اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رئیس مجلس: باید فاتحه مدیری که می​گوید «قانون به چند من؟» را خواند/انتقاد به سود اندک سهام عدالت



رئیس مجلس: باید فاتحه مدیری که می​گوید «قانون به چند من؟» را خواند/انتقاد به سود اندک سهام عدالت

مجلس - علی لاریجانی با بیان اینکه در انتصاب مدیران باید قانونگرایی یک اصل باشد، نه فرار از قانون؛ اظهار داشت: شنیدم یکی از افرادی که مقدار مناقشات در مورد آن زیاد است گفته که «قانون چند من است»؟!

 

 , علی لاریجانی,سخنان علی لاریجانی,اخبار مجلس,اخبار

 

به گزارش خبرآنلاین، رئیس مجلس شورای اسلامی در چهارمین اجلاس ارتقای سلامت نظام اداری با شعار تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی افزود: این فرد به درد مدیریت نمی خورد. باید فاتحه این فرد را خواند. باید این فرد را میدان تره بار برد و روی باسکول باهاش کار کرد. حداقل انتظار این است که افراد لسانا بگوید ما قانونگرا هستیم. ولی این فرد که حتی لسانا هم این را نمی​گوید، به درد این کار نمی خورد.

 

وی در ادامه گفت: خیلی از مدیران تنها فکر می کنند که باید کار را پیش ببرند. به همین دلیل قانون را کنار می گذارند. اما آنان مسئول هستند که کار را به قاعده انجام دهند. ممکن است کاری با پنج تخلف قانونی جلوتر برود ولی آن مدیر باید بداند که قانون گریزی کرده و به مدیران زیر دست خود آموزش داده که قانون را رعایت نکنند. این امر موجب به وجود آمدن منفذ تخلف می شود.

رئیس قوه مقننه با اشاره به نحوه تشکیل شورای دستگاه​های نظارتی گفت: در قانون برنامه هنگام بررسی صندوق توسعه ملی، این تمهید اندیشیده شد که شورایی از مسئولین قوای سه گانه کشور تشکیل شود و به مرجعی تبدیل شد که دستگاه های نظارتی از یک ظرفیت هماهنگی برخوردار باشند .

 

وی با اشاره به فرمان هشت ماده مقام معظم رهبری در مبارزه با فساد ادامه داد: کارهای خوبی در زمینه مبارزه با فساد انجام گرفت ولی نباید الان در وضعیتی قرار می گرفتیم در که در شان جمهوری اسلامی نیست. در برخی از بخش​ها نقطه ضعف​هایی داریم که بیش از هر زمان دیگر نیازمند یک کالبدشکافی اساسی داریم. باید از تعارف دست برداشت و مشکلات اساسی کشور را خوب رصد کرد و توان خود را برای رفع آن متمرکز کرد.

 

گزیده سخنان علی لاریجانی را در ادامه مطالعه فرمایید:


·  گاهی اوقات از اینکه واقعیات را درست مطرح کنیم پرهیز می کنیم. در اینکه همه قوا می خواهند کشور آباد شود تردید نیست. در اینکه عدالت چیست تفاوت آرا وجود دارد ولی همه اتفاق نظر دارند که باید کشوربه سلامت اداره شود.

 

·سوال اساسی این است که چرا از نظر سلامت اداری در این رتبه قرار داریم؟ با توجه به گزارش های دیوان محاسبات به عنوان بازوی نظارتی مجلس و نیز گزارش​های سازمان بازرسی کل کشور به این نکته رسیدم، که یک مشکل فرهنگی وجود دارد. در جامعه ما فرار از مقرارت قباحت خود را از دست داده است؛ هم در مدیران و هم در مردم. اگر کسی از پرداخت مالیات فرار کند احساس رنجش از درون نمی کند. این یک اشکال است. اگر یک مدیری هم نوعی پیچ بزند و قانون را اجرا نکند دیگر این تصور را نمی​کند که خلاف شرع انجام داده. بلکه خوب می​خوابد. هر چند می گوید که عملکرد خلاف قانون در جمهوری اسلامی، خلاف شرع است.

 

·کسی برای رفع مشکلات خود رشوه هم بدهد. احساس نمی کنند خلاف شرع رخ داده است. آن مسئول دولتی هم این مشکل را دارد. اینها مشکلاتی است که گاهی توجیه می شود.

 

· در سفرم به ژاپن، رئیس دیوان عالی این کشور می گفت حدود دویست و پنجاه پرونده داریم. این در حالی است که در ایران این تعداد به حدود هفت و هشت میلیون پرونده می رسد. از این مسئول پرسدیم که چطور به این جا رسید. گفتند یکی بر روی فرهنگ بسیار کار شد و از کودکی جا انداختیم که تخلف نشود. دلیل دومی که مطرح کرد وضع اقتصادی است که آن هم باعث کاهش تخلفات می شود. بنابراین باید در سیستم آموزشی روی این مسئله کار کرد.

·         دستگاه​ها باید پرهیز کنند از اینکه مقررات شان شفاف نباشد. گاهی اوقات نیز تغییرات پشت سر هم مشکل ایجاد می کند. اگر می خواهیم در کشور به عدالت اجرا شود باید مقررات ما از ثبات برخوردار باشد. اینکه تعرفه واردات را یک زمان صفر و زمان دیگر پنجاه درصد می کنیم باعث فساد می شود. باید تعرفه طوری نوشته شود که همه بدانند. چون شرایط غیرپایدار و غیرشفاف است زمینه تخلف ایجاد می شود.

 

·اگر فضل رسانه ها افزایش پیدا کند حجم تخلفات کاهش پیدا می کند. نکته دیگر آموزش مدیران است. مخصوصا مدیران جوان. ما مشکلی داریم که در کشور ما حزب نداریم. وقتی تشکیلاتی مانند حزب شکل می گیرد افراد آموزش می بینند تا در مسند های اداری کشور مسئولین پیدا کنند. یکی از مشکلات ما این است که برخی از مدیرانی که ظرفیت کار تاکتیکی دارند در جایگاه های استراتژیک قرار می گیرد. ممکن است این فرد کار اجرایی زیادی هم بکند و شاید در طول روز ده کارتابل هم بخواند ولی نمی​تواند تصمیم استراتژیک بگیرد.

 

· اینکه احزاب نزدیک انتخابات دور هم جمع می شوند شلوغ کاری سیاسی است. کارکرد حزب را ندارد. کار کرد حزب تربیت نیرو و برنامه است. این روش، روشی بدوی است. اگر می خواهیم دموکراسی ما خام نباشد باید تشکیلات مدنی متناسب آن فراهم شود. من جمله اینکه اگر مدیرانی سال​ها در احزاب و تشکیلات خوب کار کرده باشند روش کار دیوانی را یاد گرفته و خود بخود دم دست تخلف نمی​روند و بلد هستند چگونه مدیریت کنند.

 

·هیچ گاه چنین استنباطی نداشته ام که دستگاه های نظارتی قصد مچ گیری دارند. سال ها در جایگاه های نظارتی بودم و هیچ گاه این تصور را نداشتم. ما دنبال این نیستیم سیستم های تخلف ساز و مجرم ساز به وجود بیاوریم. می خواهیم تخلفات را کاهش بدهیم. یکی از راهکارهای آن استفاده ازسیستم های نوین است. نکته بعدی برخورد قضایی است که باید با برخی پرونده های فساد قاطع بود. مانند پرونده سه هزار میلیاردی اخیر. منظور ما از برخورد قاطع این است که بازدارندگی ایجاد کند. نه اینکه با شدت عمل شود و مستمرا این کار انجام شود. منظور این است که چنانچه فردی بخواهد در سیستم کشور فساد ایجاد کند قوه قضائیه با او برخورد قاطع خواهد کرد. در پرونده سه هزار میلیاردی باید قوه قضائیه برخورد قاطع کند که کسی دیگر هوس این تخلف را نکند.

 

·باید هم از بعد تسهیل گیری و هم اینکه نباید افراد را به سمت جرم بکشانیم، در قوانین تجدید نظر شود. یک کار مهم که در مجلس صورت گرفت تنقیح قوانین بود که با کمک سازمان بازرسی کل کشور صورت گرفت. اگر قوانین پالایش شود مشخص می شود که کجاها نقص و کجاها با قوانین ضعیف روبرو هستیم.  باید قانون را برای مردم شفاف، سهل و روشن کنیم. همچنین برای اجرای مسایل قانونی تسهیلاتی را فراهم کنیم.

 

·تا وقتی تمرکز کارها دست دولت باشد از این تخلفات داریم. اگر در کشور رقابت به وجود نیاید نمی توانیم جلوی این تخلفات را بگیریم. اگر انحصار کارها دست دولت باشد این مشکلات وجود دارد. کسی نمی تواند به طور طبیعی این مشکلات را درک کند. البته در مقام اجرای قانون اصل 44 هم مشکل داریم. باید باور کنیم اگر در کشور نظارت شود دولت می تواند بهترین سیستم را هم از نظر آبادانی و جلوگیری از تخلف ایجاد کند.

 

·الان سهام عدالت به افراد پرداخته می شود. فکر نمی کنم چیزی بیشتر از 120 هزار تومان به مردم برسد. حس مالکیت به مردم دست نمی دهد. چرا که نقشی در آن ندارد. عده ای دیگر آن را اداره می کنند و گاهی سودی به مردم می دهند. بنا بود این کارها بین مردم توزیع شود و خود مردم در مدیریت آن مشارکت کنند.

 

·همه قوا می گویند باید جلوی فساد را بگیریم و تلاش هم می کنند ولی محقق نمی شود. چون مشکلات ریشه ای وجود دارد و باید آنان رفع شود.

/


ویدیو مرتبط :
انتقاد رئیس سزمان خصوصی سازی به روند واگذاری سهام عدالت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

انتقاد از موضع دفاعی رئیس مجلس در طرح اصلاح قانون انتخابات



توکلی مطرح کرد:

انتقاد از موضع دفاعی رئیس مجلس در طرح اصلاح قانون انتخابات/ اخطار بیجا مجوز نگیرد

نماینده تهران نسبت به نحوه اداره جلسه از سوی علی لاریجانی و اجازه به نمایندگان برای اخطارهای مکرر در خصوص بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری انتقاد کرد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در آغاز جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در دستور کار مجلس قرار گرفت اما قبل از آنکه مجلس وارد بررسی کلیات این طرح شود تعدادی از نمایندگان در اخطارهای قانون اساسی با استناد به اصول مختلف، طرح مذکور را مغایر با اصول قانون اساسی برشمردند.علی لاریجانی رئیس مجلس در پاسخ به نمایندگان تاکید کرد که اگر مخالفتی با بندهای این طرح وجود دارد در محتوا به آن پرداخته شود. 

اما تعدادی از نمایندگان به سخنان لاریجانی که اخطارهای آنها را وارد ندانست توجه نکردند و همچنان  خواستار بیان اخطار قانون اساسی شدند. 

بر اساس این گزارش موسوی نژاد نماینده دشتستان، شکر خدا موسوی نماینده اهواز، حاجی دلیگانی نماینده برخوار و میمه، افضلی فرد نماینده اردبیل ، سید مهدی هاشمی نماینده تهران، ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد و هادی شوشتری نماینده قوچان اخطارهایی را بیان کردند که لاریجانی با همه آنها مخالفت کرد و آنها را وارد ندانست . 

وی گفت آقایان در یکسری بندهاو جزئیات طرح اخطار دارند در حالیکه باید در خصوص کلیات صحبت شود با این وضعیت زمان می گذرد و اگر همین طور به بیان اخطارها ادامه دهید زمان نطق نمایندگان می رسد اگر می خواهید کار پیش نرود مشکلی نیست . سپس احمد توکلی نماینده تهران در تذکری به هیئت رئیسه اظهار داشت: من با کلیات این طرح مخالف هستم اما این طرز اداره مجلس درست نیست.

وی خطاب به لاریجانی گفت: شما اجازه می دهید همکاران در خصوص مواد این طرح اخطار دهند در حالیکه این اخطارها مکرر تکرار شده و شما آنها را وارد نمی دانید اما اجازه بیان اخطار می دهید. 

توکلی گفت: اشکال کار این است که شما مجبورید در توضیحات صحبت کنید و این شما را در موضع دفاع قرار می دهد و مجلس را از بی طرفی می اندازد. شما رئیس مجلس هستید آیین نامه به شما اجازه می دهد جلوی اخطارهای مکرر را بگیرید. 

توکلی از نمایندگان مجلس خواست تا آیین نامه را رعایت کنند و گفت: ان شاءالله کلیات رای نمی آورد ، اما رئیس مجلس باید در اداره جلسه قانون را رعایت کنند. 

لاریجانی در پاسخ به توکلی گفت: من رجال الغیب نیستم مکررا گفتم که این اخطارها مربوط به مواد است. 

رئیس مجلس افزود: اشکال شما وارد است فکر می کنم دوستان فکر می کنند اگر حرف بزنند در کلیات تاثیر دارد اما این خوب نیست اگر کسی حرف دارد در بررسی بندها بگوید. 

وی ادامه داد: این که می گویید من از این طرح دفاع می کنم به علت این است که من مجبورم بگویم که اخطارها وارد نیست. به گزارش مهر، پس از این توضیحات لاریجانی هیئت رئیسه ورود به بررسی کلیات این طرح را در دستور قرار داد اما همچنان تعدادی از نمایندگان از جمله روح الله حسینیان و قاضی زاده دو عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس خواهان بیان اخطار قانون اساسی بودند./مهر