اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رادیو چین: شهرداری تهران به اندازه 2 "تایتانیک" جان شهروندان را نجات داد



رادیو چین: شهرداری تهران به اندازه 2 "تایتانیک" جان شهروندان را نجات داد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : رادیو بین‌المللی چین (CRI) در گزارشی به ماجرای سیل در متروی تهران اشاره کرد و به نقل از یک مقام مترو تهران که نخواست نامش فاش شود، با اشاره به این که شهرداری تهران با پر کردن قنات‌ها و عدم رسیدگی به وضعیت رودخانه کن جان 4000 مسافر مترو را در معرض خطر قرار داده بود، نوشت: «هرچند تخلیه قطارها در ساعت 19 که اوج شلوغی مترو است در وحشت و هرج‌ومرج انجام شد، اما شانس بزرگی که شهرداری تهران یاری کرده را نباید نادیده گرفت.»

 

این کارشناس با بیان این که سیستم انتقال برق مترو در لحظه نفود آب به صورت خودکار خاموش می‌شود، ادامه داد: «با در نظر گرفتن این مهم که از چهار قطار غرق شده در تونل مترو، دو قطار هر یک حامل 2000 مسافر بوده‌اند، به یقین توقف آن‌ها در تونل‌ها پس از قطع برق با 4000 کشته همراه می‌شد که عددی دو برابر تلفات کشتی تایتانیک در سال 1912 است.»

 

منبع آگاه رادیو بین‌المللی چین (CRI)، همچنین این فرضیه که مسافران در صورت گرفتار شدن در قطارهای خاموش می‌توانستند با باز کردن درها از راه تونل و با پای پیاده مسیر تا ایستگاه را طی کنند نیز منتفی دانست و گفت: «جریان آب به حدی بود که دو کارمند پیمانکاری شرکت مترو را با خود داخل تونل برد و امدادگران آتش‌نشانی دو ایستگاه جلوتر موفق به نجات آن‌ها شدند. این در حالی است که شهرداری تهران تاکنون تنها بر سر میزان خسارت‌های مالی و زمان بازگشایی ایستگاه‌های غرق شده با استانداری پایتخت جنگ لفظی داشته است.»

 

شهرداری تهران بارش شدید و کم‌سابقه باران را علت نفوذ هزاران متر مکعب آب به داخل مترو می‌داند، اما هنگامی که استانداری اعلام داشت که به دلیل وجود نقص در کانال‌های هدایت آب‌های سطحی و عدم رسیدگی به وضعیت رودخانه کن از شهرداری شکایت خواهد کرد، سخنگوی شهرداری بلافاصله این اتهام را رد کرد و با لحنی جدی به تهدید آشکار دولت پرداخت.

 

هادی ایازی، در یک نشست خبری با تاکید بر این که برابر قانون شهرداری‌ها مدیریت رودخانه‌ها بر عهده دولت است، گفت: «با وجود کوتاهی دولت، شهرداری سریع وارد عمل شد تا جان شهروندان در خطر نباشد. اگر کسانی که قصد شکایت به قوه قضائیه را دارند، آن را پیگیری کنند و دادگاهی تشکیل شود، آن زمان مشخص می‌شود کدام نهاد باید خسارت بپردازد.»/انتخاب


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مهرعلیزاده: گزینه شهرداری تهران هستم/ «لبخند حق همه شهروندان تهرانی» شعارم است



محسن مهر علیزاده,گزینه های شهرداری تهران, برنامه های مهر علیزاده

مهرعلیزاده: گزینه شهرداری تهران هستم/ «لبخند حق همه شهروندان تهرانی» شعارم است

معاون رئیس جمهور در دولت اصلاحات که اکنون یکی از گزینه های جدی تصدی عنوان شهردار تهران است با تائید گفتگو و رایزنی برخی اعضای اصلاح طلب شورای شهر با وی برای شهرداری تهران، بخشی از برنامه هایش را تشریح کرد و گفت: شعارم در شهر تهران این خواهد بود که « لبخند حق همه شهروندان تهرانی است».

محسن مهر علیزاده در گفتگو با  مهر در پاسخ به این سئوال که گفته می شود شما یکی از گزینه های جدی و مورد نظر اصلاح طلبان راه یافته به شورای شهر تهران برای شهردار شدن هستید، آیا در این زمینه صحبتی با شما  انجام شده است اظهار کرد: همانطور که شما اشاره کردید، نام من هم به عنوان یکی از گزینه های شهرداری تهران از سوی برخی اعضای شورای شهر مطرح شده و پیشنهاداتی از سوی اعضای این شورا برای در دست گرفتن مدیریت شهر تهران به بنده ارائه شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که این صحبت ها تا چه حد جدی است و آیا شما آن را پذیرفته اید؟ افزود: خوب بالاخره این وظیفه به بنده پیشنهاد شده است و من خودم را موظف می دانم در صورتی که اعضای شورای شهر و خبرگان حوزه مدیریت شهری بنده را مناسب این کار بدانند، این مسئولیت را بپذیرم. در صورتی هم که این امر محقق شود امیدوارم با توجه به برنامه‌های تهیه شده و سوابق کاری که پیشتر در این حوزه ها بر عهده داشته ام، بتوانم به یاری خدا و همیاری شهروندان منشاء ارائه خدمت و توسعه همه جانبه شهر تهران باشم.

خبرنگار مهر پرسید، اشاره کردید که برای اداره شهر تهران برنامه دارید، آیا این برنامه ها آماده شده و به اعضای شورای شهر تهران ارائه شده است؟ در صورت امکان رئوس و مهمترین بخش های این برنامه را تشریح کنید؟ که معاون رئیس جمهور اسبق کشورمان گفت: در حال حاضر در حال تهیه و ارائه برنامه‌های درخواست شده از سوی شورای شهر تهران هستم. در گفتمان اعتدالی که در کشور حاکم شده و مورد انتظار مردم است، قاعدتا شهرداری تهران را نیز نمی توان مستثنی دانست و این انتظار می‌رود شهرداری تهران نیز بر این مشی حرکت کند.

وی ادامه داد: قاعدتا در مشی اعتدال همه گروه ها راضی و از منافع بازی‌های برد – برد خوشحال خواهند بود. از این رو و با تاکید بر این مسئله برنامه های من نیز با تمرکز بر اجماع نظر، نگاه همه جانبه به امور، خرد جمعی و وحدت نظر مسئولان در حوزه های مختلف عمرانی، رفاهی، فرهنگی، اجتماعی، بهداشت ، سلامت و  آرامش مردم  و فضای شهری در تعامل همه جانبه و استفاده از کلیه ظرفیت‌های تصمیم‌گیری, تخصصی، علمی، مذهبی، سیاسی، اقتصادی و ... شهر تهران و کشور تهیه شده است.

مهرعلیزاده به بخش دیگری از برنامه هایش برای حوزه مدیریت شهری پایتخت اشاره کرد و یادآور شد: آنچه در برنامه های من برای اداره شهر تهران آمده و به آن اعتقاد دارم این است که شهروندان باید محور همه برنامه‌های شهرداری تهران قرار گرفته و لبخندی که حق همه‌ی شهروندان تهرانی است باید توسط شورای جدید شهر و بالطبع شهردار منتخب، به آنها هدیه شود.

وی اضافه کرد: همانطور که مقام معظم رهبری در سالهای قبل فرمودند نباید توجه به توسعه موجب غفلت از مسایل دیگر شود، و به نظر من این مسئله‌ای است که در توسعه‌ی شهری تهران باید مورد توجه قرار بگیرد. شهرداری تهران نهادی عمومی و بسیار مهم است و تاثیرات متقابل تصمیمات دولت و شهرداری تهران بسیار حائز اهمیت است و آثار مدیریت شهری آن در کشور قابل کتمان نیست. از این رو با توجه به شناختی که از اکثر اعضای شورای شهر تهران وجود دارد تعامل گسترده‌ای با کلیه نهادهای حکومتی و حاکمیتی خواهند داشت و مطمئنا شهردار آینده‌ی تهران نیز از این خط مشی تبعیت خواهد نمود.

عضو دولت اصلاحات در پاسخ به سئوالی مبنی بر این که نظر شما در مورد اعضای کابینه چیست؟ به نظر شما آیا این افراد می‌توانند مدیران خوبی برای بهبود شرایط فعلی کشور بوده و مشی اعتدالی رئیس جمهور را دنبال کنند؟ تصریح کرد: به نظر می‌رسد آنچه که امروز در کشور بیش از همه چیز مورد توجه قرار گرفته، اعتدال است و جایگاهی که امروز به آقای دکتر روحانی اختصاص یافته است بیشتر از همه چیز پاسخ مثبت به اعتدالی است که وی در برنامه‌های خود به آن اصرار داشته است، اما نباید این موضوع را نیز فراموش کرد که ایشان در تبلیغات خود به دو نکته اساسی توجه‌  ویژه‌ای نشان دادند و آن هم دو مقوله‌  تدبیر و امید بود که به حق دو کلید اصلی گذر از بحران و دستیابی به قله‌های رفیع موفقیت هستند.

وی تاکید کرد: اصولا رفتار و عملی بدور از سعی و خطا نتیجه مثبت خواهد داد که اولا در حرکت به سمت آن انگیزه و امیدی وجود داشته باشد و ثانیا در برنامه‌ ای که برای حصول به آن تدوین گردیده تدبیر و عقلانیتی که مورد پذیرش و تایید نخبگان است، لحاظ شده باشد. لذا نمی‌توان و نباید سرنوشت یک ملت را به تقدیر واگذار کرد، هر چند توکل و اتکال به پروردگار گره‌گشا و منشاء امید و انگیزه است و مطمئنا اقدامی که متضمن خیر باشد، از معونت الهی بی بهره نمی‌ماند، اما در عین حال داشتن تدبیر و سیاست در امور و تلاش و پشتکار نیز به مومنان اکیدا توصیه شده است.

مهرعلیزاده عنوان کرد: به نظر من دکتر روحانی در مورد چینش کابینه نهایت تلاش خود را کردند تا منافع مردم، کشور و انقلاب را در قالب اعتدال، عقلانیت، تدبیر و امید مد نظر قرار دهند و با توجه به جمیع شرایط گزینه‌های بسیار ارزشمند و مناسبی را در شرایط فعلی معرفی کردند و انشالله با تدبیر نمایندگان و دوری از هرگونه تنگ نظری و دیدگاه های گروه گرایانه، شاهد موفقیت های روزافزون دولت ایشان باشیم.

وی در پاسخ به این سئوال که به نظر شما دولت اقای روحانی باید به چه مسایلی بیشتر اولویت داده و توان خود را بر آنها متمرکز کند تا زودتر و در کوتاه مدت شاهد رفع بخشی از مشکلات کشور و مردم شود؟ گفت: البته این که شخص من بگویم چه چیزی اولویت است و چه کاری باید انجام شود و یا هر شخص دیگری به تنهایی در این خصوص اظهار نظر نماید، هم از مشی اعتدال دور است و هم به دور از تدبیر و عقلانیت است. این مشکلی است که در مقاطعی کشور درگیر آن بوده‌ است و باید به فراموشی سپرده شود.

معاون اسبق رئیس جمهور در عین حال اظهار کرد: اصولا داشتن یک نگاه همه جانبه و یک تصویر کلی از آنچه موجب تعادل یا برعکس اعوجاج در کلان امور می‌شود؛ اصلی است که باید همواره مورد توجه قرار بگیرد. مطمئنا یک دیدگاه بخشی هر چند مبتنی بر عقل، تدبیر، تخصص و آگاهی باشد در صورتی که با ارزیابی شرایط کلان و تاثیرگذاری متقابل آن با حوزه‌های دیگر موزون و متعادل نشود، عاقلانه نبوده و هرچند ممکن است در ظاهر مشکلاتی را حل نماید، ولی از سوی دیگر این ظرفیت را برای هل دادن و ایجاد مسایلی در حوزه‌های دیگر نیز دارد.

وی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر این که با توجه به سابقه حضور شما در دولت، فکر می کنید در شرایط موجود کشور چه اقداماتی می‌تواند موجب تسریع در توسعه‌ و رفع برخی مشکلات مردم و کشور شود؟ گفت: به نظر می رسد حمایت و تشویق عملی ارتقاء همه جانبه بهره‌وری، حمایت از عالمانه کردن فعالیت‌های تولیدی و خدماتی موجود از طریق آموزش، مشاوره و ... ، حمایت از  ایجاد و انتقال فن‌آوری‌های مورد نیاز کشور، توجه ویژه به مقوله‌ انرژی‌های نو و بکارگیری عملی ظرفیت‌های موجود در کشور به کمک یک مکانیزم حمایتی علمی – پژوهشی و کاربردی، جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و ایجاد محیط امن برای توسعه نوآوری‌ها و اختراعات از طریق تدوین قوانین لازم و راهکارهای اجرایی آنها در تعامل با جامعه‌ جهانی و.... همه و همه زمینه‌هایی هستند که می‌توانند در کنار تخصص و تجربه‌ نیروهای دلسوز پله‌های رشد و ترقی کشور و مایه‌مباهات و عزت ایرانیان باشند.

مهرعلیزاده در پاسخ به سئوال دیگری درباره این که تحلیل شما درباره حضور و میزان تاثیر اصلاح طلبان در دولت آقای روحانی چگونه است، چرا که گروهی معتقدند از میزان افراد حاضر در این جناح بوی سهم گرفتن به مشام می رسد؟ خاطر نشان کرد: همانطور که قبلا هم گفتم باید مسایل را به صورت همه جانبه مد نظر قرارداد و آن هم در یک نگاه سیستمی است که در آن مشی اعتدال مفهوم جامع خود را پیدا خواهد کرد. قاعدتا در این نگاه مجموعه است که تصمیم ‌می‌گیرد. با توجه به شرایط چه فردی برای پذیرفتن چه مسئولیتی مناسب است و چگونه می‌تواند در تعامل با سایرین بهترین نتیجه را رقم بزند. در مورد سوال اول نیز باید بگویم که مرزبندی در بین نیروهای وفادار به انقلاب که بدنبال حفظ و ارتقاء عزت نظام و کشور هستند یک مرزبندی عقیدتی است و همانطور که در یک خانواده موفق علیرغم وجود نظرات و عقاید مختلف حفظ کیان و عزت زمینه اصلی همیاری و همکاری تک تک اعضای آن است، کشور هم نیازمند چنین دیدگاهی است که بنده به آن اعتقاد کامل دارم و تصور می‌کنم این گونه اظهارنظرهایی که به هر طریقی از آن بوی سهم خواهی می‌آید در شان هیچ کدام از بزرگواران نه اصلاح طلب و نه اصولگرای معتقد به اعتدال و میانه روی نبوده، نیست و نخواهد بود.

وی ابراز عقیده کرد: از آنجایی که اصالتا گفتمان اصلاح طلبی و اصولگرایی میانه رو با یکدیگر تفاوت چندانی ندارند، مطمئنا نقش عمده در استفاده از افراد توسط دکتر روحانی و کمیته‌های متعدد تخصصی و مشورتی همانطور که می بینیم؛ تخصص، تعهد، تجربه و برخی شرایط خاص بدور از تعصب در گرایش‌های سیاسی است.

به گزارش مهر، محسن مهرعلیزده که پیشتر در سمت‌های همچون معاونت وزیر صنایع سنگین، ریاست هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان عمران کیش، معاونت سازمان انرژی اتمی، مدیر عاملی سرمایه گزاری شاهد و سازمان اقتصادی کوثر، استاندار خراسان، معاونت رئیس جمهور و ریاست سازمان تربیت بدنی فعالیت داشته است، اکنون یکی از گزینه های جدی مورد نظر اصلاح طلبان شورای شهر برای شهرداری تهران است. او دانش آموخته رشته مهندسی مکانیک بوده و دکترای خود را در رشته مالی از دانشگاه تهران دریافت نموده و دروسی را نیز در این دانشگاه تدریس می‌کند./مهر