اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روایت استانداری‌قزوین از حادثه حمله به مهاجران‌افغان



اخبار,اخبار اجتماعی,,مسعودامیر صوفی

 

 اخبار اجتماعی -  سرپرست دفتر اتباع و مهاجران خارجی استان قزوین:

روایت استانداری‌قزوین از حادثه حمله به مهاجران‌افغان

مسعودامیر صوفی، مدیرکل اتباع خارجی استانداری قزوین ادعای حمله به 100 خانواده افغان در روستای نظام آباد قزوین تایید کرده اما روایت متفاوتی از دلیل و ابعاد آن ارائه می کند.

چند روز پیش برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی مدعی شدند که حدود 20 مرد نقاب دار اهل روستای نظام آباد قزوین در فرودین ماه به خانه مهاجران افغان حمله کردند. این کاربران تاکید کردند که تعداد زیادی از حدود 130 خانوار مهاجر افغان از این روستا کوچ کرده‌اند.

به گفته این افراد انتشار شایعه ای مبنی بر تجاوز به یک دختر ناتوان ذهنی و باردارشدن او توسط یکی از مهاجران افغان، باعث خشم اهالی روستا از حضور این افراد شده بود.

در واکنش به این خبر سخنگوی وزارت کشور در گفت و گو با "تدبیر" گفت که خبر یا گزارشی در این باره به دستش نرسیده است. اما این موضوع را پیگیری می‌کند.

حسینعلی امیری به "تدبیر"گفت بعید می داند چنین اتفاقی در این حجم که شایعه شده، اتفاق افتاده باشد.

مسعودامیر صوفی، سرپرست اتباع خارجی استانداری قزوین اما اصل این حادثه را تأیید و زمان وقوع آن را حدود 40 روز پیش اعلام می کند.

او به "تدبیر" می‌گوید موارد متفاوتی از عدم رعایت قوانین و آزار مردم محلی باعث شده تا مردم نسبت به اتباع خارجی در آن منطقه حساس شوند. یکی از مهم‌ترین دلایل اختلاف مردم با اتباع ادعای تعرض به دختری است که از نظر روحی مشکل دارد اما ما هنوز صحت و سقم این موضوع اثبات نشده است.

صوفی با انتقاد از هجمه ای که علیه برخرود ایران با اتباع افغان ایجاد شده، عدم رعایت قوانین مربوط به اتباع و مهاجران دلیل آغاز چنین حادثه هایی می داند. 

برخی کاربران شبکه های اجتماعی از درگیری مردم روستای نظام آباد اتباع افغان ساکن این منطقه خبر می دهند. ادعا شده که این درگیری خساراتی به زندگی افغان ها وارد کرده و موجب شده تعداد زیادی از این افراد منطقه را ترک کرده اند. آیا این مساله را تایید می کنید؟
قطعاً جامعه بشری برای خود فراز و فرودهایی دارد. در هر جایی از دنیا تنش پیش می‌آید و قرار نیست همه انسان‌ها روحیاتشان به هم شبیه باشد. در هر جامعه ای مشکلاتی وجود دارد وگرنه باید قید زندگی جمعی را زد.

من و شما همه زندگیمان براساس چارچوب و قوانین مقررات است، از رانندگی کردن تا انجام هر کار دیگری ملزم به رعایت قوانین و مقررات هستیم. حالا اگر چراغ قرمزی را رد کنیم و جریمه شویم، ناراحت می‌شویم . اما باید پرسید که تخلف را چه کسی مرتکب شده است؟ ما. در قبال این جریمه ممکن است ناراحت شویم و به قانون هم خورده بگیریم که این چه قانونی است ! چون در آنجا تخلف کرده‌ایم تازه درصدد توجیه خود بر می‌آییم و قانون را زیر سؤال می‌بریم در حالی که مشکل از ماست. در تعریف عدالت آمده که اجرای قانون یکی از چهره‌های عدالت است. یعنی اگر قرار است که تعریف درستی از عدالت باشد، آن بحث اجرای قانون به صورت عادلانه است.

در بحث اتباع خارجی هم همین است. همان گونه که قانون برای شهروندان ایرانی لاز الاجرا است اتباع خارجی نیز آن‌ها ملزم به رعایت قوانینی هستند که در کشور ما برای آن‌ها وضع شده است؛ یعنی باید شأن میهمانی و میزبانی را رعایت کنند.

نظام آباد یکی از مناطق در استان قزوین است که اتباع افغان براساس قانون می‌توانند در آن سکونت داشته باشند. همان طور که می دانید اتباع افغان از سال 86 تنها در بخشی از مناطق استان‌ها و کشور امکان سکونت، کار، تحصیل دارند.

بخشی از اتفاقاتی که در نظام آباد پیش آمد به بی توجهی دوستان ما نسبت به قوانین مربوط به اتباع خارجی باز می‌گردد. دوستان کم لطفی و شانتاژ می‌کنند و موضوع را در مواردی غیرواقع جلوه می‌دهند. در مواردی هم ممکن است اتفاقاتی افتاده باشد اما علت اصلی همین عدم رعایت قوانین و مقررات است. در کشور ما برای اتباع خارجی به ویژه پناهنده‌ها قانون تصریح کرده که نمی‌توانند گواهینامه داشته باشند. آیا آن‌ها می‌توانند بدون گواهینامه سوار موتور سیکلت شوند و جان مردم را در کوچه و خیابان تهدید کنند؟ این‌ها مسائلی است که بخشی از آن به عدم رعایت قوانین کشور میزبان توسط اتباع میهمان باز می‌گردد.

به هر حال برخی کم لطفی کرده‌اند و موضوعی را که 40 روز پیش در نظام آباد رخ داده به تازگی انعکاس داده‌اند.

دقیقاً در روستای نظام آباد چه اتفاقی افتاده است؟
عرض می‌کنم. این مطلب بعد از این مدت 40 روز منعکس شده و رسانه‌های خارجی از آن برعلیه دولت استفاده کرده‌اند. خروجی این شده که کشور ایران با همه هزینه‌ها و مشکلاتی که خودش با آن‌ها درگیر است، 30 سال نیز میزبان اتباع افغان است و تازه امروز باید در جایگاه پاسخ گویی برآید که به این افراد بی مهری هم شده است.

آن بی تفاوتی به قوانین کشور که مطرح کردم در بعضی از این عزیزان وجود دارد، باعث شده که اتفاقات متفاوتی در این روستا روی دهد و همه انباشته شود و نهایتاً خود را در یک حادثه بروز و نمود دهد. مسائلی از این دست که امروزه روز دیگر کسی در منزل مسکونی خود گاو و گوسفند نگهداری نمی‌کند تا باعث آزار و اذیت همسایه‌ها شود. یا فردی که اجازه ندارد گواهینامه داشته باشد و بدون گواهینامه موتورسورای می‌کند و ممکن است که  خدای ناکرده موجب آسیب رسیدن به افراد شود. این کارها نارضایتی اجتماعی به وجود می‌آورد.

چه موضوعی باعث ایجاد اختلاف بین مردم و اتباع افغان در آن منطقه شده است؟
داستان این بوده که چند مورد از موضوعاتی که قبلاً گفتم جمع شده و در آن روز به شکل گرفتن موتور یک تبعه افغان به دست جوانان نظام آباد خود را نمود داده است. جوانان با آن فرد درگیر می‌شوند و موتور این تبعه را همان جا به آتش می‌زنند. ما نیروی انتظامی را به آن جا اعزام کردیم و عوامل شناسایی شدند. بنابراین بلافاصله فرمانده انتظامی شهرستان قزوین در محل حضور می یابد و قضیه را مدیریت می‌کند و اجازه داده نمی‌شود این قضیه به وسیله چند جوان نادان توسعه یابد.

یعنی موتورسوار به کسی آسیب رسانده است؟
نه موتور برای یک تبعه افغان بوده که بدون گواهینامه ویراژ می‌داده و دو سه جوان ایرانی جلوی او را می‌گیرند.

بدون دلیل؟ یعنی موارد متعددی قبلا پیش آمده بوده که باعث نارضایتی مردم محلی شده و به همین خاطر با این جوان این برخورد صورت گرفته است؟
من مقدمات قبلی را به همین دلیل مطرح کردم که اگر چنین سوالی در ذهن شما ایجاد شد، بدانید که داستان چیست. اصل نگاه من این است که اتفاق خاصی نیفتاده این اتفاقی است که به تعدد در گوشه و کنار کشور روی می‌دهد، این هم یکی از آن‌ها بوده که مدیریت شده است.

 پس نیروی انتظامی وارد قضیه شده و موضوع را فیصله داده است؟
بله.


یعنی اتفاق مجددی رخ نداده و این قضایا فقط به خاطر این موتور سوار بوده است؟
وقتی پای نیروی انتظامی به میان می‌آید اتباعی که در آن روستا گاو و گوسفند داشتند مورد اعتراض مردمی قرار می گیرند که احشامشان را داخل روستا نیاورند چرا که بهداشت مردم تهدید می‌شود و ... . بنابراین چهار یا پنج خانوار از این اتباع تصمیم می‌گیرند که در جای دیگری زندگی کنند و از آن جا به محمودآباد که در نزدیکی نظام آباد قرار دارد نقل مکان می‌کنند.

 کلاً چند خانوار از اتباع افغان در آن روستا زندگی می‌کنند؟
بالغ بر 100 خانوار در آن روستا زندگی می‌کنند.

این اتفاقاتی که خدمتتان عرض می‌کنم که در زندگی اجتماعی طبیعی است. در حال حاضر ما عملا از منظر "بدهکار" به این ماجرا ورود پیدا کرده ایم. یعنی ایران سی و چند سال زمینه پذیرایی برای این افراد را فراهم کرده است و حالا اتفاقی که هر روز برای من و شمای ایرانی هم روی می‌دهد، برای این افراد افتاده است. منتها خود ما داریم این قضیه را به شکلی غیرواقع جلوه می‌دهیم و عملاً کشور را بدهکار می‌کنیم. نه تنها کسی پیدا نمی‌شود که بگوید دستتان درد نکند بلکه انقدر آن را بزرگ نمایی می‌کنند و غیرواقع جلوه می‌دهند که به همه دنیا بدهکار ‌شویم. این درد آور است.


موضوع به همین جا ختم می‌شود و اتفاق جدیدی روی نمی‌دهد؟ یعنی فقط به خاطر اینکه افغان ها در آن جا دچار تنگنا شده و مورد اعتراض قرار گرفته بودند، به صورت خودجوش نظام آباد را ترک کرده‌اند؟
بله بومی‌های آن محل معتقد بودند که افغان ها برای آن‌ها، تهدیدهای بهداشتی، امنیتی و ... ایجاد می کنند. حتی در اوایل مطرح می‌شد که یکی از این افراد تبعه به خانم ایرانی تعرض کرده و این خانم باردار است. این موضوع را بررسی کردیم. این خانم از نظر ذهنی مشکل داشته، ظاهراً پدری داشته که فوت کرده و مادرش ازدواج کرده است. مادربزرگ و پدربزرگ از این خانم نگهداری می‌کردند. در حال حاضر هم به دلیل وضعیت جسمی که دارد در سازمان بهزیستی تحت مراقبت است.


:یعنی تعرض از طرف یک تبعه افغان روی داده است؟
با توجه به وضعیت روحی این فرد، هنوز برای ما مسجل نشده که آیا این اتفاق از طرف اتباع افغانی بوده یا نه.

 برخی افراد در شبکه های اجتماعی مدعی شده اند به یک دختر که از نظر روحی مشکل داشته، از طرف یکی از اتباع افغانی آن منطقه تعرض شده است. مردم آن روستا خود این موضوع را کشف کردند و به همین دلیل این اتفاق روی داده است. مردم عصبانی شده‌اند و به منزل افغان ها حمله کرده‌اند و حدود 100 خانوار را از محل بیرون کرده‌اند.
 نه. بخشی از این موضوع درست است و بخشی از آن نه. من خود نیز به شما عرض کردم که درگیری با آن موتورسوار بهانه و به دلیل قضایای متفاوتی که پیش آمده بود، است.


اما منتقدان مدعی هستند تعرض به این دختر باعث ایجاد درگیری شده است؟
  نه این بهانه بوده، این موضوع زمانی می‌تواند دلیل قانع کننده ای باشد که مسجل شده باشد. در حال حاضر هم ما مطرح می‌کنیم این موضوع در حال بررسی است، مشخصاتی از یک افغان را ارائه داده‌اند و ما هم  پیگیری کرده‌ایم که این فرد را پیدا کنیم و بیاوریم تا این خانم او را شناسایی کند اما تا به امروز که با شما صحبت می‌کنم، این اتفاقی را که مطرح می‌کنند که یک تبعه افغان به این خانم تعرض کرده است را نه تأیید و نه تکذیب می‌کنم. اما این یکی از موارد اعتراض مردمی در آن منطقه بوده است.

 شاید اگر در نقاط دیگر دنیا نیز چنین حادثه ای رخ می داد مردم با آن برخورد می کردند اما اگر به دلیل اتفاق‌های دیگر باشد موضوع متفاوت است.
علت اعتراض مردم همان تعرض بوده منتها موضوع این است که این تعرض اثبات نشده است. این موضوع در حال بررسی است. این اتفاق روی داده و آن خانم باردار است اما مشخص نیست که از چه کسی باردار شده است. با توجه به وضعیت روحی روانی آن بنده خدا این کار کمی مشکل است.
 
 از طریق تکنولوژی‌های جدید امکان پذیر نیست؟
زمانی این کار امکان پذیر است که مادر و پدر هر دو حضور داشته باشند. مشخص است که مادر باردار است.
 
 آن فردی که انجام این عمل را به او منصوب می‌کنند متواری است؟
بله ما تا به حال نتوانسته‌ایم فردی را با مشخصاتی که مطرح می‌کنند پیدا کنیم. این یکی از مواردی است که افراد مطرح می‌کنند که اتفاق افتاده و این اتباع شئونات زندگی را رعایت نکرده‌اند.

در ادامه این درگیری تا نیروهای انتظامی برسند، جوانانی که آن موتور را به آتش کشیده‌اند به چند خانه هم تعرض می‌کنند. گویا چند فرد معلول الحال هم وارد قضیه شده‌اند و تا قبل از ورود نیروی انتظامی که کمتر از یکی، دو ساعت بوده به آن دامن زده‌اند.

به زندگی چند خانواده از اتباع تعرض شده است؟
من تعداد دقیق را نمی‌دانم اما کمتر از انگشتان یک دست بوده است. بعد از این قضیه تشخیص خود اتباع بر این بوده که اگر بخواهند دامداری کنند بافت نظام آباد برای آن‌ها مناسب نیست. اگر بخواهند زندگی سنتی خود را داشته باشند باید به دنبال جای دیگری باشند. بنابراین هفت تا هشت خانوار از این تعداد 130 خانوار به جای دیگری کوچ کرده‌اند.

بقیه اتباع در آن منطقه هستند و با مشکلی هم روبرو نشده‌اند؟
بله در آن منطقه هستند و مشکلی هم وجود ندارد. اگر شما مشکلی سراغ دارید به ما اطلاع دهید تا پیگیری کنیم.

در مورد افرادی که خودسر اقدام به تعرض به اتباع افغان کرده‌اند، چه تصمیمی گرفته شده است؟
به این نکته باید تاکید کنم که فرقی نمی‌کند طرف ما ایرانی یا افغان است. این افراد نظم عمومی را به هم زده‌اند. اگر قرار باشد با هر اتفاقی افراد خود اقدام به اجرای قانون کنند که سنگ بر روی سنگ بند نمی‌شود. نگاه ما به این موضوع این نیست که چون در مورد افراد افغان اتفاق افتاده چشم بر آن ببندیم چون این بدعت بد امنیتی می‌شود. بعضی‌ها به ما می گویند که خوب ورود نکرده‌اید، من پاسخ می‌دهم که نه فرمانده انتظامی شهرستان به آنجا ورود کرد. چرا؟ چون اگر جلوی این بدعت‌ها گرفته نشود فردا همین قضایا ممکن است جلوی امنیت کشور را بگیرد.


در مورد این اتفاق چه توضیحی به افغان ها در آن منطقه داده شد؟
بعد از این برای دلجویی از افغان‌ها آن‌ها را در مسجد جمع کردیم، معتمدها را دعوت کردیم، ساعت‌ها به شخصه با آن‌ها صحبت کردم و توضیح دادم که این اتفاق‌ها طبیعی است و پیش می‌آید و خواسته‌ام که دلگیر نشوند و به قوانینی که در مورد آن‌ها در کشور وضع شده پایبند باشند. در دو برنامه رادیویی استان توضیح دادم که قوانینی در مورد اتباع وجود دارد و خواستم که کارفرمایان قوانین را در این خصوص رعایت کنند. نمی‌شود که هر کسی به هر شکلی که خواست عمل کند. بعضی از این اتباع با بی تفاوتی به قوانین کشور ما و با تخلف وارد مرزهای کشور می‌شوند، اقامت غیرقانونی و اشتغال غیرقانونی دارند.

 این 100 خانواری که در منطقه نظام آباد هستند همه مجوز دارند؟
نه تعدادی از آن‌ها هم غیرمجاز هستند. اتباع افغان غیرمجاز در همه جای کشور وجود دارد و اگر آمار دقیقی بخواهید در هیچ کجا نمی‌توانید پیدا کنید.

نظام ما سی و چند سال است با وجود همه مشکلاتی که داشته و دارد، با رأفت اسلامی سعی کرده میزبان این اتباع افغان باشد، برخی از مشترکات دینی، زبانی، همسایگی و ... بماند. در حال حاضر ظلمی که در حق کشور ما می‌شود این است که مرزهای ما را نادیده می‌گیرند و وارد کشور می‌شوند.


آن فردی که گفته می شود که به آن دختر تعرض کرده است مجوز داشته یا خیر؟
در سامانه مربوط به اتباع افغانی فردی با این مشخصات وجود ندارد. مشکل اینجاست که مشخصات فردی را که می‌دهند در این سامانه وجود ندارد و اگر این فرد وجود داشته باشد باید از اتباع غیرمجاز باشد.

با آن جوانان که این کار را انجام داده‌اند چه برخوردی صورت گرفته است؟
از طریق نیروی انتظامی شناسایی شده‌اند. اما دقیقاً در خاطرم نیست که چه حکمی در مورد آن‌ها اجرا شده آیا با تعهد آزاد شده‌اند یا منجر به رضایت طرفین شده است.

فقط این را می دانم که معاون دادستانی به صورت ویژه دستور داد که عوامل انتظامی به منطقه ورود کنند و موضوع را مدیریت کنند و اجازه ندهند که قضیه اشاعه پیدا کند.

این موضوع حساس است و ما نسبت به آن نگرانی داریم چون اگر این اتفاق بین دو ایرانی روی دهد مشکلی نیست اما زمانی که پای اتباع دیگر کشورها در میان می‌آید ما بدهکار می‌شویم. دوستانی که به ما خرده می‌گیرند اگر راست می گویند زمینه مهاجرت این افراد را به کشور خودشان مهیا کنند.
اخبار اجتماعی - تدبیر

 


ویدیو مرتبط :
‫روایت تکان دهنده شاهدان عینی حادثه تروریستی مجلس از حمله مسلحانه گروهک وابسته به داعش‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تصادف خونبار مهاجران افغان در اصفهان



 

در تصادف خونین خودروی حامل مهاجران غیرقانونی افغان در محور شهرضا اصفهان ۱۲ سرنشین یك‌دستگاه خودروی پژو دچار حادثه شدند و ۹ نفر از آنها جان خود را از دست دادند.



ساعت ۴۰/۲۳ دوشنبه شب چند خودرو عبوری در جاده شهرضا به اصفهان با مشاهده یك تصادف خونین كه میان یك دستگاه خودروی پژو و یك دستگاه تریلی روی داد، موضوع را به مركز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ گزارش كردند.



به دنبال این تماس، ماموران پلیس‌راه و اورژانس با عزیمت به محل متوجه شدند در پی این تصادف، خودروی پژو حامل ۱۲ نفر كه به جز راننده، همه از اتباع افغان هستند؛ تبدیل به آهن پاره‌ای شده است و ۹ نفر از سرنشینان خودرو در دم جان باخته و ۳ نفر دیگر نیز بشدت مجروح شده‌اند.



با انتقال مجروحان حادثه به بیمارستان اصفهان، بررسی‌‌های اولیه حاكی است؛ ۱۱ سرنشین این خودرو روز گذشته به صورت غیرقانونی وارد كشور شده و در حال عزیمت به اصفهان بوده‌اند كه به دلیل وجود سرنشینان اضافه، راننده خودرو در یك لحظه كنترل خودرو را از دست داده و این حادثه مرگبار رقم خورده است.



حال ۳ نفر از مجروحان حادثه كه در حال حاضر بستری هستند، وخیم گزارش شده است.



سرهنگ علیشاهی، رئیس مركز كنترل ترافیك پلیس راه كشور در گفتگو با فارس اعلام كرده است؛ بررسی كارشناسان نشان می‌دهد راننده پژو كه ایرانی بوده، از سرعت قانونی تخطی كرده و با تریلی ولوو كه از مسیر مقابل در حركت بوده، به صورت رودررو برخورد كرده است.