اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

راهنمای کامل ثبت‌نام اطلاعات اقتصادی خانوارها/ آغاز مرحله جدید از فردا



 

 

راهنمای کامل ثبت‌نام اطلاعات اقتصادی خانوارها/ آغاز مرحله جدید از فردا

 

مرحله‌ جدید اجرای طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار که شامل اصلاح اطلاعات قبلی و وارد کردن اطلاعات مربوط به خانوارهای جدید است از فردا (اول آذر) آغاز شده و تا 45 روز ادامه خواهد داشت.

براساس این طرح که از اول آذرماه آغاز شده و تا 15 دی ماه ادامه خواهد داشت، ثبت نام شدگان در سال 1387 و اردیبهشت ماه 1389 می‌توانند اطلاعات اقتصادی خانوار را تایید یا اصلاح کند.

برای این کار یک سامانه‌ اینترنتی به نشانی www.yaraneh.amar.org.ir طراحی شده است که افراد می‌توانند با مراجعه به آن نسبت به تصحیح اطلاعات قبلی یا وارد کردن اطلاعات جدید اقدام کنند.

از سوی دیگر تلفن گویای مرکز آمار ایران به شماره‌ 8587 ـ 021 با 960 خط از هم اکنون پاسخگوی سوالات متقاضیان خواهد بود.

همچنین کسانی که می‌خواهند درباره‌ سرپرست خانوار خود اطمینان حاصل کنند می‌توانند با ارسال شماره ملی به مرکز پیام 300000 از این موضوع اطلاع یابند. این بدان معناست که اگر کسی طی زمان جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار به هر دلیلی از خانواده‌ای منفک شده می‌تواند اطمینان یابد که اطلاعات اقتصادی او هم اکنون تحت پوشش خانوار قبلی است و یا اینکه هنوز در سامانه مرکز آمار ایران ثبت نشده است.

اگرچه در این مرحله از تکمیل اطلاعات اقتصادی خانوار سرپرست خانواده می‌تواند با مراجعه به سامانه نسبت به اصلاح یا تکمیل اطلاعات خود اقدام کند، اما کسانی که تاکنون به هر دلیلی در این سامانه ثبت نام نکرده‌اند نیز می‌توانند نسبت به ثبت اطلاعات خود و اعضای خانوارشان اقدام کنند.

بر اساس اعلام رییس سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها، کسانی که در این فرصت برای اولین بار فرم اطلاعات اقتصادی خانوار را پر می‌کنند، از اولین یارانه نقدی واریزی به حساب محروم خواهند شد، اما کسانی که پیش از این فرم اطلاعات اقتصادی را پر کرده و به هر دلیلی اولین بخش یارانه‌ها را دریافت نکرده‌اند، پس از اصلاح اطلاعات از این رقم بهره‌مند خواهند شد.

*نحوه اصلاح اطلاعات اقتصادی خانوار*

ثبت‌نام شدگان سال 1387 که فرم کاغذی مربوط به اطلاعات اقتصادی خانوار را پر کرده‌اند برای دسترسی به اطلاع خود در این سامانه‌ اینترنتی باید شماره ملی و کد رهگیری خود را به همراه داشته باشند. ثبت نام شدگان اردیبهشت ماه سال جاری که اطلاعات خود را از طریق پایگاه اینترنتی مرکز آمار ایران ثبت کرده‌اند نیز برای اصلاح آن به شماره ملی و رمز عبور نیاز خواهند داشت.

در صورتی که سرپرست خانوار کد رهگیری یا رمز عبور خود را فراموش کرده باشد باید از نیمه آذرماه به بعد به این سامانه مراجعه کند. نحوه‌ ورود این دسته از افراد متعاقبا توسط مرکز آمار ایران اعلام خواهد شد.

*نحوه ثبت نام خانوارهای جدید*

برای ثبت خانوار جدید، شماره ملی سرپرست، سال تولد سرپرست و ثبت رمز عبور در این سامانه مورد نیاز است.

در صورتی که نام اعضای خانوار جدید پیش از این در خانوار دیگری ثبت شده‌است، باید برای رفع تداخل، ابتدا نام افراد از خانوار پیشین حذف و سپس خانوار جدید ثبت نام شود.

*راهنمای تکمیل اطلاعات اقتصادی خانوارهای کشور*

مرکز آمار ایران در راستای تهیه مقدمات لازم به منظور اجرای سیاست‌های تحول اقتصادی دولت جمهوری اسلامی ایران و به منظور شناسایی جامعه هدف در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوارهای کشور را در دو مرحله انجام داد.

نخستین مرحله در مرداد ماه سال 1387 انجام شد که طی آن اطلاعات خانوارهای کشور از طریق مراجعه حضوری سرپرستاری خانوار به پایگاه‌های طرح در سراسر کشور جمع‌آوری شد. دومین مرحله در اردیبهشت ماه سال 1389 اجرا شد که طی آن خانوارها از طریق سامانه اینترنتی جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوارهای کشور نبت به ثبت اطلاعات خانوار خود اقدام کردند.

در این مرحله از طرح که از آذر ماه سال 1389 آغاز خواهد شد کلیه خانوارهایی که اطلاعات آن‌ها در پایگاه طرح موجود است ( اطلاعات خانوار خود را از طریق مراجعه حضوری به پایگاه‌ها و یا ثبت نام اینترنتی به مرکز آمار ایران ارائه کرده‌اند) می‌توانند اطلاعات خود را مشاهده نموده و در صورت لزوم نسبت به اصلاح و یا به روز رسانی آن اقدام کنند.

همچنین کلیه خانوارهایی که در مراحل قبل موفق به ثبت اطلاعات خود در این سامانه نشده‌اند، در صورت تمایل می‌توانند نسبت به ثبت این اطلاعات اقدام کنند.

*کلیات *

در این مرحله از طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوارهای کشور، علاوه بر امکان مشاهده و اصلاح اطلاعات خانوارهایی که نسبت به ارائه اطلاعات خود در مرداد سال 1387 و اردیبهشت سال 1389 اقدام نموده‌اند، ثبت نام از خانوارهایی که در مراحل قبلی موفق به مشارکت در طرح نشده‌اند نیز فقط از طریق سامانه جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوارهای کشور انجام می‌پذیرد.

*توضیح ضروری*

پس از جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوارهای کشور و تشکیل پایگاه طرح، اطلاعات تک تک اعضای خانوارها با اطلاعات موجود در سازمان ثبت احوال مطابقت داده شد و اطلاعات افرادی که مشخصات آن‌ها توسط سازمان ثبت احوال کشور تایید نشد از پایگاه کنار گذاشته شد در مواردی که اطلاعات هویتی سرپرست خانوار تایید نشد، مسن‌ترین فرد خانوار به عنوان سرپرست جایگزین وی شده است.

در تابستان سال جاری، اطلاعات مربوط به وقایع چهار گانه حیاتی شامل ازدواج، طلاق، تولد و وفات از سازمان ثبت احوال دریافت و در صورت بروز چنین اتفاقاتی در خانوار، تغییراتی به شرح زیر در اطلاعات خانوارها ایجاد شد:

1- ازدواج

در این حالت اطلاعات داماد و عروس از خانوارهای قبلی حذف و خانوار جدیدی با سرپرستی داماد ایجاد شد. در صورتی که عروس سرپرست خانوار قبلی بود، اطلاعات عروس و کلیه اعضای خانوار قبلی وی به اطلاعات داماد اضافه شدند.

2- طلاق

در این حالت اطلاعات زن از خانوار حذف و اطلاعات مرد و سایر اعضای خانوار قبلی حفظ شد. برای زن یک خانوار یک نفره با سرپرستی خودش ایجاد شد برای مرد و سایر اعضا نیز یک خانوار به سرپرستی مرد ایجاد شد.

3- تولد

در این حالت اطلاعات فرد متولد شده به خانواری که پدر نوزاد عضو آن است اضافه شد در صورتی که پدر نوزاد قبل از تولد وی فوقت کرده باشد اطلاعات نوزاد به خانواری که مادر وی عضو آن است اضافه شد.

4- وفات

در این حالت اطلاعات فرد فوت شده از خانوار حذف شد در صورتی که متوفی سرپرست خانوار بود، مسن‌ترین فرد زنده خانوار به عنوان سرپرست خانوار جایگزین وی شد.برای ورود به سامانه داشتن کد رهگیری یا رمز ورود الزامی است ارائه رمز عبور طبق دستورالعمل نرم افزار انجام می شود.

*توصیه‌های کلی برای درج اطلاعات اقتصادی خانوار*

اطلاعات تمام اعضای خانوار باید در سامانه ثبت شود. مشخصات همه افراد خانوار از جمله فرد سرباز یا دانشجویی که در حال حاضر در محل سکونت خانوار حضور ندارد نیز باید همراه با سایر اعضای خانوار در این سامانه درج شود.

نام ویژگی‌های هر فرد ایرانی باید فقط در یک خانوار درج شود. چنانچه فردی از پیش از این به عنوان عضو خانوار ثبت شده است، امکان ثبت وی در خانوار دیگر وجود ندارد.

تمامی ارقام (مبالغ) در سامانه باید به ریال درج شود. دقت کنید در درج و ثبت ارقام اشتباهی رخ ندهد.

*اطلاعات خانوار*

اطلاعات جغرافیایی خانوار:

ابتدا محل زندگی خود (شهر یا روستا) را انتخاب نموده و سپس مشخصات جغرافیایی محل سکونت خانوار شامل استان، شهرستان، بخش و شهر (برای نقاط شهری) یا دهستان و نام‌ آبادی (برای نقاط روستایی) را در محل‌های مربوط انتخاب کنید.

برای خانوارهای عشایر کوچنده، آبادی محل قشلاق و یا نزدیکترین آبادی به محل استقرار آن ها در قشلاق را در این بخش انتخاب کنید.

اطلاعات نشانی پستی خانوار:

آدرس پستی محل سکونت خانوار، کدپستی 10 یا پنج رقمی و شماره تلفن ثابت با پیش شماره مربوط و شماره تلفن همراه (سرپرست یا یکی از اعضای خانوار ) را در محل‌های مربوط وارد کنید. از روی قبض تلفن می‌توانید به کد پستی محل سکونت خوددست یابید.

برای درج کدهای پستی پنج رقمی در فرم، ارقام از سمت چپ به راست درج شود.

اطلاعات نحوه سکونت خانوار:

نحوه تصرف محل سکونت فعلی خانواده را با توجه به گزینه‌های موجود مشخص کنید در صورتی که محل سکونت فعلی خانوار اجاره‌ای یا رهنی است نام و نام خانوادگی مالک (موجر)، شماره ملی مالک(موجر)، مساخت زیر بنا(متر مربع)، مبلغ اجاره ماهیانه (ریال) و مبلغ ودیعه (ریال) را در محل‌های مربوط وارد کنید.

اگر خانوار محل سکونت خود را در مقابل کار یک یا چند نفر عضو خانوار در اختیار دارد، حتی اگر مبلغی هم به طور ماهانه می‌پردازد، نحوه تصرف محل سکونت «در برابر خدمت» قلمداد می‌شود.

نحوه تصرف محل سکونت سرایدار واحد مسکونی، در برابر خدمت:

برای واحدهای مسکونی که نحوه تصرف آن‌ها اجاره به شرط تملیک است در صورتی که بیش از 50 درصد ارزش واحد مسکونی پرداخت شده است، نحوه تصرف ملکی و در غیر این صورت اجاره‌ای منظور می‌شود.

در موره نحوه تصرف محل سکونت برای خانوارهایی که زمین خانه‌های آنان وقفی است اگر زمین (عرصه) وقفی باشد ولی بنا (اعیان) ملکی یا اجاره‌ای باشد ملاک بنا است ولی اگر زمین و بنا وقفی باشد و اجاره نیز پرداخت نشود، نحوه تصرف رایگان محسوب می‌شود.

وضعیت پوششی نهادهای حمایتی:

وضعیت تحت پوشش بودن سرپرست یا حداقل یکی از اعضای خانوار از سوی نهادهای حمایتی (کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی، موسسات خیریه و ...) را تعیین کنید اگر سرپرست یا حداقل یکی از اعضای خانوار تحت پوشش این گونه نهادها است، نهاد یا نهادهای حمایت‌کننده را نیز مشخص کنید.

در صورتی که فردی از بنیاد شهید یا بنیاد مستضعفان و جانبازان و عناوین مشابه مستمری دریافت می‌کند، تحت پوشش نهادهای حمایتی محسوب می‌شود.

در صورتی که فردی غیر از سرپرست خانوار، تحت پوشش یکی از نهادهای حمایتی یا خیریه باشد، خانوار تحت پوشش قلمداد می‌شود.

اطلاعات اعضای خانوار:

از آن جا که براساس قانون، افتتاح حساب بانکی و پرداخت یارانه به سرپرست خانوار صورت می‌گیرد، مشخصات سرپرست خانوار به طور خودکار در سطر اول درج می‌شود.

شماره ملی، نام، نام خانوادگی و سال تولد:

مشخصات فردی هر فرد شامل شماره ملی، نام،‌نام خانوادگی و سال تولد را عینا و به طور کامل براساس شناسنامه یا کارت ملی در محل مربوط درج کنید.

تاریخ تولد باید بر مبنای هجری شمسی درج شود. در صورتی که تاریخ تولد فردی به تقویم میلادی است، برای تبدیل آن به هجری شمسی باید عدد 622را از سال تولد وی کم کنیم. در صورتی که تاریخ تولد شخصی به هجری قمری نوشته شده است، برای تبدیل آن به هجری شمسی، عدد 42 از سال تولد کم می شود.

برای تمامی افراد متولد 1368 به بعد،‌شماره ملی همان شماره شناسنامه فرد است.

وضع سواد و تحصیلات:

این سوال برای افراد شش ساله و بیشتر فعال خواهد شد وضع سواد و تحصیلات فرد را از منوی مقابل این سوال انتخاب کنید.

برای افراد با سوادی که دارای تحصیلات علوم دینی هستند، دوره مقدماتی (پایه‌های 1 و 2) معادل دیپلم، سطح یک علوم دینی (پایه‌های 3 و 4 و 5 ) معادل کاردانی، سطح دوم علوم دینی (پایه‌های 6 و 7) معادل کارشناسی، سطح سوم علوم دینی (پایه‌های 8 و9 و 10) معادل کارشناسی ارشد، دوره اول خارج (سطح 4) و دوره دوم خارج علوم دینی معادل دکترا محسوب می‌شود.

برای افراد در حال تحصیل، آخرین مدرک تحصیلی ملاک سطح تحصیلات فرد خواهد بود به عنوان مثال برای فردی که دانشجوی دوره کارشناسی ارشد است در این ستون لیسانس درج کنید.

وضع فعالیت، عنوان شغل اصلی، کد طبقه شغلی و متوسط درآمد ماهیانه حاصل از شغل اصلی:

سوالات مربوط به وضع فعالیت برای افراد 10 ساله و بالاتر فعال خواهد شد وضع فعالیت هر فرد را براساس وضع فعالیت وی در سال جاری مشخص کنید و بر حسب مورد، از منوی قابل این سوال یکی از موارد شاغل، بازنشسته، محصل یا دانشجو، خانه‌دار، سرباز و بیکار را انتخاب کنید برای افرادی که مشمول هیچ یک از موارد فوق نمی‌شوند، سایر راانتخاب کنید.

برای فردی که وضع فعالیت وی را شاغل یا بازنشسته انتخاب کرده‌اید، عنوان شغلی اصلی را به طور دقیق و کامل در محل تعیین شده درج کنید سپس عنوان طبقه شغلی وی را از منوی مقابل این مشخص کنید و به دنبال آن، متوسط درآمد ماهیانه (قبل از کسر مالیات، بیمه و سایر کسورات قانونی) فرد را به ریال در محل مربوط درج کنید.

در صورتی که فرد بازنشسته یا محصل یا دانشجو بوده و شاغل نیز است، برای وی عنوان شاغل را انتخاب کنید.

برای افرادی که دارای درآمد بدون کار مانند درآمد حاصل از سود سهام، اجاره واحد مسکونی یا مغازه و ... هستند و همچنین برای افراد از کار افتاده، سالمندان، افرادی که برای شرکت در کنکور آماده می‌شوند و نظایر آن‌ها، سایر را انتخاب کنید.

منظور از درآمد تمامی وجوه و ارزش کالاهایی است که در برابر کار انجام شده یا سرمایه به کار گرفته و یا از طریق بازنشستگی و ... به فرد تعلق گرفته باشد.

عنوان شغل اصلی برای افرادی که بیش از یک شغل دارند، شغلی است که فرد بیشترین ساعت کار خود را به آن اختصاص می‌دهد. در این قسمت برای افراد بازنشسته، آخرین شغلی که فرد در آن بازنشسته شده است درج می شود.

طبقه شغلی سایر، شامل افرادی است که دارای شغل غیر رسمی مانند کوپن فروشی و ... هستند.

متوسط درآمد ماهیانه حاصل از شغل اصلی، برای افراد مزد و حقوق‌بگیرد، متوسط درآمد ماهانه شامل حقوق، اضافه کار، پاداش و ... است.

اگر فردی پس از انجام کار معمولی خود در شغل اصلی، به فعالیت دیگری نیز اشتغال دارد فقط باید درآمد حاصل از شغل اول را در مقابل سوال متوسط درآمد ماهیانه حاصل از شغل اصلی درج نماید. درآمد مربوط به فعالیت دوم باید در مقابل سوال متوسط درآمد ماهیانه از سایر منابع درج شود.

برای افرادی که به دلیل ماهیت شغل خود درآمد ماهیانه منظمی ندارند، باید درآمد سالیانه را بر 12 تقسیم نموده و حاصل آن درمقابل سوال متوسط درآمد ماهیانه حاصل از شغل اصلی درج کنند.

متوسط درآمد ماهیانه حاصل از شغل اصلی می‌تواند برای فردی که اخیرا شاغل شده ولی هنوز حقوقی دریافت نکرده است و همچنین فردی را که برای یکی از اعضای خانوار خود کار می‌کند و مزدی دریافت نمی کند صفر درج شود.

متوسط درآمد ماهیانه از سایر منابع:

برای هر یک از اعضای خانوار، متوسط درآمد ماهیانه از سایر منابع را در مقابل این سوال به واحد ریال درج کنید.

متوسط درآمد ماهیانه از سایر منابع، شامل درآمد از سایر شغل‌ها، دریافت اجارهف سود سهام، سود سپرده، عایدی از مستغلات ، حقوق ماهیانه مستمری بگیران و ... است.

زنانی که حقوق بازنشستگی هسمر خود را دریافت نموده و یا فرزندانی که حقوق بازنشستگی والدین خود را دریافت می‌کنند، باید مستمری بازنشستگی را به عنوان درآمد حاصل از سایر منابع درج کنند.

حقوق دریافتی سربازی، قبل از کسورات باید در این قسمت درج شود.

واحد مسکونی ملکی، مجموع مساحت زیربنا و کل ارزش تقریبی واحدهای سکونی:

چنانچه هر یک از اعضای خانوار مالک یک یا چند واحد مسکونی ساخته شده از مصالح سخت (آجر، آهن و ...) باشد در این سوال برای وی دارد و در غیر این صورت ندارد را انتخاب کنید در صورت انتخاب دارد جمع مساحت زیر بنای متعلق به وی را در مقابل سوال آن به متر مربع و کل ارزش تقریبی واحد یا واحدهای مسکونی وی را به ریال در مقابل سوال مربوط درج کنید.

چنانچه فردی واحد مسکونی را به صورت قولنامه‌ای خریداری کرده است مالک واحد مسکونی محسوب می‌شود.

در صورتی که عضوی از خانوار به صورت شراکتی مالک واحد مسکونی است، مساحت زیر بنا براساس سهم شراکت تعیین شده و ارزش تقریبی آن براساس سهم شراکت تعیین می‌شود.

در مورد بناهایی که به ارث رسیده اما هنوز انحصار وراثت آن انجام نشده است سهم هر یک از وارث، در سوال مربوط به مساحت درج شده و ارزش سهم هر یک از وراث، در سوال مربوط به ارزش تقریبی درج می‌شود.

ارزش تقریبی سایر املاک و مستغلات:

کل ارزش تقریبی سایر املاک و مستغلات هر فرد مالک شامل ارزش ملک، سر قفلی و یا سایر عناوین مشابه بسته به مورد را به ریال در مقابل این سوال درج کنید.

در صورتی که عضوی از خانوار به صورت شراکتی مالک املاک و مستغلات به جز واحد مسکونی باشد ارزش تقریبی آن‌ها براساس سهم شراکت تعیین می‌شود.

در مورد املاک و مستغلاتی که به افراد به ارث می‌رسد اما هنوز انحصار وراثت آن انجام نشده است. سهم هر یک از وراث، در این سوال درج می شود.

ارزش زمین و ساختمان کارخانجات، گاوداری‌ها، مرغداری‌ها و مواردی از این قبیل باید در این سوال درج شود اما درآمد حاصل از این‌گونه دارایی‌ها، بسته به مورد باید در مقابل یکی از سوالات متوس درآمد ماهیانه حاصل از شغل اصلی یا سایر مناب درج شود.

ارزش چاه آب کشاورزی همراه با ارزش زمین کشاورزی اعلام می‌شود.

در مورد افراد دامدار، دام جزء املاک و مستغلات محسوب نمی‌شود ولی درآمد حاصل از آن بسته به مورد باید در مقابل یکی از سوالات متوسط درآمد ماهیانه حاصل از شغل اصلی یا سایر منابع درج شود.

ارزش ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی و کشاورزی، کامیون، کمباین، اتوبوسف کشتی، زیورآلات، اصل سپرده‌های بانکی و اوراق بهادار(ازجمله سهام) در این سوال درج نمی شود ولی درآمد ناشی از این گونه موارد بسته به مورد باید در مقابل یکی از سوالات متوسط درآمد ماهیانه حاصل از شغل اصلی یا سایر منابع درج شود.

آیا تحت پوشش یکی از انواع بیمه قرار دارید؟

در صورتی که هر یک از اعضای خانوار تحت پوشش یکی از انواع بیمه‌ها است، از منوی مقابل این سوال بلی و در غیر این صورت نه را انتخاب کنید.

انواع بیمه‌ها شامل تامین اجتماعی، خدمات درمانی(اعم از خویش فرما، بیمه روستایی و ...) نیروهای مسلح، بانک‌ها، شهرداری ها و ... است.

خودروی شخصی سواری، ارزش تقریبی خودروها:

برای افرادی از اعضای خانوار که مالک شخصی سواری ( غیر از تاکسی تحت پوشش تاکسیرانی یا شرکت‌های حمل ونقل مسافر ) هستند از منوی مقابل این سوال دارد و در غیر این صورت ندارد را انتخاب کنید. برای افرادی از اعضای خانوار که در مقابل سوال خودرو شخصی سواری، دارد را انتخاب کرده‌اید، ارزش تقریبی خودرو یا خودروهای وی را به ریال در مقابل سوال ارزش تقریبی خودروها درج کنید.

چنانچه فردی خودروی شخصی سواری را به صورت قولنامه‌ای خریداری کرده است، مالک خودرو محسوب می‌شود.

توجه کنید شمول مالکیت دارایی‌های منقول و غیر منقول عضو خانوار (واحد مسکونی، سایر املاک و مستغلات، خودرو و ...) اعم از رسمی و غیر رسمی است.

آیا در حال حاضر قسط وام بانکی پرداخت می‌نماید؟ مبلغ کل اصل وام و مبلغ اقساط ماهیانه:

چنانچه هر یک از اعضای خانوار تسهیلاتی از هر یک از بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری تحت پوشش بانک مرکزی تحت عنوان وام دریافت کرده باشند و به صورت ماهیانه یا دوره‌ای نسبت به بازپرداخت آن اقدام می‌کنند، از منوی مقابل این سوال بلی و در غیر این صورت خیر را انتخاب کنید.

برای افرادی از اعضای خانوار که در سوال قبلی بلی را انتخاب کرده‌اید، مبلغ کل اصل وام یا وام‌های دریافتی از بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری (تحت پوشش بانک مرکزی) را به ریال در مقابل سوال مبلغ کل اصل وام و مبلغ اقساط ماهانه تسهیلات دریافتی را در مقابل سوال مبلغی اقساط ماهیانه درج کنید.

اگر فردی وامی دریافت کرده و اقساط آن نیز مشخص شده است ولی به هر دلیلی در حال حاضر این قسط را پرداخت نمی کند، باز هم باید رقم قسط را در ستون 19 درج کند.

اگر فردی وامی را دریافت کرده ولی اقساط آن را شخص دیگری می‌پردازد، شخص وام‌گیرنده گزینه نه را درج کند.

توجه داشته باشید مبلغ اصل وام، شامل سود و کارمزد وام نیست.

توجه کنید اگر دوره زمانی پرداخت هر قسط بیشتر از یک ماه باشد، مبلغ بازپرداخت وام را به ماه محاسبه و در این ستون درج کنید.

برای وام‌های دریافتی توسط اعضای خانوار که هنوز موعد پرداخت اقساط آن‌ها شروع نشده استف در این ستون عدد صفر درج کنید.

در ارتباط با سوالات مربوط به وام بانکی، تسهیلات دریافتی از بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری که دارای شخصیت حقوقی بوده و تحت پوشش بانکی مرکزی هستند، مورد نظر است.

*اصلاح اطلاعات خانوار *

همانطور که گفته شد،‌در‌ آذرماه سال 1389 علاوه بر امکان ثبت‌نام خانوارهایی که در مراحل قبل موقل به ثبت نام نشدند، اطلاعات خانوارهایی که در مراحل قبل در طرح ثبت‌نام نمودند نمایش داده شده و امکان ویرایش و اصلاح اطلاعات خانوار را به سرپرست آن می‌دهد.

تغییر و اصلاح اطلاعات جغرافیایی محل سکونت خانوار:

در صورتی که محل سکونت خانوار شامل استان، شهرستان، بخش، شهر (برای نقاط شهری) یا دهستان و نام آبادی (برای نقاط روستایی) تغییر یافته یا براساس اطلاعات موجود در سامانه نیاز به اصلاح دارد، در این قست نسبت به تغییر یا اصلاح اقدام کند.

تغییر و اصلاح اطلاعات آدرس پستی:

در صورتی که آدس پستی محل سکونت خانوار، کدپستی 10 رقمی، شماره تلفن ثابت و همراه سرپرست خانوار یا یکی از اعضای خانوار تغییر یافته یا براساس اطلاعات موجود در سامانه نیاز به اصلاح دارد در این قسمت نسبت به تغییر یا اصلاح اقدام کند.

تغییر و اصلاح نحوه تصرف محل سکونت خانوار:

در صورتی که نحوه تصرف خانوار با توجه به گزینه‌های مربوطه و اطلاعات موجود در سامانه تغییر یافته یا براساس اطلاعات موجود در سامانه نیاز به اصلاح دارد در این قسمت نسبت به تغییر یا اصلاح اقدام کند.

چنانچه نحوه تصرف محل سکونت فعلی خانوار رهنی یا اجاره‌ای است، لازم است براساس وضعیت فعلی علاوه بر درج مشخصات موجر، مبلغ رهن و اجاره باید در محل‌های مربوط ثبت شود.

تغییر و اصلاح وضعیت خانوارهای تحت پوشش حمایتی:

چنانچه وضعیت تحت پوشش حمایتی قرار گرفتن خانوار تغییر یافته در این قسمت نسبت به تغییر یا اصلاح اقدام کند.

تغییر و اصلاح اطلاعات هر یک از اعضای خانوار:

چنانچه اطلاعات هر یک از اعضای خانوار شامل نام و نام خانوادگی و سال تولد (مطابق شناسنامه )، وضع سواد و تحصیلات (برای اعضای شش ساله و بالاتر)، وضع فعالیت (برای افراد 10 ساله و بالاتر) ، شغل اصلی و طبقه شغلی و درآمد حاصل از شغل اصلی ( برای افراد شاغل و بازنشسته)، متوسط درآمد ماهیانه از سایر منابع و داشتن واحد مسکونی (برای افراد دارای واحد مسکونی)، ارزش تقریبی سایر املاک و مستغلات و تحت پوشش بودن یکی از انواع بیمه، داشتن خودروی شخصی سواری (برای تمام افراد خانوار)، ارزش تقریبی خودروها، (برای افراد دارای خودروی شخصی سواری)، داشتن قسط وام بانکی (برای تمامی افراد خانوار)، مبلغ کل اصل وام و مبلغ کل اقساط ماهیانه (برای افرادی که توسط وام بانکی پرداخت می‌کنند)، تغییر یافته نسبت به اصلاح آن اقدام کند.

تذکر:‌ در صورتی که در زمان ثبت اطلاعت خانوار در مرداد 1387 یا اردیبهشت ماه 1389، سن فرد کمتر از شش سال یا 10 سال بوده و در مرحله تغییرات از مرز سنی مشخص شده گذشته است، باید نسبت به تکمیل سایر بخش‌های سواد، فعالیت و ... اقدام کند.

تذکر: در صورتی که در زمان ثبت اطلاعات خانوار در مرداد سال 1387 یا اردیبهشت ماه 1389‌،سن فرد کمتر از شش سال یا 10 سال بوده و در مرحله تغییرات از مرز سنی مشخص شده گذشته است ،‌باید نسبت به تکمیل سایر بخش‌های سواد، فعالیت و ... اقدام کند.

حذف و اضافه نمودن اعضای خانوار:

در صورتی که یک یا چند نفر از اعضای خانوار به دلایل مختلف مانند ازدواج،‌طلاق، فوت و ... از خانوار جدا شده باشند نسبت به حذف آن ها اقدام نماید. چنانچه یک یا نفر به اعضای خانوار به دلایل مختلف تولد، سرپرستی و ... اضافه شده باشد نسبت به اضافه نمودن آن‌ها اقدام کند.

تغییر و اصلاح سرپرست خانوار:

چنانچه خانواری مایل به تغییر سرپرست خود باشد می‌تواند نسبت به تغییر سرپرست خانوار خود اقدام کند.

حذف یا انصراف خانوار:

چنانچه خانوار مایل به حذف خانوار خود از طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی و یا انصراف از دریافت یارانه طرح باشدف نسبت به حذف یا انصراف خانوار اقدام کند...../تحلیل:عصرایران


ویدیو مرتبط :
راهنمای ثبت نام یارانه ها مرحله دوم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

آغاز انتشار دفترچه راهنمای ثبت‌نام کنکور سراسری از فردا



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

براساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده، آزمون سراسری سال 1394 در صبح و بعدازظهر روزهای پنج‌شنبه 21، جمعه 22 و صبح شنبه 23 خردادماه 1394 برگزار می‌شود.

دفترچه راهنمای ثبت‌نام آزمون سراسری سال ۹۴ فردا شنبه ۱۸ بهمن‌ماه منتشر می‌شود.

به گزارش فارس، ثبت‌نام از داوطلبان آزمون سراسری سال 94 از روز یکشنبه 19 بهمن از طریق شبکه اینترنتی سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org آغاز می‌شود و تا 28 بهمن‌ماه هم ادامه دارد.

دفترچه راهنمای ثبت‌نام نیز از فردا شنبه 18 بهمن‌ماه منتشر می‌شود.

براساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده، آزمون سراسری سال 1394 در صبح و بعدازظهر روزهای پنج‌شنبه 21، جمعه 22 و صبح شنبه 23 خردادماه 1394 برگزار می‌شود.
اخبار دانشگاه - فارس