اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

دیپلمات‌های اروپایی پس از پایان مذاکرات نوبت صبح: فضای حاکم بر مذاکرات مثبت و سازنده است



  آقای صالحی,وزیر امور خارجه ,گروه 1+5,ذاکرات امروز میان ایران و 1+5,اخبار,

 

دیپلمات‌های اروپایی پس از پایان مذاکرات نوبت صبح:

فضای حاکم بر مذاکرات مثبت و سازنده است

با پایان یافتن مذاکرات نوبت صبح میان نمایندگان ایران و گروه 1+5، دیپلمات‌های اروپایی، جو کلی حاکم بر مذاکرات را مثبت و سازنده ارزیابی کرده‌اند.

 

با پایان یافتن مذاکرات نوبت صبح میان نمایندگان ایران و گروه 1+5، دیپلمات‌های اروپایی، جو کلی حاکم بر مذاکرات را مثبت و سازنده ارزیابی کرده‌اند.

 

به گزارش «تابناک»، نوبت نخست مذاکرات امروز میان ایران و 1+5 ـ که از ساعت 11 به وقت استانبول (12:30 به وقت تهران) آغاز شده بود‌ ـ پس از دو ساعت و نیم پایان یافت و ارزیابی طرف اروپایی از این مذاکرات تاکنون مثبت بوده است.

 

«آسوشیتدپرس» ضمن بیان این خبر، به نقل از یکی از دیپلمات‌های حاضر در استانبول نوشته است، مذاکرات «بسیار سازنده» بوده و نوبت دوم گفت‌وگوها، عصر امروز برگزار خواهد شد.

 

این دیپلمات همچنین با بیان اینکه در گفت‌وگوهای صبح، برنامه هسته‌ای ایران مورد بحث قرار گرفته، گفته است: همین امر نشان‌دهنده پیشرفت در مذاکرات نسبت به سال گذشته است.

وی همچنین می‌گوید: گویا اصول لازم برای مذاکرات آتی مورد توافق قرار گیرد.

 

افزون بر این، «مایکل مان»، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفته که مذاکرات صبح امروز در فضایی سازنده برگزار شده است.

وی در این باره همچنین اظهار داشته است: «ما حس مثبتی داشتیم، مبنی بر اینکه آنها واقعاً خواهان تعامل هستند».

این در حالی است که هیچ یک از این دو دیپلمات، جزییاتی از مذاکرات صبح امروز بیان نکرده‌اند.

 

«رویترز» نیز ضمن بیان سخنان «مان»، نوشته که دیپلمات‌های غربی انتظار دارند ایران در گفت‌وگوهای نوبت عصر، پیشنهادهای جدید خود را مطرح کند.

 

پیش از این، آقای صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرده بود، جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات استانبول، ابتکارات جدیدی را درباره برنامه هسته‌ای خود مطرح خواهد کرد.

رویترز همچنین به نقل از یکی دیگر از دیپلمات‌های غریی بیان کرده که مذاکرات امروز «کاملاً متفاوت» با دوره‌های پیشین مذاکرات میان ایران و 1+5 بوده و امروز را «یک روز کاری خوب» دانسته کرده است.

به بیان وی، هیأت ایرانی با هدف مشارکت در یک فراینده جدی، وارد گفت‌وگوها شده‌اند./تابناک


ویدیو مرتبط :
1392/11/29:آخرین اخبار..فضای مذاکرات کمی مثبت تر شده...!؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نوبت عصر مذاکرات ایران و 1+5 ساعت 16 آغاز می‌شود/عراقچی: جلسه صبح امروز در فضای مثبت برگزار شد



, مذاکرات 1+5 و ایران در ژنو ,مذاكرات ظریف و اشتون

نوبت عصر مذاکرات ایران و 1+5 ساعت 16 آغاز می‌شود

دور اول مذاکرات ایران و 1+5 که از ساعت 11:20 دقیقه به وقت تهران در مقر اروپایی سازمان ملل شروع شده بود، دقایقی پیش پایان یافت.

 نشست نوبت اول مذاکرات که از ساعت 9 و 30 صبح امروز آغاز شده بود، دقایقی پیش پایان یافت.

این مذاکرات دو روزه خواهد بود که در نشست افتتاحیه آن محمد جواد ظریف، رییس هیات مذاکره کننده کشورمان بسته پیشنهادی ایران با عنوان "مذاکرات ژنو پایانی بر یک بحران غیرضروری و آغاز افق‌های جدید" را را از طریق پاور پوینت ارایه کرد.

مذاکره کننده ارشد هسته‌یی ایران و کاترین اشتون، نماینده 1+5 در مذاکرات با ایران پیش از ورود به مذاکرات طبق رسم همیشگی عکس یادگاری گرفتند با این تفاوت که به دلیل کمر درد مذاکره کننده ارشد ایران دو طرف نشسته عکس گرفتند.

سخنگوی اشتون نیز در جمع خبرنگاران حاضر در مرکز کنفرانس های بین‌المللی ژنوگفت: صداهای خوبی از تهران شنیده می شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) به ژنو،مایکل مان در جمع خبرنگاران حاضر در مرکز کنفرانس های بین‌المللی ژنو افزود: اما ما منتظر اقدامات عملی ایران هستیم.

مان با اشاره به دیدار شب گذشته اشتون و ظریف گفت که دیدار دیشب مثبت بود و دو طرف درباره نحوه تعامل با یکدیگر گفت وگو کردند.

وی گفت که فضای مذاکرات در ژنو نسبت به گذشته متفاوت است.

سخنگوی اشتون در پاسخ به این پرسش که بسته ایران نگرانی‌های غرب را رفع خواهد کرد اظهار کرد که هنوز از جزییات این بسته خبری ندارم.

مان درباره وضعیت جسمی مذاکره کننده ارشد ایران گفت که " ما می دانیم ظریف دیشب به شدت دچار ناراحتی بود اما امروز توانست در مذاکرات حاضر شود.

سخنگوی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این پرسش که 1+5 ایده یا بسته جدیدی برای ایران دارد؟ اظهار کرد: بسته ما همان بسته آلماتی است.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر این که اما ایران گفته است که بسته آلماتی و بسته های قبلی 1+5 به تاریخ پیوسته است؟ گفت: ما هم پیشنهادتی ارایه خواهیم کرد، اما این ایران است که باید به نگرانی ها پاسخ دهد.

به گزارش ایسنا، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و مذاکره کننده ارشد هسته یی پیش از این گفته بود که پیشنهادات 1+5 در گذشته به تاریخ پیوسته است.

مان در پاسخ به این‎ پرسش که 1+5 برای لغو تحریم‌های بیشتر ایران آماده همکاری است؟ گفت که از این مساله بی اطلاع است.

وی در پاسخ به سوال مبنی بر این که خانم اشتون در نشست عصر که آقای ظریف در آن شرکت نخواهد کرد حضور دارد؟ گفت که این بستگی به فضای نشست دارد.

سید عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره‌کننده ایران نیز پس از پایان نوبت صبح در جمع خبرنگاران گفت: جلسه صبح امروز در فضای مثبت برگزار شد و هر دو طرف در بیان مطالب خود جدیت داشتند.

وی افزود: بخش مهمی از این جلسه به ارائه بسته ایران گذشت و کلیات آن ارائه شد و در نشست عصر با حضور معاونان درباره جزییات این بسته صحبت می‌کنیم./ایسنا