اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رضایت دادن آقا زاده فراری به بازگشت/این هفته؛بازگشت مهدی هاشمی به كشور!؟



  ،  مهدی هاشمی,احبار,اخبار سیاسی

 

رضایت دادن آقا زاده فراری به بازگشت و برگزاری محاکمه

منابع آگاه از احتمال بازگشت 'مهدی هاشمی' پس از ماه ها فرار از ایران ، به داخل کشور خبر دادند .

به گزارش گروه سیاسی "محدوده" ، آقا زاده فراری که بعد از افشای پرونده امنیتی خود در فتنه 88 به بهانه ادامه تحصیل به لندن گریخته بود ، طی هفته جاری به ایران باز خواهد گشت .

بنا به گفته یک منبع آگاه ، بازگشت مهدی هاشمی به کشور بعد از رایزنی های فراوان و تلاش های بسیار دستگاهای امنیتی و قضائی کشورمان صورت گرفته است و فرزند اکبر هاشمی توافق کرده که به محض ورود به ایران ، خود را در اختیار نیروهای امنیتی کشور برای رسیدگی به پرونده اش قرار دهد .

این منبع آگاه در پایان افزود : بدون تردید، حجم قابل توجه پرونده‌های مستند موجود در دستگاه‌های اطلاعاتی که با ورود مهدی هاشمی عملیاتی خواهند شد، در کنار مطالبه به‌حق همه مردم برای برخورد با وی، مانع از اعمال نفوذ مجدد در پرونده او خواهد شد./محدوده


ویدیو مرتبط :
هراس داعشی های انگلیسی از بازگشت به كشور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازگشت مهدی هاشمی به سود پدر است



مهدی هاشمی , حکم جلب مهدی هاشمی

 

در تمام این حدود یک سال و نیم پس از صدور حکم جلب مهدی هاشمی ، اخبار متعددی درباره ی وی منتشر شد تا یکشنبه 17 اردیبهشت که خبری روی سایت ها قرار گرفت با مضمون محاکمه مهدی هاشمی. اما جمعه 22 اردیبهشت خبری به صورت محدود و پیامکی ارسال می شد که حاصل خبر به تعویق افتادن جلسه دادگاه مهدی هاشمی بود. نیم نگاهی به اتفاقات حول و حوش مهدی هاشمی از زمان خروج یعنی شهریور 1388 ، فرصتی را برای دو توصیه را فراهم میكند، یكی به قوه ی قضائیه و یكی به آقای هاشمی رفسنجانی.

مهدی هاشمی از کشور خارج شد! این عنوانی بود که در شهریور 88 بسیاری را متعجب کرد. کسی که در حوادث آن سال جزء متهمان ردیف اول محسوب می شد و اتهاماتی بسیار جدی از جانب برخی دستگیر شدگان متوجه وی شده بود توانسته بود از کشور خارج شود در حالی که هیچ کس حتی رئیس جمهور سابق، سید محمد خاتمی، ممنوع الخروج شده بودند یا به هر نحو از خروج آن ها جلوگیری می شد. دو موضوع بود که در این بین بسیار آزاردهنده بود. اول، خروج مهدی هاشمی در حالی بود که پیش از این بسیاری از اقشار جامعه خواستار دستگیری و رسیدگی به اتهامات وی بودند. زمانی که صدها نفر به جرایم مرتبط بازداشت شده بودند و دادگاهشان در حال برگزاری بود، چرا شخصی چون مهدی هاشمی که به عقیده ی برخی منتقدین، تحلیل گران و حتی بازداشت شدگان و همکاران سابق او، متهم به بزرگ ترین جرم ممکن در قانون اساسی یعنی براندازی شده بود، باید در دادگاه نباشد، دستگیر نشود و به راحتی از فرودگاه امام خمینی (ره) به لندن پرواز کند! اگر مهدی هاشمی نام خانوادگی هاشمی رفسنجانی را یدک نمی کشید، باز هم می توانست با کمال خونسردی راهی انگلستان شود! چرا زمانی که بسیاری کسانی که اتهامشان از وی کم تر بود، باید در دادگاه و زندان روزگار می گذراندند و مهدی هاشمی در لندن آب و هوایی عوض می کرد تا ببیند شرایط برای بازگشت مساعد خواهد شد یا خیر.

موضوع دوم توضیحی است که در تمام این مدت از سوی آیت الله هاشمی رفسنجانی، خانواده ی مهدی هاشمی و نزدیکانش عنوان می شد، خروج وی برای سر و سامان دادن به شعب خارج از کشور دانشگاه آزاد اسلامی و تحصیل مهدی در مقطع دکترا در دانشگاه آکسفورد بود. پس از اتمام ریاست جاسبی و جانشینی فرهاد دانشجو، وی اعلام کرد که دانشگاه آزاد اسلامی واحد آکسفورد لندن، نه دانشجویی داشته و نه فعالیتی علمی انجام می داده است و به همین دلیل تعطیل شد. بر اساس اخباری که بعد از اعلام تعطیلی این واحد دانشگاه آزاد اعلام شد، افرادی که در آن واحد بوده اند، با احتساب دانشجویان و اساتید، مجموعاً کم تر از 100 نفر می شده اند. پس این که مهدی هاشمی در حال مدیریت این واحد بوده است هم منتفی می شود.

می ماند تحصیلش در دانشگاه آکسفورد در مقطع دکترا که آن هم تا کنون شایعات زیادی پیرامونش منتشر شده است که البته هیچ کدام قابل استناد نیستند. در این مورد فرض را بر صحت ادعا می گیریم تا مدیون نشویم و ندانسته تهمتی نزده باشیم و در نظر می گیریم که اصلاً مهدی هاشمی واقعاً در حال تحصیل در دانشگاه آکسفورد است. باز هم نکته ای که به ذهن می رسد همان نکته ی تکراری است؛ در بحبوحه ی انتخابات و حوادث پس از آن و دادگاه های رسیدگی به تخلف متهمان، چرا و چگونه توانسته از کشور خارج شود و چرا وی باید بتواند و باید برود، ولی دیگران محصور در زندان و دادگاه باشند؟ در این بین دو انتقاد جدی متوجه دو شخص است؛ یکی متوجه آیت الله هاشمی رفسنجانی و دیگری متوجه آیت الله آملی لاریجانی است.

از آیت الله هاشمی رفسنجانی هم تقاضا می کنیم که در حالی که از نمادهای جمهوری اسلامی و از بنیانگذاران آن محسوب می شوند، کمک کنند تا پسرشان به ایران بیاید تا  از تشویش دوری از وطن و بلا تکلیف بودن رهایی یابد و با  حضور در دادگاه تكلیفش روشن شود یا از اتهاماتی در رابطه با فتنه و امثالهم تبرئه گرد وبیش از این به آبروی پدرش آسیب نرساند یا محکوم شود و پدر را از اتهام هواداری از پسر و حمایت از تبعیض مبرا سازد. سکوت و بی تفاوتی آیت الله در بازگشتن مهدی، هیچ پیامی برای مردم جز رضایت ایشان به فرار فرزند متهمشان از قانون و نیز استفاده از قدرت و نفوذشان در حاکمیت در مسیر تحقق اهداف شخصی و خانوادگی ندارد، نیامدن مهدی تا حال به زیان خانواده ی هاشمی رفسنجانی و شخص آیت الله بوده است.

آیت الله آملی لاریجانی نیز به رغم انصاف و اقتداری که گه گاه نشان داده اند و بسیاری را به تقدیر واداشته اند، باید توجه داشته باشند که تعویق رسیدگی به این مورد خاص، پیامدی جز بدبینی و نا امیدی مردم از رسیدگی به جرایم اقویا نخواهد داشت.

در زیر اتفاقاتی که از خرداد 88 تا اردیبهشت 91 در مورد پرونده ی مهدی هاشمی افتاده است از نظر گذرانده می شود. لازم به ذکر است به دلیل مشابهت پرونده خانم فائزه هاشمی، به صورت خلاصه بخشی از موارد مربوط به پرونده و محکومیت وی هم ذکر شده است:

28 خرداد 1388: دانشجویان برای محاکمه و دستگیری خانم فائزه هاشمی و مهدی هاشمی در مقابل دادستانی استان تهران واقع در میدان 15 خرداد تجمع می کنند.

26 تیر 1388: در همان نماز جمعه معروف به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی، مهدی هاشمی در نزدیک پرده تریبون نماز جمعه حاضر است.

3 شهریور 1388: در دادگاه متهمان اغتشاشات پس از انتخابات، حمزه کرمی و مسعود باستانی، مدیران سایت جمهوریت، علیه مهدی هاشمی اتهاماتی را مطرح می کنند که به دنبال آن بسیاری علیه مهدی هاشمی در روزهای بعد مصاحبه کرده و خواستار دستگیری و محاکمه ی وی می شوند.

18 شهریور 1388: در حالی که بسیاری از سیاسیون درگیر در اتفاقات 88 مانند حجت الاسلام سید محمّد خاتمی ممنوع الخروج شده اند و علی رغم اتهامات موجود، مهدی هاشمی از کشور خارج شده و راهی لندن می شود. دلیلی که خانواده ی وی و آیت الله هاشمی رفسنجانی برای خروج از کشور عنوان می کنند، مدیریت دانشگاه های آزاد واحد خارج کشور و نیز ادامه ی تحصیل وی در مقطع دکترا است.

پیرو متهم شدن مهدی هاشمی در دادگاه و سپس خروجش از کشور، دفتر هیئت‌امنای دانشگاه آزاد به دفاع از مهدی هاشمی (رئیس این دفتر) پرداخت و با صدور اطلاعیه‌ای سفر وی را یك "مأموریت سازمانی " عنوان كرد. دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد در این اطلاعیه خود تصریح كرد كه مهدی هاشمی رئیس دفتر هیئت امنای دانشگاه آزاد جهت بازدید و رسیدگی دفاتر و شعبات دانشگاه آزاد در خارج از كشور، چندین روز قبل از دادگاه مورخ 3 شهریور 88 به خارج از كشور عزیمت كرده و قطعاً بعد از اتمام "مأموریت سازمانی " خویش جهت پاسخگویی به مطالب كذب مطرح شده در دادگاه به كشور بازخواهد گشت.

5 آبان 1388: حمید رسایی در بازدید از غرفه ی رجانیوز در نمایشگاه مطبوعات: مهمترین اقدامی که آقای هاشمی رفسنجانی برای کلید خوردن وحدت ملی واقعی می تواند انجام دهد، سپردن بستگانش به ویژه مهدی و فائزه هاشمی به دستگاه عدالت است تا قوه قضاییه اتهاماتی که به ایشان مربوط است را بررسی کند و در صورت برائت آنها همه فتنه ها ساکت خواهد شد.

28 بهمن 1388: مهدی هاشمی در نامه ای می نویسد: خبرگزاری فارس هر از چند گاهی به بهانه سفر تحصیلی اینجانب به خارج از كشور، آن را مستمسكی برای تكرار ادعاهای غیرقانونی برخی محكومین جریانات بعد از انتخابات در دادگاه قرار می‌دهد و لابد شخص، ارگان یا سازمان و مسئولین قضایی نیز به این سایت خبری به دلیل تكرار ادعاهای محكومین علیه اینجانب كه رهبری معظم انقلاب رسما در خطبه‌های نماز جمعه خود آن را بی‌اعتبار توصیف كردند، هیچ‌گونه اعتراض و یا بازخواستی نمی‌كند كه این گونه خود را در حاشیه امن آهنین می‌دانند؟!

همچنانكه كرارا اعلام شده است یك بار دیگر اعلام می‌كنم كه اینجانب برای ادامه تحصیل مقطع دكتری و رسیدگی به دفاتر و شعبات دانشگاه آزاد اسلامی در چندین شعب خارج از كشور به خارج سفر كرده‌ام و از حدود 5 ماه اقامت در خارج از كشور حدودا یك ماه، آن را در لندن به سر برده‌ام و مابقی این مدت در سایر كشورها در تردد و سركشی و ماموریت بوده‌ام و مانند یك شهروند عادی به دور از جنجال های ساختگی خبرگزاری فارس و سایر سایت‌های همسو و زنجیره‌ای به ادامه تحصیل در خارج از كشور ادامه می‌دهم.

پس از آغاز انتقاداتی که به سفر وی صورت گرفت، دفتر رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد در اطلاعیه ای اعلام کرد که "آقای مهدی هاشمی به‌عنوان رییس دفتر هیات امنا برای بازرسی از عملکرد این دفاتر به تعدادی از کشورهای که دارای شعبه دانشگاه ازاد می باشند مسافرت نموده‌اند."

روابط عمومی حوزه تحت اختیار مهدی هاشمی در ادامه ادعا کرد، سفر او "کوتاه مدت" خواهد بود. با این حال جاسبی رئیس دانشگاه آزاد، در کنفرانسی خبری در دانشگاه آزاد واحد تبریز، هرگونه ارتباط سفر پسر آقای هاشمی با دانشگاه آزاد را رد کرد. جاسبی اظهار داشت: بنده به آقای مهدی هاشمی ماموریت ندادم و وی از طرف مدیریت دانشگاه حکم نداشته و بنده نیز حکمی به ایشان ندادم. وی البته درباره سکوت یک ساله مدیران دانشگاه آزاد درباره سفر مهدی هاشمی و اینکه چرا مجموعه تحت مدیریت او سفر مهدی هاشمی را کاری دانسته، توضیح نداد.

28 فروردین 1389: قوه ی قضائیه، پس از حدود 7 ماه از خروج مهدی هاشمی از ایران، حکم جلبش را صادر می کند.

3 اردیبهشت 1389: حمید رسایی: آقای هاشمی محاكمه مهدی هاشمی را محاكمه خود می‌داند در صورتی كه دیدگاه مردم خلاف آن است. اساساً مهدی هاشمی با پای خود یا با دعوتنامه آقای هاشمی به ایران بر نمی‌گردد و باید مانند ریگی و شهرام جزایری او را به كشور برگردانیم

22 اردیبهشت 1389: فرشته هاشمی دختر عمو و همسر مهدی هاشمی و فواد و یاسین هاشمی در تاریخ 13 اردیبهشت ماه با پرواز ماهان ایران را به مقصد دبی ترك كردند. گفتنی است خانم فرشته هاشمی، در جریان ناآرامی های روز 12 مرداد سال 88، در اطراف میدان ونک دستگیر شده بود. البته‌ وی اندکی بعد و با وساطت های صورت گرفته آزاد شد.

15 آذر 1389: آیت الله هاشمی رفسنجانی: خیال مهدی از پرونده‌هایش راحت راحت است . من مطمئنم مهدی در این انتخابات در هیچ بخشی دخالت نداشت، "جز در مسئله كمیته صیانت از آرا ". مهدی نه پولی دارد و نه به كسی پول داد. گفتند: او پول داده تا افرادی در اغتشاشات شركت كنند، در حالی كه از این كارها بیزار است. ما در دانشگاه آزاد اسلامی شش واحد در خارج از كشور داریم كه همه آنها مشكل دارند. می‌بایست كسی می‌رفت و رسیدگی می‌كرد. از لندن شروع كردیم و به لبنان رفتیم كه باید توسعه پیدا كند. واحد دوبی مشكلات خاصی دارد. در زنگبار زمین دادند كه هنوز نتوانستیم شروع كنیم. در ارمنستان و تاجیكستان هم واحد داریم. باید رسیدگی می‌كرد كه رفت. دلش می‌خواهد بیاید و من می‌گویم اول كارهایت را تمام كن و انجام بده و بعد بیا. از این طرف هم مرتب تهمت می‌زنند كه او هم همیشه جواب می‌دهد.

3 دی 1390: دادگاه خانم فائزه هاشمی در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

3 دی 1390: غلامعلی ریاحی وكیل خانم فائزه هاشمی: مطابق وقت تعیین شده دادگاه صبح امروز تشكیل شد. نماینده دادستان كیفرخواست را قرائت كرد و به خانم هاشمی به عنوان «فعالیت تبلیغی علیه نظام» تفهیم اتهام شد. پاسخ‌های لازم از طرف خانم هاشمی و بنده به دادگاه ارائه داده شد ولی با توجه به اینكه دادگاه غیرعلنی بود، اجازه نداریم جزئیات آن را منتشر كنیم.

13 دی 1390: بر اساس این گزارش فائزه هاشمی برابر حکم دادگاه به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام که طی مصاحبه با یک سایت ضد انقلاب صورت پذیرفته، به شش ماه حبس و 5 سال محرومیت از فعالیت های سیاسی ، فرهنگی و مطبوعاتی محکوم شد.

13 دی 1389: حسین ابراهیمی رئیس هیأت داوران فراکسیون اصول گرایان: درصورت عدم بازگشت مهدی هاشمی به کشور اتهامات وی در دادگاه غیابی بررسی خواهد شد. در صورت اثبات اتهامات وی حکم صادره از طرف دادگاه صالحه و قوه قضاییه از طریق پلیس اینترپل پیگیری می شود. ابراهیمی دستگیری مهدی هاشمی را طبق قوانین بین المللی امری بدیهی خواند و اظهار داشت: با شکست استراتژی اصلاح طلبان و بازگشت مهدی هاشمی به ایران وی طبق رأی دادگاه غیابی محاکمه خواهد شد.

11 بهمن 1389: حجت الاسلام به نقل از آیت الله هاشمی رفسنجانی: به آقای هاشمی گفتم که شما چندین فرزند دارید محسن رئیس مترو است و کسی کاری به کارش ندارد و پشت سرش حرفی نیست، اما پشت سر مهدی سخن های زیادی است، این نشان می دهد که مهدی مشکل دارد، فاطمه مسئول بنیاد بیماری های خاص است وکسی از آن حرفی نمی زند ولی از فایزه شکایت دارند، این به این معناست که فائزه مشکل دارد. آقای هاشمی از این سخن استقبال کردند و در عصر همان روز آقای رئیسی به من گفتند که سخن شما تأثیر خوبی داشت و آقای هاشمی به من گفتند محاکمه مهدی را پیگیری کنید.

22 آبان 1390: سید محمود علیزاده طباطبایی، وکیل فرزندان آیت الله هاشمی رفسنجانی: طی فعالیت انتخابات سال ۸۸ اسناد و مدارکی را در این رابطه در دفتر کارش ثبت کرده بودکه فقط خودش و شخص هاشمی از آن اطلاع داشتند،که قبل از اعلام نتایج قطعی آرا آن اسناد و اطلاعات را در دفتر کار خود منهدم کرد. با بیان اینکه مهدی خیلی اصرار دارد به ایران برگردد و به تمامی شبهات در زمینه پرونده خود به دادگاه پاسخ دهد، تصریح کرد: مهدی همچنان اصرار به بازگشت به ایران دارد، ولی هاشمی مصلحت نمی داند که وی در این برهه از زمان به ایران بازگردد.

15 دی 1390: یک شبکه خبری یهودی انگلیسی زبان اشتباهاً مدعی شد که خانم فائزه هاشمی به 6 سال (نه 6 ماه) حبس و 5 سال محرومیت از شرکت در فعالیت های سیاسی محکوم شده است!

8 فروردین 1391: حکم محکومیت خانم فائزه هاشمی از قرار 6 ماه حبس و 5 سال ممنوعیت شرکت در فعالیت های سیاسی در دادگاه تجدید نظر تأیید شد.

26 فروردین 1391: به دستور فرهاد دانشجو، رئیس جدید دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه آزاد واحد لندن تعطیل شد.

برخی سایت‌های خبری اطلاعات جالبی از دانشگاه آزاد واحد آكسفورد كه مهدی هاشمی نیز به بهانه سركشی به آن به لندن رفته است منتشر كرده‌اند. بر این اساس، نام ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه آزاد واحد آكسفورد لندن، به ثبت رسیده است كه نیمی از این تعداد هم اكنون در داخل ایران به سر می‌برند! و گفته می‌شود كه قید تحصیل در واحد لندن دانشگاه آزاد را زده‌اند. نیم دیگر دانشجویان نیز در دیگر دانشگاه‌های انگلیس مشغول به تحصیل هستند و ارتباطی با این واحد ندارند. نكته جالب در این میان آن است كه دانشگاه آزاد واحد لندن ۳۰ استاد دارد كه هركدام از آنها ماهیانه در حدود ۳۰۰۰ پوند به اضافه دو میلیون و پانصد هزار تومان دریافتی حقوق دارند! گفتنی است هفته گذشته فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفته بود که در شهرآکسفورد واحدی است که نه دانشجویی داشته و نه فعالیتی انجام می‌داد! رئیس دانشگاه آزاد اسلامی همچنین گفت دولت انگلیس به دلیل تحریم ها حساب این دانشگاه را بست و در نتیجه، مأموریت همه افرادی که آنجا بودند از جمله آقای مهدی هاشمی لغو شده و به ایران بر می‌گردند. قبل از این نیز رسانه‌ها خبر از یك واحد دانشگاه آزاد دادند كه در آن 400 نفر به عنوان باغبان و خدمه فضای سبز حقوق دریافت می‌كرده‌اند!

17 اردیبهشت 1391: بعد از رایزنی‌های فراوان و تلاش دستگاهای امنیتی و قضایی وی پذیرفته به محض ورود به ایران، خود را در اختیار نیروهای امنیتی قرار دهد. گفته می‌شود، هاشمی رفسنجانی نیز پذیرفته است كه فرزندش پس از ورود به كشور دادگاهی شود. این درحالی است كه با توجه حجم قابل توجه پرونده‌های مستند موجود در دستگاه‌های امنیتی و مطالبه مردم برای برخورد با وی، راه اعمال نفوذ مجدد در پرونده او عملاً بسته خواهد شد.

18 اردیبهشت 1391: محمّد هاشمی رفسنجانی، عموی مهدی هاشمی: من نیز دیروز خبر بازگشت مهدی را برای محاکمه در برخی روزنامه ها و سایت ها دیدم اما اطلاعات من در حد همین شایعات رسانه ای است.

18 اردیبهشت 1391: سایت گویا نیوز که توسط سازمان CIA  اداره می گردد، خبری را مبنی بر احضار مجدد مهدی هاشمی به دادگاه عالی ایالت انتاریو در کانادا برای ارائه توضیح در خصوص اتهام دست داشتن در شکنجه یک مهندس فیزیک و مشاور پروژه های نفتی به اسم "هوشنگ بوذری" منتشر نمود. گویا نیوز در ادامه این خبر نوشت: "پیش تر مهدی هاشمی به همین اتهام به پرداخت 13 میلیون دلار غرامت محکوم شده بود ولی با ارسال شهادتنامه‌ای به دادگاه در ماه مارس 2010 از وجود پرونده‌ای علیه خود در کانادا ابراز بی‌اطلاعی کرد. "مستر گراهام" رئیس دادگاه، دلایل مهدی هاشمی را نپذیرفت و خواستار حضور او در کانادا برای پاسخگویی شد. بر اساس تصمیم دادگاه عالی ایالت انتاریو، مهدی هاشمی بهرمانی باید برای دریافت روادید کانادا اقدام کند و با حضور در دادگاه به پرسش‌های شاکی پرونده پاسخ دهد."

19 اردیبهشت 1391: من به عنوان وكیل وی هیچ اطلاعی در این باره ندارم و فعلا قرار نیست به كشور بازگردد.

طباطبایی گفت: مهدی هاشمی از ابتدای شكل گیری این پرونده آمادگی رسیدگی به آن را داشته است اما برخی مسئولین كشور اصرار داشتند وی به كشور بازنگردد.

امروز 23 اردیبهشت 1391: به نظر می رسد قوه ی قضائیه پس از 2 سال و نیم هنوز نتوانسته اقدامی جدی مبنی بر بازگرداندن مهدی هاشمی به کشور بکند یا این که اقداماتش به اندازه ی کافی مؤثر واقع نشده که به هر حال از نشانه های ضعف این قوه است..../الف