اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رسانه ملی از پزشکان برای حضور در تلویزیون پول می گیرد



اخبار ,اخبار اجتماعی ,رسانه ملی

 

اخبار اجتماعی - رسانه ملی از پزشکان برای حضور در تلویزیون پول می گیرد

نمایندگان انجمنهای پزشکی در واکنش به برنامه مناظره تلویزیونی که به موضوع تعرفه های خدمات درمانی اختصاص داشت، عنوان داشتند که پیامد بی اعتمادی میان مردم و جامعه پزشکی منجر به آسیب سلامت مردم خواهد بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در نشستی که روز دوشنبه با حضور نمایندگان انجمنهای پزشکی در محل سازمان نظام پزشکی ایران برگزار شد، دکتر محمد رازی رئیس انجمن جراحی زانو با انتقاد از هجمه‌های اخیر علیه جامعه پزشکی، گفت: خدشه‌ دار کردن اعتماد بیمار به پزشک، عوارض خطرناکی دارد که نهایتا دود آن به چشم مردم خواهد رفت.

 

از طرف دیگر ایجاد بی‌اعتمادی میان مردم و پزشکان و هجمه‌های ناروا به پزشکان سبب می‌شود که پزشکان جوان که بیکارند و وضعیت مناسبی هم ندارند، تمام آمالشان را در کشورهای غربی جست‌وجو کرده و سعی کنند که از کشور خارج شوند.

نایب رئیس انجمن ارتوپدی ایران افزود: این در حالی است که بابت تربیت این فارغ‌التحصیلان پزشکی و جوانان با استعداد کشور، هزینه شده است. ما پزشکان به این هجمه‌ها اهمیتی نمی‌دهیم. تنها ناراحتی ما از این هجمه‌ها و رفتارهای بد اجتماعی آن است که مردم در این میان متضرر می‌شوند.

رازی تاکید کرد: پزشکی باید با احترام اجتماعی و درآمد مکفی همراه باشد تا نخبگان کشور برای حرکت در این سمت تمایل داشته و تمام توانشان را برای سلامت مردم به کار گیرند.

رسانه ملی از پزشکان پول می گیرد
در ادامه دکتر احمدرضا جمشیدی رئیس انجمن روماتولوژی ایران نیز ضمن انتقاد شدید از هجمه‌های اخیر رسانه ملی به جامعه پزشکی، گفت: دغدغه کلی جامعه پزشکی حفظ سلامت مردم است. سوال آن است که سازمان صدا و سیما به عنوان رسانه ملی در چند سال اخیر، در جهت سلامت مردم حرکت کرده است.

وی با انتقاد از به تصویر کشیدن برخی صحنه‌های غیرواقعی در سریالهای تلویزیونی هنگام مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، گفت: مشاهده می‌شود که برخی فیلم‌های تلویزیونی مجروح تصادفی به بیمارستان دولتی مراجعه کرده اما بیمارستان تا زمان واریز پول از پذیرش آن مصدوم خودداری کرده‌اند. سئوال آن است که در کدام بیمارستان دولتی این اتفاق می‌افتد. یک مورد آن را به ما نشان دهند. به تصویر کشیدن چنین تصاویری در شرایطی است که بر اساس قانون، هزینه درمان مجروحان تصادفی در بیمارستانهای دولتی رایگان است. در بیمارستانهای خصوصی نیز اقدامات اولیه برای این دسته از بیماران انجام و تنها در صورت نیاز به اقدامات اختصاصی هزینه‌های مربوطه از بیمار اخذ می‌شود.

جمشیدی افزود: کدام برنامه طنز رادیو تلویزیونی (برنامه صبح جمعه با شما، خنده بازار و...) وجود دارد که به جامعه پزشکی حمله نشود. 20:30 اگر سوژه‌ای برای مطرح کردن نداشته باشد به سراغ پزشکان می‌رود. در کجای دنیا رسم است که در مطب پزشک دوربین مخفی کار گذارند؟ کجای دنیا پزشکی که هنوز جرمش اثبات نشده را "هو" می‌کنند؟

وی مشکلات درمان در بخش دولتی را یادآور شد و گفت: در بخش درمان، دغدغه ما بخش دولتی است. به دلیل تعرفه‌های غیرواقعی و عدم پرداخت مطالبات از سوی بیمه‌ها، بیمارستانها در تامین نیازهای اولیه‌شان درمانده‌اند به طوریکه حتی در تامین هزینه‌های ملحفه‌ ها هم ناتوانند و ملحفه‌ ها نخ نما شده‌اند. معضلات درمان مردم این چنین مواردی است. اما متاسفانه به جای ریشه یابی این مسایل، حملات متوجه جامعه پزشکی است.

جمشیدی در پاسخ به انتقاداتی در زمینه تعرفه‌های پزشکی بویژه در بخش خصوصی، گفت: سه سال است که تعیین تعرفه‌های بخش خصوصی با نظام پزشکی نیست. سئوال این است که آیا بیمه‌ها همین تعرفه‌های دولتی که خودشان تعیین کرده‌اند را پرداخته‌اند. بیمارستانهای دولتی حدود 10 ماه از بیمه‌ها طلبکارند و این در شرایطی است که این بیمارستانها در تامین هزینه‌هایشان مانده‌اند.

رئیس انجمن روماتولوژی ایران ادامه داد: وقتی فردی نتواند کار خود را به درستی انجام دهد به فرافکنی روی می‌آورد. جامعه پزشکی به خوبی کار خود را انجام داده و پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه داشته‌ایم به طوریکه اکنون تقریبا بابت مسایل درمانی از اعزام بیمار به خارج از کشور بی‌نیازیم و در سال گذشته کمتر از 10 بیمار جهت درمان به خارج از کشور اعزام شدند. نخستین نتیجه این فرافکنی‌های صدا و سیما متوجه مردم و اعتماد مردم به جامعه پزشکی خواهد بود.

وی اعتماد مردم به جامعه پزشکی را مورد اشاره قرار داد و گفت: بیماران در مراجعه به پزشک حتی خصوصی‌ترین مسایل‌شان را با پزشک درمیان می‌گذارند. این چنین فرافکنی‌هایی اعتماد مردم به پزشکان را خدشه‌دار می‌کند. از طرف دیگر اعتماد به نفس پزشکان را کاهش می‌دهد به طوریکه جراح حتی برای یک جراحی کوچک دچار مشکل می‌شود و بی‌تردید این امر هزینه‌های درمان را افزایش می‌دهد.

جمشیدی، تکلیف قانونی شورای عالی بیمه مبنی بر واقعی کردن تعرفه‌های تشخیصی درمانی را یادآور شد و گفت: بررسی انجام شده در حدود پنج سال گذشته نشان داد که تعرفه ویزیت پزشک عمومی در افغانستان 12 هزار تومان بود این درحالیست که همین تعرفه در ایران 4 هزار تومان لحاظ شده بود.

وی شیوه‌های درآمدزایی صدا و سیما را مورد اشاره قرار داد و گفت: صدا و سیما در یک برنامه خاص از برخی پزشکان پول می‌گیرد و آنها را دعوت می‌کند. این درحالی است که برخی از این پزشکان دعوتی صدا و سیما پرونده‌های سنگین در نظام پزشکی دارند و رسانه ملی برای دعوت از پزشکان هیچ نظرخواهی از نظام پزشکی و انجمنهای علمی تخصصی نمی‌کند. همین برنامه به خود من زنگ زده و عنوان کرد که 10 میلیون تومان بده و 20 دقیقه هر چه می‌خواهی بگو.

رئیس انجمن روماتولوژی در پایان گفت: تحریک مردم علیه جامعه پزشکی در نهایت دودش به چشم مردم و سلامت آنها خواهد رفت.

هجمه ها علیه جامعه پزشکی به ضرر مردم است
دکتر مسعود قاسمی عضو هیئت مدیره انجمن گوش، حلق و بینی نیز با انتقاد از هجمه‌های اخیر برخی رسانه‌ها و صدا و سیما علیه جامعه پزشکی، گفت: به دلیل حساسیت مبحث سلامت جامعه، باید از جامعه پزشکی دفاع کنیم. صدا و سیما باید بداند که طرح چنین برنامه‌هایی به ضرر مردم است چرا که اعتماد مردم به جامعه پزشکی سلب می‌شود.

وی افزود: اکنون عدم اعتماد مردم جامعه پزشکی طوری شده که بیمار برای یک جراحی یا پروسیژر ساده، به پنج تا شش پزشک مراجعه می‌کند. وقتی به جامعه پزشکی این چنین حمله می‌کنند، نخبگان و دانشجویان پزشکی را دلسرد می‌کنند.

قاسمی دستاوردهای پزشکی کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: با وجود تمام مشکلات، پزشکی ایران در نوع خود یکی از بهترین‌های دنیاست. چوب این روش‌های تفرقه‌افکنی میان جامعه پزشکی تنها بر سر مردم خواهد خورد. آیا میان دزدان، افرادی که به جامعه آسیب می‌رسانند و جامعه پزشکی نباید تفاوت قائل شد؟ کجای دنیا بدون حکم قاضی و بدون اثبات جرم، اسم فرد را به عنوان متخلف منتشر می‌کند؟

عضو هیئت مدیره انجمن گوش، حلق و بینی ادامه داد: اگر پزشکی تخلفی هم داشته باشد، از راهکاری علمی برخوردار است. افرادی که چنین جوی را درست کرده‌اند، به دنبال راهکار اصلی این موضوع نیستند. چرا که هیچ گاه از این طریق مسائل اصلاح نخواهد شد.

وی گفت: اگر پزشکی به این شکل کوبیده شود، مطمئن باشید تمام ضرر آن متوجه مردم خواهد بود. صدا و سیما خود می‌آید کرم حلزون را تبلیغ می‌کند و پولهای آنچنانی از بابت آن دریافت کرده و بعد می‌گوید، این کرم تقلبی است. آیا با چنین تبلیغاتی نباید برخورد شود؟

نمی توان خدمات جامعه پزشکی را نادیده گرفت
در ادامه دکتر سید حسین حسن‌پور دبیر انجمن مغز و اعصاب کودکان ایران از رسانه ملی به دلیل هجمه‌های اخیر به جامعه پزشکی با انتقاد از هجمه‌های اخیر علیه جامعه پزشکی در رسانه‌ ملی، گفت: نمی‌توان فعالیت جامعه پزشکی را نادیده گرفت چرا که پیشرفتهای چشمگیری در پزشکی کشور صورت گرفته است؛ به طوری که در حال حاضر برای درمان بیماران از اعزام آنها به خارج از کشور بی‌نیاز شده‌ایم و تمام این موارد توسط جامعه خدوم پزشکی صورت گرفته است.

وی تعرفه‌های تشخیصی درمانی را مورد اشاره قرار داد و گفت: از بدو انقلاب تاکنون تنها صنفی که به صورت دقیق بر روی آن نظارت وجود داشته، جامعه پزشکی بوده است. جامعه پزشکی در سخت‌ترین شرایط، خدمات‌ ارزشمندی را ارائه کرده است.

دبیر انجمن مغز و اعصاب کودکان ایران بر لزوم واقعی شدن تعرفه‌های تشخیصی درمانی تاکید کرد و گفت: در شرایط تحریم حتی دوغ، ماست، نان، مسکن و... با افزایش قیمتهای آن‌چنانی روبرو بوده‌اند. اما تعرفه پزشکان این طور نبود. افرادی که مطالبی علیه پزشکی مطرح می‌کنند، آیا این موارد را حساب کرده‌اند؟

وی افزود: نمی‌گویم تخلف در جامعه پزشکی وجود ندارد، اما مقابله با این تخلفات هم از راهکار علمی خاص خود برخوردار است. کارشناس 20 ساله پزشکی قانونی و سازمان نظام پزشکی هستند و در تمام این سالها تنها از حق دفاع کرده‌ایم و در صورتی که شکایتی مطرح شده باشد، موارد را به طور دقیق پیگیری کرده‌ایم.

حسن‌پور با انتقاد از انتشار اسامی برخی پزشکان به عنوان پزشکان زیرمیزی بگیر از سوی برخی سایت‌ها و رسانه‌ها، گفت: مجلس در راس امور است، متاسفم در سایت وابسته به خانه ملت مطلبی زده می‌شود که در هیچ دادگاه صالحه‌ای اثبات نشده است. این موارد سیاست‌هایی است که برخی گاهی بازی می‌کنند. مملکت قانون دارد. در اغتشاشات 88 نیز تاکید شد که بر قانون عمل شود. در این زمینه هم چرا جنجال به پا می‌کنند، قانون را عمل کنند.

دبیر انجمن مغز و اعصاب کودکان ایران ادامه داد: طرح چنین مباحثی به ویژه در رسانه ملی، دل مردم را خالی خواهد کرد و مردم نسبت به جامعه پزشکی بدبین می‌شوند. نهایتا نیز طرح چنین مباحثی در سلامت آنها تاثیرگذار است.

وی تاکید کرد: سازمان نظام پزشکی و انجمنهای علمی به جناحی خاص و یا به دولت ارتباطی ندارد. نظام پزشکی و همچنین انجمن‌های علمی تمام موارد مربوطه را پیگیری و نظارت می‌کنند. شما یک نمونه بیاورید که شکایتی شده باشد، اما نظام پزشکی آن را بررسی نکرده باشد.

حسن‌پور از صدا و سیما به عنوان دانشگاه عمومی جامعه یاد کرد و گفت: از صدا و سیما انتظار داریم هر مطلبی را وارد جامعه نکند، شورای سیاست‌گذاری صدا و سیما باید به فکر مردم باشد.

دبیر انجمن مغز و اعصاب کودکان ایران برگزاری برخی مناظره‌ها در مورد مباحث حوزه سلامت و جامعه پزشکی را در رسانه ملی مورد اشاره قرار داد و گفت: سئوال آن است، افرادی که این مناظره‌ها دعوت می‌شوند، چگونه انتخاب می‌شوند؟ مسئولیت دانشگاه عمومی جامعه بسیار سنگین است و باید جدی گرفته شود.

جامعه پزشکی جزو سرمایه های کشور هستند
دکتر اعظم السادات موسوی رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران نیز گفت: جامعه پزشکی جزو سرمایه‌های بی‌نظیر کشور هستند. پزشکان از ابتدای انقلاب، دوران دفاع مقدس و سال‌های پس از آن و همچنین در دوران تحریم جزو سربازان ردیف اول مردم ایران بوده‌اند تا بتوانند آثار مشکلات را کاهش دهند.

وی افزود: با وجود تمام مشکلات و محدودیتها، امروز می‌توان ادعا کرد که جامعه پزشکی کشور جزو معدود اقشاری است که توانسته به خودکفایی برسد ‌به طوریکه امروز برای درمان بیماران نیازی به خدمات خارج از کشور نداریم. این موضوع هم تنها بر اساس تلاش جامعه پزشکی میسر شده است.

رئیس انجمن متخصصان زنان و مامایی ایران، به مراجعه تعداد زیادی از بیماران منطقه به ایران جهت درمان اشاره کرد و گفت: سال گذشته حداقل 500 هزار بیمار خارجی جهت درمان به ایران مراجعه کرده‌اند. این امر بی‌تردید توانمندی‌های جامعه پزشکی کشور را نشان می‌دهد. بنابراین باید برای چنین سرمایه‌ای ارزش قائل باشیم.

موسوی بر لزوم تقویت اعتماد مردم به جامعه پزشکی تاکید کرد و گفت: شاید چنین اعتمادی را در هیچ جای دنیا نتوان مشاهده کرد. اگر به این اعتماد خدشه‌ای وارد شود، چه چیزی جایگزین آن خواهد شد؟ ادعای‌مان آن است که بر اساس قانون باید آموزش و سلامت به صورت رایگان برای مردم فراهم باشد. سئوال آن است که آیا تاکنون این حق عملیاتی شده است؟ این در حالی است که به علت مشکلات موجود، نتوانسته‌ایم این حق را محقق کنیم.

وی افزود: از کمیسیون بهداشت مجلس، سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت تقاضا دارم که با همکاری یکدیگر به بررسی مشکلات نظام سلامت بپردازند. از آنجا که نظام سلامت با مشکل روبروست، برخی‌ها راحت‌ترین راه‌حل را هجمه به جامعه پزشکی می‌دانند. این در حالی است که حل مشکلات جامعه پزشکی نیازمند برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت است.
اخبار اجتماعی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
حضور مهندس پاپی زاده نماینده دزفول در رسانه ملی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ممنوعیت حضور توکلی، نادران و سلیمی‌نمین در رسانه ملی



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

ممنوعیت حضور توکلی، نادران و سلیمی‌نمین در رسانه ملی

ممنوعیت حضور چهره‌های سیاسی در رسانه ملی موضوعی است که هیچگاه رسما اعلام و رسانه‌ای نمی‌شود و از طرفی کوتا‌ه‌مدت بودن آن، امکان تکذیب شنیده‌ها را قوت می‌بخشد ولی این مشکلی است که گاه و بی‌گاه دامن چهره‌های مطرح را می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، چهره‌های سیاسی و حتی فرهنگی در موارد بسیاری دچار ممنوعیت به نمایش درآمدن تصویرشان در تلویزیون می‌شوند یا به شبکه‌های رادیویی توصیه می‌شود آنها را در برنامه‌هایشان شرکت ندهند.

این ممنوعیت‌ها گرچه دارای تکثر هستند ولی غالبا دوره‌هایی کوتاه‌مدت دارند و با رایزنی‌هایی که صورت می‌گیرد، این مسایل رفع و رجوع می‌شود ولی به دلیل برخی ملاحظات این اتفاقات عموما رسانه‌ای نمی‌شوند و به صورت شنیده‌ها باقی می‌ماند؛ حتی برخی از این ممنوع‌التصویری‌ها قالب ابلاغیه رسمی هم پیدا نمی‌کنند بلکه به صورت شفاهی بین مدیران رادیو و تلویزیون و تهیه‌کننده‌ها و کارگردان‌ها رد و بدل می‌شود.

ممنوع‌التصویری؛ از هنرمندان و ورزشکاران تا سیاسیون

البته ممنوع‌التصویر شدن هنرمندان و ورزشکاران به شکل علنی‌تری در رسانه‌ها دنبال می‌شود و در موارد بسیاری چنین اخباری تیتر یک مطبوعات و خبرگزاری‌ها شده‌اند ولی درباره چهره‌های سیاسی چنین شفافیتی وجود ندارد.

در این میان، چهره‌های سیاسی فراوانی تا به حال به ممنوعیت حضور در رسانه ملی دچار شده‌اند. برای مثال در برهه‌ای هیچ تصویری از علی مطهری نماینده مجلس در تلویزیون نشان داده نمی‌شد و این روزها نیز جای سه چهره عرصه سیاست در تلویزیون خالی به نظر می‌رسد.

الیاس نادران و احمد توکلی نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عباس سلیمی‌نمین رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران سه چهره‌ای هستند که مدتی است در رسانه ملی دیده نمی‌شوند.

انتقادهای دردسرساز

الیاس نادران نماینده‌ای است که شنیده می‌شود رسما از سوی رسانه ملی به او اعلام شده که نمی‌تواند در این رسانه حاضر شود. دلیل این امر هم گویی طرح مباحث انتقادی از سوی وی به سیاست های اقتصادی دولت عنوان شده است.

اما این ماجرا برای توکلی و سلیمی‌نمین شکل دیگری دارد و ممنوع التصویر شدنشان به طور مستقیم به آنها اعلام نشده است، بلکه وقتی تهیه‌کنندگان اسامی این دو را به عنوان مهمان به ناظران برنامه تحویل می‌دهند، با حضور آنها ممانعت می‌شود.

گفته می‌شود، احمد توکلی از روزی ممنوع التصویر شده است که دولت را کشتی به گل نشسته احمدی‌نژاد خواند.

با این وجود با توجه به باز شدن فضای رسانه در آستانه انتخابات این احتمال وجود دارد که ممنوعیت تصویر افراد گوناگون در تلویزیون تا حدودی لغو شود./مهر