اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رمی بوشارلا یا بوشالار یا بوشاقلار؟



اخبار,اخبار اجتماعی,رمی بوشارلا

 اخبار اجتماعی -  آمبولانس بررسی می‌کند؛
طنز)رمی بوشارلا یا بوشالار یا بوشاقلار؟

دیروز «رمی بوشارلا» - باستان‌شناس فرانسوی - که به دعوت ایران و برای حضور در دوازدهمین گردهمایی سالانه بین‌المللی باستان‌شناسان به کشور سفر کرده بود، در فرودگاه دیپورت شد. همه از دیروز در مخالفت با دیپورت باستان‌شناس فرانسوی موضع گرفته‌اند. ولی ما به‌عنوان آمبولانس‌چی از این اقدام آگاهانه و دلسوزانه حمایت می‌کنیم. چرا؟

چون 1وُم به نظر ما همین که به‌جای ممنوع‌الخروجی به مرحله ممنوع‌الورودی رسیده‌ایم خودش نوآوری است و جای تبریک دارد.


2وُم اینکه تجربه ریچارد فرای ثابت کرد خارجی‌ها جنبه میهمان‌نوازی ندارند و چایی دوم نخورده فامیل می‌شوند و پس‌فردا هم وصیت می‌کنند اگر فوت کردند کنار سی‌وسه‌پل یا بلوار کشاورز دفن شوند. پس حالا که خارجی‌ها جنبه ندارند ما که عقل داریم. بهتر است همان اول نگذاریم بیایند که فردا داستان نشود.


3وُم اینکه فرانسه اگر غل‌وغشی ندارد و ریگی به کفشش نیست چرا باستان‌شناس می‌فرستد؟ آیا ما باستانی هستیم؟ آیا ما تاریخ‌مصرف‌گذشته هستیم؟ آیا ما به درد موزه می‌خوریم؟ همین‌دیگر. فرانسه اگر راست می‌گوید به‌جای باستان‌شناس، نوشناش آن‌هم به‌صورت ناشناس بفرستد.


4وُم هم باید بگوییم حتما این آقای رمی بوشارلا جاسوس بوده. مشکوک نیست؟ به نظر ما که کاملا مشکوک است.


5وُم اینکه ما هم وقتی نمی‌خواهیم با کسی معاشرت و گفت‌وگو کنیم، بهش روی خوش نشان نمی‌دهیم و اگر هم بیاید دم خانه، در را رویش باز نمی‌کنیم. به‌هرحال اروپا باید بفهمد ما کامل آشتی نکرده‌ایم.


6وُم ما تحقیق کردیم دیدیم این آقای بوشارلا فرانسوی نیست و دستش برای ما رو شده. بوشارلا درواقع یا بوشالار است به معنی این کمربندها و شال‌ها (که حتما یک کد جاسوسی است و لابد توی کمربندش دوربین کار گذاشته)، یا بوشاقلار است به معنی این بچه‌ها (که حتما کد عملیاتی است و می‌خواهد بچه‌ها را سازماندهی کند)، یا بوساریلار است به معنای این زردها (که حتما کد اطلاعاتی است و ارجاع دارد به ترانه معروف زردها بیهوده قرمز نشدند...). در هر حال آقای بوشارلا، ما دستت را رو کردیم و کدت را شکستیم.


7وُم و در پایان آیا آدمی که اسمش را دستکاری کرده فردا باستان ما را در حال شناسایی دستکاری نخواهد کرد؟
  اخبار اجتماعی - شرق


ویدیو مرتبط :
در انتظار قهرمانان رمی (1)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاریخچه رمی جمرات



رمی جمرات,تاریخچه رمی جمرات

تاریخچه رمی جمرات/ چگونگی راندن شیطان در چهارمین عمل حج

رمی جمرات - جمرات نام سه محل در منا است که اگر از سمت مکه رو به منا برویم از دامنه کوهی که فاصل میان مکه و منا است، شروع می‌شود و هر یک بصورت ستونی چهارگوش است که از سنگهای برهم چیده شده، با ملاطی از سیمان ساخته شده است .

چهار طرفش باز است جز جمره عقبه که در گذشته فقط یک طرفش باز و آزاد بوده زیرا به کوه متصل بوده است و در سالهای اخیر که کوه برداشته شده، در جانب کوه، دیواری سیمانی، آن سمت را پوشانیده، ولی در موسم حج سال 1372 هـجری شمسی مشاهده شد که دیوار پشت آن را برداشته اند و آن نیز شکلی چون دو ستون دیگر پیدا کرده است.

هر یک از جمرات نامی دارد: به ترتیب از سمت منا رو به مکه، به اولی جمره اولی و به دومی جمره وُسطی و به آخری جمره عَقَبه می گویند.

سابقه تاریخی رمی جمرات

رمی جمرات یعنی سنگریزه زدن به سه محل گفته شده که باید روز عید قربان و روز یازدهم و دوازدهم و در مواردی روز سیزدهم ذیحجه انجام شود.

در برخی روایات سابقه این عمل تا زمان حضرت آدم کشانده شده و برخی دیگر سابقه تاریخی آن را تا ابراهیم (ع) می رسانند. در مورد حضرت ابراهیم  نیز نظرات و تحلیلهای متفاوتی وجود دارد.

برخی روایات آن را از تعالیم جبرئیل به ابراهیم هنگام آموزش مناسک حج می داند و پاره ای دیگر ظهور شیطان به ابراهیم و سنگ انداختن ابراهیم به او را آغاز پیدایش این عمل معرفی می کند و دسته دیگر آن را یادآور سنگهایی می داند که ابراهیم (ع) به قوچ قربانی زد.

از امام صادق (ع) نقل شده است: نخستین کسی که رمی جمار نمود (به جمرات سنگ انداخت) آدم بود. چون خداوند اراده فرمود که آدم را توبه دهد، جبرئیل را نزد او فرستاد، جبرئیل گفت: خداوند مرا نزد تو فرستاده تا مناسکی که بوسیله آن توبه تو پذیرفته می شود وقتی خواست او را از منا به طواف خانه خدا آورد، در ناحیه جمره عقبه شیطان بر آدم ظاهر شد و از او پرسید: آهنگ کجا داری؟ جبرئیل به آدم گفت: او را هفت سنگ بزن و با انداختن هر سنگی تکبیر بگو. آدم چنانکه جبرئیل گفت، انجام داد و شیطان رفت.

جبرئیل روز دوم دست آدم را گرفت تا به جمره اولی رسید. ابلیس بر او آشکار شد، جبرئیل گفت: هفت سنگ به او بزن و با هر سنگی تکبیر بگو. آدم چنان کرد. ابلیس رفت و دوباره در محل جمره وسطی بر او آشکار شد و به آدم گفت: آهنگ کجا داری؟ جبرئیل گفت: او را هفت سنگ بزن و با هر سنگی تکبیر بگو، و آدم چنان کرد و ابلیس فرار کرد و این عمل را تا چهار روز انجام داد و جبرئیل بعد از آن به آدم گفت: شیطان را بعد از این هرگز نخواهی دید.

روایت دیگر این است که چون ابراهیم از ساختن خانه خدا فارغ گشت، جبرئیل مناسک و آداب حج را به او آموخت و چون وارد منا شدند و از ناحیه عقبه فرود آمدند، شیطان در ناحیه جمره عقبه بر او آشکار شد، جبرئیل گفت: او را سنگ بزن، ابراهیم هفت بار او را سنگ انداخت و شیطان پنهان شد. دوباره در جمره وسطی بر او ظاهر شد، جبرئیل گفت: او را سنگ بزن، ابراهیم هفت بار سنگ انداخت و شیطان پنهان شد. برای بار سوم در محل جمره اولی بر او آشکار شد. مجدداً جبرئیل گفت: او را سنگ بزن، ابراهیم نیز هفت سنگ بر او زد و شیطان مخفی شد.

رمی جمرات,تاریخچه رمی جمرات

 در گزارشی دیگر چنین آمده است: چون ابراهیم از ساختن خانه خدا فارغ گشت، گفت خداوندا کار را به سامان رساندم، اینک مراسم را به ما تعلیم فرما. خداوند جبرئیل را فرستاد که ابراهیم را حج یاد دهد. روز قربانی که فرا رسید شیطان بر او آشکار گشت، جبرئیل گفت: او را سنگ بزن، ابراهیم هفت سنگ انداخت و فردا و روز سوم نیز چنین کرد.

طبری رمی جمرات را یادآور سنگهایی می داند که ابراهیم خلیل به قوچ قربانی زد. و آن بیست و یک سنگ که ابراهیم انداخت نیز سنتی گشت که حاجیان چون بدان جایگاه رسند سه روز هر روزی ایشان را بیست و یک سنگ بباید انداخت.

روایات منقول از امامان شیعه، با گزارش سوم سازگار است. این روایات از طریق ائمه از پیامبر اسلام (ص) نیز نقل شده است و از این نظر از اهمیت بیشتری برخوردار است. چنانکه از امام صادق (ع) نقل شده است: نخستین کسی که رمی جمار کرد، آدم بود. بعد از آن جبرئیل نزد ابراهیم آمد و گفت: ای ابراهیم سنگ بزن، ابراهیم به جمره عقبه سنگ انداخت زیرا شیطان نزد جمره بر او آشکار شده بود.

جمرات سمبل شیطان شمرده می شود و سنگ زدن به آنها نوعی اظهار نفرت و انزجار از شیطان محسوب می گردد چنانکه در دعای رمی جمرات نیز به این معنا اشاره شده است: الله اکبر اللّهمّ ادحرْ عنّی الشیطان؛ خدایا شیطان را از من دور گردان.(وسائل الشیعه)

فقهای شیعه و اهل سنت اتفاق دارند که یکی از واجبات حج و اعمال منا، رمی جمرات است. همچنین تعداد سنگها و چگونگی انداختن آنها مورد اتفاق است.

 

منبع:mehrnews.com