اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رشد 3/4 درصدی مصرف بنزین



اخبار ,اخبار اقتصادی ,قیمت بنزین

 

اخبار اقتصادی - در سه ماه اول سال 93 رخ داد
رشد 3/4 درصدی مصرف بنزین

افزایش قیمت حامل‌های انرژی در قالب اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها نیز مانع از رشد مصرف بنزین نشد، به‌طوری‌که میزان مصرف این فرآورده نفتی در بهار سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، از رشد 3/4 درصدی برخوردار شده است.

در حالی که قیمت هر لیتر بنزین سهمیه‌ای از 400 به 700 تومان و بهای هر لیتر بنزین آزاد از 700 به هزار تومان و همچنین قیمت بنزین سوپر از لیتری ٨٠٠ تومان به ١١٠٠ تومان افزایش یافته، اما این امر مانع مصرف بالای بنزین در کشور نشده و متوسط مصرف روزانه بنزین در سه ماه ابتدایی سال جاری با رشد 3/4 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به 69/4 میلیون لیتر رسیده است. به گزارش «ایسنا»، بررسی مصرف ماهانه بنزین در بهار سال جاری نشان می‌دهد که میزان مصرف در فروردین، اردیبهشت و خرداد ماه به ترتیب 73/9، 65/8 و 68/6 میلیون لیتر بوده است که به ترتیب در ماه‌های مشابه سال گذشته از رشد 2/8، 2/2 و 4/2 درصدی برخوردار شده است.

رشد افسار‌گسیخته مصرف بنزین در ایران در حالی رقم می‌خورد که اخیرا دولت تدبیر و امید با واگذاری ماموریت جدیدی به ستاد سوخت خواستار ابطال کارت هوشمند سوخت خودروهای آژانس مسافربری تحت عنوان اجرای طرح «ساماندهی کارت بنزین خودروهای عمومی» شده است. علاوه بر این، بر اساس اعلام مسوولان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور با ابطال بیش از 6 میلیون کارت بنزین خودروهای شخصی، عمومی و موتورسیکلت‌ها روزانه حدود 6 میلیون لیتر در مصرف بنزین کشور صرفه‌جویی شده است.


به گزارش «دنیای اقتصاد»، این در حالی است که پیش از این نیز بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این باور بودند که افزایش قیمت بنزین روی میزان مصرف آن تاثیری ندارد. استدلال آنها این است که مصرف بنزین مادامی که قیمت آن در داخل کشور با قیمت فوب خلیج فارس برابری نکند، بالا خواهد بود چرا که بنزین در داخل کشور همچنان ارزان است. به اعتقاد این کارشناسان تفاوت قیمت بنزین در داخل کشور و کشورهای همسایه به انگیزه‌ای برای قاچاقچیان سوخت نیز تبدیل شده است، به طوری که به‌طور سالانه حدود 7 میلیارد دلار از کشور سوخت قاچاق می‌شود.

 

این در حالی است که تعداد معدودی از کارشناسان اقتصادی با این استدلال که بنزین کالای جایگزین ندارد، معتقدند مادامی که زیر‌ساخت‌های شهری برای استفاده عموم مردم از وسایل نقلیه عمومی فراهم نشود، عرضه بنزین حتی با قیمت فوب نیز دردی از مصرف بالای بنزین در داخل کشور درمان نمی‌کند.

ارتقای کیفیت بنزین با اتمام طرح‌های پالایشی کشور
در این بین واردات روزانه به‌طور میانگین 10 میلیون لیتر بنزین به یکی از موضوع‌های مهم مناقشات دولت و تعدادی از مجلسیان تبدیل شده است و شاید نکته‌ای که به عنوان مهمترین عامل واردات بنزین کمتر به آن پرداخته می‌شود، مصرف بی‌رویه آن است. در حالی که برخی از خبرگزاری‌ها در چند ماه گذشته سعی بر این داشتند که دولت یازدهم را متهم به اختصاص رانت به افراد خاص در واردات بنزین کنند، دولت از راه‌اندازی پالایشگاه‌هایی که در دوران دولت‌های نهم و دهم نیمه کاره رها شدند به عنوان یکی از راهکارهای خروج کشور از واردات بنزین نام می‌برد، در حالی که تولید بنزین پاک مطابق با استانداردهای جهانی یکی از اهداف زنگنه در دوران وزارتش در دولت یازدهم است.


با اتمام ١٠ طرح توسعه و بهینه‌سازی پالایشگاه‌های کشور، علاوه بر افزایش تولید بنزین، کیفیت فرآورده‌های تولیدی این پالایشگاه‌ها نیز با استاندارد یورو ٤ و ٥ تغییر می‌کند. علاوه بر طرح‌های پالایشی مورد نظر، ساخت پالایشگاه‌های جدید نیز به‌عنوان مهم‌ترین برنامه وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور مطرح است.


همان‌طور که روز پنج‌شنبه «دنیای اقتصاد» نیز در گزارشی بررسی کرد، از جمله این طرح‌ها پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس است که فاز نخست آن تا پایان سال ٩٤ راه‌اندازی خواهد شد و ٣٦ میلیون لیتر بنزین یورو ٤ در روز بر توان افزایش تولید و صادرات کشور افزوده می‌شود.


هم اکنون حدود ٢٠ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ٤ روزانه در پالایشگاه‌های شازند اراک، تبریز و تهران تولید می‌شود. همچنین در ٦ پالایشگاه از ٨ پالایشگاه نفت کشور (به جز اراک که طرح آن به اتمام رسیده است) طرح‌های بهینه‌سازی تعریف و در حال اجرا است که نتیجه آن افزایش ٢٠ میلیون لیتر دیگر بنزین یورو ٤ تا پایان امسال خواهد بود. پیوستن ٨ کلان‌شهر کشور به جمع مصرف‌کنندگان بنزین یورو ٤ تا اول آذرماه امسال نیز از مهم‌ترین‌ مزایای اتمام پروژه‌های پالایشگاهی در سال جاری است.


از طرفی یک مقام مسوول در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از افزایش ظرفیت تولید بنزین سوپر و با اکتان بالا با اجرای یک پروژه در پالایشگاه نفت شازند خبر داده است. به گزارش خبرگزاری مهر، با راه‌اندازی یک طرح جدید پالایشگاهی (طرح استحصال بنزن از بنزین در پالایشگاه نفت تبریز) ظرفیت تولید بنزین ایران به بیش از 62 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

 

همزمان با اجرای این طرح پالایشگاهی، یک پروژه جدید افزایش ظرفیت تولید بنزین سوپر در پالایشگاه نفت شازند در مدار بهره‌برداری قرار گرفته که با تکمیل این طرح ظرفیت تولید بنزین سوپر و با اکتان بالای کشور افزایش می‌یابد.

 

علی شیرازی‌زاده، مدیرعامل پالایشگاه نفت شازند با اشاره به تولید روزانه 16 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 اتحادیه اروپا در پالایشگاه شازند و توزیع آن در سطح کلان‌شهرهای تهران، کرج و اراک، تصریح کرد: علاوه بر این با راه اندازی یک واحد جدید بنزین‌سازی ظرفیت تولید بنزین سوپر این واحد پالایشگاهی روزانه حدود 200 هزار لیتر افزایش یافته است.

 

به گفته مدیرعامل پالایشگاه نفت شازند هم‌اکنون ظرفیت تولید بنزین سوپر با اکتان بالا از 1/2 به 3/2 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است. علاوه بر این در حال حاضر راه‌اندازی دو طرح بنزین‌سازی پالایشگاه نفت اصفهان و پالایشگاه بندرعباس به عنوان دو طرح جدید پالایشگاهی تا پایان سال جاری در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته است.

 

اخبار ,اخبار اقتصادی ,قیمت بنزین

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 


ویدیو مرتبط :
رشد 24 درصدی صادرات غیر نفتی و 61 درصدی تولید خودرو در

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رکوددار گرانی بنزین کدام دولت بود؟/ رشد 99 هزار و 900 درصدی قیمت بنزین طی 37 سال گذشته



اخبار,اخباراقتصادی ,قیمت بنزین

در طول 37 سال گذشته تاکنون قیمت بنزین 1000 تومان افزایش قیمت داشته است؛ به عبارتی، در طول کمتر از چهار دهه گذشته تاکنون 99 هزار و 900 درصد قیمت بنزین گران شده است.

مردم هنوز به افزایش پیوسته قیمت بنزین عادت نکرده‌اند. تقریبا هر بار که اعلام می‌شود قیمت بنزین از فردا گران می‌شود، واکنش‌های قابل تاملی از سوی مردم شنیده می‌شود. شاید دلیل اصلی آن، وابستگی بسیاری از فعالیت‌ها و خدمات به حوزه سوخت باشد که بلافاصله پس از افزایش قیمت سوخت، باید شاهد گرانی با دلیل یا بدون دلیل برخی از کالاها بود.

در طول 37 سال گذشته تاکنون قیمت بنزین 1000 تومان افزایش قیمت داشته است؛ به عبارتی، در طول کمتر از چهار دهه گذشته تاکنون 99 هزار و 900 درصد قیمت بنزین گران شده است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که هر لیتر بنزین در سال 1357 با قیمت یک تومان به فروش می‌رفت که این رقم در ماه گذشته به 1000 تومان افزایش یافت.

در این سال‌ها، قیمت بنزین به صورت مرحله‌ای افزایش پیدا کرده است؛ اما اوج افزایش قیمت‌ها به سال 1389 برمی‌گردد که قیمت بنزین سهمیه‌ای 300 درصد و بنزین آزاد 600 درصد افزایش پیدا کرد.

روند گذشته افزایش قیمت بنزین حاکی از آن است که هر لیتر بنزین در سال 1357 با نرخ یک تومان به فروش می‌رسید که دو سال بعد، یعنی در سال 1359 دولت وقت قیمت بنزین را سه تومان افزایش داد و این نرخ تا سال 1368 ثابت بود. در واقع در سال 1359 قیمت بنزین 200 درصد گران شد.

پس از آن، در سال 1369 و در دولت سازندگی قیمت بنزین به 5 تومان در هر لیتر افزایش پیدا کرد و عرضه این بنزین تا سال 1373 ادامه داشت. این ارقام نشان می‌دهد که قیمت بنزین در سال 66.6 درصد رشد پیدا کرد. البته در دولت سازندگی در سال 1374 قیمت بنزین به دو برابر افزایش یافت و با قیمت 10 تومان عرضه شد. در واقع در سال 1374 دولت وقت قیمت را بنزین 100 درصد بالا برد.

اما در سال 1376 قیمت بنزین به هر لیتر 16 تومان (60 درصد افزایش) رساند و چهار سال بعد در دولت اصلاحات و در سال 1380 به تدریج این رقم به هر لیتر 38 تومان (137.5 درصد افزایش) رسید. این روند همچنان در دولت اصلاحات ادامه داشت؛ تا این‌که در سال 1383 قیمت بنزین به 80 تومان برای هر لیتر افزایش یافت. یعنی در سال 1383 قیمت بنزین با رشد 110.5 درصد روبه‌رو شد.

اخبار,اخباراقتصادی ,قیمت بنزین


روند صعودی قیمت بنزین در دولت احمدی‌نژاد نیز ادامه پیدا کرد؛ به طوری که قیمت بنزین از 80 تومان به 100 تومان در سال 1386 افزایش یافت. محاسبات نشان می‌دهد که در این بازه زمانی، قیمت بنزین 25 درصد رشد پیدا کرد.

اما 5 سال بعد و در دولت دوم احمدی‌نژاد، افزایش قیمت بنزین کاملا شوک‌گونه بود؛ به طوری که با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و در روزهای آخر آذرماه سال 1389 هر لیتر بنزین آزاد در فاز اول هدفمندی یارانه ها به 700 تومان افزایش قیمت پیدا کرد. بنزین سهمیه‌ای نیز که از میانه‌های سال 1386 شکل گرفته بود و با نرخ هر لیتر 100 تومان عرضه می‌شد، در آذرماه 1389 به 400 تومان افزایش پیدا کرد. تقریبا از این‌جا بود که بنزین دو نرخی پا به عرصه اقتصاد کشور گذاشت و به این ترتیب بنزین قیمت بنزین سهمیه‌ای 300 درصد و بنزین آزاد 600 درصد افزایش پیدا کرد.

پس از گذشت کمتر از 4 سال، به دلیل کسری منابع مالی‌ای که اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و پرداخت یارانه نقدی ایجاد کرده بود، دولت یازدهم در اردیبهشت‌ماه سال 1393 اقدام به افزایش قیمت بنزین کرد و به این ترتیب بنزین یارانه‌ای به 700 تومان و بنزین آزاد به 1000 تومان افزایش پیدا کرد. این اعداد و ارقام، حاکی از رشد 75 درصدی قیمت بنزین سهمیه‌ای و 42.8 درصدی قیمت بنزین آزاد است.

در سال 1394 نیز قیمت بنزین افزایش یافت؛ البته این افزایش قیمت تنها مربوط به بنزین سهمیه‌ای بود و به این ترتیب بنزین تک‌نرخی شد. به این شکل که در حال حاضر دیگر بنزین به صورت یارانه‌ای در اختیار مردم قرار نمی‌گیرد و آزادسازی بنزین اتفاق افتاده است. بر این اساس، بنزین 700 تومانی یارانه‌ای به 1000 تومان افزایش یافت و این رقم، نشان از رشد 42.8 درصدی قیمت بنزین دارد.

همه این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که در طول 37 سال گذشته قیمت بنزین 99 هزار و 900 درصد گران شده است و البته نقش برخی دولت‌ها در این میزان افزایش قیمت بسیار بود.


 اخبار  اقتصادی  -  خبر  انلاین