌های 41 و 42 او را به موضع جانبدارانه‌تری نسبت به اسلام کشانیده بود.

و این همان چیزی است که بسیاری از دوستان نزدیکش نه آن روز و نه پس از آن، تحمّل نمی‌کردند و حتی به رو نمی‌آوردند! اما توده‌‌ای بودن یا نبودنش؛ البته روزی توده_ای بود. روزی ضد توده‌ای بود. و روزی هم نه این بود و [نه] آن. بخش مهمی از شخصیت جلال و جلالت قدر او همین عبور از گردنه‌ها و فراز و نشیب‌ها و متوقّف نماندن او در هیچکدام از آنها بود. کاش چند صباح دیگر هم می‌ماند و قله‌های بلندتر را هم تجربه می‌کرد.»

روایت رهبری از جلال آل‌ احمد و آیت‌ الله طالقانی

پاسخ‌های رهبر انقلاب به پرسش‌های انتشارات رواق،


ویدیو مرتبط :
سخنرانی تُند آیت الله طالقانی اوایل انقلاب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حامل پیام ویژه‌ی رهبر معظم انقلاب برای آیت الله سیستانی بودم



 

 

 

حامل پیام ویژه‌ی رهبر معظم انقلاب برای آیت الله سیستانی بودم

 

سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران:

حامل پیام ویژه‌ی رهبر معظم انقلاب برای آیت الله سیستانی بودم

سرپرست وزارت امور خارجه كشورمان پس از دیدار با آیت الله سیستانی، ضمن تأكید بر محوریت این مرجع عالیقدر در میان كل ملت عراق، اعلام كرد كه من حامل پیام ویژه‌ی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران برای آیت الله سیستانی بودم.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، 'علی اكبر صالحی' سرپرست وزارت امور خارجه ایران پس از دیدار با آیت الله سیستانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد موضوعات مطرح شده در این ملاقات گفت: بنده پیام ویژه رهبری را خدمت آیت الله سیستانی عرض كردم.

وی گفت: همچنین از آیت الله سیستانی طلب دعای خیر كردم.

صالحی با بیان این كه آیت الله سیستانی در میان كل ملت عراق محوریت دارند، اظهار امیدواری كرد كه ملت عراق دور این محور جمع شوند و عراق اینگونه روی آرامش و امنیت را خواهد دید.

همچنین 'علی اكبر صالحی' بامداد امروز پنج شنبه قبل از عزیمت به نجف اشرف در كربلای معلی با آیت الله 'محمد تقی مدرسی' از مراجع كربلا دیدار كرد. در این دیدار، دو طرف بر رفع موانع تردد بین ایران و عراق تاكید كردند.

آیت الله مدرسی با اشاره به اینكه ولایت اهل بیت، ذخیره امت اسلامی است، گفت: باید از این ذخیره معنوی جهت مقابله با موج ایجاد شده علیه اسلام استفاده كنیم.

وی با یادآوری اشتیاق شدید شیعیان برای زیارت امامان معصوم، این موضوع را به عنوان نقطه قوت جهان تشیع دانست.

سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار با اشاره به مذاكرات صورت گرفته با مقامات عراقی جهت زمینه سازی برای رفع موانع تردد میان دو كشور ایران و عراق، این دو كشور را در امتداد فرهنگی یكدیگر دانست.

صالحی صبح روز گذشته برای دیدار با مقام‌های عراقی به این كشور عزیمت كرد و در جریان این سفر، با 'جلال طالبانی' رییس جمهوری، 'نوری المالكی' نخست وزیر، 'اسامه النجیفی' رییس مجلس عراق، 'هوشیار زیباری' وزیر امور خارجه عراق و 'عمار حكیم' رییس مجلس اعلای اسلامی عراق، دیدار و و در مورد گسترش مناسبات دوجانبه گفت وگو كرد.

'حسن كاظمی قمی' سفیر پیشین ایران در عراق، سرپرست وزارت امور خارجه كشورمان را در این سفر همراهی می كند.

این سفر، دومین ماموریت خارجی صالحی پس از انتصاب به سمت سرپرست وزارت امور خارجه است.

وی، اوایل ماه جاری نیز با سفر به تركیه، ریاست هیات ایران در نوزدهمین شورای وزیران كشورهای عضو سازمان همكاری اقتصادی(اكو) را بر عهده داشت و در ادامه رییس جمهوری را در اجلاس سران اكو همراهی كرد.

گروه های سیاسی عراق هشت ماه بعد از انتخابات پارلمانی اسفند ماه سال 88 در آبان ماه 89 در زمینه تقسیم قدرت بین گرایش های مختلف این كشور به توافق رسیدند.

بر اساس این توافق، 'جلال طالبانی' از كردها و 'نوری مالكی' از شیعیان به ترتیب در سمت های رییس جمهور و نخست وزیر ابقاء شدند. ریاست پارلمان عراق نیز به ' اسامه النجیفی' از فهرست العراقیه رسید...../تحلیل:ایرنا