اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رئیس مرکز ترک اعتیاد تهران هشدار داد: ورود هروئین خیابانی و تریاک آغشته به سرب



عوارض هروئین,موادمخدر

رئیس مرکز ترک اعتیاد تهران هشدار داد: ورود هروئین خیابانی و تریاک آغشته به سرب

رئیس مرکز ترک اعتیاد تهران نسبت به فروش هروئین خیابانی که با مواد روانگردان ترکیب شده هشدار داد و گفت: قاچاقچیان برای افزایش حجم موادمخدر، مواد خطرناکی مانند سرب را به تریاک اضافه می‌کنند.

محمد اسماعیل علیپور  گفت: هرچه موادمخدر گرانتر می‌شود تهیه مواد برای مصرف کننده سخت تر می‌شود و در نتیجه قاچاقچیان برای اینکه بتوانند قیمت موادمخدر را پایین بیاورند، انواع ناخالصی را به مواد اضافه می کنند.

وی ادامه داد: یکی از این ناخالصی ها که به ماده تریاک اضافه می‌شود و بسیار هم خطرناک بوده، سرب است که عوارض شدید خونی را برای معتادان ایجاد کرده است و علائم مسمومیت با سرب را در بسیاری از معتادانی که طولانی‌مدت تریاک مصرف کرده‌اند، مشاهده کرده‌ایم.

رئیس مرکز ترک اعتیاد تهران گفت: همچنین از داروهای روانگردان برای افزایش حجم موادمخدر استفاده می‌کنند. این مواد روانگردان را در موادمخدر تریاک و هروئین می‌ریزند که به عنوان هروئین خیابانی مطرح شده است.

علیپور تصریح کرد: هروئین خیابانی همچنین به دلیل اینکه قاچاقچیان خرده‌پا این ماده مخدر را از این دست به آن دست می‌دهند به عنوان خیابانی مطرح است و از اول هم ناخالصی داشته اما الان که گران شده قاچاقچیان مجبورند ناخالصی را به آن بیافزایند.

وی افزود: بنابراین هشدار داده می‌شود که علاوه بر عوارض مصرف موادمخدر، عوارض مواد افزودنی نیز وجود دارد که مانند عارضه مصرف سرب می تواند کشنده باشد.

رئیس مرکز ترک اعتیاد تهران در مورد عوارض مواد افزودنی روانگردانها به موادمخدر گفت: اگر به تریاک مواد روانگردان اضافه شود و مصرف شود، بسته به نوع روانگردانی که اضافه شده می‌تواند بسیار خطرناک باشد بطوری که مصرف این مواد سیستم عصبی را مختل می کند و حتی کشنده می‌شود.

علیپور ادامه داد: طبق مشاهدات موجود به نظر می‌رسد که آمار مصرف ماده مخدر کراک فروکش کرده و کمتر شده است که البته باید آمارهای رسمی اعلام کنند که در مقابل کاهش مصرف کراک، مصرف چه نوع ماده مخدری افزایش یافته است.

وی افزود: براساس مراجعات معتادان و مشاهدات موجود مصرف هروئین دوباره بازگشته است و بیشتر معتادان به مصرف آن گرایش پیدا کرده‌اند و از سوی دیگر قیمت شیشه متاسفانه کاهش یافته و نسبت به موج قبلی مصرف شیشه کم شده است./فارس

 


ویدیو مرتبط :
مصاحبه سایت ترک اعتیاد رئیس اداره پزشکی اعتیاد آلمان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

روش های ترک اعتیاد به مواد مخدر(تریاک,هروئین و شیشه)



درمان اعتیاد,روش ترک اعتیاد

معتاد قبل از اینكه یك مجرم باشد یك بیمار است

 

روشهای ترک اعتیاد به مواد مخدر

علیرغم اینکه اعتیاد یکی از پیچیده ترین بیماریها می باشد چنانچه فرد تمایل واقعی به درمان و ترک اعتیاد داشته باشد و با روش ترک اعتیاد درست به پیش رود قطعا درمان می گردد اما اگر فرد هنوز به تشخیص درستی نرسیده باشد، به عمق مشکلات و عوارض ناشی از اعتیاد خود واقف نگردیده ، تمایل واقعی جهت درمان نداشته و حتی به ادامه روند اعتیاد خود بیشتر تمایل داشته باشد متاسفانه هرگونه اقدام درمانی بی نتیجه خواهد بود ...

 

ترک اعتیاد, روشهای ترک اعتیاد معتاد یک بیمار است نه یک مجرم

 

متاسفانه باور غالب اجتماعی این است كه شخص معتاد موجودی است، كثیف، دزد ،نفرت انگیز و مجموعه ای از رذائل و خصوصیت  های منفی كه در یك انسان می تواند وجود داشته باشد، در معتاد متجلی است. بر پایه این دیدگاه باید از فرد معتاد حذر كرد و با نفرت و انزجار او را از جامعه دور كرده و یا نابودش ساخت. رفتار اجتماعی با معتادین توام با نفی و طرد ، نفرت و انزجار و خلاصه به شكل بر خورد با مجرم خطرناكی است كه عدم اش به از وجود.

 

اگر چه عوارض ثانویه اعتیاد در بین گروهی از معتادین كه به دلیل فقر و تنگدستی امكان تامین هزینه زندگی خود را ندارند ،سبب می شود كه برای خرج اعتیاد خود دست به هر كاری بزنند ، نسبت به سر و وضع و بهداشت فردی بی تفاوت شوند و در یك كلام مشمول تمام صفاتی كه جامعه به معتادان نسبت می دهد باشند اما این عمومیت ندارند و اكثریت معتادان را شامل نمی شود.

 

معتاد قبل از اینكه یك مجرم باشد یك بیمار است و این رفتارهای غلط اجتماعی و عملكرد نا درست دیگران است كه به جای تلاش برای رفع درد و مرضش ، او را به وادی خلاف سوق می دهد. خوشبختانه مدتی است كه در قوانین تجدید نظر شده و به عنوان مجرمیت معتاد به شرطی كه اقدامات درمانی را شروع كرده باشد ، حذف گردیده اما باورهای اجتماعی فرقی نكرده و در زمینه آموزش اجتماعی و بخصوص خانواده ها تلاش چندانی صورت نگرفته است.

 

ترک اعتیاد, روشهای ترک اعتیادبرای ترک اعتیاد روش مناسبی انتخاب کنید

 

كسانی كه فكر می كنند روش ترک اعتیاد با بستن و زندانی كردن معتاد ( روش سقوط آزاد یا بهتر بگویم روش یابوئی – زور درمانی – شلاق درمانی - طناب درمانی ! ) پس از گذشت سه روز اعتیاد بر طرف می شود ، بدانند كه چنین نخواهد شد و این فرد هر زمانی كه آزاد شود و امكان دسترسی به مواد مخدر پیدا كند،در مصرف آن درنگ نخواهد كرد چون اختیارش دست خودش نیست. چنین روش هائی در مورد یك معتاد یا درواقع یك بیمار ، نوعی جنایت ناشی از عدم درك و آگاهی نسبت به اعتیاد است كه متاسفانه با ساختن یكسری فیلم ها و القائات نادرست ، در ذهن مردم و جامعه رسوخ كرده است.

 

ترک اعتیاد, روشهای ترک اعتیادروشهای ترک اعتیاد

 

سه روش متداول ترک اعتیاد وجود دارد :

1- روش ترک اعتیاد با قطع سریع مصرف مواد مخدر بدون استفاده از دارو

2- روش ترک اعتیاد با قطع سریع مصرف مخدر و استفاده از دارو

3- روش ترک اعتیاد سنتی با كاهش تدریجی مصرف مواد مخدر .

-روش اول ترک اعتیاد

در این روش ترک اعتیاد، بیمار به یك باره مصرف مواد مخدر را قطع می كند بدون آنكه دارو یا تركیبی را جایگزین مصرف مواد بكند. به این روش ترک اعتیاد؛ سقوط آزاد ؛ یا ترک یابوئی گفته می شود. از این جهت این روش ترک اعتیاد را ترک یابوئی می گویند كه در واقع تحمل عوارض و درد های ناشی از قطع سریع مواد به حدی است كه قدرت و توان حیوانی چون یابو را طلب می كند اما بهتر است كه به جای این اصطلاح نامانوس ، از واژه ترک سقوط آزاد استفاده شود.


در این روش ترک اعتیاد به علت قطع مصرف مواد ، مرحله عكس العمل های آشكار كه 1 تا 2 هفته طول می كشد بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود اما نشدنی نیست و كسانی هستند كه این عوارض را تحمل می كنند. بزرگترین عیب این روش اینست كه یك شوك مخرب جسمی و روحی به بیمار وارد می گردد.


سیستم های تولید مواد شبه افیونی در بدن ، حدود ده ماه زمان نیاز دارند تا باز سازی شوند لذا پس از گذراندن سختی های دو هفته اول ، مشكلات بی خوابی ، افسردگی ، كم حوصلگی، گریه كردن ، كند ذهنی فراموشی تنبلی، عدم میل به زندگی و غیره در بیماران وجود داشته و طی این مدت شخص قادر به كار كردن نیست و یا راندمان كاری مساعدی ندارد. حتی تجویز می كنند كه در این در این دوره ده ماهه شخص را بیشتر تنها بگذارندو تختخوابش را جدا كنند. در این مدت به علت عدم تعادل جسمی و روانی ، بیمار نباید تصمیمات سرنوشت ساز بگیرد.


شوك مخربی كه در این روش ترک اعتیاد به بیمار وارد می شود ، سبب می گردد كه بعضی از قسمت های تولید كننده مواد شبه افیونی بدن چه بسا تا آخر عمر هیچ وقت فعال نشود. این مطلب به تائید پروفسور آرتور گایتون رسیده و در عمل  بین كسانی كه با روش سقوط آزاد ترک كرده اند درصد كمی به مرحله تعادل پایدار می رسند و اكثراً دچار عدم تعادل در دراز مدت هستند و یا به تیك های عصبی دچار می شوند.

 

-روش دوم ترک اعتیاد
این روش ترک اعتیاد “ شبه سقوط آزاد “ است. بدین ترتیب كه پس از قطع فوری مصرف مواد مخدر و در طول یك هفته اول ، برای كاهش عوارض و دردهای بیمار از دارو استفاده می شود.این همان روش رایج بین المللی منجمله در ایران و همچنین اگهی های ترک اعتیاد است. به دلیل نادیده گرفتن زمان بازسازی سیستم های تولید مواد شبه افیونی در بدن این روش فرق چندانی با روش سقوط آزاد و عوارض حاصل از آن ندارد. مثال علمی آن اینست كه در روش روش سقوط آزاد شخص از بالای ساختمان ده طبقه به پائین می پرد ولی در شبه سقوط آزاد كمی تخفیف داده و ازیكی دو طبقه پائین تر سقوط می كند.

 

روش ترک اعتیاد,درمان اعتیاد,ترک اعتیاد

برای درمان و ترک اعتیاد به شیشه داروی خاصی وجود ندارد

 

-روش سوم ترک اعتیاد

سومین روش ترک اعتیاد ، كاهش تدریجی مصرف مواد است كه به آن “ ترک سنتی “ گفته می شود و از زمان های قدیم تاكنون مرسوم بوده است. در ترک سنتی ، هر روز مقداری از مصرف مواد مخدر كم می شود تا بتدریج به صفر برسد. مثلاً مقداری تریاك یا شیره را در ظرف آبی حل كرده و سپس به جای مصرف مواد ، روزانه چند پیمانه مشخص از این شربت می خورند و به جای مقدار خورده شده آب می ریزند تا شربت رقیق تر شود.


اگر مقدار مواد مخدر در شربت اولیه طوری انتخاب شود كه ظرف حدود 15 روز مصرف مواد مخدر به صفر برسد در واقع مشابه ترک سقوط آزاد خواهد بود ولی اگر با حجم و مقدار بیشتر شربت عمل كنند به طوری كه بیش از 40 روز طول بكشد در این صورت نتیجه بهتری عاید شده و عوارض كمتری به جای می گذارد. عده  بسیاری ازبیماران معتاد ، از روش ترک سنتی و كاهش تدریجی مصرف مواد استفاده كرده و نتیجه گرفته اند.

 

 

ترک اعتیاد, روشهای ترک اعتیاداز روش ترک سنتی برای ترک اعتیاد به هروئین نیز می توان استفاده كرد

 

از روش ترک اعتیاد به صورت سنتی برای هروئین نیز می توان استفاده كرد مشروط بر آن كه بیمار به مدت 24 الی 48 ساعت از مواد مخدر استفاده نكرده و عوارض خماری آنرا تحمل كند و بعد به جای مصرف هروئین ، از تریاك یا آب شیره استفاده كرده و به تدریج میزان مصرف را كاهش داده و به صفر برساند. سنگین ترین عمل و مصرف بالای هروئین ، پس از 48 ساعت از قطع مصرف مواد با  تریاك یا شیره قابل جبران است و البته 3 تا 4 روز طول می كشد تا بدن بیمار با تغییر نوع مواد خود را تطبیق دهد و معمولاً‌ پس از یك هفته ، اوضاع عادی می گردد.


هر یك از روش های ترک سه گانه دارای محاسن و معایبی است. به عنوان مثال روش ترک سقوط آزاد برای كسانی كه در ابتدای راه اعتیاد هستند و به طور تفریحی و تفننی از مواد مخدر استفاده می كنند و هنوز سیستم تولید كننده مواد شبه افیونی بدن آنان از كار نیفتاده است خوب جواب می دهد و چه بسا بهترین روش باشد ، اما همین روش ترک اعتیاد برای آن دسته بیماران معتاد حرفه ای كه سالیان متمادی به مصرف مواد مخدر با دوز بالا مشغول هستند نه تنها موثر نیست بلكه اغلب عوارض شدید و غیر قابل جبرانی به جای خواهد گذاشت . بعلاوه برای بیمارانی كه به كار دائم اشتغال دارند ، استفاده از روش سقوط آزاد میسر نیست چون تا ده ماه نمی توانند كار مثبتی انجام دهند.

 

یا در روش ترک اعتیاد شبه سقوط آزاد ، اگر چه مصرف دارو سبب كاهش عوارض عكس العمل های آشكار در بیمار خواهد شد لیكن همین تركیبات داروئی بعضاً خطرناك تر از خود مواد مخدر می باشند و دسته ای از آنها بسیار اعتیاد آور هستند. مثال واضح آن هروئین است. این ماده مخدر به عنوان دارو برای درمان  اعتیاد اختراع و تولید شد اما در عمل خود به اعتیاد خطرناك تری بدل گردید و یا انواع و اقسام قرص های آرام بخش و مسكن وهمچنین قرص های روان گردان و توهم زا كه خود سرانه مصرف می گردد ، باعث رواج اعتیاد به قرص در بین بیماران و بخصوص جوانان شده است.


آنچه در قسمت روش های شناخته شده ترک اعتیاد گفته شد ، تنها راه های منحصر به فرد ترک اعتیاد نیست و امروزه شاهد ابتكارات فراوان دیگری هستیم ، یكی از این ابتكارات اینست كه بیمار را سه روز بیهوش كرده و در طی این مدت به اصطلاح سم زدائی می كنند و می گویند دیگر مشكلات جسمی معتاد تمام شده یا آنكه شنیده می شود در كشور های دیگر با جراحی مغز و دستكاری در آن درصدد علاج اعتیاد هستند ! خلاصه معتاد بیچاره موش آزمایشگاهی كسانی شده است كه داعیه ترک اعتیاد او را دارند.حتی اگر این روش های ترک اعتیاد منجر به نابودی یا نقص دائمی در وی شود . واقعاً كه جای تاسف است.

روش پیشنهادی  برای ترک اعتیاد روش طولانی مدت است و با حداقل ضایعات جسمی و روانی ، بیمار معتاد را به سمت ترک دائمی اعتیاد هدایت می كند به طوری كه در انتها ی پله ها ،خود بیمار عجله در دوره ترک دارد و نوعی زدگی نسبت به مواد مخدر پیدا می كند.

 

روش ترک اعتیاد به شیشه

متخصصان درمانگر اعتیاد می‌گویند برای درمان کسی که به مواد محرک شیشه اعتیاد پیدا می‌کند، داروی خاصی در دنیا وجود ندارد و داروهایی که تجویز می‌شود تنها به کاهش علایم ناراحت‌کننده بیمار کمک می‌کند.درمان اعتیاد به شیشه همچون سایر مواد مخدر مشکل‌ترین درمان هاست. نکته اساسی این است که برای درمان اعتیاد به مواد مخدری که مرفین دارند مثل تریاک، کراک وهرویین، داروهایی مثل "متادون" و"بوپره‌نورفین" را تجویز می‌شود امابرای درمان اعتیاد به شیشه داروی خاصی وجود ندارد. دارویی که خاص درمان اعتیاد به شیشه باشد در ایران و حتی خارج از کشور وجود ندارد، بلکه داروهایی که برای ترک اعتیاد به شیشه استفاده می‌شود داروهای کمکی از جمله ضداضطراب‌ها و ضدافسردگی هاست که این داروها در کاهش علایم بیمار موثر هستند.


برای درمان عوارض اعتیاد به شیشه براساس مدت و نوع و روش مصرف ممکن است که فرد نیاز به درمان دارویی به شکل بستری شدن یا سرپایی داشته باشد. بعد از درمان اختلالات روان پزشکی بیمار باید به وسیله روان پزشک خبره مورد بررسی و درمان قرار گیرد و به دنبال آن یا همزمان آموزش خانواده، آموزش مهارت‌های بهبود اولیه و پیشگیری از بازگشت و رفتار درمانی برنامه ریزی شود.

 

 

ترک اعتیاد, روشهای ترک اعتیادبوپرنورفین (قرص ترک اعتیاد ) چیست ؟

 

بوپرنورفین یک داروی مسکن مخدر شبیه مورفین، کدئین و هروئین است. این دارو عمدتا برای درمان اعتیاد به مواد مخدر استفاده می شود، البته مصارف درمانی دیگری نیز دارد.

استفاده نامناسب از بوپرنورفین می تواند منجر به بروز عوارض جدی و حتی مرگ شود. در صورت استفاده از سایر مواد مخدر، عوارض جانبی بوپرنورفین شدت بیشتری می یابند. از شکستن قرص و حل نمودن آن در هر مایعی به منظور تزریق در رگ خودداری کنید. این عمل می تواند باعث مرگ بشود. این دارو را دقیقا باید طبق دستور پزشک مصرف کرد.

 

 

ترک اعتیاد, روشهای ترک اعتیادترک اعتیاد به مواد مخدر با چه علائم جسمی و روانی همراه است؟

 

بدنبال قطع مصرف مواد مخدر در فردی که اعتیاد به این مواد دارد علائم متعددی بروز می کند که اصطلاحا به آن سندرم محرومیت (Withdrawal Syndrome) گفته می شود. این سندرم شامل:
درد عضلانی- استخوانی ، بیخوابی، بیقراری، عطسه، آبریزش بینی، خمیازه، اسهال، تهوع و استفراغ، بی اشتهایی، ضعف وبیحالی، پرش اندامها، احساس سرما و گرما، لرز، تعریق، تپش قلب، اشک ریزش، درد شکم، هذیان، پرخاشگری، وسوسه به مصرف مواد…. می باشد. شدت علائم فوق در افراد مختلف متفاوت بوده و تحمل آنها بدون اقدامات درمانی صحیح بسیار دشوار می باشد این علائم  مدتی بعد از ترک اعتیاد برطرف میشود.

 

 

ترک اعتیاد, روشهای ترک اعتیادآیا ترک اعتیاد می تواند سلامتی فرد را به مخاطره اندازد؟

 

 درمان وابستگی جسمی به مواد مخدر که اصطلاحا سم زدائی نامیده شده و در جامعه به ترک اعتیاد معروف است در مواردیکه بیمارتحت ارزیابی صحیح پزشکی و آزمایشات لازم انجام نگرفته و یا استانداردهای مراقبتهای پزشکی و پرستاری رعایت نشود می تواند با خطرات جدی همراه باشد، در غیر اینصورت سم زدائی سلامتی فرد را مورد تهدید قرار نمی دهد. سم زدائی از نظر علمی عبارتست از بکار بردن روشهایی که به بیمار کمک نماید تا دوره ترک را با حداقل علائم و بطور کنترل شده و بی خطر پشت سر گذارد.
منبع :

congress60.org

drvalipour.ir

parastaranearshad.blogfa.com