اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رایزنی ایران و آمریكا در حاشیه مذاكرات ژنو



رابطه ایران و آمریكا,مذاكرات ژنو

رایزنی ایران و آمریكا در حاشیه مذاكرات ژنو

دكتر «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و عضو هیات مذاكره كننده جمهوری اسلامی ایران اعلام كرد: ایران با اعضای گروه ۱+۵ از جمله آمریكا در حاشیه مذاكرات ژنو گفت و گوهای دو جانبه خواهد داشت.

عضو هیات مذاكره كننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران روز یكشنبه در پاسخ به این پرسش كه آیا هیات ایرانی در حاشیه مذاكرات ژنو با اعضای گروه ۱+۵ گفت و گوهای دو جانبه خواهد داشت؟ افزود: گفت و گوهای دو جانبه بین هیات ایرانی و اعضای ۱+۵ در حاشیه مذاكرات ژنو همچون گذشته صورت می گیرد.

عراقچی در پاسخ به این پرسش كه آیا با آمریكا نیز گفت و گوی دو جانبه خواهیم داشت؟ اظهار داشت: «این موضوع، امری معمول است و گفت و گوها و تبادل نظرهای جانبی با آمریكا همچون گذشته صورت می گیرد.»

معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینكه آیا درباره سطح و میزان غنی سازی اورانیوم مذاكره خواهیم كرد؟ گفت: اصل غنی سازی اورانیوم قابل مذاكره نیست اما ابعاد، سطح و میزان آن قابل مذاكره است.

وی در پاسخ به این سوال كه آیا ایران حاضر است درباره خروج مواد هسته ای از كشور نیز مذاكره كند؟ تاكید كرد: غنی سازی و حفظ حقوق مردم را خط قرمز می دانیم و از آنچه مردم ایران بر اساس معاهدات بین‌المللی از آن برخوردارند، ذره‌ای كوتاه نخواهیم آمد.

عراقچی افزود: اگرچه درباره ابعاد، سطح و میزان غنی سازی مذاكره خواهیم كرد اما خروج مواد از كشور، خط قرمز ما است.

عضو هیات مذاكره كننده ایران تاكید كرد: در مذاكرات ژنو به دنبال مذاكراتی هدفمند و واقعی هستیم؛ نه برای نمایش و اتلاف وقت به ژنو می رویم و نه مذاكره برای مذاكره خواهد بود.


قرار است دور جدید مذاكرات ایران و گروه ۱+۵ از روز سه شنبه (۲۳ مهرماه جاری ) در ژنو سوئیس آغاز شود.

هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست دكتر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه فردا (دوشنبه) عازم ژنو خواهد شد.

عراقچی درباره ضیافت شام خصوصی دكتر ظریف و خانم كاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: این زمان، فرصت مناسبی برای مرور مسائلی است كه در روزهای پس از آن مذاكرات انجام می شود.

وی تصریح كرد: جمهوری اسلامی ایران با جدیت و مصمم در ژنو حضور می یابد تا برای رسیدن به هدفی مشخص و مورد قبول طرفین مذاكره و اقدام كنیم.

معاون امور حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه تاكید كرد: در این مذاكرات، طرح مشخصی را ارائه خواهیم داد تا مبنایی برای مذاكره باشد و امیدواریم در فاصله زمانی معقول، نتایج حاصل شود.


عراقچی درباره سطح مذاكرات ژنو نیز گفت: این مذاكرات در سطح معاونان وزیر امور خارجه انجام می‌شود و مسوولیت مذاكره با بنده خواهد بود و دكتر ظریف در جلسه افتتاحیه این نشست درباره طرح پیشنهادی جدید ایران توضیح خواهد داد.

قرار است جمهوری اسلامی ایران طرح مكتوب پیشنهادی جدید خود را بصورت «پاور پوینت» به اعضای گروه ۱+۵ ارائه كند.

به گفته عراقچی، جمع بندی مذاكرات در جلسه‌ای با حضور دكتر ظریف و خانم اشتون ارائه می شود.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره برخی ابهامات و سوالات گروه ۱+۵ درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران گفت: همه نگرانی‌های معقول طرف مذاكره كننده را برطرف خواهیم كرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینكه آیا ایران حاضر است درباره سایر موضوعات با ۱+۵ گفت و گو و مذاكره كند؟ اظهار داشت: مذاكرات ژنو درباره موضوع هسته‌ای است اما اگر آنها علاقه‌مند باشند در مورد مسائل منطقه و دیگر چالش‌های بین‌المللی آماده گفت‌وگو خواهیم بود./ایرنا

 


ویدیو مرتبط :
نتیجه مذاكرات ژنو

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ایران درخواست مذاكرات دوجانبه آمریكا را رد كرد



 

ایران درخواست مذاكرات دوجانبه آمریكا را رد كرد

 

یكی از مقامات ایرانی حاضر در تیم مذاكره كننده اعلام كرد جمهوری اسلامی درخواست مذاكرات دو جانبه آمریكا در گفت‌وگوهای استانبول را رد كرده است.

 

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، ابوالفضل ظهره‌وند معاون رسانه‌ای دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام كرد كه طرف ایرانی درخواست برگزاری یك نشست دو جانبه با آمریكا در حین برگزاری گفت‌‌وگوهای استانبول را رد كرده است.

ظهره‌وند با بیان اینكه كه این تقاضا توسط خانم اشتون مطرح شده است گفت: اگر درخواست گفت‌وگوی دوجانبه درباره نشست استانبول نباشد نیازی به برگزاری چنین گفت‌وگوهایی وجود ندارد.

"فیلیپ كرولی " سخنگوی وزارت خارجه آمریكا پس از برگزاری گفت‌وگوهای روز گذشته میان ایران و نمایندگان گروه 1+5 در استانبول اعلام كرد: ما خواستار تعامل با ایران هستیم، اما كاملا واقع‌بینانه عمل می‌كنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریكا گفت: ما كاملا آماده هستیم تا با ایران دیداری را برگزار كنیم، اما اینكه چنین اتفاقی در روند این مذاكرات می‌افتد یا خیر باید منتظر بمانیم و شاهد نتیجه باشیم.

فیلیپ كرولی تاكید كرد: ما مایلیم تا با ایران وارد تعامل شویم و حضور ما در استانبول نیز نشان‌دهنده همین تمایل است.

منابع دیپلماتیك مرتبط با گفت‌وگوهای ایران و 1+5 در استانبول اعلام كرده اند كه "كاترین اشتون " رئیس سیاست خارجه آمریكا روز گذشته به "سعید جلیلی " دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران پیشنهاد كرد تا با "ویلیام برنز " معاون وزیر امورخارجه آمریكا در امور سیاسی كه در رأس هیئت آمریكایی در نشست استانبول شركت می‌كند، نشست دوجانبه‌ای را برگزار كند.../فارس