اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رئیس انجمن اسلامی بازار تهران:از احمدی نژاد توقع نداریم از قصاب محله‌شان مشورت بگیرد



انتقاد شدید کریمی اصفهانی از اقتصاد دولت؛

از احمدی نژاد توقع نداریم از قصاب محله‌شان مشورت بگیرد/ گران شدن ارز در ساعت 1 شب ربطی به خرد جمعی ندارد

الان افرادی که اسم بازاری را هم یدک نمی‌کشند، شرکت‌های متعددی دارند که درآمدهایشان نجومی است. آن هم به دلیل سوءمدیریت‌ها. به دلیل عدم تعادل در اقتصاد. اصلاً چنین چیزی در هیچ مقطعی از زمان نبوده است که یک کسی این قدر یک دفعه متورم شود و این درآمدهای نجومی را پیدا کند.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

به گزارش نامه، کریمی‌اصفهانی رئیس انجمن اسلامی بازار تهران، به قول خودش یکی از اصلی‌ترین منتقدان اقتصادی رئیس‌جمهور و کابینه بازاری‌هایی هستند که این روزها دیگر به این دولت اعتمادی ندارند. می‌گوید این دولت یک حرف که می‌زند بازار را به هم می‌ریزد.

از تصمیم‌های فریز‌شده اقتصادی کابینه به ویژه رئیس دولت به صراحت انتقاد می‌کند و ادبیات خاصی را از سوی بازاری‌ها در مورد التهابات اخیر بازار تهران، مطرح می‌کند. او از دخالت صریح وزارت بازرگانی در انتخابات اتحادیه‌ها گلایه دارد و می‌گوید نمی‌توانند بیش از این دخالت‌های دولتی‌ها را تحمل کنند. اصرار دارد که نشان دهد بازاری‌ها از همان اول منتقد احمدی‌نژاد بودند و این طور نیست حالا که همه به احمدی‌نژاد انتقاد می‌کنند آنها هم زبان انتقادشان باز شده باشد.

کریمی می‌گوید صبح بیدار می‌شدیم می‌دیدیم ارز گران شده، دلیلش حرف دیشب احمدی‌نژاد بوده؛ در مورد گران‌فروشی بازاریان به دفاع می‌پردازد و تاکید دارد نه محتکریم نه گران‌فروش؛ گرانی آمد چون بازاری نمی‌تواند وقتی ارز بالا رفته کالایش را به قیمت قبلی بفروشد و...؛ از وزیر تجارت به خاطر برخورد زد و بندی و تعزیراتی‌اش گلایه دارد و می‌گوید اگر به قول وزیر این هوا، پرونده تخلف بازار است خب رو کنند؛ جیب رئیس‌جمهور و میز وزیر چرا پر از سندی است که افشایش نمی‌کنند؟

وی معتقد است الان افرادی که اسم بازاری را هم یدک نمی‌کشند، شرکت‌های متعددی دارند که درآمدهایشان نجومی است. آن هم به دلیل سوءمدیریت‌ها. به دلیل عدم تعادل در اقتصاد. اصلاً چنین چیزی در هیچ مقطعی از زمان نبوده است که یک کسی این قدر یک دفعه متورم شود و این درآمدهای نجومی را پیدا کند.کسی که اطلاع پیدا می‌کند امروز مثلاً فرض کنیم ارز ۱۲۰۰ یا 1300 تومان است و قرار است فردا ۱۵۰۰ تومان شود به راحتی یک‌شبه می‌تواند به میزان یک سال درآمد به دست بیاورد. می‌دانید چه مبلغی می‌شود. 

خلاصه گفت‌و‌گوی تجارت فردا با کریمی اصفهانی در ادامه می آید:

* ما اعتقاد داریم کلید گرانی ارز را دولت زد، چرا؟ اینکه دولت مکرر فرافکنی کند و بحران ارز را به گردن مردم بیندازند و گهگاهی هم مشکلاتش را به پای سفته‌بازان و دلالان بگذارد، به هیچ عنوان قبول نمی‌کنیم. ببینید یک روز صبح می‌بینیم ۱۷۰ تومان قیمت ارز بالا می‌رود ارزی که مثلاً ۱۰۵۰ تومان بود یکباره ۱۲۰۰ یا ۱۳۸۰ می‌شود. وقتی که ما دلایلش را سوال می‌کنیم می‌گویند مثلاً ساعت ۱۲ شب به رئیس بانک مرکزی زنگ زده‌‌اند که این مبلغ را روی ارز بگذارید. خب این سوال است. چرا؟

* ببینید موقعی که ساعت یک شب اعلام می‌کنند نرخ ارز را بالا ببرید، تصمیمی که نه از خردجمعی بیرون آمده و نه مصوبه شورای پول و اعتبار است، نتیجه همین می‌شود. ما اصلاً به اینکه نرخ ارز چه قیمتی است کاری نداریم ولی معتقدیم هر قیمت‌گذاری مکانیسم خودش را باید داشته باشد. یعنی یک خرد‌جمعی که این خردجمعی را قانون مشخص کرده است. نه یک فرد. وقتی قیمت یک‌شبه این طور بالا می‌رود پیغامش به بازاری این است که بازار از سامان اصلی خارج شده؛ لذا نابسامانی شد، مساله تولید متاثر شد،‌ توزیع، خرید و فروش و...

* از این ادعاها دولت زیاد دارد که ما آقای فلانی... را گرفتیم، بازار آرام شد و از قضا من به شما می‌گویم، برعکس شد و آقای فلانی را گرفتند فردایش ارز گران‌تر شد. یعنی هر بار که دولت در رابطه با هر مساله‌ای امنیتی برخورد کرد جواب عکس از بازار گرفت. شما ببینید باز هفته قبل آقای احمدی‌نژاد مصاحبه کردند مجدداً ارز از زیر سه هزار تومان آمده است به بالای آن.

* موقعی که آقای رئیس‌جمهور صحبت همه سوءمدیریت‌های خودش را به تحریم‌ها نسبت می‌دهد. در صورتی که ما چنین چیزی را قبول نداریم. تحریم‌ها می‌تواند اثر بگذارد ولی ۲۰ درصد تا ۳۰ درصد. ولی آیا همه‌اش این است؟ در اینکه می‌خواهد فرافکنی کند، شکی نیست. در این مسائل مردم هوشیارند و می‌فهمند که دولت کار از دستش خارج شده و نمی‌تواند مدیریت کند، لذا قیمت بالا می‌رود. با صداقت با مردم صحبت نمی‌کنند لذا به طور طبیعی چیزی که اعتماد مردم را جلب نکند قیمت را بالا می‌برد.

* ببینید تعزیرات از دیرباز از زمان آقای موسوی هم بود. امام نسبت به این مساله رضایت نداشتند که تعزیرات دست دولت باشد، مقام معظم رهبری همین‌طور. به‌رغم همه اینها دولت همچنان پافشاری می‌کند چون می‌داند که بالاخره اگر بازرسی به معنای واقعی شروع شود اولین چیزی که باید روی آن نظارت شود خود دولت است. خب شما شاهد این هستید که اکثر کالاهای دولتی چندین برابر شده. یک دانه از کالاهایی که مربوط به دولت است بدون افزایش نبوده است. منتها به صورتی این را منتقل می‌کنند که انگار اصناف گران‌فروشی کردند.

* حالا ما از آقای احمدی نژاد توقع نداریم که از قصاب محله‌شان مشورت بگیرد اما توقع داریم که با وزرایی که خودشان معرفی کردند، مشورت کنند. ما نمی‌دانیم که چه اتفاقی افتاد که وزیر بهداشت را برداشتند؟ همین مسائل عدم صداقت دولت را می‌رساند که مردم نمی‌توانند به آن اعتماد کنند.

* اینکه می گویند بازار تحت تاثیر موتلفه است، حرف غلطی است. خیلی‌ها در همین بازار ممکن است حتی موتلفه را نشناسند. به نظر ما این حرف را اصلاً نباید بزنند. الان وزیر تجارت بیشتر دارد با شورای اصناف کار می‌کند و با مجامع کار می‌کند؛ متاسفانه شورای اصناف را دولتی کردند. حتی ما در آنجا خیلی مساله داریم. می‌دانید زمانی که دولت اشاره دارد به اینکه در شعارش ما کارها را به اصناف داده‌ایم، اما در عمل نشان می‌دهند که اصلاً این حرف خودشان را قبول ندارند. حتی در اصل ۴۴ هم برای دولت مشکل است که بگوید کار را به بخش خصوصی می‌دهیم. می‌گوید کار را به مردم می‌دهیم؛ خب مردم مگر غیر از بخش خصوصی‌اند؟ یا بخش خصوصی جدای از مردم است؟

* اصلاً اگر بنا باشد جامعه سالم باشد و بازار سالم باشد یا هر قشری سالم باشد متخلفان آن قشر را باید افشا کرد. چون در این صورت می‌توانی حیثیت آن مجموعه را حفظ کنی. آقای احمدی‌نژاد و آقای غضنفری یکی از مشکلات‌شان با اصناف همین است که متخلف را معرفی نمی‌کنند. همین الان من تقاضایم این است که این کار را حتماً و حتماً آقای غضنفری بکند؛ البته اگر راست می‌گوید. الان از ۷۰ هزار میلیارد تومان معوقات بانکی که دست مردم است مگر دوسوم این مساله مربوط به خود دولت نیست؟ اتفاقاً معوقه‌ای است که امید وصول آن هم وجود ندارد. چطور این واقعیت‌ها را نمی‌گویند؟

* ما از ابتدا هم نسبت به مسائل اقتصادی اعتراض داشتیم. علت اصلی‌اش هم این است که آقای احمدی‌نژاد اعتقادی به خردجمعی ندارد. آقای احمدی‌نژاد خودش را یک مجتهد می‌داند. مجتهدی که فکر می‌کند هر کاری را بهتر از دیگران متوجه است؛ لذا به خودش اجازه مشورت دادن نمی‌دهد. در صورتی که یک مدیر باید عقل خودش را با مشورت‌ها و کار جمعی افزایش دهد.

* الان حدود دو سال است که به شدت بازار مرغ ملتهب است در صورتی که کنترل آن کار بسیار آسانی است اگر از طریق خود اتحادیه‌ها این مساله مدیریت می‌شد. قبل از آقای احمدی‌نژاد من طرحی را راجع به مساله مرغ دادم. در دنیا مرغ تقریباً یک قیمت ثابت دارد. چطور می‌شود که در اینجا این وضعیت را پیدا می‌کند!؟ به دلیل اینکه مدیریت این موضوع دست افرادی است که تخصص ندارند، دست افرادی است که می‌خواهند دستوری کار کنند اما به طور دستوری کار هیچ‌وقت انجام نمی‌شود. دیدید که آقایان چه کار کردند؟ در کشوری که نیاز به واردات نداریم، مدت زیادی شاهد بودیم که دولت مرغ وارد کرد. بعد هم ادعای حمایت از تولید داخلی را می‌کنند. شما تولید داخلی را متزلزل کردید. چه اتفاقی می‌افتد که مرغ به هفت تا هشت هزار تومان می‌رسد بعد به چهار هزار و ۵۰۰ تومان کاهش پیدا می‌کند؟ مرغ باید عرضه شود تا بتوان قیمت را ثابت نگه داشت. به دلیل عرضه کم و تقاضای بالا قیمت بالا می‌رود. اصلاً دولت یکی از وظایفش مساله تنظیم بازار است. این کار را می‌کند؟

* اصلاً وزیر تجارت یا وزیر کشاورزی مگر دکان شخصی دارند؟ هر دو اینها موظفند تنظیم بازار کنند. اینها هر کدام‌شان مشکل را به گردن دیگری می‌اندازند. به وزیر می‌گویند چرا در این مقطع نتوانستید بحران را کنترل کنید، می‌گوید بانک مرکزی ارز به من نداد. به وزارت بازرگانی می‌گویید، می‌گوید وزارت کشاورزی اقدام نکرد، به وزارت کشاورزی می‌گویید او هم حرف دیگری می‌زند. این طور که نمی‌شود مملکت‌داری کرد. اگر هر کسی در سر جای خودش قرار بگیرد کشور این میزان بحران ندارد. دولت مجری است. دولت باید سر جای خودش باشد. موقعی که دولت فرار از قوانین دارد، قانون‌گریزی دارد، خودش را می‌خواهد جای مجلس بگذارد، به جای اینکه اجرا کند می‌خواهد به قانون بپردازد. قانونی هم می‌خواهد که جدای از خردجمعی باشد. خب این طور می‌شود که امروز است.

*ببینید با این وضعی که وجود دارد من هم پیش‌بینی می‌کنم باز تورم خواهیم داشت، آن هم به میزان بالایی. بالاخره هر سال مسائل متعددی هست که هزینه‌ها را بالا می‌برد. بالاخره افزایش قیمت حقوق‌هاست، مسائل تقریباً نابسامان ارز هست. اگر خدای نکرده آقای احمدی‌نژاد هم بخواهد روی بالا رفتن قیمت حامل‌ها پافشاری کند وضع بدتر هم می‌شود.

* الان افرادی که اسم بازاری را هم یدک نمی‌کشند، شرکت‌های متعددی دارند که درآمدهایشان نجومی است. آن هم به دلیل سوءمدیریت‌ها. به دلیل عدم تعادل در اقتصاد. اصلاً چنین چیزی در هیچ مقطعی از زمان نبوده است که یک کسی این قدر یک دفعه متورم شود و این درآمدهای نجومی را پیدا کند.

اینها به دلیل همین نوساناتی است که بعضی‌ها خیلی سریع و راحت از این رانت‌های دولتی استفاده می‌کنند. کسی که اطلاع پیدا می‌کند امروز مثلاً فرض کنیم ارز ۱۲۰۰ یا 1300 تومان است و قرار است فردا ۱۵۰۰ تومان شود به راحتی یک‌شبه می‌تواند به میزان یک سال درآمد به دست بیاورد. می‌دانید چه مبلغی می‌شود. اینها چیزهایی است که به وجود آمده است. اصلاً اختلاف طبقاتی برای هر نظامی به شدت خطرناک است و این چیزی است که در این دولت به خصوص در این دوره بسیار زیاد شده است./نامه نیوز

 


ویدیو مرتبط :
حضور رئیس جمهور اسلامی ایران جناب آقای دكتر احمدی نژاد در یادمان چزابه و راهیان نور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سئوال از احمدی نژاد به نفع کشور تمام نشد/اظهارات رئیس جمهور باعث وهن جمهوری اسلامی شد



نماینده اصولگرا , سوال از رئیس جمهور , دولتمردان

 

7 نماینده اصولگرای مجلس به دنبال بررسی سوال از رئیس جمهور در صحن علنی با صدور بیانیه ای نسبت به مباحثی که از سوی رئیس جمهور در مجلس طرح شد موضع گیری کرده و اعلام کردند: آنچه در مجلس در مقام پاسخ مطرح شد نه تنها باعث وهن مجلس بلکه وهن دولت و قوۀ قضائیه و خلاصه وهن جمهوری اسلامی گردید و موجبات کدورت و اختلاف و کشمکش جدیدی را فراهم ساخت و سرمایۀ با ارزشی را بدون منفعت درخور به هدر دادیم.

به گزارش انتخاب به نقل از مهر، پس از برگزاری جلسه بررسی طرح سوال از رئیس جمهور 7 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در بیانیه ای نسبت به اظهارات و نوع پاسخگویی رئیس جمهور به سوالات مطرح، موضع گیری کردند.

متن این بیانیه به این شرح است:

امروز مجلس شورای اسلامی پس از حدود 32 سال شاهد طرح اولین سئوال نمایندگان از رئیس جمهور بود. عده ای این رویداد را تاریخی و نشانۀ آزادی و تحکیم مردمسالاری قلمداد می کنند که به حق چنین بود. اما اگر ادعا شود نتیجۀ این اقدام موجب اقتدار مجلس و به نفع و صلاح کشور و ملت گشت باید آن را به دور از واقعیت دانست.

ما پیش از این یادآور شده بودیم که استفاده از این حق قانونی، در بستر نامساعد، ابتر و عبث خواهد بود و همچنین نگران تبعات و خسارات منفی آن بودیم و نسبت به ایجاد چالشی جدید بین مجلس و دولت هشدار داده بودیم؛ اما متاسفانه چنان شد که از آن پرهیز داشتیم. ما معتقدیم آنچه امروز در مجلس در مقام پاسخ مطرح شد نه تنها باعث وهن مجلس بلکه وهن دولت و قوۀ قضائیه و خلاصه  وهن جمهوری اسلامی گردید و موجبات کدورت و اختلاف و کشمکش جدیدی را  فراهم ساخت و سرمایۀ با ارزشی را بدون منفعت درخور به هدر دادیم.

بدیهی است که دود این آتش تنها به چشم مردم خواهد رفت و نتیجه این قبیل فرافکنی ها غفلت از مشکلاتی مثل گرانی افسارگسیخته و بیکاری و اعتیاد و آلودگی محیط زیست و مفاسد مالی خواهد بود و راه همکاری دولت و مجلس را برای اداره معقول و قانونمند کشور ناهموارتر خواهد نمود.

احمد توکلی- حسین نجابت- پرویز سروری- الیاس نادران- حسین فدایی- زهره الهیان- علی زاکانی

این 7 نماینده روز یکشنبه 21 اسفند ماه در بیانیه ای درخصوص سئوال از رئیس جمهور پیشنهاد کردند که به جای طرح سوال، در همین هفته احمدی نژاد به مجلس دعوت شود و نمایندگان با دولتمردان به گفتگو نشینند و با تعاملی دو جانبه برای چاره جویی مشکلات واقعی ،اهتمام ورزند.

در بخشی از این بیانیه تاکید شده بود: سوال از رئیس جمهور محترم و پاسخ ایشان علی القاعده می تواند در شفافیت مسایل و ابهام زدایی مفید باشد اما نگرانی ما آن است که چنین نشود و خواسته و ناخواسته به رغم اهتمام و دقت خوبی که نمایندگان و رئیس جمهور دارند، از حاشیه ها به اغراض متعارف سیاسی، آلوده شود؛ که در این صورت از طرفی فایده ای برای کشور و ملت نخواهد داشت بلکه به تعامل سازنده و قانونمند و گره گشای مجلس و دولت آسیب می رساند و فضا را احتمالا نا شفاف تر می سازد؛  به ویژه در شکل فعلی با وقت نامتوازن اختصاص یافته به پرسش و پاسخ. و از سوی دیگر مستمسکی در اختیار دشمنان قسم خورده ملت ایران قرار می دهد تا از گیجی ناشی از سیلی محکم انتخابات 12 اسفند ماه خارج شوند و تیر های زهر آگین خود را به سوی مجلس و دولت رها کنند و بکوشند شیرینی  ناشی از حماسه انتخابات اخیر را در کام مردم تلخ نمایند.

رئیس جمهور روز چهارشنبه با حضور در صحن علنی مجلس در پاسخ به طرح سوال 79 نماینده مجلس اظهاراتی را بیان کرد که خود از آن به شوخی یاد کرد اما عده زیادی از نمایندگان آن را توهین به خود و جایگاه مجلس تلقی کردند و در قالب بیان تذکرات مختلف در صحن علنی مجلس، نسبت به این اظهارات واکنش نشان دادند.../انتخاب