اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

رأی سوریه درباره قطعنامه اخیر عربستان علیه ایران چه بود؟



 

 

رأی سوریه درباره قطعنامه اخیر عربستان علیه ایران چه بود؟

 

در حالی که انتظار می رفت سوریه در مجمع عمومی سازمان ملل به نفع ایران رأی دهد ، نماینده این کشور قبل از آغاز رأی گیری درباره قطعنامه پیشنهادی عربستان علیه ایران جلسه را ترک کرده است!

در قطعنامه پیشنهادی سعودی ها ضمن محکومیت برنامه ترور سفیر سعودی در واشنگتن، از ایران خواسته شده تا ضمن پایبندی به تعهدات بین المللی با سازمان های بین المللی همکاری کند.

این قطعنامه با 106 رای مثبت، 9 رای منفی و 40 رای ممتنع به تصویب رسید.

کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی برای دادن رأی مثبت به این قطعنامه متفق القول شده بودند. با این حال انتظار می رفت سوریه به سه دلیل به این قطعنامه رأی منفی دهد:‌اول آن که سوریه متحد ایران به شمار می رود و مخصوصاً‌ در بحران کنونی اش تهران از دولت اسد حمایت می کند.

دوم این که عضویت سوریه در اتحادیه عرب به حالت تعلیق در آمده است و نهایتاً طراح قطعنامه عربستان بوده که در بحران اخیر سوریه علیه دمشق آشکارا شمشیر بسته است.

با همه این اوصاف ، دولت سوریه باز هم به نفع ایران رأی نداد و برای این که حتی رأی ممتنع هم نداده باشد ، نماینده اش در سازمان ملل قبل از آغاز رأی گیری جلسه را ترک کرد!

همچنین برخلاف آن که قبلاً اعلام شده بود کشور لبنان نیز به این قطعنامه، رای ممتنع داده است اما نماینده لبنان در سازمان ملل متحد ضمن تکذیب این موضوع اعلام کرد وی شخصا در نشست مجمع عمومی حاضر بود و به این قطعنامه پیشنهادی، رای مثبت داده است.

آمریکا، شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا از این قطعنامه حمایت کردند اما کشورهای بولیوی، روسیه، چین، کوبا، اکوادور و ونزوئلا از جمله کشورهای مخالف این قطعنامه بودند. 193 کشور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد عضویت دارند.

در این مصوبه به صراحت از ایران به عنوان عامل این ترور یاد نشده و مسئولیت آن متوجه تهران نشده است.

در این قطعنامه از کشورهای عضو سازمان ملل متحد خواسته شده تا به محاکمه افرادی اقدام کنند که در برنامه ریزی، حمایت، سازماندهی و اجرای طرح ترور سفیر سعودی در واشنگتن دخالت داشته اند.

مقامات آمریکا چندی پیش دو نفر از شهروندان ایرانی را به برنامه ریزی ترور سفیر سعودی در واشنگتن متهم کرد و مدعی شد این دو شهروند ایرانی با مقامات رسمی ایران مرتبط بودند موضوعی که به شدت از سوی تهران تکذیب شد. این موضوع هنوز به تایید دادگاه های آمریکا نیز نرسیده است و محاکمه حضور تنها متهم بازداشتی این ماجرا ادامه دارد.

عربستان سعودی و با حمایت آمریکا، پیش نویس این قطعنامه را برای رای گیری به اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کرده بود.

عدنان منصور سفیر سابق لبنان در تهران و وزیر خارجه فعلی این کشور هم در توجیه این اقدام به ایرنا گفته است: از ما خواسته شده بود تا به عنوان محور تهیه مصوبه عربستان علیه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل قرار بگیریم اما لبنان نپذیرفت، بلكه تنها به همراه مجموعه كشورهای عربی به آن رای (مثبت) داد.

این در حالی است که لبنان پیش از این در شورای امنیت نیز به پیش نویس قطعنامه علیه سوریه نیز رای ممتنع داده بود.

نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه عرب پیش از این نیز در نشستی در قاهره، با صدور بیانیه ای از مواضع عربستان سعودی علیه ایران اعلام حمایت کرده بودند.../عصرایران


ویدیو مرتبط :
گزارش 020-قطعنامه علیه ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

واکنش ایران به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل علیه سوریه



واکنش ایران به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل علیه سوریه

واکنش ایران به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل علیه سوریه

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در واکنش به قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل علیه سوریه گفت: صدور این قطعنامه علیه سوریه در شرایطی انجام می‌شود که سوریه و منطقه بیش از هر زمان دیگر نیازمند آرامش و ثبات است.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل علیه سوریه اظهار داشت: صدور این قطعنامه علیه سوریه در شرایطی انجام می‌شود که سوریه و منطقه بیش از هر زمان دیگر نیازمند آرامش و ثبات است.

سید عباس عراقچی افزود: از برخی بانیان اصلی قطعنامه انتظار می‌رفت که در این شرایط تلاش خویش را بر محکومیت حمله رژیم صهیونیستی علیه سوریه متمرکز کنند.

وی تاکید کرد: این اقدام و برخی بندهای ذکر شده در قطعنامه نه تنها کمکی به حل مشکل نخواهد کرد، بلکه منجر به تشدید تحرکات و جنایات گروه‌های افراطی در این کشور خواهد شد و مغایر با تلاش‌های بین‌المللی برای یافتن راه حل صلح آمیز می‌باشد./فارس