اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روایت رئیس قضا از حادثه بیمارستان ممسنی



اخبار,اخباراجتماعی,آیت الله املی لاریجانی

آیت‌الله آملی‌لاریجانی گفت: در بحث جریان فارس در جریان حادثه بوجود آمده در استان فارس یکی از آقایان نظام پزشکی گفته بود که قاضی برای درمان یکی از بستگان خود به پزشک مراجعه کرده و چون پزشک معالجه را انجام نداده است به او شلاق زده‌اند.

آیت الله صادق آملی لاریجانی در دیدار مدیران و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران که با حضور وزیر بهداشت، رئیس سازمان نظام پزشکی و دکتر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب اسلامی در امور بین‌الملل در محل ساختمان حوزه ریاست قوه قضائیه برگزار شد، اظهار کرد: بین دستگاه قضایی و جامعه پزشکی مسائل بسیار متعددی وجود دارد که خوشبختانه در این مسائل تعامل خوبی شکل گرفته است. هم به لحاظ مسائل کلان کشور و هم به لحاظ مسائل خاصی که گاهی اوقات مطرح می‌شود تعامل خوبی بین قوه قضائیه و جامعه پزشکی وجود دارد.

رئیس دستگاه قضا اضافه کرد: با توجه به گستردگی پزشکان و قضات در دستگاه قضایی طبیعی است که گاهی اوقات مسائلی مطرح می‌شود و نباید این مسائل را خلاف انتظار واقع دانست. معتقدیم جامعه پزشکی کشور، جامعه فرهیخته‌ای است و باید در حد لازم حرمت این جامعه حفظ شود کما اینکه در حیطه‌های دیگر نیز باید به حرمت انسانی توجه شود.

آملی لاریجانی با بیان اینکه دانش و علم در هر جایی از دنیا محترم است گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی در بدو ورود به دستگاه قضایی بحث اخلاق حرفه‌ای در قوه قضائیه بود و به همین خاطر معاونت فرهنگی را برای تبیین اخلاق حرفه‌ای بویژه برخورد با مراجعین و حتی محکومین و متهمین ایجاد کردیم.

وی تاکید کرد: بحث اخلاق حرفه‌ای برای همه دستگاه‌ها مهم است اما قوه‌قضائیه جایی است که مراجعین گاهی اوقات انتظارات زیادی دارند لذا قضات باید به این جهات انسانی توجه کنند.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه از گذشته با شخص وزیر بهداشت آشنایی داشته و ارتباط خوبی با وزارت بهداشت وجود دارد، گفت: پزشکی قانونی بخشی از قوه قضائیه است که می‌تواند کانال ارتباطی بسیار خوبی برای جامعه پزشکی با دستگاه قضا باشد. همچنین مشاورت خانم دستجردی در طول این 2 سال بسیار مثمر فایده بوده و تلاش‌های بسیار خوبی صورت گرفته و انشاءالله تشکیلات مرکز سلامت قوه قضائیه به زودی تصویب می‌شود.

آملی لاریجانی به برخی حوادث پیش آمده در ایام گذشته اشاره کرد و گفت: ما علاقه و توقع نداریم که نسبت به جامعه پزشکی توهینی روا شود و در دستگاه قضایی توهین به ساحت هیچ مُراجعی را قبول نداریم.

وی ادامه داد: البته از طرف دیگر دستگاه قضایی توقعاتی دارد؛ بسیاری از این مسائل به جای اینکه در رسانه‌ها مطرح و حواشی را بوجود آورد می‌توانست با درایت و آگاهی تدبیر شود و این کار شدنی است. گاهی رسانه‌ای شدن برخی مسائل نه تنها کمکی به حل آن مشکل نمی‌کند بلکه حاشیه‌های بسیاری را بوجود می‌آورد. به عنوان مثال در بحث جریان فارس در جریان حادثه بوجود آمده در استان فارس یکی از آقایان نظام پزشکی گفته بود که قاضی برای درمان یکی از بستگان خود به پزشک مراجعه کرده و چون پزشک معالجه را انجام نداده است به او شلاق زده‌اند.

رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: گاهی اوقات حوادثی که رخ می‌دهد ارتباطی به قوه قضائیه ندارد چرا که قاضی مرجع صادر کننده دستور است اما کیفیت اجرا با مامور انتظامی است.

آملی لاریجانی ادامه داد: قضات ما انسان‌های مومن و متدینی هستند که به جهات انسانی مسائل توجه خاصی دارند. البته مسائلی بین قوه قضائیه و جامعه پزشکی وجود دارد که خیلی مهمتر از این حوادث است.

وی تصریح کرد: مسئله سلامت، محیط زیست و سلامت قضا و دارو، مسائل مهمی هستند که بخشی از آن به قوه قضائیه مربوط است. به عنوان مثال در بحث آلودگی هوای کلانشهرها دستگاه قضایی وظایفی را برعهده دارد و مدعی‌العموم یکی از وظایفش دفاع از حقوق عمومی است.

رئیس قوه قضائیه افزود: امروز ما در هوای تهران سرب مصرف می‌کنیم و هیچ‌کس هم متولی نیست. هم قوه قضائیه و هم محیط زیست و وزارت بهداشت می‌توانند در این مسئله همکاری و تلاش داشته باشند. همچنین تغذیه نامناسب و داروهای تاریخ مصرف گذشته‌ای که به مردم داده می‌شود از دیگر مسائلی است که با کمک قوه قضائیه، وزارت بهداشت و نیروی انتظامی می‌تواند حل شود. ما مسائل بسیار کلان‌تری داریم که به حفظ حقوق مردم نزدیک‌تر است.

آملی لاریجانی به نقش جامعه پزشکی در بحث پیشگیری از وقوع جرم اشاره کرد و گفت: پیشگیری از وقوع جرم وظیفه قوه قضائیه و سایر نهادهای کشور است و جامعه پزشکی می‌تواند در این راستا نقش بسزایی را ایفا کند. امروز سلامت روحی و کم کردن فشارهای روحی از مردم از جمله مسائلی است که جامعه پزشکی کشور می‌تواند به آن ورود کند. همچنین ما در زندان‌ها به بحث‌های روانپزشکی نیاز مبرمی داریم.

 

اخبار ورزشی - تسنیم


ویدیو مرتبط :
حادثه بیمارستان ممسنی و اظهارات محسنی اژه ای

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روایت سخنگوی وزارت بهداشت از دو حادثه بیمارستان سوسنگرد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

روایت سخنگوی وزارت بهداشت از دو حادثه بیمارستان سوسنگرد/ خانواده یک زن باردار باهم درگیر شدند

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص حوادث اخیر در یکی از مراکز درمانی سوسنگرد گفت: افزایش مهارت پرسنل، کادر درمانی و پرستاران که در محیط های استرس زایی خدمت می کنند بسیار ضروری است تا بتوانند در چنین مواقعی مدیریت مناسبی داشته باشند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ ایرج حریرچی در خصوص حادثه ای که ساعت یک و نیم بامداد چهارشنبه که در بخش اورژانس بیمارستانی در سوسنگرد رخ داده است گفت: متاسفانه برخی رسانه ها حواشی این حادثه را نادرست منتقل کرده و دو حادثه جداگانه را به هم ربط داده و رسانه ای کرده اند .

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: کمتر از 18 ساعت پس از وقوع حادثه برای بررسی علل آن در محل حضور پیدا کردم، ماجرایی که برای خانم باردار در بیمارستان رخ داد درگیری خانوادگی بوده (و نه با کادر درمانی) که متاسفانه در محیط اورژانس صورت گرفته است.

قائم مقام وزیر بهداشت گفت : ماجرای دوم مربوط به مراجعه 3 نفر که به دلیل مصرف مواد غیر مجاز، در شرایط عادی نبودند که به پزشک و پرستار توهین کرده متاسفانه هنگام ضبط دوربین فیلم برداری آنها (جهت حفظ حقوق بیماران و کادر درمانی ) منجر به درگیری فیزیکی و حمله به پزشک شده است.

وی با تاکید بر این که باید توجه ویژه ای به مردم شریف خوزستان که ملت ایران مدیون آنها هستند داشته باشیم گفت : متاسفانه به دلیل تاخیر برخی عوامل ما و نیروی انتظامی جهت حضور در محل حادثه این درگیری به طول انجامیده است که نفر اصلی دستگیر شده و دو نفر دیگر نیز شناسایی شده اند که مسولین محترم سوسنگرد در خصوص تسریع در انجام کار قول مساعد داده اند.

دکتر حریرچی خاطر نشان کرد: چون بیشترین مراجعین در مراکز درمانی به دلیل تصادف ، سکته، سرطان و غیره مراجعه میکنند در شرایط تنش زایی قرار دارند و بهترین راهی که دنیا هم آن را تجربه کرده است ، کاهش خشونت از طریق فرهنگ سازی و آموزش به مردم است.

وی تاکید کرد: افزایش مهارت پرسنل، کادر درمانی و پرستاران که در چنین محیط های استرس زایی خدمت می کنند بسیار ضروری است که بتوانند در چنین مواقعی مدیریت مناسبی داشته باشند .

دکتر حریرچی با اشاره به اینکه دادستان، بازپرس و نیروی انتظامی همکاری خوبی در این خصوص داشته اند ، ادامه داد: فرمانده ی نیروی انتظامی قول مساعد دادند که در کمترین فاصله زمانی دو نفر دیگر را دستگیر و تحویل محاکم قضایی دهند .

 

اخبار اجتماعی - خبرآنلاین