اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رسالت: خاتمی، حسن خمینی و هاشمی از عقلای اصلاح طلب هستند



 

 

 

روزنامه رسالت در گزارشی با عنوان «تحلیل آرایش نیروهای سیاسی در آستانه انتخابات مجلس نهم» به قلم محمدرضا مرندی نوشت:

* اصلاح طلب‌های تند رو که در جریان انتخابات شبهه تقلب را مطرح کردند بعید است در انتخابات شرکت کند. باشد چرا که بر فرض تلاش برای حضور در انتخابات هم، کاندیداهای آنان رد صلاحیت خواهند شد. این گونه پیش بینی می شود که این گروه یا راه «تحریم انتخابات» را در پیش بگیرد و یا نهایتا از نامزدهای اصلاح طلب میانه رو حمایت کند. موسوی و کروبی از اعضای  اصلی این طیف‌اند.

* اصلاح‌طلبان میانه رو که عقلای این طیف‌اند به دنبال بازگشت به نظام و قدرت هستند. از این رو پیش بینی می شود که این گروه درعرصه انتخابات، فعالیت جدی و فشرده‌ای را دنبال کند.محمد خاتمی، حسن خمینی و هاشمی رفسنجانی از اصلی ترین افراد شاخص این طیف هستند که به کمک حزب کارگزاران و بخشی از روحانیون اصلاح طلب سیاستهای این طیف را تعیین و اجرا می کنند.

*اصولگرایان منتقد دولت و قائل به تعامل با اصلاح طلبان به دنبال نزدیکی همه جریانهای سیاسی از جمله اصلاح طلبان علیه آقای احمدی‌نژاد هستند و محسن رضایی و ناطق نوری از این دسته‌اند که ایده دولت ائتلافی را دنبال می‌کردند.

* اصولگرایان منتقد دولت و مخالف اصلاح طلبان متشکل ازجمعیت ایثارگران، جمعیت وفاداران، تحول خواهان و رهپویان است و احمد توکلی،علیرضا زاکانی، حسین فدایی و الیاس نادران اعضای شاخص آنند.

* اصولگرایان حامی دولت و موسوم به انحرافی، رویکرد واگرایی و دوری از دیگراصولگرایان را دنبال می کند و در برخی از دیدگاهها و مواضع سیاسی و فرهنگی، به اصلاح طلبان نزدیک است دارای نفوذ بسیار در دولت می باشد. از افراد شاخص آن می توان بعد از آقای مشایی از افرادی مثل بقایی نام برد. برخی از اخبار حکایت از ارائه لیست مشترک انتخاباتی از سوی این طیف با اصلاح طلبان در برخی از استانها دارد.

* اصولگرایان حامی دولت و مخالف جریان اصلاح طلب همچون ثمره هاشمی هنوز تحرک خاص انتخاباتی صورت نداده‌اند.

* طیف حامی و در عین حال منتقد دولت و مخالف هر دو جریان انحرافی و اصلاح طلب که از رویکرد کلی دولت درخدمت به مردم حمایت می کنند اما نسبت به برخی از اقدامات و مواضع احمدی نژاد در مسائل فرهنگی و حمایت وی از برخی افراد مسئله دار انتقاد دارند. جبهه پایداری و افرادی همچون حداد عادل، ولایتی، حسینیان، آقاتهرانی، الهام ، زارعی، صدر و...در این طیف‌اند. روزنامه رسالت هم از رسانه‌های این طیف است.

*امکان چند دستگی و اختلاف در میان طیفهای مختلف جریان اصولگرایی است که زمینه تشتت آرای آنان و به تبع آن، پیروزی نسبی و احتمالی برخی از نامزدهای جریان اصلاح طلب را ایجاد خواهد کرد. واین مسئله ای است که طیفهای اصولگرا را به تأمل و تدبیر بیشتر در ورود آنان به عرصه انتخابات وامی دارد..../تحلیل:انتخاب


ویدیو مرتبط :
پیام ویدئویی خاتمی به همایش ستاد ملی جوانان اصلاح طلب

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حجت الاسلام هاشمی نژاد : نقش خاتمی خط دهی و هدایت نیروهای اصلاح‌طلب است



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

آقای خاتمی همیشه نقش خط دهندگی و هدایت نیروهای اصلاح‌طلب را داشته و خواهد داشت. رهبری آقای خاتمی بر جریانات اصلاحات مختص انتخابات ویک دوره خاص نیست. نقش خاتمی خط دهی و هدایت نیروهای اصلاح‌طلب است

حجت الاسلام احمد هاشمی نژاد در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات با حضور درغرفه ایلنا در خصوص شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان عنوان کرد: با پشت‌سرگذاشتن انتخابات‌های مختلف تجربه کار حزبی نیز بیشتر می‌شود و با شناخت بیشتر ضعف‌ها برطرف می‌شود. در این دوره نیز چه در مورد انتخابات مجلس و چه در مورد خبرگان اصلاح‌طلبان تجربه بالایی بدست آورده‌اند و با موفقیت وشناخت بیشتری راه را طی خواهیم کرد.

بردار شهید هاشمی‌نژاد در مورد ریاست عارف بر شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان عنوان کرد: انتخاب آقای عارف برای ریاست این شورا انتخاب به حقی بود او در انتخابات سال 92 ریاست جمهوری فداکاری زیادی از خود نشان داد. بنابراین اصل انتخاب عارف درشورای سیاست‌گذاری کاملا به جا بود.

وی با تاکید بر ضرورت سرلیستی عارف برای انتخابات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اصلاح‌طلبان از سر لیستی عارف حمایت می‌کنند و به هر طریقی که لازم باشد برای پیشبرد اهداف شورای عالی سیاستگذاری کمک خواهند کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به آرایش سیاسی اصولگرایان برای انتخابات مجلس یادآور شد: بدون شک اصولگرایان به انسجام و وحدتی که در جناح اصلاح‌طلب حاکم است نخواهند رسید اختلاف بین اصولگرایان بسیار وسیع است کار به جایی رسیده که امروز جریان اصیلی مانند موتلفه تلاش می‌کنند خود را با جریان تندرویی مانند پایداری هماهنگ کنند.

وی افزود: توصیه من به جریان‌های اصولگرا این است که هیچ کدامشان با پایداری‌ها ائتلاف نکنند چرا که همانقدر پایگاه رای خود را نیز از دست خواهند داد. ائتلاف به معنای ائتلافی که اصلاح‌طلبان دارند هرگز توسط اصولگرایان حاصل نخواهد شد. بویژه اینکه آیت‌الله مهدوی کنی در جمع آنها نیست و ناطق نوری نیز خود را وارد چنین مباحثی نخواهد کرد.

 

اخبار سیاسی - ایلنا