اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رئیس قوه قضاییه:در ایران اعدامی سیاسی نداریم



آیت‌الله آملی لاریجانی,اعدام سیاسی,اعدام سیاسی در ایران

آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی:

در ایران اعدامی سیاسی نداریم/ كاندیداها تمكین عملی در برابر قانون داشته باشند

رئیس قوه قضاییه «تمكین عملی در برابر قانون» را اصلی‌ترین شرط برای تمام كاندیداهای ریاست جمهوری و هواداران آنها برشمرد.

اخبار سیاسی - به گزارش باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله "صادق آملی لاریجانی" در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با اشاره به انتشار گزارش جدید وزارت خارجه آمریكا درباره وضعیت حقوق‌بشر ایران، مستند بودن این گزارش به ادعاهای گروه‌های مخالف و معاند جمهوری اسلامی ایران را دلیل واضحی بر ضعف آن توصیف كرد و گفت:‌ رجوع به وضعیت اسفبار زندان‌های گوانتانامو و ابوغریب و گزارش‌ها و تصاویر منتشرشده از این دو زندان، به تنهایی برای زیر سوال رفتن صحت و سقم دلسوزی آمریكا درباب حقوق بشر كافی است.

رئیس قوه قضاییه افزود: در حالی كه آمریكایی‌ها خودشان رسما اعلام كرده‌اند كه خطوط ارتباطی شهروندانشان را كنترل می‌كنند چگونه مدعی رعایت حقوق‌بشر در سایر كشورها هستند؟

آیت‌الله آملی لاریجانی برخی ادعاها درباره اعمال مجازات‌های سنگین علیه افراد بدون انجام روند عادلانه و قانونی محاكمات، بازداشت‌ بدون اتهام فعالان حقوق‌بشر و ضرب و شتم بازداشت‌شده‌ها، اعدام افراد به جرم اهانت به مقامات عالی نظام و اقدام علیه امنیت ملی و نیز محاربه در معنای لفظی آن یعنی دشمنی با خدا را كذب محض خواند و گفت:‌ عمده اعدام‌ها در ایران مربوط به قاچاقچیان كلان مواد مخدر است، چرا كه ایران به لحاظ اخلاقی و انسانی خود را موظف به برخورد با سوداگران مرگ می‌داند؛ در حالی‌ كه عمده این قاچاق‌ها برای كشورهای اروپایی و آمریكا است.

رئیس قوه قضاییه افزود: آمریكا به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله كرد و عده زیادی از مردم بی گناه را كشت و حالا با كشوری روبه‌رو هستیم كه تولید مواد مخدر در آن افزایش چشمگیری یافته است و جمهوری اسلامی ایران كه به مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر می‌پردازد، متهم به فعالیت‌های ضد حقوق‌بشری می‌شود.

آیت‌الله آملی لاریجانی با تاكید بر این‌كه در ایران مطلقاً اعدام سیاسی نداریم و اعدام‌ها مربوط به كسانی است كه به صورت مسلحانه اقدام به مقابله با نظام كرده‌اند و این كار سیاسی نیست گفت:  علاوه بر این مطابق قانون جمهوری اسلامی ایران، مجازات مطلقِ اقدام علیه امنیت ملی كشور اعدام نیست و اگر مدعی هستید ما افرادی را صرفا به این دلیل اعدام كرده‌ایم، اسامی آنان را اعلام كنید.

رئیس دستگاه قضا با استناد به متن انگلیسی گزارش وزارت خارجه آمریكا، ترجمه و برداشت غربی‌ها از اصطلاح محاربه را غلط دانست و افزود: محاربه در معنای لفظی آن دشمنی با خداست اما آنچه در قانون مطرح است اقدام مسلحانه علیه مردم و شهروندان است.

آیت‌الله آملی لاریجانی با ابراز تاسف نسبت به استفاده ابزاری آمریكا از مقوله حقوق‌بشر، به زیر سوال بردن برگزاری انتخابات آینده ایران از سوی آمریكا نیز اشاره و تصریح كرد:‌ در گزارش وزارت خارجه آمریكا اعلام شده كه ایران مانع برگزاری انتخابات است و نمی‌گذارد دولت‌ها به صورت دموكراتیك در این كشور عوض شوند؛ این ادعا در حالی مطرح می‌شود كه به صورت میانگین هر ساله در ایران انتخابات برگزار شده است و در طول سال‌های گذشته برخلاف ادعای غربی‌ها تمام گروه‌ها و جناح‌های سیاسی توانسته‌اند دولت را به دست بگیرند و حتی باوجود برخی عملكردهای بعضا خلاف مصالح نظام، باز هم مردم و نظام دولت‌ها را با سعه صدر تحمل كرده و آنها هم وظیفه خودشان را انجام داده‌اند و سكان اجرایی كشور را به دولت‌های بعدی داده‌اند، همه اینها  در حالی است كه در برخی كشورهای مورد حمایت غرب تاكنون حتی یك انتخابات هم برگزار نشده اما با این وجود همچنان تحت حمایت آمریكا هستند.

آیت‌الله آملی لاریجانی با تاكید بر این‌كه «انتخابات در نظام جمهوری اسلامی همواره آزاد بوده است» گفت: بحمدالله این‌بار نیز مردم و گروه‌ها با شور و نشاط در انتخابات حاضر می‌شوند و با بصیرت كامل حماسه سیاسی دیگری می‌آفرینند.

رئیس قوه قضاییه «تمكین عملی در برابر قانون» را اصلی‌ترین شرط برای تمام كاندیداهای ریاست جمهوری و هواداران آنها برشمرد و گفت: تلاش برای تحمیل كردن كاندیداهای مدنظر گروه‌ها، برخلاف قانون و نوعی زیاده‌خواهی است و قطعا شورای نگهبان در مقابل تمام این زیاده‌خواهی‌ها خواهد ایستاد.

رئیس دستگاه قضا تصریح كرد: تمام كاندیداها باید حرمت نهادهای قانونی كشور و نظام را رعایت كنند و اینطور نباشد كه وقتی آنان از ما حمایت كنند و سركار باشیم، مورد قبول باشند و وقتی حرف این نهادهای رسمی موافق ما نیست، بگوییم قبول نداریم.

آیت‌الله آملی لاریجانی تلاش غیرقانونی و فشار آوردن برای ورود افراد مدنظر هر گروه و جریانی به انتخابات را خلاف قانون و خلاف شرع دانست و افزود: بحمدالله شورای نگهبان تا به حال با صلابت در مقابل زیاده‌خواهی‌ها ایستاده و این دوره نیز قطعا چنین خواهد شد.عده‌ای در كشور دنبال نا امید كردن مردم هستند

رئیس قوه قضاییه افزود: عده‌ای از هم‌اكنون در تلاش برای ناامید كردن مردم هستند، این كار آنها آب به آسیاب دشمن ریختن است و باید بدانند كه به اعتبار همین قانون اساسی، بر مسند كار آمده‌اند و اعتبار آنان از قانون و نظام و رای همین مردم است و عاقلانه نیست كه بر شاخه بنشینید و بن بزنید.

آیت‌الله آملی لاریجانی از تمام سیاستمداران خواست با اعمال و رفتار خود موجب ‌نشاط انتخابات شوند و برخی طوری القا نكنند كه بخشی از قانون اساسی را می‌بینند و بقیه آن را رها كرده‌اند.

گفتنی است؛ در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی بحث و بررسی پیش‌نویس آیین‌نامه نحوه بازرسی، نظارت و ارزشیابی رفتار و عملكرد قضات ادامه یافت./باشگاه خبرنگاران

 

 


ویدیو مرتبط :
افشای اختلاس6500میلیاردی توسط رئیس قوه قضاییه!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ابلاغ دعوت رئیس قوه قضاییه ایران به...



 

 

 

 رئیس قوه قضاییه

 

 

مباحث مربوط به استرداد مجرمین از دیگر موضوعاتی بود كه توسط رئیس مجلس شورای اسلامی با رئیس دیوان عالی ژاپن مورد بحث و‌گفت‌وگو قرار گرفت.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی طی دیدارش با رئیس دیوان عالی قضایی ژاپن ضمن تبادل نظر و گفت وگو‌ها ، دعوت رئیس قوه قضاییه از رئیس دیوان عالی قضایی ژاپن را برای سفر به ایران به وی ابلاغ كرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا به ژاپن ، علی‌لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و هیات همراه در ادامه برنامه‌های سفر به توكیو با رئیس دیوان عالی قضایی ژاپن ملاقات و گفت‌وگو كرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این ملاقات به تشریح نظام قضایی پرداخت و نقش پارلمان و مجلس ایران را در تهیه و تصویب قوانین قضایی مهم عنوان كرد.

لاریجانی تبادل نظر و تجربیات در حوزه قضایی كشور اعم از تدوین قوانین واجرای آنها بااهمیت توصیف كرد.

رئیس قوه مقننه با اشاره به موضوع پیشگیری از جرم وتاكید قانون اسلاسی جمهوری اسلامی ایران بر آن، خواهان تبادل تجربیات كشور در این زمینه شد.

گفتنی است مباحث مربوط به استرداد مجرمین از دیگر موضوعاتی بود كه توسط رئیس مجلس شورای اسلامی با رئیس دیوان عالی ژاپن مورد بحث و‌گفت‌وگو قرار گرفت.

لازم به ذكر است رئیس مجلس كشورمان، ‌دعوت رئیس قوه قضاییه ایران از رئیس دیوان عالی ژاپن برای سفر به ایران به وی ابلاغ كرد.

توكه ساكی رئیس دیوان عالی ژاپن نیز با اشاره به ارتباطات گذشته دستگاه قضایی دو كشور به مشتركات قوانین قضایی كشور با وجود اختلافات قومی و زبانی ملت‌ها اشاره و قوانین را به‌عنوان زبان مشترك ملت‌ها دانست.

وی ادامه داد: لازم است به موضوعات مهمی كه اشاره شد توجه داشت و در مورد آن به تبادل نظر پرداخت.

رئیس دیوان عالی ژاپن این كشور را دارای كمترین جرم وجنایت در جهان عنوان كرد و علت آن را پیشرفت قوانین در این كشور دانست.

وی از عوامل فرهنگی واقتصادی نیز به ‌عنوان عامل تاثیر‌گذار در این زمینه یاد كرد.