اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رنگ و روی رسانه های تونس باز شده است



 

 

رنگ و روی رسانه های تونس باز شده است

 

آزادی بیان ، اولین ثمره انقلاب

رنگ و روی رسانه های تونس باز شده است

رسانه ها در تونس پس از فرار رئیس جمهور زین العابدین بن علی و پایان 23 سال حکومت وی، باز شدن فضا و توقف کنترل و سانسور دولتی،برای نخستین بار مطالب  ممنوعه سابق را منتشر می کنند.

به نقل از روزنامه القدس العربی چاپ لندن، رسانه های تونس قبل و بعد از فرار بن علی، 180 درجه تغییر کرده اند. تلویزیون دولتی میزبان مخالفانی است که سال های سال پخش نام تا تصویر آنها ممنوع بود. همین وضعیت در روزنامه ها و شبکه های رادیویی نیز برقرار است.

شبکه تلویزیونی"حنعل " متعلق به یکی از نزدیکان دولت سابق، هم اکنون برنامه های خود را به بازتاب سخنان مردم معترض اختصاص داده است.

عنوان بن علی در رسانه های تونس به ناگاه پس از پیروزی انقلاب از "جناب رئیس جمهور" به "دیکتاتور سابق " و "رئیس جمهور مخلوع" تغییر کرده است.

تلویزیون دولتی تونس نیز کار را به آنجا رساند که بازگشت دکتر منصف المزروقی از مخالفان مشهور را به تونس را پوشش داد ؛ این در حالی است که در گذشته هیچ خبری از وی پخش نمی شد. رادیو و تلویزیون دولتی تونس همچنین بازگشت تعدادی از مخالفان سیاسی مقیم خارج از تونس مانند کمال الجندوبی رییس شبکه حقوق بشر مدیترانه و اروپا را پوشش دادند.

بسیاری از شبکه های خصوصی متعلق به نزدیکان بن علی پس از فرار وی، با تغییر گفتمان خود، از اراده ملت و مخالفان بن علی حمایت می کنند.

در بخش مطبوعات نیز بسیاری از روزنامه ها نتوانستند در سه روز نخست پس از فرار بن علی، منتشر شوند ولی بعد از انتشار مجدد مردم برای نخستین بار در روزنامه های کشورشان با توصیف بن علی به عنوان دیکتاتور و رییس جمهور مخلوع رو به رو شدند.

این روزنامه ها هم توانستند برای نخستین بار مصاحبه ها و اخبار مربوط به افراد و احزاب ومخالف را چاپ کنند.

خبرنگاران روزنامه "الشروق" -به عنوان نزدیک ترین روزنامه به بن علی - از تشکیل شورای جدید سردبیری و برکناری سردبیران گذشته این روزنامه خبر دادند.

در روزنامه "الصباح" متعلق به "صخرالماطری" داماد رییس جمهور برکنارشده هم خبرنگاران و روزنامه نگاران آن تصمیم گرفتند سردبیر روزنامه یعنی "فیصل البعطوط" را برکنار کنند و نام وی را به همراه نام داماد بن علی به عنوان مدیر مسوول از شناسنامه روزنامه حذف کنند. این روزنامه هم اکنون توسط خود روزنامه نگاران اداره می شود.

در بین هفته نامه ها و مجلات هم وضعیت به همین گونه است ؛ مجلات "الحدث" و "کل الناس" معروف ترین مجلات تونس و وابسته به وزارت کشور و دستگاه امنیتی دولت بن علی بودند که دوباره انتشار خود را آغاز کردند اما محتوای مطالب خود را به طور کامل تغییر دادند. این دو مجله که پیش از این به حمله و اتهام زنی به مخالفان دولت مشهور بودند هم اکنون از "انقلاب تونس" سخن به میان می آورند و خبرهای "شب سقوط گارد ریاست جمهوری" را منتشر می کنند.

این دو مجله در شماره اخیر خود همچنین با خانواده شهدای انقلاب تونس و معروف ترین آنها یعنی محمد البوعزیزی که اقدام به خودسوزی کرده بود مصاحبه کرده اند البته در شماره جدید نام مدیرمسوول یعنی عبدالعزیز الجریدی را منتشر نکردند. وی به نوشتن بیشترین مقالات و مطالب در حمایت از بن علی معروف بود.

در همین حال عادل السمعلی از اعضای هیات رییسه سندیکای روزنامه نگاران تونس از دولت جدید خواست تمامی رسانه های متعلق به حزب حاکم یا دامادها و نزدیکان بن علی را دولتی کنند.

وی افزود: این رسانه ها با پول دزدیده شده ملت ایجاد شدند پس الان نیز باید به مردم برگردند. این روزنامه ها باید توسط روزنامه نگاران خود اداره شوند.

دو روزنامه "الحریه" و لونودوفو" ارگان حزب حاکم نیز از زمان فرار بن علی، منتشر نشده اند و روزنامه نگاران آن به دلیل تاخیر در پرداخت حقوق شان، دست به تحصن زده اند.

شبکه فرانس 24 نیز به نقل از یک عضو ارشد یک روزنامه دولتی در تونس گزارش داد: ما همیشه مجبور بودیم خبر و عکس رئیس جمهور را به عنوان تیتر یک منتشر کنیم هر چند این خبر کم اهمیت باشد. در روزهایی که هیچ خبری از رئیس جمهور نبود نیز سعی می کردیم از آرشیو سخنانش، متنی را تنظیم و منتشر کنیم.

شبکه 7 تونس یکی از مهمترین شبکه های تلویزیونی دولتی این کشور است. نام 7 آن نیز برگرفته از تاریخ 7 نوامبر 1987 یعنی روزی است که بن علی به عنوان رئیس جمهور کار خود را آغاز کرد.

این شبکه نیز نام خود را از" شبکه 7 "به "تلویزیون ملی تونس" تغییر داد.

این شبکه در ابتدای اعتراضات مردمی در خیابان ها، هیچ واکنشی از خود نشان نمی داد اما در آخرین روزهای حکومت بن علی، در حالی که هزاران نفر در شهرهای مختلف تونس علیه دولت اعتراض می کردند این شبکه به پخش مستند و برنامه های عادی خود می پرداخت و تنها در زیرنویسی، برقراری مقررات منع آمدو شد و حکومت نظامی را اعلام می کرد.

اما پس از پیروزی انقلاب تونس، شبکه 7 سابق برنامه های مختلفی از انقلاب تونس را پخش می کند و تعدادی از مخالفان دولت، در میزگردهای آن به گفت وگو می نشینند.

این شبکه  که در اوایل اعتراضات مردمی، معترضان را اقلیتی تروریست خطاب کرده بود از روز جمعه با اعلام رسمی عزای عمومی برای "شهدای" انقلاب تونس همراه شد و نه تنها رنگ قرمز لوگوی این شبکه به سیاه تغییر داد بلکه همه مجریان آن نیز لباس مشکی به تن کردند.

این روزها ، رسانه های تونس ، بی سابقه ترین آزادی بیان را در این کشور تجربه می کنند...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
1392/11/22:باز تاب حماسه ما در رسانه های دیگران...

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انبه، رنگ چهره را باز می‌كند



 

انبه، رنگ چهره را باز می‌كند

 

میوه انبه دهان را خوشبو و رنگ چهره را باز می‌كند، همچنین تقویت كننده دستگاه گوارش است.

مرتضی صفوی در گفت‌و‌گو با فارس‌‌ افزود: میوه انبه دارای اسیدسیتریك و تانن است.

هسته آن بسیار چرب و حاوی نشاسته بالایی است كه دهان را خوشبو و رنگ چهره را باز می‌كند.

این متخصص تغذیه افزود: مصرف انبه تقویت كننده جسم‌، روح و دستگاه گوارش است‌ و همچنین عطش را رفع می‌كند، ادرار‌آور، ملین و برای تقویت معده مفید است.

صفوی گفت: انبه یكی از منابع غنی ویتامین A است. همچنین دارای مقادیر كافی ویتامین C، ویتامین B، پتاسیم، كلسیم و آهن است.

وی افزود: ویتامین A در تقویت بینایی چشم و حفظ سلامتی دندان‌ها، پوست، استخوان، غشاهای مخاطی و بافت‌های نرم بدن نقش مهمی دارد.

صفوی گفت: مصرف انبه برای چاق شدن افراد لاغر مفید است. مربا و ترشی انبه نیز برای تقویت معده مفید است...../تحلیل:فارس