اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رفسنجانی خواستارهمدلی علماودانشگاهیان



 

 

 

رفسنجانی

 

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام تصریح کرد:همدلی میان علمای علوم دینی و دانشگاهیان در شرایط کنونی قطعاً می تواند وحدت جهان اسلام را بیش از پیش تقویت کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر؛ آیت الله هاشمی رفسنجانی در مراسم افتتاحیه بیست و سومین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با تبریک ایام میلاد پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع)، بر ضرورت وحدت امت اسلامی برای مقابله با دسیسه های نظام سلطه تاکید کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:جهان اسلام با مجموع ۶۰ کشور مستقل و یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر جمعیت و همچنین با داشتن موقعیت های اقتصادی خوب و مکتب انسان ساز اسلام، باید بیشتر از همیشه در جهت وحدت گام بردارد و به قدرت واقعی خود برسد.

وی با اشاره به ضررهای همراهی نکردن ملت های مسلمان با یکدیگر افزود: اختلاف، تشتت و جدال نادرست به همراه اتلاف منابع و فرصت های موجود، از زیان های همراهی نکردن ملت های مسلمان با یکدیگر است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی، قرآن را محور اصلی وحدت میان مسلمانان و جهان اسلام برشمرد و گفت: آیات قرآنی در همه رسانه های جهان اسلام پخش می شود و همه مسلمانان آن را می خوانند، با این شرایط، انتظار این است که وحدت بیش از همیشه میان مسلمانان وجود داشته باشد.

وی یکی از ملاک های به دست آوردن وحدت را تقوا دانست و افزود: منبع اصلی اختلاف و همچنین نوع اختلافات در جهان اسلام درد بی علاج نیست، چرا که بخشی از این اختلافات به موضوع کلامی، بخشی دیگر به موضوع فقهی و در نهایت بخشی هم به موضوعات سیاسی برمی گردد.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام با اشاره به راهکارهای تقویت وحدت میان کشورهای اسلامی گفت: راهکار اختلاف عقیدتی علم کلام است هر چند علم کلام نیز ممکن است منشأ اختلاف باشد اما علما می توانند با حذف اختلافات ، در این زمینه پیشگام و پیشتاز باشند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد:اگر بحث های کلامی در فضایی آرام و علمی در مدارس علوم دینی و دانشگاه‌ها بررسی شود و مسائل کلامی بدون خشونت و نزاع مورد بحث علما و روحانیان قرار گیرد، اختلافات کلامی به حداقل می رسد.

وی در ادامه به اختلافات فقهی که مختص علما و فقهاست اشاره کرد و گفت: اختلافات فقهی نیز اگر در بحث ها و بررسی ها به نزاع نکشد قطعاً همدلی و پیشرفت جهان اسلام را دربرخواهد داشت.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اختلافات فقهی مختص علوم فقهی و اجتهاد است و مسئولیت حل آن بر عهده علما، فقها و مدارس دینی است.

وی افزود: اگر این مسائل در میان علما و فقها حل نشود نباید انتظار داشت که توده مردم اختلاف نداشته باشند، هر چند معتقدیم نادانی ها در این زمینه اختلافات فقهی را تیزتر و تندتر نیز می کند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: بخش سوم اختلاف ها در جهان اسلام که این روزها به ویژه با ایجاد مرزها ازجانب نظام استکبار زیادتر هم شده است و امت اسلام را رنج می دهد و بسیاری از امکانات و فرصت ها را از جهان اسلام گرفته است، مربوط به اختلافات میان سیاسیون، احزاب و کلاً مسائل سیاسی میان کشورهای اسلامی است.

وی افزود: این موضوع امکانات زیادی را از کشورهای جهان اسلام می گیرد و مورد سوء استفاده دشمنان قرار می گیرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: البته این موضوع زیاد به فقها و علمای دینی مربوط نمی شود و باید سیاسیون، احزاب و دولت‌ها و مجالس کشورهای اسلامی برای آن راهکار بدهند.

رئیس مجمع تشخیص مصحلت نظام با اشاره به فلسفه تشکیل سازمان کنفرانس اسلامی و مجامع اسلامی دیگر گفت: کشورهای اسلامی با توجه به ظرفیت های اقتصادی و فرهنگی فراوان این اجلاس ها را تشکیل داده اند اما به جای اینکه در اجلاس ها به یکدیگر نزدیک شوند نزاع میان آنها بیشتر نیز می شود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به نزدیک بودن کشورهای اسلامی به یکدیگر در ابعاد اقتصادی افزود: با وجود این نزدیکی، مرجع حل مشکلات در این سه نوع اختلافات موجود، از یک طرف مراجع و فقها و مدارس علمیه هستند و از طرف دیگر این مسائل به دولت‌ها برمی گردد.

وی ضرورت همدلی میان اهل علم، روحانیان و دانشگاهیان را در شرایط کنونی موجب تقویت وحدت در جهان اسلام برشمرد و گفت: البته کسانی هم هستند که نگذارند این دو بخش جامعه به هم برسند.


ویدیو مرتبط :
رفسنجانی صادق(جواب جالب رفسنجانی به یه خبرنگار! خیلی خنده دا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

تاکید هاشمی رفسنجانی برعبرت های عاشورا



 

 

قیام عاشورا

مردم ایران این افتخار را دارند كه به محض آشنائی با اسلام مجذوب مكتب اهل بیت علیهم السلام شدند و از زمان حكومت حضرت علی (ع) تا امروز این عشق و ارادت در حال رشد است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاكید كرد:بزرگترین درس قیام عاشورا پایداری حق و زوال باطل است.


به گزارش ایلنا،آیت‌الله اكبر هاشمی رفسنجانی در جمع كاركنان مجمع تشخیص مصلحت و جمعی از عزاداران سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) مصائب وارده به اهل بیت عصمت و طهارت را تنها گوشه‌ای از جهادشان در دفاع از حقایق قرآن و اسلام دانست و گفت: عشق و علاقه شیعیان و آزادگان جهان به امام حسین (ع)، یك واقعیت و سنت الهی است.


رئیس مجلس خبرگان رهبری، پایداری حق و زوال باطل را تقدیر الهی و بزرگترین درس عاشورا و حماسه حسینی خواند و تصریح كرد: این وعده خداوند در آیات قرآن كریم به صورت‌های گوناگون بیان شده است.


آیت الله هاشمی رفسنجانی مثل حق و باطل را مانند آب زلال و خالص و كف روی آن خواند و گفت: آب، این مایه حیات، ممكن است در چرخه طبیعت از شكلی به شكل دیگر تغییر شكل دهد اما حذف آن ناممكن است، در مقابل، كف روی آب حبابی است كه دیر یا زود زوال می یابد.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام راه قرآن، اسلام و ائمه (ع) را حق و حقیقت دانست و تصریح كرد: اگر به درستی در این راه حركت كنیم و به وظایف خود عمل كنیم، حق گم نمی‌شود و همیشه پایدار می‌ماند. مردم ایران این افتخار را دارند كه به محض آشنائی با اسلام مجذوب مكتب اهل بیت علیهم السلام شدند و از زمان حكومت حضرت علی (ع) تا امروز این عشق و ارادت در حال رشد است و در سایه مجاهدات در این راه موفق شدند برای اولین بار در تاریخ، مكتب اهل بیت را مذهب رسمی ایران كنند و ساختار نظام را بر محور ولایت شكل دهند و هیچ قدرتی نمی‌تواند این عشق و ارادت را از ما بگیرد و در شرایط گوناگون این حقیقت را ثابت كرده‌اند.


رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینكه امروز در جامعه بشری امام حسین (ع) بخاطر ظلم‌ستیزی و دفاع از حق و حقیقت مورد تكریم و یزیدی‌ها و اموی‌ها بخاطر جنایاتشان مورد نفرین و لعنت قرار دارند تصریح كرد: امیدواریم شیعیان و آزادگان جهان علاقه و عشق خود به امام حسین و سایر ائمه علیهم‌السلام را با عمل درست به فرامین قرآن و سخنان معصومین و ائمه اطهار علیهم‌السلام نشان دهند.


در ابتدای این مراسم، آیین سوگواری و عزاداری حضرت امام حسین (ع) و یاران با وفایش و سالگرد شهادت امام سجاد (ع) برگزار شد.