اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ردپای احمدی‌نژادی ها در بورسیه‌های مساله‌دار دکترا+جدول



اخبار,بورسیه‌های مساله‌دار دکترا

 

اخبار سیاسی - ردپای احمدی‌نژادی ها در بورسیه‌های مساله‌دار دکترا+جدول

یک هفته از اخبار مربوط به افشای بورسیه های مساله دار به برخی دانشجویان در دولت های نهم و دهم می گذرد. اخبار حکایت از آن دارد، از سال 1385 تا سال 1392، در هشت‌سال فعالیت وزارت علوم در دولت‌های محمود احمدی‌نژاد که با وزارت محمدمهدی زاهدی و کامران دانشجو همراه بود، 73 دانشجو با معدل کارشناسی زیر 14 و 70‌ نفر دانشجو با معدل کارشناسی‌ارشد زیر 16 به دانشگاه‌های خارج از کشور اعزام شده‌اند.

228 دانشجوی بورسیه خارج به داخل کشور با معدل کارشناسی زیر 14 و 305 دانشجو بورسیه خارج به داخل با معدل کارشناسی‌ارشد زیر 16 جذب دانشگاه‌های داخل کشور شده‌اند. همچنین 235‌نفر دانشجوی بورسیه خارج از کشور به داخل کشور دارای معدل نامعلوم بوده‌اند و 325‌نفر دیگر نیز فاقد شرایط سنی برای بورس بودند و به عبارت دیگر، سن آنها بالای 33 سال بوده است.

علاوه بر تمامی این آمار‌ها، رییس سازمان دانشجویان ایران همچنین اعلام کرد سه‌هزار و دو دانشجو بدون شرکت در آزمون ورودی بورسیه دوره دکترا شده‌اند. اما نکته که بیش از پیش مورد غفلت قرار گرفته، بستری است که محمد مهدی زاهدی وزیر علوم در دولت نهم و کامران دانشجو وزیر علوم در دولت دهم با وضع قوانین خاص برای این تخلفات ایجاد کردند.

در ادامه به دو دستورالعمل مهم و تاثیر گذار در بروز بورسیه های مساله دار طی هشت سال فعالیت دولت های نهم و دهم اشاره می شود؛

دستورالعمل سهمیه های ویژه دکترا مصوب سال 1385
کار اعزام دانشجو به خارج بر اساس قانون مصوب سال 64 مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی آن انجام می‌شد که مسیر پیش‌بینی‌شده، برگزاری آزمون برای داوطلبان بود. در همان سال‌های قدیم، مسیر دیگری برای مربیان دانشگاه‌ها اضافه شد که شرایط آن شرایط علمی، امتیازات ارتقاء و شرط سنی بود.

اما در ادامه و در سال 1385 درست درابتدای حضور محمدمهدی زاهدی در وزارت علوم، دستورالعملی تنظیم شد که براساس آن، برخی دانشجویان می توانستند بدون آزمون، بورسیه اعزام به خارج از کشور دریافت کنند.

براساس این دستورالعمل رتبه‌های ممتاز و دانشجویان المپیادی واجد شرایط می‌توانستند از طریق فراخوان متقاضی اعزام شوند که این دستورالعمل به تایید وزیر وقت علوم نیز رسید و بر اساس آن از طریق سایت متقاضیان می‌توانستند اقدام کنند.

شاید تا اینجای کار مشکلی متوجه در این دستور از العمل نبود اما پس از ان، حدود دوسال بعد‌ بندی به این دستورالعمل اضافه شد که براساس آن، افرادی که دارای خدمات و فعالیت‌های برجسته فرهنگی و اجتماعی بودند می‌توانستند متقاضی اعزام شوند که به‌تدریج در سال‌های اخیر این بند بیشترین متقاضیان را به خود اختصاص می‌داد.

همچنین داوطلبان علاوه بر داشتن شرایط، نیاز به معرف نیز داشتند. معرفانی که پیش‌بینی شده بود معاون فرهنگی وزارت علوم، یک تشکل دانشجویی، مدیرکل بورس، روسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی بودند که البته در اوایل فقط روسای دانشگاه‌ها معرف بودند؛ اما در سال‌های بعد معرف‌های دیگری نیز به این دستورالعمل اضافه شدند. دستور العملی که باعث شد بورسیه ها به صورت سلیقه ای میان برخی افراد خاص توزیع شود.

دستور العمل بورسیه های خارج به داخل مصوب سال 1389
گروه دوم از کسانی که از بورسیه‌های خارج از روال استفاده کرده‌اند، دانشجویان ایرانی بودند که از دانشگاه‌های خارجی به دانشگاه‌های داخلی بورس شده‌اند. این گروه از دانشجویان کسانی هستند که با بالارفتن قیمت ارز در کشور، توانایی پرداخت هزینه‌های تحصیل در کشور‌های خارجی را نداشتند و مجبور به بازگشت به کشور شدند.

از سال 89 بحث تبدیل قبولی‌های خارج به داخل مطرح شد که در سال‌های آخر این موضوع تبدیل به یک روند شد. اما آنچه بستر بورسیه های مساله دار را ایجاد کرد، دستورالعمل کامران دانشجو در این رابطه و وفادار نبودن به آن بود. چرا که در این دستورالعمل شرط معدل پیش‌بینی شده بود.

اما از سال 88 تا 92، در چهار سال فعالیت کامران دانشجو در وزارت علوم، 1884 مورد تبدیل بورس خارج به داخل  انجام شد که به دانشگاه‌های کشور معرفی و با گرفتن پذیرش از دانشگاه‌ها مشغول به تحصیل شدند. از این تعداد 228 نفر معدل کارشناسی زیر 14 داشتند که هفت‌نفر آنها معدل زیر 12، 70 نفر معدل 12 تا 13 و 151 نفر معدل 13 تا 14 را دارا بوده‌اند.

همچنین معدل کارشناسی‌ارشد 305 نفر از تبدیل به داخل‌کنندگان نیز زیر 16 بوده است و از این تعداد نیز چهارنفر معدل زیر 14، 54 نفر معدل 14 تا 15 و 247 نفر معدل 15 تا 16 داشته‌اند. در پرونده 235 نفر نیز از این افراد معدلشان اعلام نشده است.
 
واکنش ها چه بود؟
پس از اعلام وزارت علوم درباره بورسیه های مساله ساز،‌ واکنش ها مختلفی به این خبر داده شد که برخی از آنها را می خوانید؛

 

نام مسئول

تاریخ

اظهار نظر

رضا فرجی‌دانا، وزیر علوم

12 خرداد 1393

با هر تخلفی قاطعانه برخورد می‌کنیم. لفظ تخلف 3000 تا را نگویید زیرا همه این سه هزار نفر که تخلف نکرده‌اند، بلکه در این تعداد تخلفاتی صورت گرفته که ما با هر تخلفی قاطعانه برخورد می‌کنیم.

حمید میرزاده، رییس دانشگاه آزاد

12 خرداد 1393

بعد از انتشار این اخبار رمز گزینش استاد از بالا را متوجه شدیم. پیش از دولت قبلی انتخاب مدرسان و استادان از سوی دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها انجام می‌شد. اما در دوره قبل گفته شد جذب هیات‌علمی باید از طریق وزارت علوم انجام شود. حالا با افشای تخلفات، از جذب متمرکز هیات‌علمی رمزگشایی شد. همچنین دانشگاه‌ها با دخالت در بورس‌ شدن دانشجویان و پذیرش آنها به‌خصوص در دوره‌های دکترا تخصصی، صدمه می‌خورد. به هر حال کسانی که بورس تحصیل در دانشگاه‌ها را می‌گیرند اعضای هیات‌علمی آینده دانشگاه‌ها هم هستند. کسی که به صورت غیرقانونی به دانشگاه آمده است بعدها و زمانی که وارد دانشگاه شد چه برخوردی با دانشجویانش خواهد داشت. آیا چنین فردی می‌تواند فردی مورد اعتماد برای دانشگاه باشد؟ دانشگاه‌ها با چنین روندی اعتبار خود را از دست می‌دهند

مجتبی صدیقی، رییس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم

5 خرداد 1393

احساس کردیم اگر بحث نکنیم بدهکار نیز می‌شویم. بنابراین مسایل در حد واقعیات و تا حد امکان گفته شد؛ اما موارد خاص را معذوریم که اعلام کنیم

جواد هروی،‌ رییس کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم

9 خرداد 1393

ضرورت ورود دستگاه قضا به موضوع تخلف دولت قبل در پذیرش سه هزار دانشجوی بورسیه احساس می شود  و اتمام دوره مسوولیت مسوولان قبل مانعی برای پاسخگوبودن آنها نخواهد بود.

مهدی سالاری‌راد ،عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر

9 خرداد 1393

در واکنش به پذیرش بدون آزمون سه‌هزار دانشجوی بورسیه در دولت گذشته که حدود نیمی از آنها فاقد شرایط علمی بودند، با بیان اینکه به حال و احوال دانشگاه و علم و پژوهش باید گریست، گفت: ربودن فرصت دریافت بورس دکترا از هزاران جوان فارغ‌التحصیل و ذی‌صلاح کمتر از فساد اختلاس سه‌هزارمیلیاردی نیست.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس

9 خرداد 1393

گزارش‌هایی که وزارت علوم درخصوص این دانشجویان ارایه کرده، کاملا غیرشفاف و ابهام‌آلود است و به نظر می‌رسد باید به صورت مصداقی، روشن و شفاف گزارشی به مجلس ارایه شود

کامران دانشجو، وزیر علوم در دولت دهم

9 خرداد 1393

تا چه‌زمانی می‌خواهیم کارهای دولت‌های قبل را نقد کنیم؟ عملکرد کابینه دولت قبل را به‌‌عنوان خرابه‌ای تفسیر می‌کنند و براساس آن مسائل را تفسیر می‌کنند. این در حالی است که طرف مقابل فرصت دفاع کردن ندارد. شاید مردم دو یا سه ماه نسبت به این قضیه واکنش نشان ندهند، اما بالاخره بدبین می‌شوند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری

9 خرداد 1393

در یک مقطعی تصمیم گرفته شد به جای آزمون بورس خارج کشور، بیایند و شرایط دیگری را بگذارند و در این راستا شرایطی را بیان کردند که هرکس دارای این شرایط باشد می‌تواند از این موضوع استفاده کند اما به این نتیجه رسیدند که این شرایط را کنار بگذارند و زحمت انتخاب براساس شرایط نباشد. تعدادی از این بورس‌ها مربوط به خارج از کشور بود، احتمالا آنها پذیرش نداده‌اند، بعد تصمیم گرفته شده در داخل کشور از این بورس استفاده شود. هزینه تحصیلی خوبی به عنوان بورس داده شد و آنها عضو هیات علمی شدند. من از وزارت علوم  می خواهم با جریان سوئی که در این ارتباط به وجود آمده برخورد کند به نحوی که اعتماد به دانشگاه و دانشگاهیان برگردد.

سعدالله نصیری قیداری معاون پارلمانی وزارت علوم

9 خرداد 1393

یکی از چالش های مهم  بحثی است که دانشجویان بورسیه فاقد توان و کفایت لازم در صورت ادامه تحصی پیدا می کنند به هر حال این دانشجویان به زودی زود استاد شده و واقعیت این است که توان و سطح علمی آن ها تهدیدی برای کیفیت آموزشی است.

 اخبار سیاسی - خبرآنلاین

 


ویدیو مرتبط :
صفر تا صد ماجرای بورسیه های دکترا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

متهمان علیه شاکی‌ها؛ چالش جدید احمدی‌نژادی‌ها برای روحانی + جدول



اخبار,اخبار سیاسی , پرونده سعید مرتضوی

جلسه امروز دادگاه رییس سابق تامین اجتماعی با یک اتفاق جالب همراه بود٬ شکایت از وزیر کار؛ اتفاقی که گویا به یک روند میان نزدیکان محمود احمدی‌نژاد تبدیل شده است٬ کمااینکه پیش از وی٬ بقایی و خود احمدی‌نژاد شکایت‌هایی تنظیم کرده‌اند.

تا چندی پیش قاضی بود٬ اما حالا به عنوان متهم به دادگاه می‌آید؛ سعید مرتضوی. قاضی جوان دهه هفتاد و مدیر میانسال دهه هشتاد در دهه نود بدل به چهره جنجالی سیاست ایران شده است و به دادگاه می‌رود تا یک بار از نقش خود در  داستان کهریزک بگوید و یک بار دیگر از سرمایه‌های تامین اجتماعی که در زمان مدیریت او گم شده بود.

شاید برای کسی که در طول زمان کوتاه قضاوتش احکام سنگین برای جمع قابل توجهی از فعالان مطبوعاتی صادر کرده است٬ دشوار باشد که در جایگاه متهم قرار بگیرد و از همین رو است که حالا تقاضای بازداشت ربیعی را می‌دهد؛ تقاضایی که احتمالا می‌توان آن را ادامه شکایت‌های یاران احمدی‌نژاد از دولتی‌ها خواند؛ همچون شکایت محمود احمدی‌نژاد از اسحاق جهانگیری یا شکایت حمیدرضا بقایی از اکبر ترکان. و حالا هم شکایت سعید مرتضوی از علی ربیعی تا جمع شاکیان احمدی‌نژادی کامل شود.

در واقع بعد از اینکه با روی کار آمدن دولت جدید قسمتی از فسادهای هشت سال گذشته افشا شد و جمعی از وزیران و مدیران دولت قبل در راهروهای دادگاه مفاسد اقتصادی دیده شدند و حتی ساکن اوین شدند، فرار رو به جلو در دستور یاران احمدی‌نژاد قرار گرفته است.

در چند ماه گذشته حداقل ده بار مقام‌های دولت قبل که به عنوان متهم در پرونده‌های مختلف شناخته می‌شدند٬ از شاکیان خود شکایت کردند تا هم افکار عمومی حامیان خود را اقناع کنند٬ هم بی‌طرفی دستگاه قضا را زیر سوال ببرند.

در یکی از پوسترهای فراوانی که توسط همین جریان منتشر شده با مقایسه هاشمی رفسنجانی و احمدی‌نژاد، دلیل زندانی شدن رحیمی٬ رضایت هاشمی رفسنجانی عنوان شده و دلیل رد صلاحیت مشایی هم کنترل هاشمی و البته از این دست ادعاها به کرات در رسانه‌های منصوب به بهاریون فراوان است.

جریان احمدی‌نژاد اصلا با شکایت بیگانه نیست. در واقع کمتر کسی فراموش کرده که بزرگترین اعتراض‌های دهه هفتاد با توقیف روزنامه سلام رقم خورد که یکی از شاکیان آن محمود احمدی‌نژاد بود و دیگر شاکیان دوستان و متحدان او بودند.


با این حال شاید این اولین بار در تاریخ باشد که نهادهای قضایی بعد از صدور هر حکمی با شکایت متهم مواجه می‌شوند. شکایاتی که حداقل نتیجه آن مشغول‌کردن ذهن و وقت دولتمردان تازه‌نفس به رفتار و عملکرد پیشینیان است.

 

شاکی

مســــــــــــئولیت

متــــــــــــــــهم

مســـــئولیت

کارمندان پیشین نهاد ریاست جمهوری

 

دولت یازدهم

 

برادر بهمن شریف زاده

مشاور دولت دهم

نشریات

حمید بقایی

معاون دانشگاه ایرانیان

فیاض شجاعی

دادستان کل دیوان محاسبات

حسن قاسمی

وکیل بورسیه شده‌ها

رضا فرجی دانا

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

اسفندیار رحیم مشایی
رئیس دفتر احمدی‌نژاد

احمد توکلی

نماینده تهران

حمید بقایی

معاون اجرایی احمدی‌نژاد
اسحاق جهانگیری

معاون اول دولت یازدهم

محمود احمدی نژاد

رئیس دولت دهم

اسحاق جهانگیری

معاون اول دولت یازدهم

حمید بقایی

رییس سابق مناطق آزاد

اکبر ترکان

مشاور رئیس جمهور

سعید مرتضوی

رئیس سابق تامین اجتماعی

علی ربیعی

وزیر کار

حمید بقایی

معاون اجرایی احمدی‌نژاد

محمد اشرفی اصفهانی

رییس هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری

     
احمد امیرآبادی نماینده مجلس نهم حسن یونسی مشاور و دستیار رییس  دولت یازدهم
       

  

اخبار سیاسی - ایلنا