اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رای دادگاه فدرال آمریکا به نفع ایران صادر شد



اخبار,بمب گذاری در مرکز خرید اورشلیم


اخبار سیاست خارجی - رای دادگاه فدرال آمریکا به نفع ایران صادر شد

دادگاه فدرال در شیکاگوی آمریکا طی حکمی به شاکیان اسراییلی پرونده بمب گذاری در یک مرکز خرید در اورشلیم، اجازه نداد اشیای باستانی ایران شامل الواح هخامنشی در موزه های شیکاگو را به جای غرامت تحویل بگیرند چون قاضی این پرونده در حکم خود آورد که این آثار برای پژوهش های باستان شناسی در اختیار مؤسسه شیکاگو قرار گرفته و اهداف تجاری در آن وجود ندارد بنابراین نمی توان آنها را مصادره کرد.

به گزارش مهر، شاکیان اسرائیلی موفق نشدند تا از ترفند خود برای تصاحب اشیای تاریخی ایران استفاده کنند و کتیبه های هخامنشی که در موزه های شیکاگو نگهداری می شد را به جای غرامت بگیرند. چرا که رابرت گِتِلمن، قاضی این پرونده، جمعه هشتم فروردین (28 مارس) در حکم صادره خود اعلام کرد که از تحویل دادن اشیای باستانی ایران به شاکیان اسراییلی پرونده بمب گذاری در مرکز خرید اورشلیم به جای غرامت 412 میلیون دلاری جلوگیری شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس درتوضیح این مطلب گزارش داد که در جریان سه بمب گذاری در سپتامبر 1997 در یک مرکز خرید در اورشلیم پنج تن کشته و200 تن مجروح شدند.

پنج گروه از کسانی که در بمب گذاری اورشلیم زخمی شده بودند از ایران شکایت کردند و در دادخواست خود ادعا کردند که ایران به دلیل آموزش و حمایت مالی و نظامی از حماس در این حملات مقصر است.

دادگاه بدوی به نفع شاکیان رأی داد و دستور داد منابعی را که می خواهند از طریق آنها غرامت پرداخت شود به دادگاه معرفی کنند. شاکیان پرونده نیز آثار باستانی ایران را که به طور امانت در اختیار موزه تاریخ طبیعی شیکاگو و انستیتو مطالعات شرقی شیکاگو قرار دارد را معرفی کردند.

رابرت گتلمن، قاضی این پرونده در حکم خود آورده است که مجموعه آثار باستانی ایران به خاطر پژوهش های باستان شناسی در اختیار مؤسسه شرق شناسی دانشگاه شیکاگو قرار گرفته و اهداف تجاری در آن وجود ندارد بنابراین نمی توان این آثار را مصادره کرد.

 در میان هزاران لوح ایرانی که در موزه شیکاگو وجود دارد بسیاری حاوی نقوشی از الفبای باستانی هستند که بیش از دو هزار سال قدمت دارند.

این الواح از دهه 1930 میلادی توسط حکومت وقت ایران طی توافقی طولانی مدت به مؤسسه شرق شناسی شیکاگو به امانت داده شد و موزه تاریخ ملی شیکاگو هم مجموعه کوچک تری از این آثار را در اختیار دارد.

دانشگاه شیکاگو طی سالیان گذشته به مرور بیش از 30 هزار شیء باستانی را به ایران بازگردانده است.

«مت استالپر»، که نگهداری از این اشیا در شیکاگو را بر عهده دارد گفته است زمانی که ثبت بقیه این اشیا نیز به انجام برسد تمامی این اشیای باستانی به ایران بازگردانده خواهد شد.

اخبار سیاست خارجی - مهر


ویدیو مرتبط :
رای دادگاه تجدید نظر انگلیس به نفع بانک ملت ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رای دیوان لاهه علیه آمریکا به نفع ایران



اخبار ,اخبار سیاست خارجی ,دیوان لاهه علیه آمریکا به نفع ایران

 

اخبار سیاست خارجی - رای دیوان لاهه علیه آمریکا به نفع ایران

آمریکا مکلف شده بود که تمام اقدامات حقوقی اتباع آن کشور در دادگاه های آمریکا که متضمن ادعاهایی است که احتمالا در صلاحیت دیوان قرار دارند را مختومه نماید

دیوان داوری ایران - آمریکا در لاهه در یک پرونده شکایتی ایران علیه آمریکا مبنی بر نقض بیانیه الجزایر توسط آمریکا و اجازه طرح دعاوی اتباع این کشور علیه ایران بعد از تاریخ 28 تیر ماه 1360 دولت آمریکا را مسئول نقض تعهدات شناخت و رای به پرداخت خسارت به نفع ایران صادر کرد .

به نوشته خراسان، براساس گزارشی که روز گذشته سایت دیوان داوری دعاوی ایران- آمریکا منتشر کرده است: در تاریخ 11 تیر ماه دیوان داوری در پرونده الف15(چهار) و الف 24 رای شماره 602 خویش را صادر کرد.

این پرونده در خصوص شکایت دولت ایران مبنی بر مسئولیت و نقض تعهدات دولت آمریکا است که طبق بیانیه الجزایر در ملزم کردن به خاتمه دادن به دعاوی اتباع آمریکایی علیه ایران در دادگاه های ایالات متحده بوده است . در این پرونده در نهایت دیوان ضمن بررسی استدلال های طرفین و مستندات موجود، در رای نهایی خویش به تاریخ 11 تیرماه 1393 دولت آمریکا را مسئول نقض تعهدات خویش طبق بیانیه الجزایر شناخته و رای به پرداخت میزانی خسارت مستقیم به ایران کرده است.

 

در بخش پایانی این رای 114 صفحه ای ضمن تصریح به نقض تعهدات از سوی آمریکا برای مختومه کردن دعاوی مورد شکایت ایران آمده است:«بااین حساب مطابق حکم حاضر ایالات متحده آمریکا مکلف است به خواهان ، جمهوری اسلامی ایران مبلغ هشتصدو چهل ودو هزارو چهارصدو شصت و هشت دلار و چهارده سنت آمریکا(14/468/842دلار آمریکا )به اضافه بهره ساده به نرخ متواتر رایج وام بانک تراز اول در ایالات متحده برای دوره هایی که مبلغ حکم پرداخت نشده است، بپردازد.» اگرچه رقم این حکم چندان بالا نیست اما آن را می توان سندی معتبر در پیگیری دعاوی ایران علیه آمریکا به ویژه از حیث ایجاد رویه ای برای پیگیری مسائل حقوقی دانست.

پس از ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در تهران توسط دانشجویان پیرو خط امام آمریکا نیز ضمن اعلام تعطیلی سفارت خود دارایی های ایران در این کشور را توقیف کرد. طرفین پس از مدتی توافق کردند در قبال آزادی کارکنان سفارت آمریکا در تهران، اموال و دارایی های ایران را که توقیف شده بود، آزاد کنند.برای انجام این توافق، به جای اینکه طرفین به صورت مستقیم با هم مذاکره نمایند، تصمیم گرفتند مذاکره از طریق یک دولت واسطه (الجزایر) انجام پذیرد که نهایتاً  این گفت وگوها منجر به تدوین چند سند شد که به آنها «بیانیه های الجزایر» می گویند. این بیانیه ها شامل سه بیانیه کلی، حل و فصل اختلافات و امانی می شد.بیانیه کلی راجع به تعهدات و حقوق طرفین بود.

 

بیانیه حل و فصل به حل و فصل اختلافات طرفین می پرداخت و در آن پیش بینی شده بود که طرفین توافق نموده اند دادگاهی به صورت ad hoc تشکیل شود و اختلافات از این طریق حل و فصل شود.ad hoc در واقع یکی از انواع داوری بین المللی است که در آن طرفین داوری، دادگاه داوری و شرایط حاکم بر آن را خودشان انتخاب می کنند. بر اسا س توافق طرفین دعوا برای طرح در دیوان باید ناشی از دین یا قرارداد یا ضبط اموال یا هر اقدام مؤثر در امور مالکیت باشد. همچنین منشأ دعوا باید قبل از انعقاد بیانیه الجزایر بوده باشد و همچنین تا تاریخ بیانیه ها به طریق دیگری حل و فصل نشده باشد، تشخیص صلاحیت دیوان به عهده خود داوران دیوان است. آرای آن نیز به صورت مستقیم قابل اجراست و هیچ کس نمی تواند جلوی آن را بگیرد.

براساس«اصل کلی ب » مورد توافق طرفین در بیانیه های الجزایر آمریکا مکلف شده بود که تمام اقدامات حقوقی اتباع آن کشور در دادگاه های آمریکا که متضمن ادعاهایی است که احتمالا در صلاحیت دیوان قرار دارند را مختومه نماید.

تعهد آمریکا به ختم اقدامات حقوقی در تاریخ 28 تیرماه 1360 (19 ژوئیه 1981) یعنی 6 ماه بعد از تاریخ امضای بیانیه های الجزایر داده شد . بر این اساس همچنین از ایران خواسته شده که هزینه ها ، خسارات و توجیه خاص برای مبالغ مشخصی که برای دفاع از این دعاوی در دادگاه های ایالات متحده مطرح شده است را مشخص کند تا پس از بررسی دیوان بابت آن زیان ها به ایران غرامت پرداخت گرددکه در رای اخیر حدود یک میلیون دلار به نفع ایران صادر شده است.

اخبار سیاست خارجی - خراسان