اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

راز شگفتی‌ آفرینی دانشمند برجسته ایرانی


ر صدمین سال تولد پروفسور فضل‌الله رضا، استادان دانشگاه گفتند: راز شگفتی آفرینی پروفسور رضا، نبوغ و استعداد فراوان در کنار کوشش و تلاش گسترده علمی است.

خبرگزاری ایرنا: در صدمین سال تولد پروفسور فضل‌الله رضا، استادان دانشگاه گفتند: راز شگفتی آفرینی پروفسور رضا، نبوغ و استعداد فراوان در کنار کوشش و تلاش گسترده علمی است.

پروفسور ˈفضل الله رضاˈ دانشمند برجسته کشور در رشته مهندسی برق، ریاضی و ادبیات است که در مونترال کانادا ساکن است. وی که سابقه یک عمر زندگی پرتلاش و پربار علمی دارد، روز یکشنبه هفته جاری در آستانه یکصدمین سالروز تولدش به ایران سفر کرد. خبرنگار ایرنا نیز در گفتگو با برخی استادان دانشگاه، راز موفقیت پروفسور رضا را جویا شد که در ادامه می‌خوانید.



جبه داران: پروفسور رضا به نبوغ خود بسنده نکرد

دکتر ˈپرویز جبه دارانˈ چهره ماندگار رشته مهندسی برق در سال 81 و از استادان پیشکسوت این رشته، درباره وی به خبرنگار گروه علمی ایرنا گفت: پروفسور رضا دارای هوش و استعداد فراوان است که هوش وی از متوسط هوش افراد بسیار بیشتر است.

وی که 28 سال جوان تر از پروفسوررضا 100 ساله است، گفت: این استاد در رساله دوره دکترای خود مساله ای را حل می کند که تا آن زمان حل نشده باقی مانده است و این امر باعث شهرت رضا در جامعه علمی می شود.

جبه داران خاطرنشان کرد: پروفسور رضا الگوی تمامی نخبگان ایرانی است که هم بسیار با استعداد است اما به این موضوع بسنده نکرد و با تلاش و کوشش فراوان به یک نخبه تبدیل شد.

استاد پیشکسوت رشته مهندسی برق دانشکده فنی دانشگاه تهران درادامه به ایرنا گفت: پروفسور رضا بنیانگذار ˈتئوری اطلاعاتˈ است که این تئوری اساس رشته مخابرات محسوب می شود.

وی با اشاره به ویژگی های ادبی این استاد پیشکسوت همچنین گفت: پروفسور رضا علاوه بر تحقیقات در زمینه های علمی در رشته های ادبی نیز تلاش های بسیاری داشته است به طوری که مولف 12 کتاب در حوزه ادبیات است که این زمینه در میان استادان فارسی زبان بسیار نادر است.

جبه داران اظهار داشت: پروفسور رضا در رشته مهندسی مخابرات چهار کتاب به زبان انگلیسی تالیف کرده است که از این تعداد سه کتاب به زبان های مختلف از جمله زبان های روسی، فرانسه، اسپانیایی و دیگر زبان ها ترجمه شده است.

فتوت: رضا فردی آزاده است

دکتر ˈرضا فتوتˈ استادیار دانشگاه صنعتی شریف نیز که خود یکی از استادان برجسته در علم مهندسی برق است، پروفسور رضا را فردی آزاده معرفی کرد و گفت: وی در تمامی مراحل زندگی خود از گفتن حرف حق ابایی نداشت.

وی ضمن تجلیل از خدمات علمی رضا افزود: این دانشمند در دوران بازنشستگی وجه دیگری از زندگی خود را تقویت کرد. وی در این دوران به طور جدی و عملی به فعالیت های فرهنگی پرداخته است.

نگاه ویژه و توصیه های پروفسور رضا به جوانان

این پیر دانش که در آستانه زادروز 100 سالگی خود به ایران آمده ، نگاه ویژه ای به جوانان به عنوان نیروی انسانی اصلی پیشرفت کشور دارد.وی دغدغه های خود را در مورد پیشرفت کشورش خطاب به جوانان ایرانی مطرح کرده است. این دانشمند ایرانی که سابقه یک عمر زندگی پرتلاش و پربار علمی را دارد، به طور مکرر جوانان کشور را برای تلاش همه جانبه در جهت پیشرفت کشور فرا می خواند.

برخی از این اظهارات عبارت است از:


- برای دانشجوی ایرانی عذری پذیرفته نیست؛پیشرفت همت می خواهد.

- گمان نمی رود کسی در هوشمندی شرقی ها بخصوص ایرانی ها تردید داشته باشد، اما آیین خرد گرایی به وجه عملی آن در شرق به خصوص در این دو سه قرن کمتر مورد توجه بوده است.

- با برنامه ریزی عقب ماندگی علمی کشور را برطرف کنید

- به عنوان معلمی جهان دیده به شما توصیه می کنم با برنامه ریزی، پشتکار و جدیت عقب ماندگی علمی کشورمان را برطرف کنید. هر دانشگاه بزرگ باید درهای گفت و شنود را میان پیروان علم و دانش جدید و منبع فرهنگ و هنر و حوزه های عرفانی باز نگه دارد تا نور عارفانه ای بر گستره فناوری بتابد.

-اکنون در آستانه100سالگی می خواهم برخی از تجربیاتم را برای رشد و توسعه با دانشجویان دانشگاه تهران در میان بگذارم.


ویدیو مرتبط :
شگفتی آفرینی پسر ایرانی در مسابقات استعدادیابی ترکیه!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دانشمند برجسته ایرانی به کشور می آید



فضل الله رضا,بازگشت  فضل الله رضا به ایران

دانشمند برجسته ایرانی به کشور می آید

پروفسور فضل الله رضا، استاد و دانشمند نام آور ایرانی و رییس اسبق دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف، بامداد یکشنبه وارد ایران می‌شود تا روز چهارشنبه در آیین نکوداشتی که در آستانه صدمین زادروزش برگزار می‌شود شرکت کند.

 پروفسور فضل الله رضا، استاد و دانشمند نام آور ایرانی و رییس اسبق دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف، بامداد یکشنبه وارد ایران می‌شود تا روز چهارشنبه در آیین نکوداشتی که در آستانه صدمین زادروزش برگزار می‌شود شرکت کند.

کانون مهندسین فارغ التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران، عصر چهارشنبه 29 آبان ماه طی مراسمی در تالار شهید چمران دانشکده از مقام علمی و فرهنگی پروفسور رضا، دانش آموخته دوره اول دانشکده فنی تقدیر می‌کند.

فضل الله رضا که در سال 1293 شمسی در رشت به دنیا آمده، تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش به پایان برد و دیپلم را در تهران و لیسانس خود را در رشته مهندسی برق از دانشگاه تهران گرفت.

در سال ۱۳۲۴ مدرک فوق لیسانس را از دانشگاه کلمبیا آمریکا و دکتری خود را در رشته مهندسی برق از مؤسسه تکنولوژی نیویورک (دانشگاه نیویورک فعلی) دریافت کرد. وی طی سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۴ استاد گروه مهندسی برق دانشکده مهندسی دانشگاه کاتولیک آمریکا و سپس دانشگاه ام آی تی در بوستون آمریکا بود و بین سال‌های ۱۳۳۳ تا ۱۳۴۷ در هیات علمی گروه مهندسی دانشگاه سیراکیوز در ایالت نیویورک عضویت داشت.

رضا در سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۳ استاد مهمان در دانشگاه‌های مرکزی سوییس، کپنهاک دانمارک، پاریس و دانشگاه کلرادو آمریکا بوده است.

دانشگاه‌های کنکوردیا در مونترال در کبک کانادا و دانشگاه مک‌گیل از دیگر دانشگاه‌هایی است که این استاد برجسته ایرانی در آنها تدریس کرده است.

پروفسور رضا یکی از پایه‌گذاران نظریه اطلاعات و مخابرات در جهان است و تحقیقات گسترده‌ای در زمینه ظرفیت شنون و ارسال حداکثر اطلاعات در کانال‌های مخابراتی نویزدار، نظریه اطلاعات و فرایندهای تصادفی، سیستم‌های خطی آنالیز عمومی، نظریه سیستم‌ها و مدارها، نظریه کنترل سیستم‌های پویا، فضاهای خطی، انتقال و تلفات انرژی در شبکه‌های n دهانه‌یی انجام داده است.

ریاست دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف و سفارت ایران در یونسکو از جمله مسوولیت‌های اجرایی علمی و فرهنگی استاد بوده است.

این دانشمند برجسته هم اکنون در کانادا اقامت دارد از سال 1357 تاکنون استاد دانشگاه های کنکوردیا در مونترال در کبک کانادا و دانشگاه مک گیل مونترال بوده است.

پروفسور رضا طی اقامت چند هفته‌یی خود در ایران به شهرهایی همچون رشت، مشهد و اصفهان سفر خواهد کرد و در زمان حضور در تهران در دفتری که در دانشکده فنی دانشگاه تهران به استاد اختصاص می‌یابد، حضور خواهد داشت.

/ایسنا