اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

روابط با ایران و بحران پناه‌جویان در گفت‌وگوی ایسنا با سفیر آلمان در تهران



اخبار,اخبار سیاست خارجی,میکائیل بارون

میکائیل بارون فون اونگرن - اشترنبرگ که از ژوئیه 2013 به عنوان سفیر جمهوری فدرال آلمان در ایران مشغول به فعالیت است باور دارد که پس از لغو تحریم‌ها روابط تهران برلین محدود به تعاملات اقتصادی نخواهد شد و روابط دو کشور در تمام زمینه‌ها دنبال خواهد شد.

وی با استناد به روابط تجاری ایران و آلمان در طی قرن گذشته، به این نکته اشاره می‌کند که انتقال فن‌آوری و کارآفرینی، بخش مهمی از فعالیت‌های آلمان در ایران را به خود اختصاص می‌دهد و بر این باور است که علاوه بر نام‌ها و برندهای شناخته شده آلمانی، مردم می‌توانند به نام‌های کمتر شناخته شده نیز توجه کنند چرا که از نظر او همین شرکت‌ها پشتوانه اقتصاد آلمان هستند.با میکائیل بارون فون اونگرن اشترنبرگ دیپلمات 60 ساله آلمانی به شرح زیر است:

_ روابط ایران و آلمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
اولاً، آلمان همواره به ایران به عنوان کشوری بسیار مهم در منطقه نگریسته است. گفت‌وگو و تبادلات بین کشورهای ما به صورت سنتی و از گذشته در سطح بسیار بالایی بوده اند. فراموش نکنید که جمعیت ایرانی قابل توجهی در آلمان زندگی می کند.

 

برخی ایرانیان برای تحصیل آمدند، برخی به دلایل تخصصی و شغلی و برخی با یک تبعه آلمانی ازدواج کردند. این روابط خانوادگی گسترده، کمک شایانی به تقویت روابطمان کردند. در زمینه اقتصاد، طی قرن گذشته، آلمان تقریباً همواره از شرکای اصلی تجاری ایران بوده است.

 

البته تحریم ها در چند سال گذشته تأثیر خود را داشته اند؛ حجم تجاری فعلی ما نسبتاً پایین است اما تنها 15 سال پیش، آلمان بزرگترین صادرکننده بی رقیب به بازار ایران بود و این تنها محدود به فروش محصولات نمی شود. فکر می کنم شرکت های آلمانی هم به خوبی متوجه این موضوع شده اند که انتقال فن آوری و همچنین کارآفرینی، بخش مهمی از فعالیت ما در ایران است.

دوماً، تحصیلات و علم، کشورهای ما را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کرد؛ چندین نسل از دانشجویان ایرانی، تحصیلات خود را در آلمان به پایان رسانده اند و ما به خوشنامی دانشگاه های خودمان در ایران افتخار می‌کنیم.

 

موفقیت های بسیاری نتیجه این همکاری ایرانی آلمانی می باشد. پروفسور مجید سمیعی که ساکن هانوفر است، یکی از نمونه‌های بارز دانشمندانیی می باشد که با فعالیت‌های متعدد خود در هر دو کشور پل‌های ارتباطی بسیاری بین ایران و آلمان ساخته است.

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی,میکائیل بارون


مایلم در اینجا چند کلمه در مورد روابط فرهنگی‌مان صحبت کنم. اینجا در تهران به راحتی می توان نمونه های بسیاری از همکاریهای بین دوکشور رامشاهده کرد، به عنوان مثال، موسسه شناخته شده باستان‌شناسی آلمان (DIA) که دهه‌ها روابط بین محققین را تقویت کرده است و یانگاهی بیاندازید به مدرسه سر زنده و در حال رشد آلمان درمنطقه قلهک.

 

ما همچنین یک موسسه زبان آلمانی (DSIT) داریم که سالانه زبان آلمانی را با کیفیت بالا به بیش از 5.000 متقاضی آموزش می دهد. در ضمن این موسسه یکی از بزرگترین موسسات دولتی آلمان در سراسر جهان می‌باشد.

 

خوشبختانه تقاضا برای دوره های زبان آلمانی در ایران بسیار زیاد است، علی رغم این واقعیت که فراگیری زبان آلمانی سخت است. از این رو بسیار خوشحال هستم که موفق شدیم طی دو سال اخیر تعداد زبان آموزان را افزایش دهیم.

_ اولویت‌ها و برنامه‌های آلمان برای سرمایه‌گذاری در ایران چیست و همکاری‌ها بین دو طرف پس از برجام چگونه بهبود خواهد یافت؟
از زمانیکه در ماه ژوئیه توافق حاصل شد، مردم ایران بی صبرانه منتظر لغو تحریم‌های اقتصادی هستند. آنها از فرصت های بزرگی که رشد تجارت و سرمایه گذاری برای طرفین به همراه دارد، آگاه هستند.

همین روحیه در سفر قائم مقام صدر اعظم ما، آقای زیگمار گابریل به ایران نیز دیده می شد. در راستای این میراث غنی و دهه ها روابط نزدیک، وی یک هیئت بلند مرتبه تجاری از آلمان به تهران آورد.

در ماه های آتی نیز افراد و هیئت های پرشمار دیگری این راه را ادامه خواهند داد. اما باید توجه داشت که قائم مقام صدر اعظم تنها به امور اقتصادی نپرداخت.

 

وی همچنین با رییس جمهور آقای روحانی، رییس مجلس، آقای لاریجانی و وزیر امور خارجه، آقای ظریف دیدار داشت. بنابراین روابط در حال گسترش است و این امر تنها شامل اقتصاد نمی شود. بلکه تمام زمینه ها را دربر می گیرد.

امروز بسیار از من سئوال می شود که آیا این یا آن مارک یا شرکت مشهور قصد بازگشت به بازار ایران را دارد یا خیر. این کنجکاوی قابل درک است اما هم‌زمان سعی می کنم توجه مردم را به نام های کمتر شناخته شده جلب کنم؛ سال گذشته ما در اینجا یک نمایشگاه بزرگ تجاری داشتیم که نمایندگان بین المللی صنعت نساجی در آن حضور داشتند.

 

30 یا 40 شرکت آلمانی، ماشین آلات نساجی خود را به نمایش گذاشتند و راستش را بخواهید، من هیچ‌کدام از آنها را نمی شناختم و بیشتر متعجب شدم، زمانیکه متوجه گردیدم که برخی از آنها در زمینه های خاصی در جهان پیشرو هستند! شرکت های کوچک و متوسط، پشتوانه اقتصاد آلمان هستند و من مطمئن هستم که آنها در راستای منافع مشترک مان جایگاه خود را در ایران خواهند یافت.

شرکت های کوچک و متوسط، پشتوانه اقتصاد آلمان هستند و من مطمئن هستم که آنها در راستای منافع مشترک‌مان جایگاه خود را در ایران خواهند یافت.

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی,میکائیل بارون


_خشونت رو به رشد در خاورمیانه را چگونه ارزیابی می کنید و موضع کشور شما در قبال آن چیست؟
درگیری‌های موجود در خاورمیانه مطمئناً در مرکز توجه ما قرار دارد و آلمان عمیقاً نگران وقایع سوریه، عراق و یمن است. ما شاهد یک فاجعه انسانی هستیم و مرگ مردم بی‌گناه و غیر نظامیان بی‌شمار برای همه ما دردآور است. به هر حال ما می دانیم که تنها بر پایه ثبات سیاسی می توان به آرامش اجتماعی و رفاه و آسایش رسید.

 

از این رو من فکر می‌کنم جامعه بین الملل مسئولیت دارد در راستای ایجاد ثبات در سوریه و عراق و ارسال کمک های بشردوستانه و نیازهای اساسی آوارگان اقدام نماید و برای رسیدن به این هدف، تمام قدرت های منطقه باید نقش داشته باشند.

 

وزیر امور خارجه ما این امر را سال ها پیش متذکر شد. همچنین ما اعتقاد داریم که ساختارهای امنیتی جدیدی، مطابق نیازهای منطقه، باید پیاده شوند.

 

اروپا پس از جنگ جهانی دوم شاهد دوره بی سابقه‌ای از صلح بود و من معتقدم که وجود اتحادیه اروپا نقش مهمی در این موفقیت داشته است، اما بدیهی است که هر منطقه از جهان باید راه حل‌های خود را بیابد.

_ رفتار آلمان با پناه‌جویان مورد تحسین جامعه بین الملل قرار گرفت. با این وجود برخی مفسران ادعا کردند که آلمان به دلیل نرخ منفی رشد جمعیت در اروپا این تصمیم را گرفته است. برداشت شما از این انتقاد چیست؟
بحران جاری پناه‌جویان یک چالش انسانی عظیم است و همانطور که می‌دانیم این بحران در نهایت تنها با آرام کردن درگیری هایی که باعث پیدایش آن شده اند، قابل حل است.

 

در هر صورت، گزارش های متعددی از وقایع هفته‌های اخیر اروپا منتشر گردید که ممکن است باعث نتیجه گیری اشتباه برخی ناظران شده باشد.

 

شرایط پناه جویان در یک ماه پیش، شرایطی استثنایی بود و اقدامات بشر دوستانه خاص برخی کشورها نشانگر تغییری در سیاست کلی ما نیست. اولاً، قانون پناهجویان اروپا، یا همان کنوانسیون دابلین، هنوز قابل اجرا می باشد. در نتیجه، هیچکس نمی تواند انتخاب کند که در چه کشوری درخواست پناهندگی کند.

شرایط پناه جویان در یک ماه پیش، شرایطی استثنایی بود و اقدامات بشردوستانه خاص برخی کشورها نشانگر تغییری در سیاست کلی ما نیست. اولاً، قانون پناهجویان اروپا، یا همان کنوانسیون دابلین، هنوز قابل اجرا می‌باشد. در نتیجه، هیچ کس نمی‌تواند انتخاب کند که در چه کشوری درخواست پناهندگی کند.

در عوض، هر متقاضی پناهندگی در اتحادیه اروپا از نظر حقوقی موظف است ، درخواست پناهندگی خود را در اولین کشوری که از طریق آن وارد محدوده شنگن شده است، ارائه دهد. اگر او به مسیرش ادامه دهد و کشور دیگری را انتخاب کند، برگردانده خواهد شد.

 

به عبارت دیگر، دولت آلمان به طور جد متعهد است که با تمام شرکای اتحادیه اروپا به توافقی بر سر تقسیم عادلانه مسئولیت ها برسد.

 

توافقی جامع در خصوص سهمیه کشورهای عضو، سریعاً مورد نیاز است تا "همبستگی اروپا" تنها در سطح شعار نباشد – و این امر قطعاً نیاز به تفاهمی مشترک در خصوص استانداردهای پناهندگی در اتحادیه اروپا دارد.

دوماً، در صورتی که درخواست پناهندگی کسی در آلمان مورد رسیدگی قرار گیرد، تصمیم گیری در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش درخواست بر عهده مقام مسئول مربوطه می باشد. تجربه گذشته نشان می دهد که اکثر درخواست ها احتمالاً رد و متقاضی به کشور مبدأش بازگردانده خواهد شد. از این رو، ادعای شایع در خصوص اقامت دائم هشتصد هزار پناهجوی جدیدالورود در آلمان، دقیق نمی‌باشد.

در صورتی که درخواست پناهندگی کسی در آلمان مورد رسیدگی قرار گیرد، تصمیم‌گیری در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش درخواست بر عهده مقام مسئول مربوطه می باشد. تجربه گذشته نشان می‌دهد که اکثر درخواست‌ها احتمالاً رد و متقاضی به کشور مبدأش بازگردانده خواهد شد. از این رو، ادعای شایع در خصوص اقامت دائم هشتصد هزار پناهجوی جدیدالورود در آلمان، دقیق نمی باشد.

_ نحوه رسیدگی به پرونده پناهجویان به چه صورت است؟
پرونده هر پناهجو به صورت مجزا، بر اساس قوانین حقوق بشری و واقعیت موجود بررسی می گردد. ملاحظات جمعیتی و اقتصادی مطمئناً نقشی در این فرآیند ندارند اگر این طور می بود، مطمئناً راه های آسان تر و ارزان تری برای رسیدن به این هدف وجود داشت.

 

اتفاقاً برعکس: ما اطمینان داریم که اکثریت قریب به اتفاق پناهجویان، پس از برقراری ثبات و صلح، مایل به بازگشت به وطن خود هستند. همین امر در مورد پناهجویانی که در کشورهای همسایه مانند لبنان، اردن و ترکیه اسکان موقت یافته اند نیز صدق می کند.

 

دولت آلمان فعالانه جمعیت پناهجویان در بسیاری از کشورهای پذیرنده را از طریق پروژه های متعدد، از آموزشی گرفته تا بهداشتی و معیشتی، برای این روز آماده می کند چه پناهجوی سوری در لبنان و چه یک پناهجوی جوان افغانی در ایران.

 

اخبار,اخبار سیاست خارجی,میکائیل بارون


_ نظر شما درباره نقش کنگره آمریکا در بررسی برجام چیست؟
تمام دولت‌های درگیر برای رسیدن به این توافق به سختی تلاش کردند. از این رو خوشحال هستم که هیچ فرآیند ملی بررسی و تأیید برجام، تا این لحظه از اجرای بندهای این توافقنامه جلوگیری نکرده است.

 

اکثریت در کنگره آمریکا جلوی آن را نگرفتند. حال باید صبر کنیم که در مجلس ایران چه اتفاقی می افتد؛ مجلس شما نیز در حال بررسی این توافق می باشد و البته امیدواریم که این توافق هرچه سریعتر تأیید گردد و به اجرا درآید.

اخبار سیاست خارجی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
حواشی روابط ایران و آلمان در پی سفر وزیر اقتصاد آلمان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سفیر ترکیه در تهران: دولت آینده ترکیه اهمیت روابط با ایران را درک می‌کند



اخبار,اخبارسیاست  خارجی,روابط تهران و آنکارا

سفیر ترکیه در ایران گفت: ترکیه خود یکی از بزرگترین قربانیان تروریست است و به همین دلیل هیچ‌گاه به گروه‌های تروریستی به ویژه داعش کمک نخواهد کرد. ما هرگونه حمایت از گروه‌های تروریستی را تکذیب می‌کنیم.

رضا هاکان تکین در حاشیه انتخابات پارلمانی ترکیه در تهران که صبح امروز هم‌زمان در سفارت و کنسولگری‌های این کشور در ایران برگزار شد در جمع خبرنگاران حاضر و به سوالات آنها پاسخ داد.

وی در پاسخ به خبرنگار ایسنا در رابطه با اینکه انتخابات پارلمانی چه تأثیری در روابط تهران - آنکارا خواهد داشت، گفت: در حال حاضر نمی‌توان پیش‌بینی کرد که نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه چه خواهد بود ولی هر نتیجه ای که حاصل شود ترکیه پس از این انتخابات در کوتاه‌ترین زمان ممکن دولت تشکیل خواهد داد.

هاکان تکین با بیان اینکه روابط ترکیه و ایران به صورت سنتی فوق‌العاده قوی و مستحکم است، خاطرنشان کرد: بدون در نظر گرفتن اینکه در این انتخابات چه حزبی به تنهایی دولت تشکیل دهد و یا اینکه دولت ائتلافی از ترکیب دو یا چند حزب دیگر تشکیل شود باید بگویم دولت آینده ترکیه هم قطعاً اهمیت و اولویت روابط با ایران را درک می‌کند.

وی ادامه داد: هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد که روابط ایران و ترکیه به شکل روزافزون گسترش خواهد یافت.

سفیر ترکیه در ایران گفت: ترافیکی در دیدارهای مسئولان ایران و ترکیه به وجود آمده است و این دیدارها در سطوح عالی شکل می‌گیرد ولی به خاطر روند برگزاری انتخابات در ترکیه وقفه‌ای در دیدارها حاصل شده است.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران افزود: این سفر بلافاصله پس از عید نوروز صورت گرفت و به امید خدا پس از تشکیل دولت جدید مجدداً سفرهای هیأت‌های دو کشور از سر گرفته خواهد شد.

هاکان تکین خاطرنشان کرد: همانطور که نخست وزیر ما آقای داوود اوغلو در حاشیه اجلاس سازمان ملل در ماه سپتامبر و در نیویورک طی دیدار خود با رئیس جمهور محترم ایران اعلام کردند پس از تشکیل دولت جدید تمایل دارند در اولین فرصت به ایران سفر کنند.

سفیر ترکیه در ایران در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با ناامنی برخی از مناطق در ترکیه و راهکاری که این کشور برای برقراری امنیت برای این مناطق در نظر دارد نیز گفت: حاکمیت ترکیه تمامی تدابیر لازم را برای برگزاری امن انتخابات در نظر گرفته است تا شهروندان بدون نگرانی بتوانند در انتخابات شرکت کنند، البته در این زمینه نگرانی هم وجود ندارد.

وی ادامه داد: تمام تدابیر لازم اتخاذ شده است که انتخاباتی امن برگزار شود. البته ترکیه کشوری است که از سال 1946 تا امروز بارها و بارها انتخابات چندحزبی را برگزار کرده است و در سال‌های قبل نیز مشکلات امنیتی وجود داشته است ولی با وجود این مسائل ما همواره انتخابات را به بهترین شکل برگزار کرده‌ایم و این بار نیز قطعاً انتخابات در ترکیه به خوبی برگزار خواهد شد ولی ما برای جلوگیری از تهدیدهای احتمالی آماده هستیم.

هاکان تکین در پاسخ به سوال یکی از خبرگزاری‌های ترکیه مبنی بر اینکه نظر شما در رابطه با برخی اخبار منتشر شده که از درمان سرکرده گروه تروریستی داعش (ابوبکر بغدادی) در استانبول حکایت می‌کند چیست، اینطور توضیح داد: تمام اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه ابوبکر بغدادی به ترکیه منتقل و در آنجا تحت مداوا است را تکذیب می‌کنم و ‌می‌گویم تمام این اخبار محصول خیال‌پردازی‌های رسانه‌ای بوده است و قطعاً اگر این شخص به ترکیه بیاید در اولین فرصت و اولین جا دستگیر و تحویل قانون داده می‌شود.

وی ادامه داد: طی ماه‌های گذشته به خصوص هفته‌های گذشته مرتب اخبار و مطالبی مبنی بر اینکه ترکیه گروه تروریستی داعش را حمایت می‌کند منتشر می‌شود و ما این را تکذیب می‌کنیم و مشخصاً واقعی بودن این ادعاها را رد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ترکیه یکی از بزرگترین قربانیان تروریسم هیچ‌گاه به گروه‌های تروریستی کمک نخواهد کرد، افزود: ترکیه همچنان از اقدامات گروه‌های تروریستی متضرر می‌شود و به این دلیل هیچ‌گاه به آنها کمک نخواهد کرد و مشخصاً گروه تروریستی داعش هم نمی‌تواند حمایتی از ترکیه دریافت کند.


  اخبار سیاست خارجی  -  ایسنا