اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ذخایر کالاهای اساسی تا سه ماه تأمین است/ میانگین قیمت کشوری تخم‌مرغ کیلویی 4200تومان



, قیمت مرغ برای مصرف کنندگان, بازار,تخم‌مرغ,کالاهای اساسی کشور,

ذخایر کالاهای اساسی تا سه ماه تأمین است/ میانگین قیمت کشوری تخم‌مرغ کیلویی 4200تومان

مدیرکل تأمین و توزیع وزارت صنعت با تأکید بر اینکه، ذخایر کالاهای اساسی تا سه ماه دیگر تأمین است و مشکلی در این باره وجود ندارد، گفت: میانگین قیمت کشوری تخم‌مرغ تا پایان روز 24 شهریور ماه هر کیلوگرم 4200تومان بوده است.

علی‌اکبر پورکاوه در واکنش به این سؤال که روز گذشته سردار احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی اعلام کرده است: در برخی از کالاها در دولت دهم ذخایر کالا تا 15 روز بود، اما دولت اعلام می‌کرد تا 6 ماه است، اما از سال 90 تاکنون ذخیره گردشی کالاهای اساسی تا سه ماه نیاز کشور را تأمین کرده و می‌کند.

وی افزود: بسته به ماهیت کالاها برخی از کالاها ذخیره گردشی طولانی‌مدت‌تری نیز دارد که این جز تکالیف وزارت صنعت و مصوبه دولت است.

مدیر کل تأمین و توزیع وزارت صنعت گفت: از حیث ذخیره کالا ذخایر در سه نقطه بنادر، انبارها و مبادی تولیدی نگهداری می‌شود که در حال حاضر ذخایر کالاهای اساسی قابل قبول و قابل اتکا است.

پورکاوه گفت: برای ذخایر کالاهای اساسی برنامه‌ریزی 12 ماهه شده که بر اساس آن ماهیانه چقدر کالا تأمین شود که در مناسبت‌های مختلف و با توجه به شرایط تقاضا و اقتضای بازار شرایط عرضه تفاوت دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که وضعیت قیمت تخم‌مرغ در حال حاضر چگونه است، گفت: بر اساس آخرین گزارش کشوری که مربوط به تاریخ 24 شهریور ماه است میانگین کشوری قیمت تخم‌مرغ کیلویی 4200 تومان است.

مدیر کل تأمین و توزیع وزارت صنعت گفت: هیچ نگرانی در مورد تنظیم بازار تخم‌مرغ وجود ندارد و ما به دنبال برنامه‌ریزی هستیم تا از واحدهای تولیدی حمایت‌های لازم صورت گیرد تا تولید نگرانی در این خصوص نداشته باشد.

وی در واکنش به این سؤال که در حال حاضر قیمت مرغ در شهر تهران بین 6 هزار تا 6300 تومان است، گفت: قیمت 6300 تومان برای مصرف کنندگان قیمت متعادل است./فارس

 


ویدیو مرتبط :
افزایش قیمت کالاهای اساسی در آستانۀ ماه محرم

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

۱۷مهر ماه؛ روز جهانی تخم ‌مرغ مصرف سرانه تخم مرغ در ایران كمتر از میانگین جهانی!



 

۱۷مهر ماه؛ روز جهانی تخم ‌مرغ مصرف سرانه تخم مرغ در ایران كمتر از میانگین جهانی!

 

 

در حالی كه ایران دهمین تولیدكننده تخم مرغ جهان محسوب می شود و جزو كشورهایی است كه ۸۵ درصد تولید جهانی را بر عهده دارد، میانگین مصرف سرانه ی این محصول در كشورمان از ۱۸۰ عدد میانگین مصرف سرانه ی جهانی پایین تر است و با سوءمصرف این محصول نیز مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار دامپروری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ۹ اكتبر مصادف با ۱۷ مهرماه از سوی كمیسیون بین المللی تخم مرغ به عنوان روز جهانی تخم مرغ نام گذاری شده و امسال نیز از این روز با شعار «هر انسان سالم، یك تخم مرغ در روز» یاد می شود.

این كمیسیون كه ایران نیز عضو آن است، متشكل از ۵۸ كشور است كه این كشورها ۸۵ درصد تولید جهانی تخم مرغ را برعهده دارند.

مصرف سرانه تخم مرغ در ایران كمتر از میانگین جهانی

اما ایران به عنوان دهمین تولید كننده ی تخم مرغ در جهان هنوز به متوسط سرانه ی مصرف این محصول نرسیده است و درصورتیكه سرانه مصرف در جهان سالانه ۱۸۰ عدد است، در كشور هایی همچون دانمارك و ژاپن ۳۵۰ عدد و در آمریكا، فرانسه و ایتالیا نیز ۲۸۰ عدد است، میزان مصرف سرانه در كشور ما ۱۵۵ عدد(۱۰ كیلوگرم) است كه علاوه بر عقب تر بودن از مصرف سرانه ی جهان با سوء مصرف هم مواجه است، چراكه معمولا تخم مرغ به صورت مستقیم و به عنوان غذای كامل در جهان مصرف می شود اما در كشور ما بیشترین مصرف عنوان مكمل غذا هاست.

از سوی دیگر ۲۵ درصد مصرف تخم مرغ در صنایع غذایی بوده و به شیرینی، شكلات، سس، فرآورده های قنادی و ... تبدیل می شود كه جایگاه غذایی ندارد.

در این زمینه سید فرزاد طلاكش رییس ستاد كشوری ترویج مصرف تخم مرغ ـ با بیان اینكه مصرف تخم مرغ در ایران شكل مناسب و سالم ندارد، اظهار كرد: درحالیكه تخم مرغ یكی از كامل ترین غذاهای پروتئینی است كه بعد از شیر، جایگاه دوم را در اقشار مختلف جامعه می تواند داشته باشد، هنوز در جامعه شأن كافی ندارد.

وی گفت: به منظور افزایش سرانه مصرف این محصول و رسیدن به نرم جهانی با وزارتخانه های جهاد كشاورزی، آموزش و پرورش، صدا و سیما و شهرداری برای هماهنگی هایی صورت گرفته است كه از این پس ساندویچ تخم مرغ جایگزین غذاهای مضر بوفه های مدارس می شود.

تنها ۷ درصد از تخم مرغ های تولیدی كشور مان شناسنامه دارند

طلاكش افزود: به زودی غذاهای سالم با پایه تخم مرغ در فست فودها عرضه می شود و طبق هماهنگی های انجام شده با صدا وسیما خواص این محصول كه باكیفیت ترین، با ارزش ترین و موثر ترین پروتئین جهان برشمرده می شود و ۹ اسید آمینه ضروری بدن را تامین می كند، ترویج می شود.

در این میان سلامت و قیمت این محصول نیز اهمیت دارد كه طی چند ماهه اخیر با افزایش قیمت مواجه بوده است، هرچند كه به گفته مسئولان همه تولید داخلی كشورمان با هر قیمتی خریداری و مصرف شده است اما قدرت خرید مصرف كنندگان را كاهش می دهد.

همچنین تنها هفت درصد از تخم مرغ های تولیدی كشور مان شناسنامه (تاریخ تولید، تاریخ انقضا، نام واحد تولیدی و كد رهگیری) دارند و ۹۷ درصد تخم مرغ تولیدی فله ای عرضه می شود كه سلامت و بهداشت این محصول را می كاهد.

تخم مرغ شناسنامه دار حداكثر ۱۵ درصد گران تر از تخم مرغ فله ای

به گفته ی دبیر انجمن صنفی تولید كنندگان تخم مرغ شناسنامه دار ایران، دستگاه های نظارتی علاقه ای به اجباری كردن شناسنامه دار كردن تخم مرغ ندارند، چراكه معتقدند با شناسنامه دار شدن، این محصول گران می شود درحالیكه تخم مرغ های شناسنامه دار حداكثر ۱۵ درصد گران تر از تخم مرغ های فله ای هستند اما امنیت بهداشتی و سلامت آن بسیار بالاتر است كه مصرف كننده حاضر است مبلغی متعادل را برای اطمینان از تامین سلامت و بهداشت محصول بپردازد.

وی افزود: از سوی دیگر تخم مرغ شناسنامه دار حداكثر سالانه سه بار تغییر قیمت دارد درصورتیكه تخم مرغ های فله ای هر روز با قیمت متفاوت عرضه می شوند.

طلاكش اظهار كرد: تخم مرغ های فله ای پس از مرغداری وارد یك مركز مجاز بسته بندی شده و تخم مرغ های ترك دار، كثیف، شكسته، بدشكل و نوك زده و ... صداسازی و بسته بندی می شوند كه توسط دامپزشكان كنترل و تایید شده است.

راه های شناسایی تخم مرغ سالم

لازم به ذكر است؛ پوسته ی تخم مرغ سالم باید تمیز، بدون ترك و عاری از هرگونه آلودگی و محتویات آن نیز فاقد بوی تعفن باشد. همچنین ترجیحا باید تخم مرغ را از فروشگاه هایی كه این محصول را در یخچال نگهداری می كنند، خریداری كرد.

تخم مرغ تازه، سفیده ای ابری و غیرشفاف دارد و زرده ی آن كاملا گرد و در مركز تخم مرغ قرار گرفته است اما تخم مرغ كهنه سفیده شفاف رنگی دارد و پوسته ی خارجی آن كدر و بدرنگ است.... /  گزارش : خبرگزارى ایسنا