اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دیپلمات‌های غربی مدعی شدند: هنوز باید روی بسیاری از جزئیات کار کرد/ تهران در ازای امتیازاتی از جانب 1+5 مایل است برنامه غنی‌سازی خود را کنترل کند



مذاكرات ژنو ,برنامه هسته ای ایران

دیپلمات‌های غربی مدعی شدند: هنوز باید روی بسیاری از جزئیات کار کرد/ تهران در ازای امتیازاتی از جانب 1+5 مایل است برنامه غنی‌سازی خود را کنترل کند

چند دیپلمات غربی در ژنو که خواستند ناشناس بمانند، مدعی شدند تهران در ازای امتیازاتی از جانب شش قدرت جهانی مایل است برنامه غنی‌سازی خود را کنترل کند تا برخی نگرانی ها رفع شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آلمان، چند دیپلمات گفتند هنوز باید روی بسیاری از جزییات کار کرد.

پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان روز چهارشنبه در پایان مذاکرات ژنو گفتند نقشه‌راه جدید ایران برای حل بن بست هسته‌ای این کشور کمک مهمی است.

در این گزارش آمده است: جزییات برنامه ایران فاش نشده است. لحن گفت‌و‌گوها مشخصا نسبت به گفت‌وگوهای سابق که پیش از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران برگزار شد متفاوت بود. محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اروپا نخستین بار بر سر بیانیه‌ای مشترک توافق کردند. این بیانیه مذاکرات ژنو را "بامحتوا و روبه‌جلو" توصیف کرد.

دیپلمات‌های ارشد انگلیس، چین، فرانسه، روسیه و آمریکا با هدایت اشتون به ژنو آمده بودند تا پاسخی بامحتوا از جانب ایران به پیشنهاد کاهش تحریم‌ها در ازای کنترل برنامه هسته‌ای دریافت کنند.

اشتون و ظریف گفتند: با توجه به فضای مثبت نخستین نشست وزرا در 26سپتامبر در نیویورک،‌ جمهوری اسلامی ایران سرفصل‌های برنامه‌ای را به‌عنوان مبنای مذاکرات ارایه کرد.

گوئیدو وستروله وزیر خارجه آلمان گفت حالا امیدوار است راه‌حل دیپلماتیک به دست آید. وی در ادامه افزود، مذاکرات ژنو امیدواری ما نسبت به امکان دستیابی به راهکار سیاسی و دیپلماتیک را افزایش داده که می تواند همه نگرانی های ما در خصوص ماهیت برنامه هسته ای ایران را از بین ببرد.

ظریف در گفتگو با خبرنگاران گفت: "برخی بده‌بستان‌های مهم صورت گرفته است. معتقدم طرفین جدا به دنبال راه‌حل هستند."

با‌این‌همه، نه ظریف و نه اشتون و نه سایر سفیران هیچ نشانه‌ای بروز ندادند مبنی براین‌که طرفین توانسته باشند اختلافات خود را کم کنند.

"جی کارنی" سخنگوی کاخ سفید پیشنهاد ایران را "بسیار مفید" خواند و آن را "پیشنهادی جدید با سطح تازه‌ای از جدیت و محتوا که قبلا دیده نشده است" توصیف نمود.

کارنی گفت هیچ‌کس نباید انتظار داشته باشد یک‌شبه پیشرفت حاصل شود. وی افزود گفتگوها پیچیده بوده است.

وی مدعی شد: "تاریخچه بی اعتمادی تاریخچه بسیار عمیقی است. بار مسوولیت بر دوش ایران است. هرگونه توافقی باید به جامعه بین‌الملل ثابت کند برنامه هسته‌ای ایران منحصرا برای اهدافی صلح‌آمیز به کار می‌رود."

عباس عراقچی معاون ظریف روز سه‌شنبه گفت ایران قطعا مایل است غنی‌سازی بیش از 5درصد را متوقف کند. به گفته دیپلمات‌ها، ایران همچنین مایل است سقفی برای تعداد سانتریفوژهای غنی‌سازی مشخص کند. آنها همچنین گفتند تهران خواهان لغو تحریم‌هاست.

عراقچی همچنین گفت ایران آماده است به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دهد در مراحل بعدی، از مراکز غنی‌سازی ایران بازرسی مداخله‌آمیزتری به عمل آورد، مشروط‌بر‌این‌که شش قدرت جهانی، حق این کشور را برای غنی‌سازی به موجب مفاد پیمان ان‌پی‌تی به رسمیت بشناسند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت لغو تحریم‌ها دشوارترین مساله است. وی گفت اگر ایران برنامه هسته‌ای خود را به کنترل بین‌المللی بسپارد، مسکو برای کاهش اقدامات تنبیهی این کشور اهتمام خواهد کرد.

دور جدید مذاکرات قرار است هفتم و هشتم نوامبر(16 و 17 آبان) برگزار شود. در حین این مذاکرات، قرار است کارشناسان همه کشورهای شریک مذاکرات در امر هسته‌ای و مساله تحریم به گفتگوی فنی بپردازند./ باشگاه خبرنگاران

 


ویدیو مرتبط :
اقرار غربی ها به حق غنی سازی یا تنازل از NPT ??!!!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

دیپلمات‌های غربی: سرعت برنامه هسته‌ای ایران چند برابر شده است



اظهارنظر دیپلمات های غربی درباره برنامه هسته ای ایران، تصویب قطعنامه حمایت از رژیم اسرائیل در سنای آمریکا و تأکید وزیر دفاع ایالات متحده بر حمایت از این رژیم علیه ایران، دیدار باراک اوباما با ولیعهد ابوظبی و واکنش ایران به بیانیه اخیر گروه هشت کشور صنعتی، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

دیپلمات‌های غربی: سرعت برنامه هسته‌ای ایران چند برابر شده است

 

به گزارش «تابناک»، یکی از مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران، نظر دیپلمات های غربی درباره پیشرفت برنامه هسته ای ایران است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دیپلمات های غربی روز گذشته اظهار داشته اند با وجود تشدید تحریم ها علیه ایران، این کشور اقدام به افزایش تعداد سانتریفیوژهای پیشرفته در تأسیسات هسته ای نطنز کرده است. رویترز می نویسد در صورتی که نصب و فعالیت این سانتریفیوژها با موفقیت انجام گیرد، ایران را قادر می سازد سرعت فعالیت های هسته ای خود را بسیار افزایش دهد. به عقیده این خبرگزاری، این اقدام ایران نشانگر آن است که این کشور تسلیم فشارها برای متوقف کردن برنامه هسته ایش نخواهد شد و ممکن است تلاش های دیپلماتیک را نیز در این زمینه با پیچیدگی روبرو سازد. به گفته دیپلمات های غربی، ایران حدود 500 تا 600 سانتریفیوژ پیشرفته IR-2m و نیز شماری از غلاف های خالی سانریفیوژ را در نظنز مستقر کرده است.

دیپلمات‌های غربی: سرعت برنامه هسته‌ای ایران چند برابر شده است

 

موضوع تصویب قطعنامه ای در سنای آمریکا به منظور حمایت از رژیم اسرائیل در صورت حمله به ایران، از دیگر مطالبی است که از روز گذشته تاکنون در شمار زیادی از مطبوعات بین المللی بازتاب یافته است. به نوشته روزنامه «جروزالم پست»، در شصت و پنجمین سالگرد تأسیس رژیم اسرائیل، کمیته روابط خارجی آمریکا «قطعنامه 65» را به تصویب رسانده که بر اساس آن، در صورتی که رژیم اسرائیل «وادار شود برای دفاع از قلمرو، مردم و موجودیت خود» به حمله نظامی علیه ایران دست بزند، ایالات متحده از راه های دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی به این رژیم کمک خواهد کرد. این قطعنامه همچنین تأکید می کند که ایالات متحده باید متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای باشد.

دیپلمات‌های غربی: سرعت برنامه هسته‌ای ایران چند برابر شده است

 

این در حالی است که چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا نیز در اظهاراتی، بر حمایت آمریکا از رژیم اسرائیل در صورت انجام چنین حمله ای تأکید کرده است. «تایمز اسرائیل» می نویسد هیگل در نطقی در کمیته امور دفاعی سنای آمریکا اظهار داشته ایالات متحده از این قابلیت نظامی برخوردار است که از هرگونه اقدام رژیم اسرائیل علیه ایران حمایت کند. به گفته وی، تصمیم نهایی برای انجام چنین اقدامی بر عهده اوباماست، اما نیروهای نظامی آمریکا از این توانایی برخوردارند و همچنین می توانند آنچه برای محافظت از منافع این رژیم و دیگر متحدان آمریکا مورد نیاز است را در اختیار اوباما قرار دهند. به بیان وی، «پنتاگون قادر است از هر تصمیم سیاسی اتخاذ شده از سوی رئیس جمهور حمایت کند».

دیپلمات‌های غربی: سرعت برنامه هسته‌ای ایران چند برابر شده است

 

اما از میان دیگر اخبار، سایت خبری- تحلیلی «میدل ایست آنلاین»، از دیدار باراک اوباما با ولیعهد شیخ نشین ابوظبی خبر داده که در این دیدار، درباره ایران نیز مباحثی مطرح شده است. به نوشته این سایت، اوباما در اولین دیدار زنجیره ای خود با متحدانش در منطقه که بیشتر بر موضوع سوریه متمرکز است، با «محمد بن زاید آل نهیان» دیدار و گفت و گو کرده است. رئیس جمهور آمریکا طی هفته های آینده با رهبران ترکیه، قطر و اردن نیز دیدار خواهد کرد. در بیانیه ای که دو طرف منتشر کرده اند، اشاره شده که در این دیدار، درباره طیفی از مسائل منطقه ای، از جمله «ضرورت عمل کردن ایران به تعهدات بین المللی خود در موضوع هسته ای، درگیری های ادامه دار در سوریه و مبارزه با تهدید افراط گرایی خشونتبار» گفت و گو کرده اند.

دیپلمات‌های غربی: سرعت برنامه هسته‌ای ایران چند برابر شده است

 

در نهایت، خبرگزاری «ترند» واکنش ایران به بیانیه اخیر گروه هشت کشور صنعتی (G8) را مورد توجه قرار داده است. این خبرگزاری می نویسد سخنگوی وزارت خارجه ایران، بیانیه اخیر گروه هشت کشور صنعتی درباره برنامه هسته ای و برنامه موشک های بالیستیک ایران را رد کرده است. ترند به نقل از رامین مهمانپرست می نویسد: «برنامه موشک های بالیسیتک ایران هم راستا با دکترین دفاعی کشور است و به منظور دفاع مشروع از حاکمیت و تمامیت ارضی ایران مورد استفاده قرار می گیرد و هیچ گونه تهدیدی را متوجه هیچ کشوری نمی کند». هشت کشور صنعتی در بیانیه پایانی اجلاس اخیر خود نسبت به برنامه هسته ای و موشکی ایران ابراز نگرانی کرده بودند.

منبع:tabnak.ir