اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رحیمی : حسابرسی دستگاه‌ها در سال 95 به روز می‌شود



 اخباراقتصادی,خبرهای  اقتصادی,دیوان محاسبات کل کشور

رئیس دیوان محاسبات کل کشور با بیان اینکه با مجوز مجلس در سال 95 حسابرسی به روز می‌شود،‌ گفت که دیوان محاسبات با رویکرد پیشگیری از وقوع تخلفات مجوزی از مجلس گرفت که به دنبال آن در سال 95 حسابرسی به روز می‌شود.

به گزارش ایسنا ، امین حسین رحیمی در دومین روز همایش فرآیند قانون‌گذاری الزامات و راهکارها در جمع منتخبان مجلس دهم، گفت: طبق آیین نامه دیوان محاسبات، حسابرسی‌ها مربوط به سال گذشته دستگاه‌ها بوده که ما مجوزی را در سال 94 از مجلس گرفتیم تا حسابرسی به روز باشد و این کار تحولی در نظام حسابرسی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: معمولاً رسیدگی‌های دیوان مربوط به عملکرد مالی سال گذشته دستگاه‌ها بود که آن زمان دیگر تمامی خرج‌ها تمام شده بود. اکنون ما این مجوز را گرفتیم تا در سال 95 حسابرسی به روز شود؛ بدان معنا که نظارت در حین خرج صورت می‌گیرد، هر سه ماه یک بار بررسی می‌کنیم که در صورت عملکرد درست گواهی تأیید و در صورت عملکرد نادرست گواهی مشروط می‌دهیم تا اصلاحات لازم انجام شود که در صورت اصلاح نشدن گواهی عدم تأیید صادر می‌شود.

رئیس دیوان محاسبات در ادامه با بیان اینکه دیوان محاسبات در مسیر نظارت مالی کار کارشناسی تخصصی و حرفه‌ای انجام می‌دهد، گفت: تلاش کردیم که از ورود به حاشیه‌ها پرهیز کنیم چون حاشیه‌ها برای نهاد نظارتی سم مهلکی است و اجازه نمی‌دهد کارش را انجام دهد. تلاش کردیم نظارت فقط با برخورد قضایی نباشد و به همین دلیل اقدامات پیشگیرانه‌ای را در نظر گرفتیم.

رحیمی در ادامه با اشاره به گزارشات تفریغ بودجه در سال‌های مختلف، گفت: این گزارشات حکایت از آن است که سالانه بودجه‌های هنگفتی مصرف می‌شود اما توسعه به اندازه بودجه نیست که دو دلیل عمده آن ساختار اقتصادی و مالی کشور و دیگری بی‌انضباطی مالی و فساد است.

وی به ارائه آماری از وضعیت بودجه کشور در طی پنج سال گذشته پرداخت و گفت: بودجه کل کشور در سال 90، 508 هزار میلیارد تومان بوده است که این میزان در سال 94 به 830 هزار میلیارد تومان رسیده و در سال 95، 979 هزار میلیارد تومان شده است. این بدان معناست که در این پنج سال بودجه کل کشور دو برابر شده است که در مقابل توسعه به این میزان نبوده است. آن هم در شرایطی که این میزان مربوط به 30 درصد بودجه است و 70 درصد دیگر مربوط به بودجه شرکت‌ها و بانک‌ها است و این افزایش حکایت از اصلاح نشدن ساختار بودجه‌ریزی علیرغم اجرای اصل 44 دارد.

رئیس دیوان محاسبات با اشاره به گزارش تفریغ بودجه، گفت: طبق گزارش تفریغ بودجه، بودجه جاری هزینه‌ای در سال 90، 82 هزار میلیارد تومان بوده است که این میزان در سال 94 به 170 هزار میلیارد تومان و در سال 95 به 209 هزار میلیارد تومان رسیده است. طبیعتاً اگر این ساختار درست نشود در سال‌های آینده هرچه از نفت و مالیات درآمد کسب شود باید صرف هزینه‌های جاری کشور شده و چیزی برای بودجه عمرانی نمی‌ماند.

به گفته وی، بودجه عمرانی در سال 90، 28 هزار میلیارد تومان تحقق یافته که این میزان در سال 94 به 21 هزار میلیارد تومان رسیده است.

رئیس دیوان محاسبات کل کشور با تأکید بر اینکه برای توسعه باید ساختارها درست شود، گفت: باید ساختار بودجه‌ریزی عملیاتی به طور کامل اجرایی شود. اکنون ما کشور را گران اداره می‌کنیم به طوری که ارزش کالا و خدمات تولید شده خیلی کمتر از آنچه محاسبه می‌شود، است.

وی با بیان اینکه بیش از 10 از ابلاغ سیاست‌های کلی رهبری در مورد بودجه‌ریزی عملیاتی می‌گذرد، گفت: با وجود اینکه این موضوع در برنامه پنجم نیز آمده بود اما اجرایی نشد چون کار سختی است و در صورت اجرا مجبوریم بودجه‌های وزارتخانه‌ها را کم کنیم. آن هم در شرایطی که حجم کارکنان دولت زیاد شده و بودجه‌ریزی عملیاتی را با مشکل مواجه کردند ولی بالأخره باید این موضوع اجرایی شد.

رحیمی گفت که دو دولت‌ گذشته هیچ اقدامی در زمینه بودجه‌ریزی عملیاتی نکرده است، دولت یازدهم نیز می‌گوید که این کار را شروع کرده ولی بنده به عنوان رئیس دیوان محاسبات می‌گویم که دولت تنها شکل کار را انجام داده.

وی با بیان اینکه نظام بودجه‌ریزی درکشور ما چانه‌زنی است خطاب به منتخبان گفت: سال آینده و در زمان بررسی بودجه می‌بینید که وزرا و مسئولان چطور به شما مراجعه می‌کنند که اگر بودجه‌شان افزایش نیافته است مجلس آن را زیاد کند. این اتفاق در سال 95 افتاد به طوری که مجلس بودجه را 12 هزار میلیارد تومان افزایش داد.

وی با تأکید بر اصلاح نظام بودجه‌ریزی، گفت: دیوان محاسبات بازوی نظارتی مجلس است که اگر نمایندگان بخواهند اهرم خوبی برای نظارت به شمار می‌آید. در کل دنیا ویژگی‌های منحصر بفرد دیوان محاسبات در نظام قضایی تعبیه شده است که از آن استفاده می‌کند اما در ایران نظام قضایی بلای کار دیوان شده است آن هم به این دلیل که در دوره گذشته تمام مسائل مالی کشور را می‌خواستند از طریق قضایی حل کنند و به خاطر همین برای کوچکترین مسائل پرونده تشکیل می‌دادند. این روند باعث می‌شد که در دستگاه‌ها دو سال برای کوچکترین مسائل به دیوان پاسخ دهند.

وی گفت که در دوران ریاستش تمامی تلاشش را به کار گرفته تا رویکرد پیشگیری را در نظر گیرد چون برخی از تخلفات مدیران و آشنایی آنها به قوانین برمی گردد. همه تخلفاتی که دیوان آن را مطرح می‌کند مربوط به فساد و دزدی نیست و برخی از آنها که مسائلی همچون جابجایی یک مدیر برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه بهانه برخی از دستگاه‌ها عدم کارکرد درست دیوان محاسبات است، گفت: آنها دیوان محاسبات را به عنوان ترمز توسعه مطرح می‌کنند حال اینکه ممکن است مدیران استانی بخواهند کاری کنند که برای توسعه شهرستان و استان ضرر داشته باشد که دیوان در آن نظارت می‌کند. ما به دنبال پرونده برای مسائل جزئی نیستیم و مدیران را بی‌جهت به دیوان نمی‌آوریم ولی در عین حال برای مسائلی که برای تضییع حقوق بیت‌المال است به جد پیگیری می‌کنیم و مدیران باید پاسخ دهند.
 


ویدیو مرتبط :
مداحی بهبود حبیب زاده روز عید فطر دستگاه سگاه سال 88

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کارت پستال روز پدر سال 95



نمونه هایی از جدیدترین مدل کارت پستال روز پدر سال 95

کارت پستال روز پدر

کارت پستال روز پدر, مدل کارت پستال روز پدر

کارت پستال روز پدر

کارت پستال روز پدر, مدل کارت پستال روز پدر

کارت پستال روز پدر

کارت پستال روز پدر, مدل کارت پستال روز پدر

کارت پستال روز پدر

کارت پستال روز پدر, مدل کارت پستال روز پدر

کارت پستال روز پدر

کارت پستال روز پدر, مدل کارت پستال روز پدر

کارت پستال روز پدر

کارت پستال روز پدر, مدل کارت پستال روز پدر

کارت پستال روز پدر

کارت پستال روز پدر, مدل کارت پستال روز پدر

کارت پستال روز پدر

کارت پستال روز پدر, مدل کارت پستال روز پدر

کارت پستال روز پدر

کارت پستال روز پدر, مدل کارت پستال روز پدر

کارت پستال روز پدر

کارت پستال روز پدر, مدل کارت پستال روز پدر

 

منابع : namnak.com
dressing.ir