اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رسیدن بیکاری به مرز هشدار



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب


اخبار اقتصادی - رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور اعلام کرد
رسیدن بیکاری به مرز هشدار

رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با اعتقاد به اینکه بیکاری به مرز هشدار رسیده است، مقابله با بحران بیکاری را نیازمند بسیج و عزم همگانی تمام دستگاهها و سازمانها و تزریق نظارت شده منابع و اعتبارات دانست.

اولیا علی بیگی در گفت‌وگو باایسنا،‌ اظهار کرد: اشتغال یکی از موضوعات مهم و جدی در سطح جامعه و اقتصاد کشور است و اگر بگوییم که وضعیت بیکاری در سطح جامعه به ویژه در بحث افراد تحصیلکرده به مرز بحران رسیده مبالغه نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه یک سازمان و دستگاه به تنهایی نمی‌تواند به موضوع اشتغال و بیکاری ورود کند، اظهار کرد: مقابله با پدیده بیکاری یک عزم و بسیچ همگانی می‌طلبد تا همه دستگاهها، سازمانها و وزارتخانه‌ها با هماهنگی لازم در این مسیر حرکت کنند اما یک وزارتخانه به عنوان دبیرخانه شورای‌عالی اشتغال هماهنگ کننده اشتغال بین همه سیستمها و دستگاههای اجرایی باشد.

علی ‌بیگی در عین حال درباره وجود 4.5 میلیون دانشجو در کشور، گفت: متاسفانه وجود این تعداد دانشجوی متقاضی کار در کشور در کنار آمار بیکاران فعلی نگران کننده است و نمونه بارز آن ساعات کاری است که افراد باید بر سرکار باشند.

رییس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور خاطرنشان کرد: به عنوان مثال اگر ساعات اولیه صبح وارد بازار یا خیابانها شویم افرادی که در حال تردد هستند نشان می‌دهد که چند درصد جامعه اشتغال به کار دارند و این یکی از راهکارهای شناخت وضعیت بیکاری در جامعه است اما وقتی در ساعات 10 و 11 روز و ساعات اوج کار که افراد باید مشغول به کار باشند، با ترافیک سنگین عبور و مرور افراد به ویژه جوانان روبه رو هستیم این مساله میتواند بیانگر آن باشد که وضعیت بیکاری به مرز هشدار رسیده و باید تصمیمات علمی و اصولی برای این موضوع اتخاذ شود.

به گفته وی برای خروج از وضعیت بحرانی بیکاری باید سیاستهای منطقی و اصولی در پیش گرفته شود و تزریق سرمایه‌ها و منابع با نظارت دقیق صورت گیرد. 

اخبار اقتصادی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
‫سرطان در مرز هشدار؛ مسیولان چاره‌اندیشی کنند‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بازگشت دوباره بیکاری به مرز 3 میلیون نفر/ جزئیات افزایش 500 هزار بیکار جدید



بازگشت دوباره بیکاری به مرز 3 میلیون نفر/ جزئیات افزایش 500 هزار بیکار جدید

افزایش دوباره تعداد بیکاران و عبور آمار از مرز 3 میلیون نفر در نیمه اول امسال می‌گوید که معادلات سیاست‌گذاران اشتغالی کشور بر روی کاغذ با نیازهای واقعی بازار کار، فاصله معناداری دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی روند بیکاری نیروی جویای کار در کشور نشان می‌دهد که در چند سال اخیر همواره تعداد بیکاران کشور بین 2 میلیون و 400 هزار نفر تا 3 میلیون و 200 هزار نفر در نوسان بوده است.

به صورت کلی بیشترین تعداد بیکاران کشور نیز در گروه سنی 15 تا 29 سال قرار دارند که جدی‌ترین و اصلی‌ترین گروه متقاضیان کار در کشور را تشکیل می‌دهند.

در چند سال اخیر دولت برنامه‌ها و سیاست‌های مشابهی را درباره حل معضل بیکاری جوانان در بازار کار کشور اجرا کرده است که مهمترین آنها، طرح ایجاد و گسترش بنگاههای کوچک زودبازده است. همچنین می‌توان به تلاش برای توسعه مشاغل خانگی به عنوان دومین طرح بزرگ دولتی در بازار کار کشور، یاد کرد.

همه طرح‌های اشتغالی دولت

هرچند دولت در طول چند سال اخیر مباحث مختلفی را پیرامون حل مشکل اشتغال کشور مطرح کرده است، اما به گواه آمارهای رسمی تزریق پول و ارائه تسهیلات بانکی نتوانسته است منجر به گشایشی در بازار کار کشور شود و نه تنها نرخ بیکاری در سال‌های اخیر همواره بالای 10 درصد باقی مانده است، بلکه چندان آثار مثبتی از تاثیر سیاست های اشتغالی دولت وجود ندارد.

بر پایه این گزارش، در حالی که دولت طی سال‌های اخیر برنامه ها و وعده‌های فراوانی را برای حل معضل بیکاری ارائه کرد، اما تعداد بیکاران کشور همچنان بین 2 میلیون و 400 تا 3 میلیون و 200 هزار نفر باقی مانده و در مواردی نیز درست زمانی که دولت صحبت از تحقق میلیون‌ها فرصت جدید شغلی را می‌داد، گزارشات بیکاری آمارهای دیگری را ارائه کرده است.

تعداد بیکاران کشور با توجه به فرمول 1 ساعت کار در هفته به عنوان مرز میان شاغل و بیکار در سال 84 و 85 به میزان 2.6 میلیون نفر، در 86 و 87 به تعداد 2.4 میلیون، سال 88 به میزان 2.8 میلیون نفر، 89 به تعداد 3.2 میلیون و در نهایت طی سال گذشته نیز به 2.8 میلیون نفر رسید.

آمار بیکاری 7 ساله

روند افزایش تعداد بیکاران به بیش از 3 میلیون نفر در سال 89 در حال تکرار شدن در سال جاری است به نحوی که طبق گزارش مرکز آمار ایران تعداد بیکاران کشور در بهار امسال 3 میلیون و 146 هزار نفر بوده است که این تعداد در تابستان به 3 میلیون و 23 هزار و 574 نفر رسید.

کاهش ناچیز 122 هزار و 426 نفری بیکاران در فاصله بهار تا تابستان امسال در برابر وجود بیش از 3 میلیون نفر بیکار در کشور؛ نشان دهنده کندی اجرای برنامه های موثر اشتغال زایی و لزوم تغییر سیاست گذاری ها در این بخش است.

تکرار دو آمار بیکاری بالای 3 میلیون نفر در فصول بهار و تابستان امسال می تواند بیانگر این موضوع باشد که سیاست ها و برنامه های دولت در حوزه بازار کار با کندی مواجه شده و احتمال باقی ماندن تعداد بیکاران کشور بیش از 3 میلیون نفر را در فصول پاییز و زمستان امسال را تقویت کند.

افزایش 425 هزارنفری تعداد کارجویان

در حالی که تعداد بیکاران کشور در تابستان سال 89 به میزان 3 میلیون و 324 هزار و 620 نفر بوده است، این تعداد در تابستان سال گذشته به 2 میلیون و 597 هزار و 872 نفر رسید که نشان دهنده کاهش 726 هزار نفری تعداد بیکاران در فاصله تابستان 89 تا تابستان 90 بوده است.

با این حال افزایش دوباره تعداد بیکاران کشور از تابستان 90 تا تابستان سال جاری به میزان 425 هزار و 702 نفر و همچنین عبور تعداد بیکاران از مرز 3 میلیون نفر؛ می تواند این پیام را به همراه داشته باشد که بازار کار همچنان با عدم تعادل در عرضه و تقاضای نیروی کار مواجه باشد.

هم اکنون تمرکز و تجمع بیکاران کشور در گروه سنی 15 تا 29 سال قرار دارد به نحوی که از کل 3 میلیون و 23 هزار و 574 نفر بیکار تابستان امسال، 2 میلیون و 81 هزار و 168 نفر در این گروه سنی قرار داشته اند./مهر